Skrevet av Emne: Huff, den trafikken...  (Lest 669 ganger)

Nova

• Gjest
Huff, den trafikken...
« på: 21 Mars 2006, 03:31:13 »
Har et dilemma her. Har en kattunge på 4 mnd og han skal kastreres i overimorgen. Når han blir eldre skal han få gå løs ute. Det er jeg og samboeren enig om. Men foran huset går det en riksvei, og den er ganske så trafikkert. Men på begge sidene av huset er det hage, og bak huset er det rolige omgivelser, så sånn sett er det fine uteomgivelser, BORTSETT fra akkurat foran huset... Vi har stor gård, så det er ca 20 meter bort til veien.  Det er mange katter her (med eiere) som er ute, og ingen har blitt påkjørt her før... men trenger likevel noen beroligende ord, for jeg er engstelig for den veien. Alle kattene her holder seg unna veien og har det supert.

Noen andre her som kan fortelle om sine egne katter nær en vei?

Åh, vær så snill og fortell meg at katter stort sett skjønner at veien er farlig og lærer seg å leve med den :icon_razz: Har vokst opp med katter hele livet, de har levd nær veien , og ingen har blitt påkjørt, men blir noe annet når det er din egen katt liksom. Blir mer beskymret. Sambo går ikke med på noen gård eller bånd... Har bånd, men bare for nå, til han er mer kjent her. Vi er begge litt sånn at katter skal være ute når de vil..

Huff. he, he! Den forbanna trafikken...

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
SV: Huff, den trafikken...
« Svar #1 på: 21 Mars 2006, 04:34:35 »
Jeg for min del hadde heller bygd en stor kattegård!
Jeg nekter å tro at en katt har det fælt i en sånn!  :biggrin:
http://www.chetilas.no/default.asp?page=273

Hvertfall vent litt med å slipp ham ut, det er enda ganske mange mnd til han uvikler retningssansen!
Før den tid kan du jo passe på ham og være sammen med ham når han lufter seg... :crazy[1]:

Kommer ikke til å fortelle deg at katter lærer seg å passe seg for veien når jeg hører om såå mange katter som blir påkjørt titt og stadig!  :icon_sad:  :icon_neutral:

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 21 Mars 2006, 06:10:32 »
Hmm,vel,jeg har ingen stor kattegård jeg :icon_cry:
Men jeg har ihvertfall en kattegård :icon_smile:
Jeg bor veldig nærme hoved veien,og selv om det er på landet,så kjører der masse biler der,mange kjører grisefort,og mange katter har jeg mistet på den måten.

Da ble jeg så lei,og bestemte meg for å ha innekatter,og rasekatter.
Kattene mine har aldri fått smaken på utelivet.
Da den eldste kastraten var liten var han mye ute i hagen hos mine foreldre,da vi var på besøk der,vi gikk tur langs veien i sele.
Dette gav ikke han noen mersmak på å være ute.

Det er så deilig å vite at mine katter er trygge for trafikken,og jeg er glad for å ha innekatter,med kattegård,for alle har jo godt av frisk luft.
Og nå i disse fugleinfluensa tider,så er jeg enda glad for mine er innekatter.
At jeg ikke kanksje må vende kattene til å bli innekatter,dersom sykdommen også kommer til Norge.

Men innekatter bør ikke være alene katter.
 :icon_wink:

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 21 Mars 2006, 06:12:23 »
Jeg mistet forresten 5 huskattunger under 2 år da jeg hadde utekatter.
Mens foreldrene mine sin (min) gamle huskatt som bor rett over veien for meg ble 16 år og ble avlivet av alderdomsplager.
Så det er veldig forskjell fra katt til katt,men jeg hadde ikke orket å leke russisk rulett med noen katter igjen.

Nova

• Gjest
« Svar #4 på: 21 Mars 2006, 13:21:51 »
Huff, takk for svar !! Det minste jeg kan gjøre er iallefall å holde ham i bånd til han er 1 år, siden han utvikler retningssans i den alderen.. Ikke moro dette her nei :( Synes synd på dere som har mistet katten deres..

ellenh

• Gjest
« Svar #5 på: 21 Mars 2006, 13:47:57 »
Jeg har fått to katter påkjørt og drept av bil, og en til påkjørt men overlevde.  :icon_cry: Jeg har tatt konsekvensene av det og har nå flytta til et sted uten trafikk, men ikke alle har mulighetene til det. Jeg trodde til å begynne med at mine katter var smarte nok til å skjønne at biler var farlige, men jeg ble fortalt av naboer at de hadde sett dem sitte farlig nære bilene ute på veien. Herrejesus, så skummelt! August, han som overlevde en påkjørsel, er livredd biler nå, så det hadde heldigvis noe godt for seg.
Uansett, det jeg vil frem til her er at det er bare dumt å la tilfeldighetene råde her. Lag deg en kattegård eller et eller annet, og har du ikke mye pålass så fyll den med planter og kloregreiner og forskjellig. En nabo av meg hadde en slik og den fungerte helt supert.

Kismet

• Gjest
« Svar #6 på: 21 Mars 2006, 14:02:55 »
Jeg har en vei på den ene siden av huset og en skog på den andre.
Sikker blir jeg aldri, men jeg tror faktisk ikke de går ned til veien.
Det hender spesielt at yngstemann blir nysgjerrig og vil følge etter meg når jeg går og han er ute, men da pleier jeg å jage han opp igjen og kikker etter for å være sikker på at han ikke følger etter meg.
Hver gang de er ute og jeg roper på dem, kommer de løpende fra skogen, så jeg tror nok den er mer fristende enn veien.
Det er tilsammen fem katter i huset jeg bor i, de over meg har tre.
Jeg har heller aldri sett de går ned til veien (en liten bakke ned).

Mine er litt skvetne i ukjent terreng, ser de ukjente mennesker eller høre skarpe lyder så løper de sin vei, og derfor tror jeg de holder seg unna.

Likevel er jeg aldri hundre prosent sikker, så jeg ser frem til å flytte, til et sted med skummel vei lengre unna.
Litt pga den veien, så får mine katter kun være ute når jeg er hjemme, de er inne når jeg er på jobb og de er inne om natten.
Full kontroll får jeg aldri, men jeg er ganske ofte ute og kikker etter de hvis det begynner å bli en stund siden jeg så dem sist.

Det finnes dessverre ingen fasitsvar på dette, noen katter er vågale og modige, andre er mer usikre og holder seg unna.
« Siste redigering: 21 Mars 2006, 14:11:25 av Kismet »

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #7 på: 21 Mars 2006, 14:32:44 »
Vi har en ganske trafikkert vei på ene siden av huset, og jeg er konstant redd for at Buster skal bli påkjørt. Det virker nemlig ikke som han er av den kloke fornuftige typen som ser seg for når han krysser veien. Enten tusler han sakte over (og tar gjerne pause midt i veibanen), eller så piler han over uten å se seg for. Men en viss kontroll har han nok likevel, selv om det for matmor ser fryktelig skummelt ut.

Jeg har vurdert kattegård, men vi hadde uansett bare hatt plass til en knøttliten. Og Buster elsker å være ute og springe og klatre i trær. Om sommeren ser vi han nesten ikke, er bare innom for å spise og drikke.

Jeg har på en måte innfunnet meg med tanken på at Buster KAN ende sine dager i trafikken, men samtidig kan man ikke gå rundt og tro det verste. Er jo like sannsynlig (eller mer) at han dør på grunn av sykdom, eller en ulykke i hjemmet. Såvidt jeg vet er det to katter som har endt sine dager i gata vår (litt lengre bort), men begge var kattunger som hadde kommet bort fra hjemmet sitt.

Du må nesten finne ut selv om du klarer å leve med risikoen eller ikke. Men et godt råd jeg kan gi deg er å tegne forsikring på katten din. Da har du nemlig mulighet til å redde den hvis den blir skadet.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 22 Mars 2006, 13:57:34 »
Jeg bor midt i sentrum, så mine sine er innekatter. Jeg har mistet alt for mange katter til å ville ha de ute. Det er ikke snakk om at katter holder seg unna veien eller ikke. De kan være uheldige, nyskjerrige og skal bare fange en fugl, mus etc, og så pang så var bilen der. Kanskje når jeg har bygd meg hus (stor gård, masse mark), men jeg skal i allefall ha kattegård.

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #9 på: 22 Mars 2006, 14:02:09 »
Jeg bor midt i sentrum, så mine sine er innekatter. Jeg har mistet alt for mange katter til å ville ha de ute. Det er ikke snakk om at katter holder seg unna veien eller ikke. De kan være uheldige, nyskjerrige og skal bare fange en fugl, mus etc, og så pang så var bilen der. Kanskje når jeg har bygd meg hus (stor gård, masse mark), men jeg skal i allefall ha kattegård.

Hvis du er på jakt etter gårdsbruk (kjøpe/leie) kan du gå hit:
http://www.gardsbruk.no/

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #10 på: 22 Mars 2006, 14:09:02 »
Samboeren min eier gård selv, største gården i bygda!  :biggrin: (bortsett fra 2 som er sammenslått da... :hihi[1]:) men takk uansett!  :wink[1]: