Skrevet av Emne: SPØRSMÅL OG SVAR: Graviditet og fødsel hos katt  (Lest 48727 ganger)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 656
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
Sv: SPØRSMÅL OG SVAR: Graviditet og fødsel hos katt
« Svar #180 på: 25 Mai 2017, 22:22:29 »
Vær obs på at katten godt kan få løpetid selv om den dier, dette er ikke uvanlig.
Så er enig med Monica, hold katten inne til den er sterilisert.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #181 på: 25 Mai 2017, 22:56:44 »
Dette merker man på katten. Hvis den vil *veldig* ut, er det fare for ny eggløsning and there we go again ... men dette er *ikke* vanlig. Man gjenkjenner ellers en katt med løpetid på oppsvulmet og væskende åpning, at pusen slikker seg i området unormalt ofte og at den legger seg med rumpa *ned* i stedet for *opp* når du klør den på ryggen.

Om ingen slike symptomer er til stede: slipp pus ut til lufting mens hun dier; hun fortjener en pause. Men hold helst oppsyn, om mulig. Hva med bånd? Utekatt *vil* ut. Seff.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #182 på: 25 Mai 2017, 23:30:37 »
Prøv å holde henne inne nå, hun kan fort finne på å føde ute om hun får lov til å gå ut.
Katter kan bli drektige igjen allerede 4 dager etter fødsel, så hun bør også holdes inne til hun skal steriliseres. Dette er også best for deg og ungene, siden hun kan komme bort eller blir skadet om hun får lov til å gå ute. Om det skjer må du flaske opp kattungene, og det kan jeg love deg er mye mer jobb enn de fleste er klar over.

Veldig enig i dette, Monica vet hva hun snakker om!  :icon_smile:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 656
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #183 på: 26 Mai 2017, 04:55:45 »
http://animalpickings.com/dyrearter/katter/kattens-atferd/

Her ligger det også mye informasjon som du kan lese.

Utlogget Joikatulla

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #184 på: 27 Mai 2017, 14:13:45 »
Oppdatering.

Hei.

Da kom det i natt fire nydelige små nurk til verden og vår kjære OiMuskatt er blitt mamma.

Kattemor klarte fødselen kjempe bra og visste nøyaktig hva hun skulle gjøre. Den første kom etter ca 30min med rier og enda en ganske kort tid etter det. Så tok hun seg en velfortjent pause på ca en halvtimes tid før det kom enda to ganske tett. Da den siste var kommet ut var hun så sliten at hun orket kun å vaske ungen, men ikke presse ut morkaka. Jeg fikk med litt hjelp av min mann lirket morkaka ut og løftet kattungen bort til henne, da tygget hun over navlestrengen med det samme.

Men det er tydelig for meg at kattefødsler er like individuelle som menneskefødsel. Her kunne vi ikke merke noen markant endring i oppførsel. Hun sov hele dagen, var ikke spesielt rastløs. Gikk ikke å lette etter noe gjemmested. Spiste noe mindre, men spiste. Gikk seg en tur på do, kom tilbake med litt slim som hang bakpå. Jeg gikk for å hente noe papir for å hjelpe henne med å tørke det bort, da gikk vannet. Hun skrek, hoppet under sofaen. Jeg la meg ned på gulvet og sa navnet hennes og da kom hun marsjerende rett mot meg og skulle tydelig ha meg med til skapet (fødeplassen) vi hadde ordnet i stand til henne. Det hele var over på ca 2 og 1/2 time. Det var også veldig tydelig at hun satte stor pris på at jeg var tilstede. Strøk og passet på henne, og ville gjerne at jeg skulle kose henne på magen.

Natten og dagen i dag har hun bare brukt på å sove og stelle med barna sine. Hun går ikke ut av kassen så jeg går innom og passer på at hun får i seg mat og vann. Jeg har løftet alle kattungene opp en gang for å se at de var hele og fine, ingen skader eller lignende. De ser friske og fine ut, og kattemor er tydelig stolt.

Hilsen nybakt kattemormor :)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #185 på: 27 Mai 2017, 14:31:36 »
Midt oppe i en serie trasige meldinger den siste tiden, var dette ubegripelig deilig å lese. Jeg, gamle tulling, ble våt i øyekroken.
Nå tigger og ber jeg om noen bilder; jeg er ungesjuk
 :Ben:

Utlogget Joikatulla

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #186 på: 27 Mai 2017, 18:12:54 »
Så klart skal jeg legge til bilder :) De er jo så skjønne. Er ikke de tydeligste bildene enda da jeg vil forstyrre dem minst mulig foreløpig.

imageupload

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #187 på: 27 Mai 2017, 18:19:05 »
Søte troll. :)
Prøv å ikke bruke blitz når du tar bilder av dem, selv om øynene er lukket, så kan skarpt lys være litt smertefullt.

Utlogget Joikatulla

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #188 på: 27 Mai 2017, 18:20:26 »
Monica, jeg har ikke brukt blits.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #189 på: 27 Mai 2017, 18:28:41 »
Jeg ser det ikke har vært brukt lyndings her. Det er noe dritt. Blir unatulige farger, fryktelig kontrast og skaker opp dyra i tillegg. Mye bedre å ofre litt pikseldybde og øke følsomheten i stedet (raskere lukkertid). Jeg bruker gjerne 800 ISO på katt.

Nommen ...  :doublelove:

Legg dette ut i Kattealbum, gjerne. Denne tråden er egentlig generell.

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #190 på: 27 Mai 2017, 19:26:49 »
Monica, jeg har ikke brukt blits.

Jeg bare nevnte det, jeg pleier å gjøre det til alle. :) Samme med å holde mor inne etc.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #191 på: 27 Mai 2017, 23:14:49 »
 :bigarmhug:

Utlogget hilde35

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #192 på: 20 September 2017, 20:23:09 »
Hei jeg vet om en katt som er gravid ved ultralyd ble det påvist en død og en levende hva gjør man

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk