Skrevet av Emne: Når pus holder deg våken om natta...  (Lest 2946 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Når pus holder deg våken om natta...
« på: 23 Mars 2006, 09:48:08 »
Trenger litt hjelp her - for den kjære lille Bustergutten holder på å ødelegge husfreden hos oss - igjen... Nå har han begynt å vekke oss i 5-6 tia om morgenen igjen, med intens mjauing (på max volum) og tramping over oss i senga. Jeg synes egentlig det er ganske komisk, for de samtalene han har med seg selv er veldig underholdende. :fnis[1]: Men dessverre ser ikke gubben det morsomme i det, og han sliter fryktelig med å aldri få sove mer enn 4-5 timer hver natt. Det er så ille at det nesten går ut over jobben hans nå, han er rett og slett utslitt av mangel på søvn.

Så jeg har to spørsmål til dere:

1. Hvordan oppfører deres katter seg om natta? Følger de deres døgnrytme, eller er det motsatt? Er det mulig at det er ekstra ille nå som det blir stadig lysere ute, og kattene får mer overskudd og energi?

2. Noen som har gode forslag til løsning på problemet?

Skal jeg for eksempel slippe Buster ut når han begynner å mase, selv om det betyr at han får viljen sin? Å overse han hjelper ikke, han gir seg nemlig ikke før han har fått oss så våkne at vi MÅ stå opp. Å stenge han ute av soverommet er heller ikke noe alternativ, da hyler han enda mer og krafser og klorer på døra. Er sov-i-ro eneste løsning? Eller finnes det sovetabletter for katter?  :hihi[1]:

Håper noen av dere har hatt sånne pelskledde morgenfugler og har gode råd å komme med!

(Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette emnet, håper dette er rett plass.)

Siljepilje

• Gjest
SV: Når pus holder deg våken om natta...
« Svar #1 på: 23 Mars 2006, 11:06:46 »
Hehe, kjenner til dette, ja... :whistling:
Mine puser begynner å leke oi-oi i halv åttetiden på kvelden når ungene skal legge seg. Da leker de motorvei enten oppe gjennom soverommene, eller nede i stua. (Pusene skal jo selvfølgelig være der det er folk og skjer noe :icon_mrgreen:) Selvfølgelig er jentene mine redde for å sove med døra igjen, så vi har et problem... :icon_eek: En av oss er da nede og koser puser for harde livet!! :fnis[1]:

Neste turn har vi når vi skal gå å legge oss. Oi-oi da også.
Heldigvis har ikke vi problemer med at de remjer om natta, men vi har begynt å lukke pusene inne på badet, siden vi har " åpen løsning" mellom første og andre etasje (ingen dør, bare trapp). Her har pusene mat, toalett, og kurv, samt badet vårt er ganske stort og har varmekabler. De har det iallefall ikke vondt...

når det gjelder lyden, er jo "sov-i ro" en fin ting... Det bruker jeg når jeg skal sove i fred, når mann,barn og puser herjer i stua tidlig lørdags morgen, hehe (det er min dag å sove på) så er jeg uthvilt og i godt humør til frokost i ti-tiden ;D

Kanskje Buster kunne "bodd" på badet når han holder på slik? Han får vel, som våre puser, nok oppmerksomhet ellers i døgnet? :icon_idea:

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23 Mars 2006, 11:59:10 »
Jeg har ikke noe annet råd enn å leke masse med han rett før leggetid slik at han blir utslitt og kanskje sover seg gjennom en hel natt??

Heidi K

• Gjest
« Svar #3 på: 23 Mars 2006, 14:50:45 »
Huff, har Bustemannen begynt igjen..  :icon_sad:

Har vel egentlig ikke noen gode forslag. Men kanskje du burde vurdere en kattedør? Selvom jeg vet du vil at Buster skal være inne om natta (skjønner deg godt!) Det finnes jo sånne luker som bare slipper inn katten som har et slik magnethalsbånd som "matcher" luka. Og den kan du jo også låse Buster ute/inne med hvis du vil..

Hvis det er ut han skal da, og ikke plager dere på pur f.. 

Ellers må vi nok få gubben din til å innse at Buster kanskje trenger å få ut all energien på en annen katt.. :icon_twisted:

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #4 på: 23 Mars 2006, 15:09:17 »
Både skjønner og skjønner ikke problemet her... :icon_neutral:

Skjønner jo at det er frustrerende å ha en pus som vekker dere hver eneste natt.
Men skjønner ikke hvorfor dere ikke bare biter tennene sammen,går til innkjøp av sov-i-ro og stenger ham inne på badet!?
Javist vil han remje,men det går da over iløpet av noen netter og da vet du...da kan gubben igjen smile på jobb!!!  :jippi[1]:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23 Mars 2006, 15:27:28 »
Mine ligger på stua hele natta, de har da tilgang til kjøkkenet også. Men på soverommet har de aldri fått lov til å sove(EN plass må være hårfritt), kun når de har vært pittesmå, med en gang vi ha henta de... Mine sover som regel på dagtid og herjer galninger på kvelden/natta. Men det hører vi sjeldent noe av. Du får legge han på kjøkken eller bad, og sette frem mat og tissekasse!

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 23 Mars 2006, 15:31:01 »
Både skjønner og skjønner ikke problemet her... :icon_neutral:

Skjønner jo at det er frustrerende å ha en pus som vekker dere hver eneste natt.
Men skjønner ikke hvorfor dere ikke bare biter tennene sammen,går til innkjøp av sov-i-ro og stenger ham inne på badet!?
Javist vil han remje,men det går da over iløpet av noen netter og da vet du...da kan gubben igjen smile på jobb!!!  :jippi[1]:

Nå nei du, så enkelt er det nok ikke! Du kjenner ikke vår Buster, denne karen er noe utenom det vanlige...  :biggrin:

Da han begynte med natteranglinga si i fjor høst var han først innestengt på badet. Det hadde gått helt greit i nesten ett år, men plutselig en dag fant han ut at "Nei, nå skal jeg ikke ligge på badet mer!" Først prøvde vi å overse han, vi gjemte hodet under puta mens vi hørte han hylte av full hals, krafset på badedøra og reiv ned ting fra badehyllene i panikk etter å komme seg ut. Etter flere uker på det viset, endte det med at han fikk gå løs i hele huset. Har ikke tall på alle gangene vi ble vekket i løpet av ei natt, men etter å ha oversett han (i flere uker) virket det som han mistet interessen og ga opp. Men da var det også blitt mørkeste vinter´n her, og da er jo alle trøtte (både katter og mennesker).
Nå er rampen altså i full gang igjen, eneste forskjellen er at han er enda mer innbitt enn før. Det er ikke det at han vil ut heller, virker bare som han kjeder seg og vil ha oss opp av senga. Det er lyst ute, og han ser fugler og andre katter, klart han ikke orker å ligge i ro... :icon_frown:

Nå er det jo ikke noe problem for meg da, for jeg kan godt ligge og høre på småpratinga til Buster og humre for meg selv. Jeg har aldri møtt en katt som er så skravlesjuk. Men det er klart at når matfar blir liggende våken hver natt, så er det ikke morsomt lenger.

Har prøvd (sånn ca. tusen ganger) å forklare mannen min at to katter faktisk er mye bedre enn én, men han ser bare regnestykket:
1 Buster = masse jævelskap
1 Buster + en venn = dobbelt så mye jævelskap

Får vel bare stappe "sov i ro" i øra på gubben, og tvansgleke med Buster til han sovner av utmattelse...  :hihi[1]:

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #7 på: 23 Mars 2006, 15:39:09 »
Min første innskytelse ville vært å anskaffe en katt til.  Da har katten selskap og kan "plage" en artsfrend i steden.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 23 Mars 2006, 15:44:17 »
Har han nok leker og klatrestativ han kan boltre seg i?

Heidi K

• Gjest
« Svar #9 på: 23 Mars 2006, 15:56:19 »
Har han nok leker og klatrestativ han kan boltre seg i?

Buster har nok alt det han trenger og mere til  :fnis[1]: :biggrin:

Busta er jo værre enn meg med å kjøpe leker og ting  :icon_twisted:

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 23 Mars 2006, 16:00:50 »
En liten kattevenn er det som må til....tror jeg.
Send ned gubben til meg,så skal jeg nok få overtalt han :fnis[1]:

Eller realisert drømmen snart med en kattegård,så kan han komme seg ut til alle døgnets tider.

Utlogget September7

• Fin pus
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 23 Mars 2006, 17:10:37 »
Uff, Bustergutten.... Han får ta seg en tur hit, så skal nok TarZan kurse han!  :hihi[1]: TarZan han vet at når vi slukker lysene, så er det natt. Da går han på badet. Kan ta noen strofer om han ikke er helt fornøyd. Men han holder stillt resten av natten.

Huff, håper dere finner ut av dette snart!
Klem fra September7 :)

Utlogget cicca

• Fin pus
  • Takket: 16
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #12 på: 23 Mars 2006, 17:24:47 »
SElv om han får seg en liten venn er det jo godt mulig han fortsetter å hyle om det er ut han vil!
Det gjør hvertfall mine!
Hjelper ikke at de har hverandre å leke med, for finner de ut at de vil ut, hopper de opp i vinduet og uler til jeg har fått søvnen ut a øya, stabla meg bort til vinduet og sluppet de ut!
Men uler han bare fordi han er selskapssyk er det jo mulig det hjelper med en lekekamerat! :)

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #13 på: 26 Mars 2006, 15:53:38 »
går buster ute? korfor hiver du han ikkje ut når han byrja mase? min katt blir veeldig uttålmodig om eg skulle finne på å ligge litt lengre i helgane. han vil ha aktivitet, moro og leik og skjønner ikkje korfor eg ikkje er med på det. Kjeeeedelig, er det han seier. beste utveien er å hive han ut. då kan han leike seg ute, klattre på trær og eg kan dra meg i fred og ro, uten at eit rovdyr kjem og biter i store tåen min, jakter på håret mitt eller sitt på ryggen og mjauer akkurat inn i øret mitt. alle er blide og fornøyde. og når eg slipper han inn igjen nokre timer seinare, så mæl han og er veeldig glad for å sjå meg, få seg litt mat og kos. alle er fornøyde.

og når eg endelig får opp katteluke er i nye kåken, så løyser seg problemet av seg sjølv.

heike
« Siste redigering: 26 Mars 2006, 15:56:40 av Katerundich »

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #14 på: 27 Mars 2006, 01:22:13 »
Har fire dyr som går p¨å skift å mase i leiligheten vår.Er blitt vant til å gå som en zombie for å slippe ut kattene og slippe de inn igjen om mårran.Liten leilighet,de hadde nok vekt alle sammen om de ikke fikk ut.
Av og til hører jeg ikke noe om natta,andre ganger er det som de har rotta seg sammen  :hihi[1]: Om litjgutten min glememr å lukke døra om han kommer inn til meg,da er det alltid en katt som kommer inn for å rulle seg,eller for å leke med ett eller annet som rasler... ::)
Vet ikke om dete r helt løsnet å stenge katten inn noe sted jeg.Den kan jo bli bare mer urolig.Hjemme her har de alle rom,helst ikke i uoppredde senger,men det hender de sniker seg inn ..
Jeg prøver å passe på å slippe de ut på kvelden og rope de inn for natta,da funker det ganske bra.
Håper det ordner seg.Må nesten leke hobby psykolog du å kanskje finne ut hva han vil..Antagelig selskapsyk?så noen bra svar over her :)  Lykke til! :icon_smile:
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #15 på: 27 Mars 2006, 10:24:32 »
Ahh, nå har Buster holdt fred TO morgener på rad, og det er nok til at jeg går rundt med et salig glis...  :biggrin: (Da gjør det ikke så mye at jeg måtte sitte oppe og vente på han til klokka ett i natt, fordi han ikke hadde tid til å komme inn...)

Jeg vet egentlig ikke hva som gjør at han har sovet disse nettene, men han har vært mer ute enn ellers, og vi har lekt mer også. Tror den natte-masinga hans er mest fordi han kjeder seg, eller at det er som med oss mennesker - noen ganger får vi rett og slett ikke sove. Får håpe han blir mer sliten når det blir varmere i været og han kan herje utendørs hele dagen.

Når det gjelder katteluke er selvsagt det en løsning, men jeg har jo ikke lyst å han han gående ute om natta da... Det å hive han ut når han begynner masinga si er også en løsning, men det betyr jo at han får viljen sin. Hvis jeg slipper han ut klokka halv 6 en morgen, skal jeg da gjøre det samme hvis han begynner å mase klokka tre om natta neste dag? Jeg hadde heller håpa at han kunne innse at "når matmor og matfar sover, så er det natt".  :icon_frown:

Attack`s

• Gjest
« Svar #16 på: 27 Mars 2006, 10:28:45 »
Kan han ikke få besøk av sin avlastningssønn da? :icon_twisted:
« Siste redigering: 27 Mars 2006, 10:48:02 av Attack`s »

Heidi K

• Gjest
« Svar #17 på: 27 Mars 2006, 10:39:39 »
Med litt spøk - jeg kan sende nedover en blå elefant slik Sivert har - den får han ut all energien på  :fnis[1]:

Skjønner godt at du ikke vil ha han ute om natta, særlig med alt det rare som skjer rundt omkring. Men det kan jo være det vil hjelpe å slite han ganske bra ut før dere skal sove. Kommer til å gå hardt utover fjærpinne-bestanden det her  :fnis[1]: :biggrin:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #18 på: 27 Mars 2006, 10:52:13 »
Kan han ikke få besøk av sin avlastningssønn da? :icon_twisted:

Hvem av dem? Er det stakkars lille Sivert´en til Heidi du har sånne skumle planer for? :fnis[1]:
Buster som reservepappa ja, det skulle blitt litt av en oppvisning...  :humre:

Attack`s

• Gjest
« Svar #19 på: 27 Mars 2006, 10:57:07 »
Har på følelsen av at det ikke er så veldig synd på Sivert da men... :icon_mrgreen:
Nå er jo ikke Bajas helt pigg om dagen,men jeg kan feks sende opp matvraket mitt,Secret.
Lyst å passe han? BÆÆÆÆÆÆÆÆÆ :icon_lol: