Skrevet av Emne: Ulla vil ikke ta medisinen sin  (Lest 2311 ganger)

ellenh

• Gjest
Ulla vil ikke ta medisinen sin
« på: 21 Mars 2006, 21:55:15 »
Ulla har fått UVI og går nå på antibiotika. Den skal sprøytes inn i munnen hennes med ml-sprøyte, men dette vil hun ikke ha noe snakk om. Jeg kan ikke tvinge henne for da slutten hun å stole på meg, tro meg vi har det vanskelig nok nå som slemme meg har lurt henne til dyrlegen  ::)
Jeg har i det siste blandet det i noen dråper fløte for at hun skal ville ta det men i dag har hun nok gjennomskuet meg og vil ikke ha det mer. Noen som har noen tips? Det er kun snakk om 1 ml morgen og kveld, så jeg trenger ikke mye å blande det i. Da jeg har en til katt vil jeg se at hun tar det med en gang slik at ikke den andre sniker seg til å få i seg hennes antibiotika, samtidig som jeg vil være sikker på at hun får i seg medisinen sin.
Noen tips?

Nova

• Gjest
SV: Ulla vil ikke ta medisinen sin
« Svar #1 på: 21 Mars 2006, 22:13:24 »
Hvis det bare er snakk om 1 ml, hadde jeg nok bare holdt henne fast, sprøytet det inn, og koset masse med henne etterpå. Blir hun litt furt, så hadde jeg bestikket henne med litt tørket fisk som snacks eller noe. Har du prøvd å gjøre det når hun sover? Bare ta spissen mellom tennene på siden. Det er så lite så hun vil nok bare smatte litt, men du bør jo være rask da, så vil hun nok ikke skjønne noe og forbinde det med deg. Antibiotika kan lukte sterkt for katter, så det er ikke alltid like lett å lure de nei. Da må man bruke "litt" slemme metoder :fnis[1]:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #2 på: 21 Mars 2006, 22:40:33 »
Liker hun makrell i tomat?
Jeg bruker å gi medisin i en teskje blandet med dette, noe pusene mine elsker :) Lykke til.

ellenh

• Gjest
« Svar #3 på: 21 Mars 2006, 22:46:10 »
Hvis det bare er snakk om 1 ml, hadde jeg nok bare holdt henne fast, sprøytet det inn, og koset masse med henne etterpå. Blir hun litt furt, så hadde jeg bestikket henne med litt tørket fisk som snacks eller noe. Har du prøvd å gjøre det når hun sover? Bare ta spissen mellom tennene på siden. Det er så lite så hun vil nok bare smatte litt, men du bør jo være rask da, så vil hun nok ikke skjønne noe og forbinde det med deg. Antibiotika kan lukte sterkt for katter, så det er ikke alltid like lett å lure de nei. Da må man bruke "litt" slemme metoder :fnis[1]:

Ullas tillit er veldig dyrkjøpt, det er ikke snakk om at hun blir litt furt det er snakk om at hun løper og gjemmer seg når jeg kommer i lang tid etter tilliten hennes er brutt. Du kan jo lure på hvordan jeg vet dette, Nova. Jeg har selvsagt prøvd :wink[1]: Nei Ulla er ikke jenta man tvinger til noe som helst. Ulla ser sprøyta hun, og løper og gjemmer seg. Og vet du, hun klarte faktisk å spytte ut en god del da jeg holdt henne fast og sprøytet det i munnen hennes. Jeg har gitt katter medisin før, jeg vet hvordan det gjøres. Men slik gjør man det altså ikke med Ulla, hun er en meget bestemt liten frøken :ad[1]: .
Kjøper makrell og tester i morra, takk for tips SiljePilje
« Siste redigering: 21 Mars 2006, 23:44:58 av Ellenh »

Siljepilje

• Gjest
« Svar #4 på: 21 Mars 2006, 22:56:44 »
Det trenger nødvendigvis ikke være makrell i tomat, men noe hun liker veldig godt.(rekeost, leverpostei, tunfisk ol.)
Da blir det som en belønning i tillegg til at hun får i seg medisin.
Jeg bruker de små porsjonspakkene som er nok til en skive. (du får kjøpt 6 pakninger i butikken, slik at man slipper å åpne en hel boks.)
Har og hatt en liten pus som har brukt altfor masse medisiner, og har følt at jeg brøt ned tilliten hennes når jeg tvinget medisin i henne, men dette hjalp faktisk! Makrell var det eneste hun likte. :)

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 21 Mars 2006, 22:59:15 »
Beklager. Jeg skulle visst ikke svart på dette innlegget...

Siljepilje

• Gjest
« Svar #6 på: 21 Mars 2006, 23:01:47 »
Beklager. Jeg skulle visst ikke svart på dette innlegget...
Jeg støtter din måte også :icon_sad:
Når ingenting hjelper, må man tvinge medisinen i dem. Det viktigste er at de blir friske! :)

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 21 Mars 2006, 23:05:29 »
Siljepilje: Takk. Følte meg helt ussel etter det svaret... :leiseg:

Heidi K

• Gjest
« Svar #8 på: 21 Mars 2006, 23:12:49 »
Siljepilje: Takk. Følte meg helt ussel etter det svaret... :leiseg:

Det bør du absolutt ikke. Medisin må de av og til ha - og noen gjør det jo litt mer frivillig enn andre. Selv bruker jeg din metode med å holde de fast og putte markkur-pillen ned i svelget dems. Fort glemt etterpå uansett  :fnis[1]:  De sitter jo frivillig i fanget her, så jeg er bare glad til. Så jeg bare trøkker i dem det de skal ha. Frost måtte ha vann med sprøyte når hun var syk før jul fordi hun var dehydrert - det måtte bare til rett og slett.

Har man en katt som gjør mye motstand bør man få en annen til å holde katten mens den er pakket inn i et pledd o.l., mens den får medisin - flytende eller piller. Så får man bestikke de litt etterpå :)

Nova

• Gjest
« Svar #9 på: 21 Mars 2006, 23:16:25 »
He, he! Ja, det har funket her ihvertfall ;D

Ellenh: Jeg kom til å tenke på en ting... Liker ulla brunost? Den er jo litt sånn formelig. Kanskje du kunne prøvd å "pakke" inn antibiotikaen i en liten kule? Bare en ide :icon_idea:

Linda

• Gjest
« Svar #10 på: 21 Mars 2006, 23:18:22 »
Dersom du ikke klarer å få i henne medisinen kan du be veterinæren om tabletter. Baytril er veldig greit å få i katten (du kan f.eks. pakke den inn i en bit leverpostei), og da huskatten min hadde UVI var dette den eneste medisinen som tok knekken på det.

UVI er en utrivelig sykdom, og har katten først fått det en gang kommer det gjerne igjen. Huskatten min har hatt det 3-4 ganger nå, og de tipsene jeg fikk for å forebygge dette var å alltid ha rent vann framme sånn at katten får "renset opp" i systemet (jeg har 3 vannskåler stående og bytter vann 3-4 ganger om dagen), holde tissekassen så ren som mulig og gjerne ha flere kasser sånn at katten slipper å "vente på tur" (dersom man har mer enn én katt vel og merke). Stress kan også utløse dette, jeg måtte gi min nevø på 2 år forbud mot å komme på besøk fordi han stresser katten veldig. Ellers kan kulde være en faktor, så pusene mine får ikke være ute i minusgrader. Heldigvis har det ikke vært flere tilfeller av UVi her etter at jeg begynte å følge disse rådene, og jeg håper det blir lenge til neste gang *bank i bordet*.
« Siste redigering: 21 Mars 2006, 23:24:10 av Linda »

ellenh

• Gjest
« Svar #11 på: 21 Mars 2006, 23:35:03 »
Nova sorry, det var ikke meininga :icon_sad:

Nova

• Gjest
« Svar #12 på: 21 Mars 2006, 23:37:10 »
Det går så bra så. :) Det viktigste er at Ulla blir bra igjen :savle[1]:

ellenh

• Gjest
« Svar #13 på: 21 Mars 2006, 23:39:04 »
Jeg vil helst slippe å bruke tvang når det gjelder Ulla, for hun løper å gjemmer seg under senga med en gang og ser på meg med de mest anklagende øynene og tar ikke imot bestikkelser  :icon_rolleyes: De andre kattene mine har alltid glemt lett, og er generelt mye tryggere, men Ullla er som en basilikum; tander :icon_lol:

Nova

• Gjest
« Svar #14 på: 21 Mars 2006, 23:47:11 »
He, he, he! Hun høres ut som Lillepus. Ene katten vi hadde da jeg bodde hjemme. :love: Vi brukte iallefall å pakke alle typer medisiner inn i brunost, og det gikk stort sett bra. Men det forutsetter selvfølgelig at hun elsker brunost da :) Makrell i tomat hørtes også ut som en god idé, siden lukten av makrell er så sterk, at hun kanskje ikke engang merker lukten av antibiotikaen... :icon_smile_pray: He, he! Bare å håpe!

ellenh

• Gjest
« Svar #15 på: 22 Mars 2006, 10:31:36 »
Prøvde brunost i dag med det ble bare søl :icon_rolleyes: Blanda det i litt våtfor, men hun spiste ikke alt. Har tunfisk så skal prøve med det i kveld, hvis ikke må jeg til innkjøp av makrell. At det skal være så vanskelig  :fnis[1]:
Mener å ha lest et sted at tunfisk ikke er særlig bra for katter. Noen som vet noe om det?

Nova

• Gjest
« Svar #16 på: 22 Mars 2006, 11:04:13 »
Tror ikke du behøver å beskymre deg for det. Det med tunfisken er at den inneholder mye magnesium, og hvis den får det hele tiden kan den være utsatt for å få urinstein. Men herregud, i ny og ne er ikke farlig i det hele tatt...

Heidi K

• Gjest
« Svar #17 på: 22 Mars 2006, 11:22:11 »
Tunfisk kan gi nyreproblemer (særlig den på boks i butikken), men dette er hvis de får det ofte da. Mine får ikke dette, men heller kokt sei av og til.

Men for å få i Ulla medisinen, så er det overhodet ikke farlig med så lite, mener nå jeg. Værre hvis det er store mengder flere ganger i uka.

Nova

• Gjest
« Svar #18 på: 22 Mars 2006, 11:32:39 »
Helt enig! Alt med måte!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #19 på: 22 Mars 2006, 13:02:25 »
EllenH: Hvor lenge må du gi katten medisin? Jeg tror du må bare sette hardt mot hardt jeg altså, tulle henne inn i et håndkle, og sette sprøyta inn fra siden og sprøyte det inn. Kose masse etterpå, og gi litt go' mat. Hun kan ikke være sur forever. Medisinen er jo noe hun MÅ ha, hvis ikke så blir hun jo ikke frisk. (du kan jo alltids få samboer eller en venn til å gjøre det da, så slipper hun å være sur på DEG!  :biggrin:)

Håper det ordner seg for deg  :x-fingre[1]: