Skrevet av Emne: Hva slags matskåler bruker dere?  (Lest 4611 ganger)

Utlogget UP

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
Hva slags matskåler bruker dere?
« på: 26 Mars 2006, 13:12:40 »
Jeg har har lest og hørt at plastskåler ikke er bra for katter. Det advares mot å bruke skåler av plast fordi plast kan gi katten skader i ansiktet.
Hvis en katt får skader i fremre delen av ansiktet, er det lurt å skifte fra plastskåler til noe annet.
Dessuten bør de være lagd av et materiale som ikke kan risses opp, ellers kan matpartikler og bakterier hope seg opp i små sprekker.

Selv bruker jeg keramikkskåler. Hva med dere?
"Handling betyr mer enn ord..."

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
SV: Hva slags matskåler bruker dere?
« Svar #1 på: 26 Mars 2006, 13:16:45 »
Bruker plastskål med gummiknotter under på matfatet med tørrfor og metallfat med gummi under til vannet. Har aldri sett noen skader i ansiktet til noen av kattene.
Om det er namme mat ( altså våtfor ) så får de dette på et tefat i keramikk.
« Siste redigering: 26 Mars 2006, 13:26:14 av Christine »
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26 Mars 2006, 13:21:50 »
Jeg har også lest at plastikkskåler ikke er bra for kattene, da man ikke får renset de skikkelig og de kan få feline acne, dvs kviser/sorte hudormer på hake og kinn. Og hvis det blir betent så er det noe herk!
Jeg bruker keramikk og metallskåler. Har kastet plastikk-skålene.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #3 på: 26 Mars 2006, 13:39:06 »
Jeg bruker litt forskjellig, kjeramikk, metall, glass og plastikk. Har aldri hørt at plastskåler ikker er bra, kanskje jeg da bare skal kjøpe inn flere i kjeramikk? Kattene spiser hver for seg, derfor forskjellige skåler. Noen som har en link med noen form for informasjon om dette? Kunne tenkt meg å visst litt mer.
« Siste redigering: 26 Mars 2006, 13:42:45 av Kitziee »

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #4 på: 26 Mars 2006, 13:41:57 »
Rustfritt stål...rengjøres i oppvaskmaskinen.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #5 på: 26 Mars 2006, 13:50:56 »
Hvis en velger å bruke plastskåler, må en se etter at de er merket med symbolet for mat/drikke som er et glass og en gaffel (er preget på undersiden).
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Sissel

• Gjest
« Svar #6 på: 26 Mars 2006, 13:59:13 »
Jeg bruker to store metallskåler beregnet for hunder. En til tørrfòr og en til vann. Boksmat får de på et te fat.

Sissel

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #7 på: 26 Mars 2006, 14:14:12 »
Også jeg har en mening om den saken:
Tror vell også tanken bak diskusjonener, er at plastikk, keramikk og metall har forskjellige egenskaper vedr. renhold.  Beste mulighet for renhold av slik utstyr er oppvaskmaskin.  Og en av grunnene er varmen mann oppnår (ca. 80 grader) samtidig som man slipper å rengjøre i skittent oppvaskvann m.v. 
Før i tiden kunne oppvask av f.eks. glass og stentøy være langt bedre enn hva den er i dag.  Hvorfor?  På husmorskolen lærte mann at i den ene oppvaskkummen har man varmt såpevann og i den andre varmt vann uten såpe.  Først vasket man med såpe dernest ble tallerken lagt ned i kummen ved siden av med bare vann.  Vannet her skulle være så varm som man kunne oppnå.  Ser man i dag på oppvaskkummene er de fleste ikke bygd for dette.  Oppvaskmaskinen tar over rollen.
Matskåler med furer (f.eks. slitt matskål av plastikk) er grobunn for flere bakterier enn f.eks. tilsvarende i metall.  Et av jobbene til mattilsynet er f.eks. å sjekke hygienen på restauranter.  Et av undersøkelsene går på kontroll av stentøy (keramikk).  Over tid vil keramikk få ørsmå (nesten usynlige) sprekker.  Disse er grobunn for bakterier.  Man benytter en spesiell farge som avslører mengde sprekker.  Keramikk er også med andre ord grobunn for bakterier, men her snakker vi om slitasje over svært lang tid. 
I tillegg til eventuell bakteriedannelse, er også frykten for bestemte kreftfremkallende kjemikalier man har i plastikken årsak til at man ønsker keramikk og/eller stål.  Ser forøvrig også en svakhet i matskåler av stål.  En del er forskynt med gummisåle på undersiden (sklisikker?).  Hvis denne gummisålen ikke lar seg fjerne ved vask, vil det også her være grobunn for bakterier.  Å vaske myk sklisikker gummi i oppvaskmaskin på 80-grader bør anses som betenkende.

« Siste redigering: 26 Mars 2006, 14:17:27 av TBSkippy »

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
« Svar #8 på: 26 Mars 2006, 14:17:00 »
Tørfòr i keramikk, vann i plast og keramikk eller tefat hvis vi har noe annet godt på lur.

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #9 på: 26 Mars 2006, 14:17:38 »
Her er en link om feline acne: http://www.valleypetnews.com/felineacne.htm

Siljepilje

• Gjest
« Svar #10 på: 26 Mars 2006, 14:24:10 »

Her er mine. Skulle gjerne hatt dem i dobbel størrelse, de er litt små.
Søte er de iallefall :icon_mrgreen:
Ellers bruker  jeg å ha våtfor på et fat, og vann i en stor skål.

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #11 på: 26 Mars 2006, 15:01:57 »
Her er en link om feline acne: http://www.valleypetnews.com/felineacne.htm
Jeg takker!

Utdrag:

Preventive maintenance:
- using metal or ceramic feeding dishes as opposed to plastic (since plastic is a breeding ground for bacteria)
- washing dishes on a frequent and regular basis
- wiping off the cat’s face after mealtime.

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #12 på: 26 Mars 2006, 15:04:31 »
Selv ville jeg benyttet keramikk som Siljepilje, da keramikk er tyngre og behov for gummiring under skål ikke er til stede.  Prismessig er antatt stålfat billigere.

Heidi K

• Gjest
« Svar #13 på: 26 Mars 2006, 15:09:00 »
Jeg bruker litt av hvert. Plast, rustfritt stål og keramikk. Men har aldri vann i keramikkskålene da noen av dem trekker til seg alt vannet og ned på gulvet.

Våtfôr/fisk serveres i lett vaksbare skåler.

På sommeren har jeg noen store rustfrit stål skåler som er bergnet på hunder fylt med kaldt vann og noen isbier. Frost elsker å leke med dette. Ellers har jeg vannfontene.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #14 på: 26 Mars 2006, 15:41:10 »
Her bruker vi et slik matbrett med to skåler på, i plast. Jeg vasker i oppvaskmaskin. Har også to metall skåler som står på stativ, men de er så store at jeg synes maten ikke holder seg så fersk i den. De er også litt for dype til de små pusemunnene synes jeg.. Fisk og boksemat får de i små glass skåler.
Har litt lyst å kjøpe noen små keramikk skåler, men kanskje ikke etter det jeg har lest her...?

Utlogget mushi

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #15 på: 26 Mars 2006, 16:07:04 »
Jeg har en i keramikk lik silje sin bare annet mønster til boksemat, en hundeskål i stål til tørrfor og en i metall med blomster på til vann.

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #16 på: 26 Mars 2006, 16:24:03 »
Har litt lyst å kjøpe noen små keramikk skåler, men kanskje ikke etter det jeg har lest her...?

Keramikk er bra.  Lave skåler muligens vanskelig å få tak på.  Kanskje to stk. askebeger i keramikk.  De er både små, tåler mye og SVÆRT billige.

:icon_neutral:
Noe jeg savner på markedet er LAVE skåler i stål.

Utlogget September7

• Fin pus
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #17 på: 26 Mars 2006, 16:51:02 »
Brukte plast før, men kuttet det ut etter hvert. Blir fort belegg i plastikken når den brukes til vann også.

Har en blank i stål/metall til vann. Og en jeg er usikker på hva den består av, men er sikkert metall. Den er hvit med katter på. Brukes til tørrfor. Våtfor får han i plastskålene som regel, men de vaskes med en gang det er tomt.
Klem fra September7 :)

Attack`s

• Gjest
« Svar #18 på: 26 Mars 2006, 16:54:46 »
Jeg har hundreog ørten skåler i ulke størrelser og fasonger i stål :biggrin:
I stua spiser dem fast av sånn et plastikk brett med 2 skåler en kan ta ut å vaske,sikkert opprinnelig til mat og vann,men jeg bruker begge til mat.
Så har jeg en vannskål beregnet til en stor hund som er felles for hund og katter ute i gangen.
Samt mange andre skåler i plastik.
Har også aristokattene skål :humre:

Ellers spiser dem på noen digre sorte talerkner i kjeramikk fra glassmagasinet om dem skal dele en porsjon boksemat,det er jo da 5 katter rundt maten og alle må få plass.

Av og til slikker de i våre skåler når dem er ute på tyver tokt,,,,men jeg har oppvaskmaskin og er ikke så nøye på det.
Men kattemat går i egne skåler,for maten setter lukt i skålene enda den har blitt vasket :ad[1]:

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #19 på: 26 Mars 2006, 18:24:39 »
Bruker matskåler i rustfritt stål som står i sklisikkert stativ.