Skrevet av Emne: Kose kloring  (Lest 2598 ganger)

wutech

• Gjest
Kose kloring
« på: 15 Mars 2006, 07:55:02 »
Hei! Jeg har en flott Maine Coon gutt på 5 mnd (Lynx), som er verdens snilleste gutt (i allefall i papsns øyne) men vi har to små spørsmål:

Han krafser med klørne når han koser seg som mest(noe som skjer ofte)! Og dette gjør at jeg blir rødprikkete på huden, men jeg har ikke følt jeg kunne være streng med han heller, fordi han er jo tross alt bare supergod og snill. Jeg har forsøkt å forsiktig dytte klørne inn med fingrene, men det hjelper lite. Ei venninde påsto at det var vanlig å klippe klørne på innekatter men jeg har aldri hørt om dette før. Noen som har et godt råd?

Jeg ble alene for kort tid siden og før dette hadde vi enda en katt som holdt Lynx med selskap, så da sov han på stua sammen med henne. Men når jeg ble alene så har han begynt å komme luskende på soverommet med meg, noe som medfører at jeg våkner flere ganger om natten fordi han kommer å skal ha kos faktisk vekker meg. Vil det være negativt for han om jeg begynner å stenge døren for å få nattefred?

Lynx er innekatt, alenebarn  :) og er alene hjemme om dagene. Får mye selskap på ettermiddagene. Setter pris på alle hjelp og råd.

Even

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
SV: Kose kloring
« Svar #1 på: 15 Mars 2006, 08:39:58 »
Sitat
Klipping av klør
Mange katteiere klipper aldri klørne på kattene sine. Har du utekatt, så er det helt riktig. Utekatter bør ha klørne sin til forsvar. Utekatter sliter også ned klørne naturlig ute.
Innekatter bør derimot få hjelp til å stelle klørne. Med mindre de går usedvanlig hardt til verks på møbler og klorstolper sliter de ikke klørne sine ned i tilstrekkelig grad. Noen katter får klør så skarpe som barberblad, og det er en god grunn til å klippe klør - i hvert fall før utstillinger. Dyrebutikken har klosakser, men du kan også bruke en neglesaks beregnet på mennesker. Husk da at saksen skal holdes loddrett - ikke vannrett - når du klipper.  Det er best å klippe klør når pus er litt søvnig og ligger og hviler. Hold katten fast, grip tak i labben med én hånd og press en klo frem fra poten med tommelen. Klipp helt ytterst. Nervene ligger lenger inn.

Husk: Det er nerver i kattens klør.  Det er begrensninger for langt inn man kan klippe en katteklo, vet det finnes gode illustrasjoner/tegninger på dette et eller annet sted.  Mener det var ikke mer enn 1-2 millimeter man skulle klippe. Noen som kjenner til en slik lenke?

Når du trykker med tommelen forsikt på oversiden av poten (samt f.eks. pekefinger under poten) presser du kloen ut.  Se "bruksanvisning" ovenfor.  Katter flest er svært vare for sine poter.

Teksten er hentet fra Katterommet

Opplever at melketramping med klørene ute er mer vanlig enn tramping med klørene inne.  Selv passer jeg bare på å ha et pledd/genser på fanget, derved er "problemet" løst. (setningen er redigert)
« Siste redigering: 15 Mars 2006, 11:06:39 av TBSkippy »

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #2 på: 15 Mars 2006, 10:26:44 »
Du kan trygt klippe klørne på katten din! Bare pass på som TBSkippy sier og ikke klippe for langt inn.. :)

Du må regne med littt hyling og sår mjauing fra pus de første nettene alene på badet,men etterhvert vil det gå seg til! Jeg tror ikke han tar noe direkte skade av å måtte være alene på natten..
Men det er klart- en kompis til en innekatt som er alene på dagtid er alltid å foretrekke! Tenk deg ,han vil tilbringe mange mange timer alene om han i tillegg skal være på badet om natten. :)
Og på denne måten blir han heller ikke så intens på oppmerksomhetsfronten!

Krafsing med klør elle melketramping som det heter er noe veeeeldig mange katter gjør når de koser seg. Det simulerer bevegelsen de gjør med benanår de dier moren sin og er vanskelig å legge av de!
Jeg har selv en slik katt og bruker  å si lavt og bestemt nei til henne når hun begynner oppe i halsen min og flytter henne ned,men det er tross alt en helt naturlig adferd for de så det er begrenset hvor sint man kan bli.
Men hun skjønner nå at på bar hud er det IKKKE lov,mens på genseren er det OK! :icon_smile:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Kristine

• Kattunge
  • **
  • Her er Mira
    • Vis profil
« Svar #3 på: 15 Mars 2006, 10:51:03 »

Fikk dyrlegen til å klippe klørne på vår katt nå som den ble streilisert og  det ble forandring.Det føltes nesten som å få akupunktur når hun skulle sitte på nakken.Litt gøy å se etter hun kom hjem og hadde våkna til liv og skulle klore på en av madrasssengene opp og så var det ingen ting å ta fast med.Da tror jeg hun forstod lite.En ting jeg har hørt er at man ikke skal ha dem ute før klørnr er vokst igjen fordi at det er forsvaret deres og at det blir vanskelig når klørne er nyklipte.Stemmer det?
glad i katter

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #4 på: 15 Mars 2006, 11:03:21 »
En ting jeg har hørt er at man ikke skal ha dem ute før klørnr er vokst igjen fordi at det er forsvaret deres og at det blir vanskelig når klørne er nyklipte.Stemmer det?

Jepp, de sier så.

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #5 på: 15 Mars 2006, 11:31:48 »
En ting jeg har hørt er at man ikke skal ha dem ute før klørnr er vokst igjen fordi at det er forsvaret deres og at det blir vanskelig når klørne er nyklipte.Stemmer det?

Jepp, de sier så.

Ja,tenk deg om katten blir jaget av en hund og vil opp i nærmeste tre. har den problemer med å holde seg fast i madrassen har den IVÆRTFALL problem med trestammen!

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #6 på: 15 Mars 2006, 11:36:10 »
Det blir nesten som å sende en pensjonist ut på glattisen med lakksko....  :icon_mrgreen:
« Siste redigering: 15 Mars 2006, 11:38:11 av TBSkippy »

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #7 på: 15 Mars 2006, 12:25:30 »
Det blir nesten som å sende en pensjonist ut på glattisen med lakksko....  :icon_mrgreen:

:icon_lol:  For ett syn!!! :icon_lol:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #8 på: 15 Mars 2006, 13:35:15 »
 :humre: for noen fantasier! Men du, nervene ser du innerst i kloa, de er lyserosa!  :icon_smile: Link til bilder og fremgangsmåte finner du her: www.birmanett.no  Det ligger under Kattehold og under hverdagspleie! Lykke til! (ps, jeg bruker bare en vanlig negleklipper, det funker bra!)  :icon_smile:
« Siste redigering: 15 Mars 2006, 13:38:54 av catzy »

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #9 på: 15 Mars 2006, 13:47:38 »
:humre: for noen fantasier! Men du, nervene ser du innerst i kloa, de er lyserosa!  :icon_smile: Link til bilder og fremgangsmåte finner du her: www.birmanett.no  Det ligger under Kattehold og under hverdagspleie! Lykke til! (ps, jeg bruker bare en vanlig negleklipper, det funker bra!)  :icon_smile:

Takk, det var her jeg så tegningen.  Da vet vi det til neste gang.

Utlogget Kristine

• Kattunge
  • **
  • Her er Mira
    • Vis profil
« Svar #10 på: 15 Mars 2006, 18:40:42 »

Det var jo oppløftende å lese.Hun får nok være inne en stund til eller så får jeg være ute sammen med henne.
glad i katter

wutech

• Gjest
« Svar #11 på: 17 Mars 2006, 08:11:26 »
Takk for alle gode råd.

Jeg har nå forsøkt å stenge soveromsdøra (han har da hele resten av huset til disposisjon) og det har gått svært så smertefritt. Åpner døra til han så han får komme en liten tur på morgenkvisten og da kommer han sprettende og vil ha kos :-)

Klørne har jeg ikke klippet ennå, men takk for den flotte veiledningen. Har også snakket med oppdretteren min og hun anbefalte meg å klippe dersom jeg skulle ha han kun som innekatt - og det å ha en Maine Coon som frittgående i et boligfelt er vel kanskje ikke så lurt! Men kattegård står på planen til sommeren, så han skal få være noe ute.

Jeg har også tenkt tanken på å kjøpe han ei venninde eller en kompis, men jeg må også ta hensyn til at jeg forhåpentligvis ikke skal være alene resten av Lynx sin levetid og om min framtidige samboer har stor katteinteresse er vanskelig å si nå. Og om hun ikke har det så vil hun lettere akseptere en enn flere så jeg føler jeg bør avvente å se hva framtiden bringer i så måte.

-Even-

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #12 på: 17 Mars 2006, 11:16:33 »
Så bra at han tok det fint da!! Ikkenoe er bedre enn det!!  :icon_smile:

Kan hende jeg tar heeelt feil her,i min "kattecrazyverden" ,men de fleste jenter synest vel bare det er skjønt om man treffer en kar som bor sammen med to katter??!
Eller hva sier dere andre,jenter?  :biggrin:

Jeg hadde synest det var stor stas!!  :)

Utlogget Birman

• Fin pus
  • Takket: 4
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Bamse og Dennis hjemmeside!
« Svar #13 på: 17 Mars 2006, 12:20:53 »
Så bra at han tok det fint da!! Ikkenoe er bedre enn det!!  :icon_smile:

Kan hende jeg tar heeelt feil her,i min "kattecrazyverden" ,men de fleste jenter synest vel bare det er skjønt om man treffer en kar som bor sammen med to katter??!
Eller hva sier dere andre,jenter?  :biggrin:

Jeg hadde synest det var stor stas!!  :)

Så absolutt! :icon_smile:
Et hjem uten en katt er bare et hus....

Linda

• Gjest
« Svar #14 på: 17 Mars 2006, 12:28:18 »
Jeg har også tenkt tanken på å kjøpe han ei venninde eller en kompis, men jeg må også ta hensyn til at jeg forhåpentligvis ikke skal være alene resten av Lynx sin levetid og om min framtidige samboer har stor katteinteresse er vanskelig å si nå. Og om hun ikke har det så vil hun lettere akseptere en enn flere så jeg føler jeg bør avvente å se hva framtiden bringer i så måte.

Det var litt av en innstilling... Jeg har tre katter og flere skal det bli, og om min evt. framtidige samboer ikke liker det så kan han bare finne seg et annet sted å bo. Da er han ikke den rette for meg uansett :biggrin:

Kismet

• Gjest
« Svar #15 på: 21 Mars 2006, 14:19:46 »
Vettu hva, hva en fremtidig kjæreste hadde syns om mitt kattehold hadde jeg blåst en lang marsj i.
Hadde jeg funnet meg en som ikke likte enten katter generelt eller antallet jeg bodde sammen med, ja da fikk han finne seg en annen.

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #16 på: 21 Mars 2006, 14:55:54 »

En god del kammerater av meg vil jeg kalle stereo-typiske personer.  Bl.a. ønsker man seg en stor hund fordi den da kan jage naboens katter,- bamsemums som noen kaller det (hvorav hunden er bamse).  Argumentasjonen er alltid den samme, og frykten for katter er det underliggende.  Imidlertid registrerer jeg også personer av samme kjønn som meg, virkelig trives med katter og alt dets vesen.  Og ser man da hvordan disse oppfører seg som familiefar og ektemann samt hvor godt de har med seg selv,  vil jeg påstå mange av disse i aller høyeste grad er å satse på for kvinner.  Det er likevell viktig å påpeke at en slik generalisering fort lar seg plukke fra hverandre.

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #17 på: 21 Mars 2006, 19:26:02 »
TBSkippy....er du mannfolk????  :)

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #18 på: 21 Mars 2006, 20:40:03 »
TBSkippy....er du mannfolk????  :)

Jepp, hvilket jeg ikke har lagt skjul på.  - Se symbol over bildet.
Når du først er inne på spørsmålet:  Katter blir oftest regnet som en jenteting - en femi sak.  Jeg tar avstand fra en slik stereotypisk tankegang.  Jeg forbeholder meg retten til selv å like hvilket dyr jeg vil, og ikke hva omgangskrets, venner og fellsoppfatninger ansér som "vanlig".  Tror det er mye snakk om erfaring, - hvilke erfaring man har hatt med dyr gjennom sin oppvekst.  For mitt vedkommende har jeg mest tillit til katter enn f.eks. hunder, selv om jeg også synes hunder også er helt toppers. 

I dette forumet (forøvrig også andre tilsvarende forum) er hunkjønnet representert inntil 99%.  Jeg mener det er på sin plass at også hankjønnet burde være representert her.  Gjennomsnittsalderen i dette forumet er antatt til ca. 20-25 år, med 2-3 hederlige unntak (bl.a Fiskerjenta).  Jeg må medgi at 25 år for mitt vedkommende er overskredet, uten at jeg trenger si mer.

« Siste redigering: 21 Mars 2006, 20:46:12 av TBSkippy »

Linda

• Gjest
« Svar #19 på: 21 Mars 2006, 20:47:29 »
Katter blir oftest regnet som en jenteting - en femi sak. 

Mulig det er litt annerledes i rasekattmiljøet, men når det gjelder avl og utstilling er det minst like mye mannfolk som kvinnfolk der :icon_smile: Jeg kjenner mange mannlige huskatteiere også, så det er heldigvis ikke alle som bryr seg om tullete  stereotyper ;)