Skrevet av Emne: SPØRSMÅL OG SVAR: Graviditet og fødsel hos katt  (Lest 44514 ganger)

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
  • Takket: 92
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar rundt graviditet og fødsel hos katt
« Svar #60 på: 06 Juni 2012, 13:39:04 »
Men det som bekymrer meg er at du tilsynelatende ikke virker å ta det særlig alvorlig at katten din muligens er drektig igjen,
med all den risiko det medfører?

Jeg lurer på om du tar innover deg rådene du får? For da hadde jo ikke kattemor blitt sluppet ut i utgangspunktet? Det rådet
jeg deg til for mange uker siden, og det står også om ansvar for kastrering i hver eneste tråd om drektige katter. Jeg kjenner
det er veldig vanskelig å skulle hjelpe deg etter beste evne om du har selektiv "hørsel" og bare velger å ta til deg det som er
mest behagelig, det håper jeg du forstår.

Når du kontakter veterinæren og forklarer saken, kan du samtidig ta opp dette med bitingen. Jeg og andre her kan ikke vite
hva du personlig anser som småbiting. Det kan være at hun irettesetter kattungene nå som de er gamle nok til å forsøke ut
egen mat, dokasse og utforsking og tumling rundt om kring. Eller det kan være noe annet, atferdsrelatert, knyttet for eksempel
til at kattemor egentlig er alt for ung til å få kattunger (om jeg ikke husker helt feil) og at hun har fått gå ute slik at hun kan
bære et nytt kull igjen. Det er veldig, veldig ugunstig for å si det så mildt og snilt som mulig.

Utlogget Idak90

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #61 på: 06 Juni 2012, 23:51:28 »
Selvfølgelig tar jeg det det du/dere sier alvorlig. Men jeg fikk svar på det jeg lurte på og har kontaktet dyrlege og fått time der. Og skjønner så klart å bære frem ett kull til nå sammen med de hu allerede har er tungt og en stor påkjenning for kattemor noe jeg ikke vil at hu skal få. Planen var heller ikke at hu skulle få ett kull til men det har med stor sjans skjedd at hu er drektig igjen og da må jeg rett og slett ta det der ifra. Er ikke alltid like enkelt å holde katten inne da vi har flere katter og ta hensyn til og at vi selv går mye ut og inn her i huset med tantunger på besøk. Har heller ikke hjerte til å stenge hun inne på ett rom hele dagen, er vel heller ikke bra for kattungene og bli helt avskiltet fra omverdenen, de skal bli vant til å ha folk rundt seg og bli kjent med stedet og alle nye lyder.
 Jeg fikk svar på det jeg lurte på og hadde flere spørsmål så stilte de da i stedenfor å jatte flere ganger frem og tilbake om noe jeg vet svaret på. Så ikke kom med " bekymringer" om at jeg ikke tar alvorlig det dere skriver!
Takk for meg!
Ida Karina (:

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
  • Takket: 92
    • Vis profil
« Svar #62 på: 07 Juni 2012, 00:19:38 »
Jeg fikk svar på det jeg lurte på og hadde flere spørsmål så stilte de da i stedenfor å jatte flere ganger frem og tilbake om noe jeg vet svaret på. Så ikke kom med " bekymringer" om at jeg ikke tar alvorlig det dere skriver!
Takk for meg!

Hallo, snakker vi forbi hverandre? Det er ingen her som er tankelesere, i alle fall ikke jeg. Jeg har da
intet grunnlag for å vite hva du tenker så lenge du ikke skriver det ned?

Jeg finner det mye mer uansvarlig om jeg ikke hadde forsikret meg om at du var informert og
hadde kunnskap til å ta et valg angående potensiell ny gravididet, enn om jeg skulle antatt at dette
var noe du visste og skulle gjøre noe med. Ved førstnevnte tilfelle risikerer jeg nemlig bare at du
tilsynelatende blir voldsomt fornærmet, mens risikoen ved andre alternativ evt. vil gå ut over katten.
Og vi forsøker alltid å hjelpe kattene her inne  :)

Forøvrig er det mye bedre å holde kattemor og kattungene inne på et eget rom hvor dere jevnlig er
innom og håndterer/sosialiserer i løpet av dagen, dersom alternativet er at hun får gå ut og bli drektig
igjen. Da kan du for eksempel hente de ut i stua for sosialisering der til spesielle tidspunkt på dagen
når du vet at det ikke kommer til å løpe tanteunger eller andre under ut og inn av dørene, og så
kan du ta de med inn på eget rom igjen etterpå. Sånn fungerer det for veldig, veldig mange fosterhjem
som har kattemor og kull akkurat nå, og det er et veldig godt alternativ til å la kattemor gå ut  :)

Edit:
Jeg fant fram et eksempel på en kattemor og kattunger på eget rom som du kan se på hvis du vil.
Katterommet blir klargjort som eget katterom, og kattene tas ut av rommet under tilsyn. Disse
kattungene har blitt såå fint sosialisert likevel, og er straks klare for å dra til nye hjem  :dobbellove:
https://www.facebook.com/Katterommet
« Siste redigering: 07 Juni 2012, 00:42:55 av Mellers »

Utlogget Sabrine

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #63 på: 09 Juni 2012, 15:42:21 »
Hei.
Jeg har en lite kattepus som er drektig, men på grunn av tidligere påkjørsel og brudd i bekkenet er det usikkert om fødselen kommer til å bli komplikasjonsfri. Jeg var helt sikker på, i samråd med dyrlege hvor langt på vei hun er fordi det var to tilfeller med to uker mellomrom hun kunne ha parret seg. Dyrlegen anslo da jeg var innom der første gang at hun da var 6 uker på vei og dette stemte med at det skulle skjedd ved første mulighet for parring. Men nå går dagene og hun har enda ikke født (ville nå være 71 dager på vei dersom den første datoen stemte). Jeg har hatt jevnlig kontakt med veterinær, og han sier nå at han kunne tatt feil angående anslaget om 6 uker. Han mener at hun godt kunne vært bare fire uker på vei på det tidspunktet. Han mente ved første undersøkelse at hun bare hadde to kattunger, og da syns jeg jo det er rart at hun skulle ha synlig mage allerede ved 4 uker? Dette er første kull (og siste!) Vet. mener at hun uansett problemer med bekkenet vil komme i fødsel og vannet vil gå, og at de ikke vil foreta seg noe før den tid (keisersnitt evt). Syns dere også at jeg skal slå meg til ro med dette?

Jeg målte temp på henne for første gang i går kveld og da lå den på 37,71 C. Målte igjen i natt og da var den 37, 44 C. I dag tidlig hadde den gått opp igjen til 37,84 C. Hvordan tolker jeg det? Kan dette være rundt normal temp for henne? Den er jo lav i forhold til normalen. Jeg prøvde å måle igjen for et par timer siden, men da fikk jeg ikke lov. Hun ble veldig irritert og det virket nesten som det gjorde vondt. De andre gangene var hun helt rolig... Hun gravde mye i går og har sovet/sløvet mye de siste to dagene, men hun spiser greit og koser masse. Jeg må nå gå på gulvet til henne, mens hun tidligere alltid kom opp i sofan og lå i fanget. Hun gjemmer seg stort sett hele tiden under bord og bak sofa.

Jeg sitter og leser til eksamen i svigers sitt hus, mens mann og barn er hjemme med katten. Men jeg bekymrer meg sånn at det er ikke greit å konsentrere seg :veldigflau:
Trenger noen som kan berolige meg, eller i allefall opplyse meg litt før jeg blir helt sprø. Har jo gått i to uker nå og tenkt at de kan komme når som helst. Har til og med hatt babysitter til henne på natta :veldigflau:

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #64 på: 09 Juni 2012, 16:24:57 »
Det er vanskelig å finne noe som kan roe deg.
Det virker ganske opplagt at det er andre gangen hun hadde sjansen at hun ble drektig, ellers hadde hun født nå.  Hvordan undersøkte veterinæren henne?  Ultralyd?  Røntgen?  Eller ved å kjenne på henne?  Palpering (å kjenne) er en veldig usikker metode og krever masse, masse erfaring - det er lett å kjenne feil.

Er du helt sikker på at hun ikke hadde andre muligheter til å parre?  Er hun egentlig innekatt som har kommet seg ut ved to anledninger?  Du er fullstendig brennsikker på at det ikke er andre muligheter?  Hvordan er oppførselen hennes?  Har den endret seg?  Hun har lav kroppstemperatur, men ikke riktig lav nok heller til å være i åpningsfasen.  Men er den på vei opp etter å ha vært lav et døgns tid starter fødselen når hun når 38,5 igjen. 

Det er mye usikkert her, mange ting vi ikke vet om katten din.  Du må fortelle hvorfor du vet at hun kun hadde to sjanser til parring.  Og når det gjelder selve fødselen så har veterinæren rett.  De kan ikke gjøre noe før fødselen er igang.  Spesielt fordi terminen er så usikker.  Nå går ikke vannet hos katter slik som hos mennesker.  Hver kattunge ligger i sin egen fostersekk, og de fødes normalt inne i sekken, og så åpner kattemor den etter at ungen er ute.  (Det er viktig å IKKE ta hull på fostersekken før kattungen er helt ute!!)

Det er ikke så godt å gi deg råd - jeg synes jeg har flere spørsmål en svar til deg.
  :klemmer:

Utlogget Sabrine

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #65 på: 09 Juni 2012, 16:48:34 »
Grunnen til at jeg vet at hun kun hadde disse to muligheten til parring: hun ble påkjørt og lå hjemme i flere uker og var "pleiepasient", og fikk derfor ikke p-pillene sine disse ukene. Hadde ikke hjerte til å tvinge dem i henne når hun hadde store smerter. Da hun endelig kom seg på beina klarte hun å snike seg ut. Vi lette lenge etter henne, men hun ble ute hele natten. Da hun kom tilbake dagen etter hadde hun helt klart løpetid. Hun ble derfor holdt inne, etter råd fra dyrlege, i påvente av neste løpetid (eller bekreftelse på drektighet). ca 2 uker senere skulle hun fortsatt være inne. Jeg reiste bort med jobben og mannen min ringte og sa at hun hadde begynt å oppføre seg litt rart igjen, men han var langt fra sikker på om det var løpetid. Jeg ba han om å forsikre seg om at hun ble inne, men yngstesønnen vår på 4 år hadde allerede sluppet henne ut. Hun ble da ute i to dager, og jeg var hjemme da hun kom hjem. Det virket ikke da som om hun hadde løpetid (slik som vi observerte første gang). Igjen ble hun holdt inne de neste ukene, men ingen løpetid kom og jeg tok henne etterhvert til vet og fikk bekreftet at hun var drektig.

Vet kjente bare på henne. Vi bor på en liten plass og vet her har ikke ultralydutstyr. Jeg tror de har røntgen, men det ble aldri nevnt som et alternativ. Kanskje for tidlig? Det er et godt voksent par som er veterinærer her, så erfaring tror jeg de har i bøtter og spann. Jeg er 32 og de har drevet så lenge jeg kan huske.

Jeg må vel dra hjem og måle tempen igjen snart da....

Utlogget Sabrine

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #66 på: 09 Juni 2012, 17:12:29 »
Jeg regnet litt nå og innså at dersom det skjedde andre gangen er hun jo nå på dag 58-59, så da blir det vel fødsel snart uansett :flirt: Min største bekymring var bare at hun muligens har gått over tiden og at det skulle være farlig for henne og/eller ungene.... Vil ikke miste mirakelkatten vår. Hun er bare herlig og etter at hun overlevde påkjørselen har jeg nok blitt en aldri så liten hønemor :love:

Glemte også å takke for at du svarte så fort :klemmer:
« Siste redigering: 09 Juni 2012, 17:15:27 av Sabrine »

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #67 på: 09 Juni 2012, 19:55:18 »
OK, da har du veldig god kontroll på mulighetene hennes til å bli gravid. 
Og du har rett i å være bekymret for at hun går over tiden, men det er svært sjelden det skjer heldigvis!

Klart du er en hønemor etter alt den pusen har vært igjennom.   :klemmer:  Og jeg må si at jeg reagerer veldig på at veterinæren din ikke foreslo kastrering (eller sterilisering som mange sier) umiddelbart når hun hadde vært ute på tur uten pille.  Med skadet hofte kan jo en fødsel være et sjansespill (men forhåpentligvis går alt fint).  Og ved da å kastrere ville jo det blitt en abort og en kastrering på en gang.  Ønsket dere kanskje ikke dette? 

Og dessverre så ser jeg at godt voksne veterinærer nødvendigvis ikke er de flinkeste.  De kan være det, men det er absolutt INGEN garanti - beklageligvis.  Men dette er historie, nå må vi sørge for at pusen deres kommer igjennom fødselen sin på best mulig måte. 

Utlogget Sabrine

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #68 på: 09 Juni 2012, 20:11:42 »
Veterinæren forelso ikke kastrering, nei. Og jeg visste ikke om at det var en mulighet før for kanskje en uke siden (fant det ut på nettet). De spurte om vi ville ha kattunger og jeg svarte at det ville vi i utgangspunktet ikke, men vi måtte vel bare gjøre det beste ut av det. Da sa hun at hun visste at det fantes abortpiller til hunder, men var usikker på om de kunne brukes til katt. Hun sjekket, men fant vel ingen som hadde erfaring med det så det var ikke aktuelt. Aldri oppi dette nevnte noen av dem kastrering/abort som et alternativ. :nusse: De er vel kanskje ikke så pålitelige som jeg trodde...

Men jeg gleder meg jo nå til de søte, små kommer :love:

Målte forresten temperaturen hennes igjen rundt kl.18.00 og da var den ca. 37,5, så det blir jeg iallefall ikke klok på....

Godt å høre at det er sjelden de går over tida. Det er vel kanskje ikke så stor fare så lenge hun er i god form og spiser? Tenkte vel at hun kanskje var i risikosonen pga bekkenet.

Du har faktisk beroliget meg mye :klemmer: Bare det å ha noen å diskutere det med som kan mye om dette er til stor hjelp! Mannen min er vel ikke superengasjert i kattefødsler og graviditetssymptomer :morsomt:

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #69 på: 09 Juni 2012, 20:24:27 »
Å, det var godt å høre at jeg kan berolige deg litt!   :klemmer:  Følte jeg ikke kunne si noe fornuftig til hjelp. 

Alt høres helt fint ut med pusen din.  Jeg har aldri tatt temperaturen på gravide puser, jeg har bare lest at det er slik, men jeg har ingen erfaring.  Så lenge hun spiser, drikker og oppfører seg som normalt virker jo alt å være i skjønneste orden. 

Utlogget Sabrine

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #70 på: 11 Juni 2012, 08:57:00 »
Pusen min går fortsatt og venter, stakkars :Sukker: I dag tidlig sto hun ikke engang klar til å sprette ut av badet da jeg sto opp, så jeg tror hun begynner å bli lei. Men jeg tror magen er sunket noe og seget litt lenger bak. Før fikk jeg tre fingre mellom mage og åpning, men de siste to dagene får jeg bare to- håpe, håpe :)

Hvis det er ønskelig, skal jeg oppdatere når det skjer noe mer :dulte:

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #71 på: 11 Juni 2012, 10:02:23 »
Etter som dette er så spesielt (katten din har hatt brudd i hofen) kan du starte en egen tråd.   :nod: Du må oppdatere når det skjer noe!!!! 

Utlogget sandraska

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #72 på: 12 Juni 2012, 17:22:14 »
Hei.
Hvis magen til katten har gått fra å være veldig rund og hard, til å bli "mindre rund", altså at den ikke stikker like mye ut på sidene av ryggen, betyr dette at magen kan ha falt ned, altså at fødsel nærmer seg? Den virker mye mindre ut på sidene, og den henger kanskje litt mer ned enn vanlig. Hun kunne umulig ha født kattungene nå, for hun har vært inne på badet i hele dag da jeg har vært borte.

*Spent*  :love:
« Siste redigering: 12 Juni 2012, 17:26:19 av sandraska »

Utlogget sandraska

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #73 på: 12 Juni 2012, 21:06:53 »
Det virker også forresten som at hun har "fått tilbake" ryggen sin. Når jeg stryker over den, kjennes den normal ut. Det vil vel si at magen har sunket en del?

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #74 på: 12 Juni 2012, 21:33:23 »
Det kan høres slik ut i fra det du beskriver.  Vi her kan jo hverken se eller kjenne på pusen din, så..   :winky:

Utlogget sandraska

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #75 på: 14 Juni 2012, 01:55:57 »
Rett før og rett etter midnatt (13. juni - 14. juni) kom det tre kattunger! Nummer to trengte hjelp til å fjerne fosterhinnen, så en stund ut som at den ikke skulle klare seg, men det gikk fint da jeg fikk fjernet den! Alt skjedde på under en time. Nå ligger alle tre trygt inntil moren og dier. Flinke pusemor!  :love:  :biggrin:

Legger ved to (litt uklare) bilder av de små! Den tredje gjemmer seg under beinet til moren  :icon_rolleyes:

« Siste redigering: 14 Juni 2012, 02:16:16 av sandraska »

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #76 på: 14 Juni 2012, 10:11:52 »
Gratulerer med de små, flinke pusemamma  :love:

Utlogget Hjenna

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Overbekymret :/
« Svar #77 på: 24 November 2012, 23:15:49 »
Jeg har en innekatt på litt over 1år. Her om dagen falt hun ut av verandaen(fra 5. alt gikk heldigvis bra, netting er under planlegging og jeg vet èn som aldri får være alene med katten igjen, mor på 40 år).  Hun var ute en hel natt. Jeg vet jeg sikkert er overbekymret: Men er det noen som helst mulighet for at katten er gravid? Hun hadde egentlig ikke løpetid, men det er vanskelig å vite med den katten  vetikke En annen ting er at hun (i følge mamma) slikket seg veldig ofte neste dagen.

Lillerosin

• Gjest
Sv: SPØRSMÅL OG SVAR: Graviditet og fødsel hos katt
« Svar #78 på: 24 November 2012, 23:25:13 »
Jeg har en innekatt på litt over 1år. Her om dagen falt hun ut av verandaen(fra 5. alt gikk heldigvis bra, netting er under planlegging og jeg vet èn som aldri får være alene med katten igjen, mor på 40 år).  Hun var ute en hel natt. Jeg vet jeg sikkert er overbekymret: Men er det noen som helst mulighet for at katten er gravid? Hun hadde egentlig ikke løpetid, men det er vanskelig å vite med den katten  vetikke En annen ting er at hun (i følge mamma) slikket seg veldig ofte neste dagen.

Pus kan ha blitt gravid. Jeg vil anbefale deg å kontakte veterinær over helga  :icon_wink:

Lillerosin

• Gjest
Sv: SPØRSMÅL OG SVAR: Graviditet og fødsel hos katt
« Svar #79 på: 23 Februar 2013, 11:30:07 »
Er det noen som har bilde av en gravid pus?
Hvis du har og legger ut bildet her så blir jeg glad!

Jeg lurer på om det er en gravid pus som prøver å finne seg en plass å føde inne hos oss!
Men jeg aner ikke, det kan være en feit pus som er for lat til å dra hjem, men jeg har ikke sett den før, og den oppfører seg så rart.