Skrevet av Emne: SPØRSMÅL OG SVAR: Graviditet og fødsel hos katt  (Lest 45637 ganger)

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Mariskogens
SPØRSMÅL OG SVAR: Graviditet og fødsel hos katt
« på: 18 Juli 2011, 12:28:15 »
I denne tråden er det bare å spørre om alt du lurer på!  Så svarer vi etter beste evne vi som er pålogget og har litt info å bidra med.   :nod:
Håper det samles mye nyttig info her! 

OBS! MERK! VIKTIG!
I tiden før fødselen er det viktig å holde kattemor inne, slik at hun ikke velger å gjemme seg unna og føde ute.
Hun er også mye mer sårbar for angrep fra andre dyr og farer når hun er høygravid.
IKKE slipp ut en høydrektig katt!

Like viktig er det å holde kattemor inne etter fødselen!
For det første er kattungene totalt avhengige av mor den første tiden, og er fortsatt avhengige av å die fra mor
fram mot leveringstid. Dersom det skjer noe med kattemor sitter dere igjen med kattunger som har mistet sin
største forutsetning for å klare seg godt i oppveksten hjemme. For det andre kan katten gå i løp og bli drektig
igjen. IKKE slipp kattemor ut før hun er kastrert!
« Siste redigering: 22 Juni 2012, 11:37:05 av Mellers »

Utlogget pizzi

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar rundt graviditet og fødsel hos katt
« Svar #1 på: 18 Juli 2011, 16:58:05 »
Jeg lurer litt på hvor lenge før fødsel man kan kjenne ungen i magen ? Skjønner det kan variere litt med tanke på hvor mange unger som er i magen og. Men sånn ca...

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #2 på: 18 Juli 2011, 17:47:44 »
De siste par ukene omtrent, alt etter som hvor mange kattunger det er.  Den siste uka kjennes de veldig godt!
Det er mulig å kjenne de før,  som sommerfuglvinger under hånden på kattemors mage om du har flaks. 

Utlogget Katska90

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Bloggen min
« Svar #3 på: 07 Oktober 2011, 12:52:42 »
Når en katt har fått ett kull, hvor lenge må man da vente før man steriliserer henne?

Utlogget Litz

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #4 på: 07 Oktober 2011, 13:19:29 »
Så fort kattungene er avvent morsmelk kan man sterilisere katten.
Bør ikke sterilisere før det pga at diing av ungene kan bli vanskelig pga smerter hos kattemoren.

Utlogget Katska90

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Bloggen min
« Svar #5 på: 07 Oktober 2011, 13:36:56 »
ok. Moren min har en utekatt som får kull på kull på kull, hun har nå unger som er 8 uker gamle og er gravid IGJEN. det har rett og slett blitt en ond sirkel. Jeg har endelig klart å overtale henne til å sterilisere katten, men det funker dårlig når katten bli gravid hele tiden, rekker liksom ikke å bli ferdig med første kullet hun har før neste er på vei... det her blir 3 kullet hennes siden i sommer... HVA SKAL MAN GJØRE?

Utlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 174
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 Oktober 2011, 13:43:09 »
Ta en abort samtidig med kastreringen  :Sukker:

Utlogget Litz

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #7 på: 07 Oktober 2011, 14:01:14 »
Ja, må si meg enig med subrosa, ta med katten til veterinæren og steriliser henne samtidig som dere fjerner fostrene.
Det er det beste for katten, for det er absolutt ikke bra at hun får kull så tett oppi hverandre. Det er en svært hard påkjenning for kattemoren og i mine øyne dyremishandling.

Utlogget Katska90

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Bloggen min
« Svar #8 på: 07 Oktober 2011, 14:07:42 »
Så det går altså an å ta abort på dyr? det visste jeg ikke, men jeg skal tipse moren min om det :) tusen takk for råd!

Utlogget Litz

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 Oktober 2011, 14:21:08 »
Jada, ikke noe problem å ta abort på dyr. I alle fall ikke små dyr som hunder, katter ol.
Det man gjør er å sterilisere på vanlig måte, altså fjerner livmor og eggstokker. Kattungene ligger i livmoren og man tar livet av dem ved å gi dem en overdose narkosemiddel, akkurat som når man avliver gamle og syke dyr.

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #10 på: 07 Oktober 2011, 17:59:52 »
Den hunnkatten hadde jeg tatt til dyrlegen umiddelbart før fostrene blir for store.  Det går fint når kattungene er 8 uker gamle, da dier de ikke så mye lenger.  De siste ukene er kattemor mer viktig for oppdragelse og det mentale for barna sine enn akkurat morsmelken. 

Det er i og for seg ikke en abort - men det blir jo det likevel.  Abort er jo kun å ta ut fostre, her foretar man en full kastrering (ofte og misvisende kalt sterilisering på hunnkatter av en eller annen grunn) og da blir fostrene med ut sammen med livmoren.  Min dyrlege gjør dette om graviditeten ikke har kommet for langt.  Andre dyrleger gjør det omtrent hele svangerskapet, det kommer litt ann på dyrlegens erfaring.   Det er et noe mer krevende inngrep, og mer krevende jo lenger drektigheten har kommet, enn kastrering på en ikke gravid katt på grunn av stor blodtilførsel. 

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #11 på: 11 Oktober 2011, 19:30:11 »
Hvor lang tid kan det ta fra at fødselen starter til første kattunge er ute? Dette er en førstegangsfødende pus på ca 1 år.

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #12 på: 11 Oktober 2011, 20:04:12 »
Fra synlige veer til første kattunge er ute går det normalt ikke så lang tid - alt fra 15 til 60 minutter.  Det kan være tungt å jobbe frem den første kattungen. 
Når det begynner å gå over en time er det på tide å ta en telefon til dyrlegen.  En katt bør ikke ha pressveer uten at det kommer noe ut i mer enn dette.  Jeg har hatt en hunnkatt med pressveer i nesten to timer før den første kattungen var ute, men da hadde jeg også 3 samtaler med dyrlegen underveis, og jeg visste hva jeg (og katten) holdt på med.

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #13 på: 11 Oktober 2011, 20:07:54 »
En venninne av meg som ringte i halvåtte tia. Hennes katt er gravid, men det er bare en eller to unger inni. Katten kom hjem i 5 tia og det kom litt blodslim, samt at katten hadde vondt. Jeg anbefalte å ringe dyrlege, og hun skulle gjøre det sa hun, så da får vi vel bare håpe at alt går bra.

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #14 på: 11 Oktober 2011, 20:16:59 »
Vi krysser fingrene for at alt går bra!

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #15 på: 11 Oktober 2011, 21:43:01 »
+Blod og slim kan komme dagesvis før fødsel, det kan være tomme fostersekker  som løsner og kommer ut. Man kan aldri finne den ekstagte riktige tiden for å føde, med mindre katten har født flere ganger før, man har sett parringene og vet akkurat hvor lenge katten vil gå drektig. Men man kan se på ultralyd om kattungens tarmer er godt nok utvikla til å komme ut. Det er det nærmeste en kan komme.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget juliees

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: 16 Mars 2012, 20:42:12 »
Katten min har vært gravid lenge nå, vet ikke parringsdato eller noe. Men de 2 siste ukene har jeg sjekket om hun har fått melk i juret og på Mandag ( 12.03.12 ) hadde hun fått det. Og det er jo nå ca 4 dager siden. Har lest noen steder at de får melk i juret 1-3 dager før fødsel, men hun har enda ikke fødet.
Hun spiser og sover hele dagen, og det er roligere inni magen idag enn igår. Igår var det veldig masse sparking/bevegelse der inni, men idag er det ikke fult like mye. Har det noe å si?

Er det mulig at hun føder innen de neste dagene da? eller vet du sånn ca når hun kommer til å føde, iogmed at hun har hatt melk i juret i noen dager nå?  :)

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #17 på: 16 Mars 2012, 22:40:20 »
Katten min har vært gravid lenge nå, vet ikke parringsdato eller noe. Men de 2 siste ukene har jeg sjekket om hun har fått melk i juret og på Mandag ( 12.03.12 ) hadde hun fått det. Og det er jo nå ca 4 dager siden. Har lest noen steder at de får melk i juret 1-3 dager før fødsel, men hun har enda ikke fødet.
Hun spiser og sover hele dagen, og det er roligere inni magen idag enn igår. Igår var det veldig masse sparking/bevegelse der inni, men idag er det ikke fult like mye. Har det noe å si?

Er det mulig at hun føder innen de neste dagene da? eller vet du sånn ca når hun kommer til å føde, iogmed at hun har hatt melk i juret i noen dager nå?  :)

Helt generelt utfra det du beskriver så kan det høres ut som noe er nært forestående. Roligere i magen og melk er teng på at det nærmer seg. pass på at hun har et sted å føde, og at du er i nærheten for å overvåke og hjlpe til.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #18 på: 28 Mars 2012, 03:38:45 »
Har et bilde her som viser hvordan man kan legge fingre fra rundingen på magen og ned til vulva, for å få en liten peil hvor langt unna fødselen er.Som dere ser, har jeg plass til nesten hele handa her, brukte høyre hånd til å holde kameraet, men kunne lagt en pekefiner over rundingen på magen hennes, og fingrene på venstre side slik de ligger, da ville jeg hatt enden av langfingeren på min høyre hånd mot venstre hånds pekefinger. Grunnen til at det er så stor avstand til vulva, er at det er nesten 2 uker igjen til termin.

http://

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget mcb74

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #19 på: 08 April 2012, 09:06:27 »
Har et bilde her som viser hvordan man kan legge fingre fra rundingen på magen og ned til vulva, for å få en liten peil hvor langt unna fødselen er.Som dere ser, har jeg plass til nesten hele handa her, brukte høyre hånd til å holde kameraet, men kunne lagt en pekefiner over rundingen på magen hennes, og fingrene på venstre side slik de ligger, da ville jeg hatt enden av langfingeren på min høyre hånd mot venstre hånds pekefinger. Grunnen til at det er så stor avstand til vulva, er at det er nesten 2 uker igjen til termin.

http://
Jeg leste en plass på nettet om det her og hun skrev at antall fingre tilsvarer hvor mange dager det er igjen. Altså 3 fingre, 3 dager igjen. Kjente på lille jenta mi i går og det var plass til nesten 2 fingre. Stemmer det her?!
Merethe :)