Skrevet av Emne: Sterilisering eller kastrering?  (Lest 2748 ganger)

ellenh

• Gjest
Sterilisering eller kastrering?
« på: 21 Mars 2006, 11:03:27 »
Ser at det har vært litt diskusjoner om kastrering og sterilisering av hunnkatter her tidligere. Jeg fikk imidlertid ikke helt svar på det jeg lurer på ved å lese gjennom dem, så jeg relanserer temaet her.
Min hunnkatt Ulla skal steriliseres om to dager. Jeg spurte dyrlegen hva inngrepet innebar og fikk opplyst om at det gjaldt fjerning av livmor og eggstokker. Dette er for å slippe løpetidoppførselen hennes samt unngå infeksjoner i livmora senere. Ulla markerer mye inne under løpetid, så for meg er det viktig å hindre denne adferden. Om den prosedyren jeg har blitt opplyst om her kan kalles sterilisering eller kastraksjon spiller ikke så stor rolle for meg, det jeg lurer på er om det er dette som vil fjerne løpetidsadferden hennes, og markeringen? Hvilke andre prosedyrer kan evt gjøre det, og hvilke erfaringer har dere?

Sissel

• Gjest
SV: Sterilisering eller kastrering?
« Svar #1 på: 21 Mars 2006, 11:12:32 »
Det kalles kasterering, og det vil fjerne løpetidsadferden.  :jippi[1]:

Sissel

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #2 på: 21 Mars 2006, 11:20:17 »
Det kalles kasterering, og det vil fjerne løpetidsadferden.  :jippi[1]:

Sissel

Riktig. 
Og  motsatt: en sterilisering hindrer kun katten å bli drektig og løpetidsadferden vil hun fremdeles ha.  Prismessig blir det stort sett det samme uansett type jobb som utføres.

ellenh

• Gjest
« Svar #3 på: 21 Mars 2006, 11:40:34 »
Så når de kaller prosedyren de beskrev en sterilisering er det for å skille mellom hankatter og hunkatter?

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #4 på: 21 Mars 2006, 12:10:24 »
Så når de kaller prosedyren de beskrev en sterilisering er det for å skille mellom hankatter og hunkatter?

Nei.
Dette er etter min oppfattnig rett og slett begrepsforvirring. 
Både han/hukatt kan bli sterilisert eller kastrert.  Sterilisering er et "mindre" inngrep enn kastering. 

Ved kastering fjerner man eggstokk og livmor.  Dvs. hormonproduksjonen opphører og katten vil aldri lenger få løpetid og behov for markering.  Det sies at kastrering gir katten lengre liv.  Videre påstås det at katten også blir større i vekst.  Videre kan katten muligens bli tykk:  mindre tid til løping etter guttepuser, mer tid til mat.  Ved sterilisering forhindrer man bare at egg kommer til livmoren.  Fremdeles vil katten ha hormonproduksjon, produsere egg i eggstokkene samt få løpetid, men katten har mistet evnen til å bli fruktbar.

Dyrebeskyttelsen foretar i første rekke sterilisering av alle innkommende katter.  Formålet er at ikke kattene skal formere seg uhemmet.  Et steg videre blir evt. kastrering slik at man også slipper løpetid og markering.  Selv sitter jeg med en følelse av at mange i første rekke ønsker å kastrere hankatten, mens hunkatten kun steriliseres.  Det sies
« Siste redigering: 21 Mars 2006, 12:18:47 av TBSkippy »

ellenh

• Gjest
« Svar #5 på: 21 Mars 2006, 12:18:36 »
Jeg tror jeg skal ta en telefon ut dit. Jeg synes det er rart for jeg nevnte kastrering for dyrlegen da jeg var innom der (har byttet dyrlege etter flytting men er usikker på om jeg skal fortsette på det nye stedet), sa han at man kastrerte ikke hunnkatter. Man kastrerte hannkatter og steriliserte hunkatter. Jeg vet jo at det ikke stemmer, men tenkte at de brukte begrepene slik for å unngå forvirring. Nå kjenner jeg at jeg blir skeptisk ???
Noen som har kjennskap til Trøndelag Dyreklinikk?

Sissel

• Gjest
« Svar #6 på: 21 Mars 2006, 12:22:10 »

I praksis bruker man begrepene sånn for hannkatter og hunnkatter.

Men det riktige er å kalle det for kasterering når de fjerner noe fra katten (tar ut livmor og eggstokker på hunnkattene, eller steinene på hannakttene). Når de steriliserer hunnkatten vil hun fortsatt ha eggstokkene og livmoren, men de gjør et inngrep som hindrer henne i å bli gravid. Da vil hun fortsatt ha løpetidsadferd, og fare for livmorsinfeksjon.

Slik dyrlegen beskrev inngrepet, er det en kasterering han skal gjøre  :icon_smile:

Sissel

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #7 på: 21 Mars 2006, 12:23:44 »
Jeg tror jeg skal ta en telefon ut dit. Jeg synes det er rart for jeg nevnte kastrering for dyrlegen da jeg var innom der (har byttet dyrlege etter flytting men er usikker på om jeg skal fortsette på det nye stedet), sa han at man kastrerte ikke hunnkatter. Man kastrerte hannkatter og steriliserte hunkatter. Jeg vet jo at det ikke stemmer, men tenkte at de brukte begrepene slik for å unngå forvirring. Nå kjenner jeg at jeg blir skeptisk ???

Utsagnet kan tolkes på flere måter.  Det dyrlegen mener er som følger (tror jeg):
Det er VANLIGST å kastrere hankatter fordi dette er enkelt.  For hunkatten er dette et langt større inngrep og rekonovalstiden er større.  Av den årsak velger man bare å sterlisere hunkatten. 

"(..) man kastrerer ikke hunnkatter"
- utsagnet kan tolkes som:  "Hos oss kastrer vi ikke hunklatter"  eller "Det er uvanlig å kastrere hunkatter"

"Man kastrerer hannkatter og steriliserte hunkatter"
- utsagnet tolkes som: "Det som er VANLIG,  er å kastrere hankatter og sterilisere hunkatter"

« Siste redigering: 21 Mars 2006, 12:30:40 av TBSkippy »

ellenh

• Gjest
« Svar #8 på: 21 Mars 2006, 12:26:16 »
Nå har jeg snakket med dyrlegen og han fortalte at de kaller kastrering av hunnkatt sterilisering der i gården fordi de kun utfører kastraksjon. De kutter med andre ord ikke bare egglederne, da de mener dette er en lettvint og billig løsning. Full kastrering er obligatorisk :)
« Siste redigering: 21 Mars 2006, 13:11:24 av Ellenh »

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #9 på: 21 Mars 2006, 12:31:51 »
Nå har jeg snakket med dyrlegen og han fortalte at de kaller kastrering av hunnkatt sterilisering der i gården fordi de kun utfører kastraksjon. De kutter med andre ord ikke bare egglederne fordi de mener dette er en lettvint og billig løsning, full kastrering er obligatorisk :)

En fornuftig vurdering av dyrlegen etter min oppfatning.

Fordeler med kastrering:
- mindre i kontakt med andre katter og dermed mindre utsatt for smitsomme sykdommer som f.eks. Katteaids
- mindre infeksjon i sår pga. slåssing
- hunnkattene er mindre utsatt for livmorbetennelse og cyster i eggestokkene
- får en roligere alderdom - lever lengre (?)
- katten vil mindre ut - mer tid til deg! (nært og fortrolig forhold)
- kan muligens i lengde bli billigere med kastrert katt, ferre turer til vet. i forbindelse med skade, parasitter m.v.
- katten blir større - utvilsomt

(Se her)
« Siste redigering: 21 Mars 2006, 14:17:56 av TBSkippy »

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 21 Mars 2006, 13:04:55 »
Kastrering er å fjerne alt.
Stener på hannkattene.
Livmor og hele pakka på hunnkattene.

Sterilisering:
Er å kutte lederene på hann og hunnkatter.

Blir vel så godt som aldri praktisert på hannkatter,men det forekommer på hunnkatter at noen dyrleger gjør dette enda i 2006 :icon_biggrin:
Da kan ikke hunnkattene bli gravide,men få løpetider og fare for livmorbetennelse,så da er man nesten like langt.

Så veldig viktig å si kastrering av hannkatt,kastrering av hunnkatt,slik at man får tatt vekk alt.
En skal ikke lenger enn noen få år tibake,da en kattungekjøper av meg opplevde dette med katten hun hadde før hun fikk fra meg.
Så der ble det først en sterilisering.....og siden en kastrering.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #11 på: 22 Mars 2006, 03:47:07 »

Jeg bruker Trøndelag Dyreklinikk (Eller.. Bruker og bruker.. Har heldigvis ikke hatt serlig behov for det!  :icon_neutral:) og syns de er helt greie, har aldri hørt noen sagt noe negativt om dem! De var kjempeflinke med hunden til faren min, da hun var gammel og skrøpelig og full av gikt iallefall! Rocky ble kastrert der, det gikk kjempefint, ogTchibi skal få samme behandling når jeg får feriepenger...  :whistling:
Og prisene når Rocky var der var definitvt overkommelige! De var visst midt i en kastreringskampanje, så var heldig der!  :biggrin:

ellenh

• Gjest
« Svar #12 på: 22 Mars 2006, 10:35:05 »
Hmm, de kjente ikke til noen kastreringskampanje da jeg spurte dem i går. Men de virker veldig ok, de var veldig flinke til å svare på spørsmålene mine og ta seg tid til å finne ut av alt jeg lurte på. Så nå blir det altså kastrering på Ulla :icon_smile: . Bare håper håper håper det får henne til å slutte å markere inne!:zpray:
Kjenner du forresten til Byåsen dyreklinikk? Det er de jeg har brukt frem til nå.

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #13 på: 22 Mars 2006, 11:08:16 »
Kjenner du forresten til Byåsen dyreklinikk?

Kjenner ikke til dem, men her har du hjemmesiden til dem:

Sissel

• Gjest
« Svar #14 på: 22 Mars 2006, 13:53:24 »
Forskjellen mellom kastrering og sterilisering forklart (eller ikke?  :icon_neutral:) her 

http://www.jwdata.no/dyreklinikk/forum/viewtopic.php?t=129

Tydeligvis ikke bare lekfolk som surrer med begrepene...  :biggrin:

Sissel

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #15 på: 23 Mars 2006, 02:38:09 »
Hmm, de kjente ikke til noen kastreringskampanje da jeg spurte dem i går. Men de virker veldig ok, de var veldig flinke til å svare på spørsmålene mine og ta seg tid til å finne ut av alt jeg lurte på. Så nå blir det altså kastrering på Ulla :icon_smile: . Bare håper håper håper det får henne til å slutte å markere inne!:zpray:
Kjenner du forresten til Byåsen dyreklinikk? Det er de jeg har brukt frem til nå.

Hehe.. Slap i alle fall unna ganske billig i fjor med Rocky..  :fnis[1]:
Byåsen blir på "feil side av byen" for meg. Brukte Heimdal dyreklinikk da jeg var *lita*. Dyrlegen som jobba dær het Fuglesang!  :icon_lol:

veri

• Gjest
« Svar #16 på: 20 August 2006, 16:29:11 »
Relanserer denne igjen.

Slik jeg forstår, anbefaler de fleste kastrering av jentepuser. Men jeg har noen spørsmål:

- Når bør det gjøres (altså, hvor gammel bør katten være)?
- Hvor mye pleier det å koste?
- Noen som vet om noen som utfører dette inngrepet i nærheten av meg?

Jeg bor på Fagernes i Valdres, og har ikke noe problem med å komme meg til Lillehammer, Gjøvik, Hønefoss, eller for den saks skyld Gol dersom det er nødvendig. Jeg har ikke undersøkt med de lokale veterinærene enda, men vi må sikkert ta en tur snart likevel.

Heidi K

• Gjest
« Svar #17 på: 20 August 2006, 16:33:54 »
Kastrering på jenter pleier å gjøres rundt en 6-7 måneder. Men alt kommer litt ann på hvordan dyrlegen er.

Når jeg kastrerte Frost kostet dette 1100,- ca.  Jeg kastrerte henne på Hamar, så har ikke vært hos noen dyrleger i de andre byene, men kan godt lete opp for deg  :icon_smile:

Heidi K

• Gjest
« Svar #18 på: 20 August 2006, 16:36:00 »
Gjøvik:

http://www.smadyrsykehuset.no/
http://www.gjovikdyreklinikk.no/

Så er det noen til, som ikke har hjemmeside. Og på Lillehammer er det 3 stk. Alle står som regel oppført på Gule Sider.

ellenh

• Gjest
« Svar #19 på: 21 August 2006, 15:28:13 »
Jeg er fra Lillehammer så jeg har såvidt vært innom noen av klinikkene der. Sentrum dyreklinikk brukte jeg sist, et veldig ålreit sted. Link her: http://www.dyr.no/sdk/ De har en avdeling i gausdal som kanskje blir nærmere deg?