Skrevet av Emne: Hvis katten er allergisk...  (Lest 5431 ganger)

Bizkit

• Gjest
Hvis katten er allergisk...
« på: 17 Mars 2006, 15:18:59 »
Ville være veldig glad hvis noen visste noe om dette temaet og kan fortelle meg litt fakta om allergi.

Hvordan kan man se om en katt er allergisk mot noe? Hva er typiske symptomer for en katt som er allergisk (kløe etc)?

Hva kan man gjøre/hvordan kan man behandle allergi hos katt?

Hvordan kan man forhindre allergi hos katt?

Attack`s

• Gjest
SV: Hvis katten er allergisk...
« Svar #1 på: 17 Mars 2006, 17:05:17 »
Tror det er vanskelig å forhindre allergi,da allergi for noen bare kommer,for andre kan det være genetisk osv.

Mest vanlig symptomer tror jeg er tvangssymtomer som ekstra slikking,eksem og utslett.
Kan være endringer i hud og pels ellers.

Tror man katten er allergisk,kan man går til en dyrlege å ta  en blodprøve dem da sender videre.
Jeg har jo selv hatt/har en katt med allergi,men den katten hadde en helt frisk blodprøve.Da jeg ikke hadde endret kostholdet hans,kunne dem så godt som utelukke matallergi ihvertfall.
Dyrlegen min anbefalte å fortsette å gi lakseoljen som hadde hjulpet min katt til å få has på allergiutsettet,og heller ta kontakt med dem igjen,dersom katten hadde utslett.
For da ville dem ta en biopsi å sende til utlandet.
men dette har jeg og katten sluppet,og vi er bare glad til.(han utviklet tvangsslikke sår på halsen,men også svære åpne kjøttsår under potene :icon_sad:)
Min dyrlege konsulterte seg med en av de fremmste allergi spesialistene i Norge,som kjenner en spesialist igjen i Australia.(med forbehold om jeg kan huske litt feil der)

Noen dyrleger er medisintype dyrleger.Feks en nabo av meg gir Vibramycin mot alt han.Andre gir ut kortison mot alt.
Da en kattunge kjøper av meg hadde fått kortison mot sin antatt allergi,fra en klinikk som er beryktet for å være bra....spurte jeg om min katt skulle på kortison,eller om han kanskje kunne slippe det.Ja,for jeg vet og har hørt at katter tåler kortison mye bedre enn andre mennesker og dyr.
Da sa min dyrlege at kortison er ikke noe hun er blitt lært opp til å ta så lett på,og at det var gjerne siste utvei for katten.
Da skulle en ha prøvd det meste.
Det ble jeg egentlig veldig glad for å høre,fordi jeg liker ikke kortison sånn utenvidere jeg. :)

Men nå har jo jeg vært ekstremt heldig som traff spikeren på hodet med lakseoljen da,ikke sikkert den hjelper for ev din katt,men det er verd et forsøk.
2.5ml daglig i 2 uker,så 3 ml annenhver dag.
Min katt er møkkalei hele medisineringen,men det får han bare være,han skal ha det i seg,fremfor at eksemet bryter ut igjen. :icon_smile:

Noen katter kan være allergisk mot for,noen mot støv og husmidd,røyk,pollen og kanskje kryssallergi,akkurat som med mennesker.Men det er nok litt mer komplisert å finne ut av det på en katt.
Noen ganger kan også katter få diverse tvangsadferder,altså bli psykisk syke og dermed ser det ut til at dem er allergiske.
Noen katter kan også mangle den del viktige vitaminer,kanskje katten ikke klarer å nyttegjøre seg i maten,eller ved feil kosthold.

Men har katten det vondt,og dyrlegen ikke finner ut av det,vel da går en å sjekker hos en annen dyrlege,helt til dem ihvertfall håpefullt kan finne svaret,men ihvertfall kan finne en lindring til katten som ikke går på helse løs.

Om du fikk noe særlig med svar utav dette,vet jeg ikke.
Men dette er bare min spede opplevelse rundt allergi på min katt.

En kan også ta kontakt med homeopater/naturmedisinere som jobber med dyr så vel som med mennesker.
Nicholas ble frisk av allergi som spedbarn pga det,så jeg tror ihvertfall på det,fremfor kortison som ødelegger kroppen.
All verk skal jo ut av kroppen,ikke kaples inni den.
Opppdretter av ene katten min sier av fiskeoljer er  et middel som ofte gir "underverker" for en hud/pels som ikke fungerer som den skal.
Det fikk jeg jo erfare selv.

Har ikke bilder av kjøttsårene som utviklet seg på potene,men jeg har var halsen hans,da det ble barbert og undersøkt.
Jeg fikk til og med katten testet for ringorm jeg,men det var det heldigvis ikke.

« Siste redigering: 17 Mars 2006, 19:07:45 av Attack`s »

Bizkit

• Gjest
« Svar #2 på: 17 Mars 2006, 20:53:07 »
Tusen takk for kjempebra svar!  :biggrin:  :neie:
Bizkit biter/river av hår fra halen og bakre del av ryggen, så han får noen bare områder med kjempekort pels... Han har ikke npoe vondt eller noe hvis vi tar på det, men jeg tenkte det kanskje var noe kløe el. (?)

Bilde fra halen til Bizkit; http://img69.imageshack.us/img69/2104/dscn2757mindre9ah.jpg

Vi har vært med han til dyrlegen (da visste vi ikke at han dro av hårene selv), og dyrlegen fant ikkeno i huden som kanskje kunne forusaket det, unntat noe lite skjellete hud et bittelite område som ikke var noe spesielt sa hun. (Det var heller ikke der hvor han hadde bitt av hår)

Hvor er det man kan få kjøpt sånn lakseolje?

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 17 Mars 2006, 21:01:30 »
http://www.salmopet.no/linker.htm

Kjøpte mine flasker på canis. :)
Ja,nå husker jeg den katten din,fra dyrenett. :wink[1]:

Det der er absolutt ikke noe normalt ihvertfall. :icon_sad:
Får håpe lakseoljen kan kurerer det.
Du vil nok se bedring innen mnd ihvertfall.
Om ikke,så gå til en annen dyrlege,ikke gi opp,for en kattehale skal ikke se slik ut.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #4 på: 18 Mars 2006, 10:38:06 »
Kanskje frøkna mi også blir bedre om jeg gir henne lakseolje.

Vi har en frøken som nå har slikket seg under magen i snar 2 år uten at legen mener det er noa arvolig. De mener dette er en for for tvagnslikking og siden dette begynte etter at vi måtte avlive Smirre, er det henes måte å vise sin sorg på!

Vi har hatt flere dyrleger tuil å se på, og alle gir det samme savret. Må bare passe på at det ikke går betennelse i såret hvis hun sleiker sår i huden.

Klikk får å se større bilde...

Dette er ikke noe kjempebra bilde, men du kan tydelig se den nakne mage. Bedre da du forstørrer bilde.

Er det noen som har tips her, så tar jeg det galdelig i mot.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #5 på: 18 Mars 2006, 13:02:58 »
Helt enig med Attack's her, en kattehale, og mage, skal ikke se slik ut. Prøv med lakseolje og se hvordan det går. Rart at alle dyrlegene mente det samme egentlig. Men jeg tror ikke at det er så mange dyrleger som tror/vet om/kan med naturmedisin. Kan hende jeg tar feil, men jeg har aldri hørt om dyrleger her oppe som har anbefalt noe naturmedisin... Det skader ikke å prøve! ;)

Bizkit

• Gjest
« Svar #6 på: 20 Mars 2006, 08:57:00 »
Ja, skal bestille en flaske lakseolje jeg.

Tenker at jeg stikker opp til dyrlegen en gang til og hører. Forrige gang visste vi ikke at han rev av hårene selv, så vi trodde bare at han mistet dem naturlig.
Får håpe det ikke er så ille.

takk for svar :wink[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 20 Mars 2006, 12:02:35 »
Kanskje frøkna mi også blir bedre om jeg gir henne lakseolje.

Klikk får å se større bilde...

Stakkars,det høres ikke noe godt ut. :icon_sad:
Den oljen er ihvertfall verd å prøve.
Andre har hatt hell med AloeVera Juice,men jeg ville prøvd fiskjeoljen først.
Det verste som kan skje er at hun slutter å røyte :icon_smile: