Skrevet av Emne: SPØRSMÅL OG SVAR: Graviditet og fødsel hos katt  (Lest 45121 ganger)

Utlogget Idak90

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar rundt graviditet og fødsel hos katt
« Svar #40 på: 06 Mai 2012, 23:33:00 »
Da har det kommet to nydelige kattunger til verden! Hu har vært veldig flink og klart alt selv når vi ikke var hjemme! :) vil takke for all nyttig informasjon og svar jeg har fått er inne!:)
Ida Karina (:

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
  • Takket: 92
    • Vis profil
« Svar #41 på: 06 Mai 2012, 23:36:28 »
Godt å høre at fødselen var vellykket. Gratulerer til flink kattemamma og hennes to små  :)

Dersom du har noen spørsmål angående de neste 12+ ukene med kattunger i hus, så må du bare spørre i vei  :icon_wink:

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #42 på: 07 Mai 2012, 14:45:33 »
IdaK, gratulerer med 2 nye verdensborgere.
Noname, hvordan går det deg?

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget Noname og missy

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #43 på: 07 Mai 2012, 21:32:52 »
Venter i spenning enda.. :savle:
Hun er no ganske så tung i pusten no, og orker ikke å gå.:/
Synest no litt synn på ho men ho får no mye kos å brel:)

Så håper virkelig di kjem snart:)....
Gleder meg så grådig:D

Utlogget Janne85

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #44 på: 17 Mai 2012, 08:55:24 »
Lurte på om nokon her inne kunne gi meg eit tips om hvordan eg kan få pus til og like fødekassen sin? Har likt den tidligere, men denne gangen så vil hun bare ligge på gulve og det ser eg før meg ikkje er så veldigt bra :) Slimproppen gikk på lørdag så rekner med at i løpet av ei uka komme dei små så hadde vart greit vis ho hadde vilt hatt kassa si. Nokon forslag??

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #45 på: 17 Mai 2012, 10:33:01 »
Står fødekassen plassert der hvor den tidligere har vært? Plassering kan ha mye å si. Ha teppe eller laken i bunnen så det blir litt mykt og deilig, men ikke ha det veldig mykt.

Er det et bestemt sted på gulvet hun liker å ligge? Er det kanskje et passende sted å ha fødekassen der?

Min pus vil ikke ligge på tepper som er vasket med veldig parfymert vaskemiddel. Kanskje du kan prøve å legge et teppe i fødekassen som hun liker veldig godt   :)

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #46 på: 17 Mai 2012, 11:55:41 »
Lurte på om nokon her inne kunne gi meg eit tips om hvordan eg kan få pus til og like fødekassen sin? Har likt den tidligere, men denne gangen så vil hun bare ligge på gulve og det ser eg før meg ikkje er så veldigt bra :) Slimproppen gikk på lørdag så rekner med at i løpet av ei uka komme dei små så hadde vart greit vis ho hadde vilt hatt kassa si. Nokon forslag??
Det går seg til.  Det kan være alt for tidlig ennå til at hun vil ta i bruk fødekassen.  Mine katter gjør vanligvis ikke det før det omtrent er fødsel.  Det du kan følge med på er om hun begynner å grave et sted - DA er det tegn på at hun leter etter fødesteder. 
Om hun vil ligge midt på gulvet er det helt OK nå.  Mine jenter gjør også det mye den siste uka - midt på gulvet med magen i været.   :fnis:  Høres helt normalt ut. 
Det eneste du kan gjøre er å gjøre fødekassen innbydende og trygg - gjerne teppe over hengende ned litt foran inngangen.  Plasseringen kan også være viktig.  Og så kan du HÅPE at hun er fornøyd, det vet du ikke ennå. 
Om hun skulle velge seg et annet sted å føde kan du flytte henne inn i fødekassen når veene er godt i gang.  Flytt henne som om hun er en ferdig pyntet bløtkake.  To flate hender under hele katten.  Det pleier å fungere greit.  Har hatt en katt jeg måtte diskutere kraftig med (flyttet henne ganske mange ganger) før hun endelig slo seg til ro i fødekassen og fødte de små. 

Utlogget Janne85

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #47 på: 17 Mai 2012, 16:50:17 »
Tror ikkje eg kan ha kassa midt på gulve:) men står på same sted som sist. men er jo ei lita stund igjen ennå så får vente og se om hun liker kassen meir når det nærmer seg. kom ikkje på at hun kanskje ikkje ville ligge i den ennå:) liker å ligge i fange og kose ei stund så hopper hun ned og legger seg flat midt på gulve så ho har kontroll på meg. tusen takk for svara. hjelper å ha nokon og mase og spør. merker eg blir en smule forvirret når eg leser om di forskjellige tinga. så plutselig spør eg om noko igjen :biggrin:

Utlogget Janne85

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #48 på: 18 Mai 2012, 01:29:47 »
 :love: trur kanskje at i natt er natten. katten er rundt i heile huset og finner ikkje ro nokon plass. leiter og leiter etter ein plass. så tror kanskje at det kan komme nokon små i natt:)
tusen takk for all god hjelp her inne. setter utrolig pris på det.

Utlogget Janne85

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #49 på: 18 Mai 2012, 08:44:15 »
blei ingen puser i natt. har slått seg til ro igjen. kommer nok når eg ikkje er klar:)

Utlogget Janne85

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #50 på: 21 Mai 2012, 16:39:49 »
Lurte litt på hvor tid kattungene lærer og trekke til seg klørna? Hvor gamle er dei da?

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 237
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #51 på: 21 Mai 2012, 20:38:50 »
Mine er 6 uker nå, og begynner å ha noenlunde kontroll. Men det hender seg fortsatt at de glemmer det.

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #52 på: 21 Mai 2012, 20:42:29 »
Dette spørsmålet har jeg tenkt på en stund - og jeg tror de klarer det ved 3-4 ukers alder, men de har ingen kontroll.  Det er en veldig gradvis læring og utvikling, og ikke et eksakt tidspunkt. 
Så Monica har nok en god indikasjon, men de kan trekke inn klørne mye før de er 6 uker, de er bare mindre bevisst på hvordan de gjør det. 

Utlogget Janne85

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #53 på: 21 Mai 2012, 20:57:38 »
Okay. Tusen takk. :winky:

Utlogget Idak90

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #54 på: 05 Juni 2012, 22:41:52 »
Kan kattemor bli gravid mens hu ammer? Fikk to nydelige kattunger for fire uker siden og kattemor har begynt å få mage igjen og har begynt å fise veldig noe hu gjorde forrige svangerskap!
Ida Karina (:

Utlogget Haapets

• Forumslave katt
  • Takket: 37
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #55 på: 05 Juni 2012, 22:48:11 »
Ja, absolutt. Kattemor kommer ofte i løp igjen lenge før hun har sluttet å amme. Så det er veldig smart å holde kattemor inn i den tiden.
Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har spennende planer!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Idak90

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #56 på: 05 Juni 2012, 22:59:00 »
Ja da er det store sjansen for at hu er på vei igjen! Men hu virker mer aggressiv mot ungene nå, eller driver å små biter dem i beina og i ansiktet? Er det normalt eller bør jeg bli bekymret ?  :icon_frown:
Ida Karina (:

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
  • Takket: 92
    • Vis profil
« Svar #57 på: 05 Juni 2012, 22:59:18 »
Hei, henviser deg til min oppfordring sist du spurte i tråden her:

Jeg gjentar til alle som måtte ha drektige katter nå:
Har du fått beskjed om at fødsel antakelig er nærliggende, er det på tide å holde kattemamma inne de neste 12-13 ukene.
Det skjer for ofte at folk oppdaterer om en kattemamma som "stakk av" like før fødsel, eller fra små kattunger.
Spar dere selv for stresset, og gjør klart et eget katterom og fødekasse i god tid  :)

Om du har latt kattemor gå ut nå, og du mistenker at hun er drektig igjen allerede vil jeg råde deg til
å bestille time hos veterinær så fort som mulig for å vurdere alternativene du har med tanke på diende
kattunger og potensielle foster. Det er en stor påkjenning for kattemor å bære to kull uplanlagt, ukontrollert
og så tett.

Utlogget Haapets

• Forumslave katt
  • Takket: 37
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #58 på: 05 Juni 2012, 23:20:43 »
Ja da er det store sjansen for at hu er på vei igjen! Men hu virker mer aggressiv mot ungene nå, eller driver å små biter dem i beina og i ansiktet? Er det normalt eller bør jeg bli bekymret ?  :icon_frown:

Jeg synes du bør bli bekymret over at hun er drektig igjen. Det å føde og fostre opp kattunger tar mye på kattemor og to kull oppå hverandre er en enorm belastning. Hvor gamle er egentlig kattungene???
Jeg ville gjort som Mellers anbefaler.
Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har spennende planer!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Idak90

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #59 på: 06 Juni 2012, 13:26:18 »
Snart fem uker.. Men det jeg er bekymra over er at hu driver å småbiter ungene hele tiden..
Ida Karina (: