Skrevet av Emne: Hannkatt ønskes til parring  (Lest 3113 ganger)

ellenh

• Gjest
Hannkatt ønskes til parring
« på: 19 Mars 2006, 21:27:12 »
Jeg søker hannkatt i Trondheimsområdet som kan parre seg med min huskatt Ulla. Ulla skal steriliseres, men aller først vil jeg at hun skal få kattunger en gang. Her i Trondheim er det ikke noe problem å få gitt vekk kattunger, og jeg har flere som allerede har meldt sin interesse om jeg parrer henne.
Hun har et særdeles godt gemytt, er tillitsfull og veldig kjælen, og hennes gode gemytt er en av grunnene til at jeg vil at hun skal få unger. Jeg tror de ville blitt veldig fine, hun er dessuten også en pen frøken:)

Ulla nekter plent å gå ut :icon_biggrin:, så dette kan desverre ikke ordnes naturlig. Derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har en ukastrert hannkatt, huskatt som rasekatt, og som kunne tenke seg å parre den? Jeg kan betale en symbolsk sum.

Ulla er i brunst akkurat nå. Mail meg for en prat da vel!

« Siste redigering: 19 Mars 2006, 21:31:43 av ellenh »

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Hannkatt ønskes til parring
« Svar #1 på: 19 Mars 2006, 21:38:47 »
Anbefaler på det sterkeste at du ikke lar henne få kattunger, selv om det ikke er noe problem å selge ungene så går det utover andre kattunger/ katter som ikke har et hjem. Huskatter er det dessverre alt for mange av i Norge.

Husk at der er rabatt på sterilisering/ kastrering nå i mars måned hos dyrlegene  :savle[1]:

Vennene dine tror jeg ikke vil få noe problem med å skaffe seg katt om de vil, mange tusen katter i Norge ønsker seg et godt hjem, bare sjekk hos Dyrebeskyttelsen rundt omkring.

Sjekk her:
http://www.dyrebeskyttelsen-trondheim.no/omplassering/
Masse katter i området du bor som trenger hjem  :love:
« Siste redigering: 19 Mars 2006, 21:45:06 av Christine »
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

ellenh

• Gjest
« Svar #2 på: 20 Mars 2006, 00:18:32 »
Regnet med å få svar som dette, og tro meg når jeg sier at jeg selvfølgelig har tenkt på det. Likevel synes jeg det er synd om man kun skal godta "oppdrett" av rasekatter. Hvorfor kan ikke de som ønsker seg en rasekatt skaffe seg en omplasseringskatt, som du snakker om at de som ønsker seg huskatt bør gjøre? Blir det noe annet når katten skal brukes til avl og utstilling? Blir det noe annet når den koster 5000,- enn når den er gratis (Vel og merke hvis man sikrer seg at hjemmet kattungen kommer til er et godt hjem og folk som virkelig VIL ha den)? Det er heller ikke bare huskatter som omplasseres vet du.
Jeg har folk som ønsker seg kattunge fra min katt. Jeg vet at de vil ta vare på kattungene og sette pris på dem. Både dem og jeg vet at det finnes katter som trenger et hjem der ute, men jeg føler at det er litt urettferdig å kreve at vi som ønsker oss huskatter skal få dårlig samvittighet fordi vi ikke velger å overta en omplasseringskatt enn å få en kattunge av meg.
Jeg føler at det ofte legges for mye ansvar på oss som holder oss med huskatter fremfor rasekatter.
« Siste redigering: 20 Mars 2006, 00:22:06 av ellenh »

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #3 på: 20 Mars 2006, 00:26:50 »
Føler dette bør besvares av noen som har rasekatt/ driver med oppdrett. Personlig har jeg kun hatt huskatter, og kommer nok alltid til å holde meg til dette pga at det er så mange katter som er født allerede og trenger et hjem.

Du har noen gode poeng når det gjelder hvem som skal få parre katter og hvem som ikke skal få lov. Ingen kan nekte deg noen ting, vi bare anbefaler å ikke sette enda et kull til verden. Både rasekatter og huskatter omplasseres, men man ser ikke mange rasekatter reke rundt i gatene hjemløse...det er dette som er skjebnen til mange huskatter når folk blir leie av dem.

Du har en kjempefin katt også Ellen, men det virker som du synes det er greit hun parrer seg med hvem som helst  :icon_surprised: De som driver oppdrett er ganske nøye på slike ting pga sykdommer, farger, gener osv.

Som sagt, jeg kan ikke hindre deg i å parre katten din, du må gjøre det du vil ( selv om jeg ikke er enig med deg i dette valget ) :icon_wink:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 20 Mars 2006, 00:32:33 »
Å drive oppdrett er mye, mye mer enn å bare la to katter parre seg. Begge foreldredyrene skal testes for diverse sykdommer, og man bør vite litt om hva som ligger i generasjonene bak bl.a. for å unngå defekter. Å drive seriøs avl er dyrt, og dette er utlegg du sannsynligvis ikke vil kunne få inn igjen ved salg av ungene ettersom etterspørselen på huskatter er så ekstremt mye lavere enn tilgangen.

Anbefaler denne linken fra et svensk katteforum:
http://home.katter.nu/kattforum/viewtopic.php?t=59217

Den gir et godt bilde på hva det egentlig vil si å drive oppdrett :icon_smile:

Til slutt bør du også være oppmerksom på at det ikke alltid er like knirkefritt å ha kull, komplikasjoner kan oppstå og i verste fall må man kanskje ta et keisersnitt og det er det  ikke alle katter som våkner opp fra.Vil du ta den sjansen med pusen din?
« Siste redigering: 20 Mars 2006, 00:49:19 av Linda »

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 20 Mars 2006, 00:49:07 »
Jeg vil gjerne legge til enda en link.
Kanskje litt raserelatert....men det er nå likevel om katt.
Bør en parre,eller la være.
Hvorfor?

Anbefaler å lese nøye gjennom alt som leses kan :icon_smile:

http://www.kattehandel.dk/

Jeg er selv ikke for planlagte huskattparringer,men det er ikke dermed sagt jeg er i mot huskatter.Jeg elsker alle slags katter,med og uten stamtavle.
Men avl er nøye planlegging,og en skal vite hva en driver med,å ha et seriøst mål med saken.
Så nei,jeg gjentar ikke Linda sine ord,men er helt enig med henne.

Men nydelig katt du har da! :savle[1]:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 Mars 2006, 02:10:37 »
En venninde av meg har akkurat diskutert dette med meg.Og jeg synes det blir for dumt.
hun synes hennes katt er så topp at hun bør få et kull før hun steriliseres.fordi hun vil bli sånn en god mor..Og hun vil beholde en kattunge selv,og eieren av hannkatten skal beholde en.Så har hun en "bacup" plan,får hun ikke gitt de bort,så er det noen som "fikser" det..Vi satt i det uendelige pr telefon og diskuterte.

Jeg har 3 katter,to maine coon,og en huskatt.Ingen er verd mer enn den andre.Av div grunner ble det to mco istede for bare en,men det er en annen sak.

Min mening er som jeg har sagt før.
siden vi har sånn problem med huskatter som blir forlatt,er "gratis" og er tatt som en selvfølge.Bruk og kast.Så skulle det være regler for dette!

De som får en kattunge,bør skrive under avtale at de kasterer og steriliserer katten sin ved den alderen de skal være,ellers blir det bot på summen av steriliseringen.(Evt tvangs sterilisering eller noe).Da burde også kattene få øremerking.alle som får kattunger må få med seg info om katter.
Hvordan dette skulle fikses,aner jeg ikke.. :icon_question:
Da hadde problemet kanskje til slutt løst seg .

Så stort problem som vi har med løskatter som har det forferdelig,så synes jeg ikke noen skulle gidde tenke på å avle fram nye.Synes ikke det er urettferdig i det hele tatt...Synes bare det er en selvfølge for et skikkelig "kattemenneske" å tenke sånn.Da er man glad i dyr.Å lukke ørene for sannheten er så på trynet det bare kan bli.

ellenH.Si nå hvis din katt fikk 6 kattunger...Istede for de kattungene som din katt fikk,som ikke er her engang,ville kanskje 6 katter ute i verden ville fått et godt hjem hos de menneskene.
« Siste redigering: 20 Mars 2006, 02:12:22 av Hildepilde »
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 20 Mars 2006, 08:30:27 »
Det er så utrolig mange huskattkattunger her i verden som trenger et hjem, at jeg virkelig ikke ser hvorfor man skal parre enda en huskatt, og det attåptil bevisst.

Ja, jeg er helt sikker på at katten din er helt fantastisk, men tro meg, det er det også mange andre huskatter som er, og huskatter, det er det så mange av allerede at å bevisst søke etter en avlshann for å parre en huskatt, det må jeg si jeg syns er lite gjennomtenkt.

Jeg har også en huskatt jeg er veldig fornøyd med, men det kunne ikke falt meg inn å parre han for å føre hans gener videre.

La heller de som ønsker seg huskattunger få seg en huskatt som allerede er født, eller kommer uplanlagt til verden som de fleste huskatter gjør, slik at man slipper å avlive enda flere.
Husk at alle de som får kattunge fra ditt kull, istedenfor kunne fått seg en annen huskattunge som da kanskje må avlives fordi de ikke får gitt den bort.

Sissel

• Gjest
« Svar #8 på: 20 Mars 2006, 12:47:17 »
Katten var helt nydelig hun. Jeg er faktisk enig i at vi oppdrettere ikke er de rette til å trekke alle hjemløse katter som blir avlivet inn i enhver diskusjon. Det har jeg sagt før, og fått litt pepper for  :whistling:

Men hvis man skal drive avl, så bør man ha en mening med det man gjør. Å ta et kull på en hunnkatt fordi hun er pen og har et godt gemytt... Jaja, men hva med pappa da? Bør ikke han også ha de rette egenskapene? Huskatt eller rasekatt, er ikke så nøye sier du. Vet du hva? Etter min mening ødelegger dere "huskattrasen" med å drive å parre inn alskens rasekatter! Det er noe som irriterer meg skikkelig. Huskatten er deilig og vakker nok som den er!  :icon_mad:

Og så må jeg spørre... Kjøperne som står i kø hos deg, ønsker de seg en katt med fargene til din katt? Da bør du planlegge parringen nøye, og du kommer til å skuffe mange. For med din katt er det like sannsynlig at du får svart/hvite og rød/hvite kattunger som at du får skilpaddefargede. Slike katter finner man overalt...

Og så støtter jeg selvsagt de andre 100% når det gjelder kostnadene og risikoen ved å ha et kull. Det er masse arbeid og koster mye mer enn du får igjen. Du planlegger en tap-tap situasjon slik jeg ser det  :icon_neutral:

Sissel

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 20 Mars 2006, 13:12:46 »
En ting som irriterer meg er at noen alltid skal blande rasekattavl inn i huskattdiskusjoner. Det er jo overhodet ikke det samme. Skal man kunne sammeligne dette må jo de som bevisst avler på huskatter begynne å følge samme regler og prosedyrer som rasekattoppdrettere. Vi avler ikke fordi vi "har så lyst på unger etter katten vår", vi avler fordi vi vil være med på å utvikle en rase som vi er interessert i. Vi tester avlsdyrene våre for sykdommer, og vi velger ikke den første og beste hannkatten når det er på tide med parring. Vi studerer stamtavler og genetikk, vi kjenner linjene til begge foreldredyrene både på godt og vondt, og ofte må vi reise langt og dyrt for å finne den rette hannkatten. Vi kjenner til risikoen ved å drive avl, og vi forsikrer kattene våre i tilfelle uhellet skulle være ute.

Hvor mange huskatteiere gjør alt dette? Neppe så mange. En annen ting er at vi som rasekattoppdrettere faktisk har et ansvar ovenfor den rasen vi avler på, og det samme ansvaret synes jeg huskatteiere også skal ta. Dvs. at man gjør det man kan for å øke huskattens status, og ikke bidrar til å senke den ytterligere ved å produsere enda flere kattunger til et allerede overfylt marked.
« Siste redigering: 20 Mars 2006, 13:16:58 av Linda »

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #10 på: 20 Mars 2006, 14:11:54 »
Enig med Linda her.

Sissel

• Gjest
« Svar #11 på: 20 Mars 2006, 14:49:58 »
Ja, Linda fikk virkelig sagt det  :icon_smile:

Sissel

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #12 på: 20 Mars 2006, 21:34:53 »
Da Crazy var 8 måneder, og klar for sterilisering (jeg hadde til og med bestillt time), skjønte vi at ho hadde kommet oss i forkjøpet, og ventet kattunger...
På denne tiden, var jeg temmelig nybakt kattemor, og selvom jeg visste om problemene med huskatter i Norge (vet MYE mer nå), lot jeg henne få kattunger...
Jeg føler meg til tider litt dobbelmoralsk, siden jeg nå jobber hardt og aktivt for å forhindre at andre gjør det samme, men som sagt, sitter jeg inne med en god del mer kunnskap nå, enn jeg gjorde da.
Jeg var også i den situasjonen, at mange hadde meldt sin interesse, allerede før kattene ble født, og naiv som jeg var, tenkte jeg at dette skulle bli en "piece of cace"...
30 april, gikk fostervannet over hele samboeren min  :hihi[1]: ...fødselen var i gang... Og 1 og 2 og 3 og 4 og 5 og 6 og 7!!!!!
Oysann!!!!!!! Det var litt mange :icon_question:
Alle overlevde, og lever den dag i dag, i gode hjem. Jeg har jevnlig kontakt med alle, og de fleste bor rett i nærheten...
Kattene vokste opp på den tiden i året, hvor mange får kattunger, og flere av de interesserte menneskene, fant seg en annen kattunge, fordi jeg nektet dem å ta i mot mine før de var 12 uker gamle.. Noe jeg selvfølgelig er glad for nå, siden de tok det såpass lite seriøst.
Prossessen ved å gi bort disse kattungene, var alt annet enn lett! Jeg ville jo også at de skulle få gode hjem, og sa faktisk nei til en "hytte-familie" i Kragerø, da de begynte å argumentere med at ungene kunne fått det så gøy med en liten kattunge.. Hallo,liksom! Et 10-talls katter blir forlatt på øyene i Kragerø HVER sommer!
Til slutt fikk jeg da gitt dem bort, men jeg vil for all del ikke anbefale den prossessen til noen andre!!!!
Det er også dyrt! Kattungene skal ha skikkelig fôr, vaksine og ormkur.
Tenk deg hvertfall nøye om... Og hvis du vil parre katten nå, så husk på at tusenvis av andre katter, kommer til å føde kattunger i samme tidsrom som akkurat din katt.
Crazy ble forresten sterilisert så fort kattungene kunne spise selv..

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #13 på: 20 Mars 2006, 21:52:01 »
Det beste hadde nok vært å ikke få kattunger, men du gjør jo som du vil..

Det jeg vil råde deg til er å vente et halvt år eller så, nå og tiden før sommeren er i tilegg til overflod av kattunger, også ganske vanskelig å få solgt dem. Jeg ville i utgangspunktet vente til etter sommerferien med kattunge selv. Skulle hjelpe en kompis med å finne kattunge i fjor høst/vinter, og da virket det som det var flere kjøpere enn selgere, faktisk!

ellenh

• Gjest
« Svar #14 på: 20 Mars 2006, 23:41:48 »
Synes bare det er en selvfølge for et skikkelig "kattemenneske" å tenke sånn.Da er man glad i dyr.

Syns kanskje det er litt spesielt å mene at jeg ikke er glad i dyr eller et "kattemenneske" fordi jeg har lyst til at Ulla skal få kattunger. Hav veit du om hvor glad jeg er i dyr, eller hvor "kattemenneske" jeg er? For alt du veit har jeg huset fullt av hjemløse katter, noe jeg har faktisk har hatt en del av!

Og til alle dere andre, Ja, jeg skjønner hva dere sier. Jeg meiner det til en viss grad selv. Men jeg syns det er veldig typisk for mange i slike forum å dytte slike problemer og dette ansvaret over på andre. Jeg sier ikke at jeg ikke bør eller skal ta ansvar, jeg føler at jeg gjør mer enn mange når det kommer til akkurat dette. Jeg har tatt inn flere hjemløse katter og tatt over flere kattunger som ingen ville ha. Jeg syns dere er raske til å dømme meg.

Når det gjelder selve avlen (om man kan kalle ett kull det å drive avl) har jeg ikke tenkt til å ta "den første og beste hankatten" som det ble sagt i et innlegg her oppe et sted. Jeg hadde tenkt å etablere kontakt med noen og tatt det derfra. Når jeg sier huskatt som rasekatt er det ikke fordi jeg tar hva som helst, men fordi mange rasekatter har bidratt til å lage flotte, gatemixede huskatter ved "uhell". F.eks. hadde jeg en super blanding av Russian Blue og huskatt for noen år siden.
At det er utgifter ved det å få kattunger veit jeg selvsagt! Jeg har da hatt katter hele mitt liv, og det er ikke bare kattunger som koster. Da Bob ble stukket av en humle i munnen ble det ganske dyrt  :fnis[1]:. Derfor har jeg selvsagt forsikret alle kattene mine.

Jeg vet ikke, jeg har hatt mye katter og har aldri tenkt på at noen av dem skulle få kattunger før. Men Ulla er noe helt spesielt, og noe jeg har lyst til å bringe videre. Tror det var Linda her oppe som snakket om at dere som avlet rasekatter gjorde det for å være med på å utvikle en rase dere er interessert i. Hvorfor kan ikke jeg få gjøre det samme med en huskatt? Fordi det er så mange uplanlagte kattunger som burde fått plassen mine planlagte kattunger ville fått? Hvorfor gir ikke i så tilfelle dere opp avlen av rasekatter og heller oppfordrer folk til å ta inn huskattunger?  Hvorfor gjør dere ikke det selv?
Som sagt har jeg flere hjem til eventuelle kattunger klare allerede. Og JA, jeg vet at allerede fødte kattunger kanskje kunne fått disse hjemmene, men det samme gjelder for rasekattungene dere selger. Og argumenterer dere med at kjøperne kun vil ha f.eks. devon rex og ikke en huskatt kan jeg svare med at flere av mine venner vil ha en av Ulla sine kattunger eller ikke katt i det hele tatt. Jeg føler at mange rasekatteiere og -oppdrettere fritar seg fra ansvaret som puttes på oss huskatteiere fordi dette med rasekatter liksom blir noe helt annet. Vel, jeg synes <i>ikke</i> det.

Lurer på hvor mange jeg klarte å erte på meg ved dette innlegget :neie:

Sitat
« Siste redigering: 21 Mars 2006, 00:04:14 av ellenh »

Utlogget Mira

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #15 på: 20 Mars 2006, 23:46:53 »
Ja,ja... Ditt valg...

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #16 på: 20 Mars 2006, 23:51:51 »
Ingen her som dømmer deg, kjære vene, dette er et diskusjonsforum, som du har lagt ut et innlegg på, og da må du forvente deg å høre meningene til alle som er her. Om du velger å sette kull på katten din så er jo det selvfølgelig helt opp til deg selv. De som har skrevet innlegga her sier meningen sin, for å dele den med deg, og for å se om du velger å dele den samme meningen, etter du har fått sett det fra en annen side.

Utlogget Mira

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #17 på: 20 Mars 2006, 23:57:23 »
Jeg delte hvertfall min historie, bare for å sette saken i et perspektiv... Ante ikke at du hadde hatt katt før,jeg vetu :icon_frown:

ellenh

• Gjest
« Svar #18 på: 21 Mars 2006, 00:14:12 »
Jeg meiner jo ikke at jeg blir dømt på den måten da, eller urettferdig behandla eller no, herregud jeg er da ikke hårsår. Et forum er et forum, en diskusjon en diskusjon.

Og så en gladnyhet: JA DERE HAR RETT, JEG DROPPER DET HELE. Jeg har jo hele tiden visst det dere har sagt, jeg har jo visst hva det innebar å sette kattunger på en huskatt. Men jeg hadde så innmari lyst!! Ulla er så fryktelig fin og har så mye fint jeg vil føre videre. Men det er nok et litt egoistisk ønske. Samma det, jeg dropper det.
Men[/i] prinsippet mitt er det samme! Jeg meiner fortsatt det jeg har snakket om her selv om jeg kanskje ikke helt mener at man bør sette kattunger på huskatter. Jeg blir litt ekstra kranglete når jeg blir sagt imot :fnis[1]:. Uansett, mitt inntrykk av rasekattoppdrettere og/eller -eiere er det samme. Og jeg synes mye ansvar blir dyttet over på huskatteiere mens rasekattinteresserte liksom fritas fra det hele. Akkurat som om det gjelder noe helt annet. Og jeg føler at mye av det bunner ut i en diskusjon om kattenes verdi, og at det videre er rasekatten som har den store verdien i forhold til huskatten. Jeg skal selvfølgelig ikke påstå at dette gjelder alle, en katteelsker er en katteelsker, men jeg får dette inntrykket ofte. Jeg mener, det snakkes om at det er for mange huskatter som det er, men hva med rasekatter? Er det for mange av dem også?
« Siste redigering: 21 Mars 2006, 00:16:48 av ellenh »

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #19 på: 21 Mars 2006, 00:20:27 »
Du kan jo skaffe deg en hjemløs kattunge som Ulla kan bli "mamma" til istedet! Så snur du på hele saklen!  :icon_mrgreen:

Markedet for de fleste rasekattene er fortsatt ganske stort, faktisk!