Oppdatering.
Hei.
Da kom det i natt fire nydelige små nurk til verden og vår kjære OiMuskatt er blitt mamma.
Kattemor klarte fødselen kjempe bra og visste nøyaktig hva hun skulle gjøre. Den første kom etter ca 30min med rier og enda en ganske kort tid etter det. Så tok hun seg en velfortjent pause på ca en halvtimes tid før det kom enda to ganske tett. Da den siste var kommet ut var hun så sliten at hun orket kun å vaske ungen, men ikke presse ut morkaka. Jeg fikk med litt hjelp av min mann lirket morkaka ut og løftet kattungen bort til henne, da tygget hun over navlestrengen med det samme.
Men det er tydelig for meg at kattefødsler er like individuelle som menneskefødsel. Her kunne vi ikke merke noen markant endring i oppførsel. Hun sov hele dagen, var ikke spesielt rastløs. Gikk ikke å lette etter noe gjemmested. Spiste noe mindre, men spiste. Gikk seg en tur på do, kom tilbake med litt slim som hang bakpå. Jeg gikk for å hente noe papir for å hjelpe henne med å tørke det bort, da gikk vannet. Hun skrek, hoppet under sofaen. Jeg la meg ned på gulvet og sa navnet hennes og da kom hun marsjerende rett mot meg og skulle tydelig ha meg med til skapet (fødeplassen) vi hadde ordnet i stand til henne. Det hele var over på ca 2 og 1/2 time. Det var også veldig tydelig at hun satte stor pris på at jeg var tilstede. Strøk og passet på henne, og ville gjerne at jeg skulle kose henne på magen.
Natten og dagen i dag har hun bare brukt på å sove og stelle med barna sine. Hun går ikke ut av kassen så jeg går innom og passer på at hun får i seg mat og vann. Jeg har løftet alle kattungene opp en gang for å se at de var hele og fine, ingen skader eller lignende. De ser friske og fine ut, og kattemor er tydelig stolt.
Hilsen nybakt kattemormor