Skrevet av Emne: Gulvvask  (Lest 3553 ganger)

Milla

• Gjest
Gulvvask
« på: 13 Mars 2006, 18:40:14 »
Vet ikke helt hvor jeg skal legge denne men. Jeg har hørt at stoffer som kattene får på potene kan forgifte de, så jeg lurer på hva dere vasker gulvene med? Er for eksempel grønnsåpe eller ajax skadelig for kattene?

Utlogget mushi

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
SV: Gulvvask
« Svar #1 på: 13 Mars 2006, 19:14:52 »
Veit ikke hva som er skadelig eller ikke, men har du problemer med at katten gjør fra seg steder den ikke skal, må du ikke vaske gulvet med noe med salmiakk i. Det stoffet finnes også i katteavføring, og det gjør gulvet mer fristende å bæsje på.
« Siste redigering: 19 Mars 2006, 14:13:01 av mushi »

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 13 Mars 2006, 19:25:32 »
Vanlige vaskemidler til gulv og normal husrengjøring har ingen betydning.
Jeg vasker med grønnsåpe,Ajax,eddik,diverse Jif til kjøkken eller bad.
Klorin i vår do eller kattedoene.

Noen vasker også med Vircon S (hmm riktig stavet tro?)Fra Felleskjøpet ved desinfisering osv.
Når en vasker gulvet som ala vanlig rengjøring,så blandes jo dette ut med vann,noen ganger spruter en jo på litt ekstra på en vanskelig flekk.
Har ingenting å bety ihvertfall.
Kattene drikker også vann etter jeg har dusjet i dusjen noen ganger.

Jeg har 5 katter og 1 hund her,og ingen av dem slikker på gulvet ved vask.
Skal en behandle møbler/gulv osv med noe spessielt,så kan en jo bare stenge dyrene utenfra mens det behandles.

Så helt "Sterilt" enten ved skitt eller rengjøring gjør ikke noe for kattene,litt motstand tåler dem.

Men som Mushi skriver,unngå salmiakk,jeg tror jeg kunne ha vasket med dette her i huset,men noen katter kan begynne å markere av det.
Dessuten foretrekker jeg en blanding av blå zalo og Ajax sitron,fremfor "pissestank" :icon_razz:

Det er visse vaskemidler en ikke skal blande sammen,det kan dann farlige gasser...er det kanskje salmiakk og et eller annet det?

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #3 på: 13 Mars 2006, 19:43:44 »
Det er visse vaskemidler en ikke skal blande sammen,det kan dann farlige gasser...er det kanskje salmiakk og et eller annet det?

Tror det er Salmiakk og Klorin som er en farlig mix...

Jeg bruker Grønnsåpe på gulvet og Jif til annet kjøkken/bad rengjøring.
Og jeg bruker Klorin når ting skal gjøres ekstra reint.

Lunatica står også ofte å drikker dusjvannet på gulvet (med shampo/balsam/såpe-rester!) :icon_biggrin:

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 13 Mars 2006, 20:02:02 »
Jammen,det skal være et eller annet  også sammen med salmiakk(utenom klorin),men husker bare ikke hva.
Var en dame som jobber på et gamlehjem som fortalte det til meg en gang.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #5 på: 13 Mars 2006, 20:11:52 »
Det er nok salmiakk og klorin ja. Sammen lager de vissnok en gass som er farlig å puste inn...  :icon_question:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #6 på: 13 Mars 2006, 22:09:12 »
Jeg bruker Ajax sitron og grønnsåpe, og diverse Jif produkt. Ingen av mine som sleiker i seg vaske vannet...  :hihi[1]:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #7 på: 13 Mars 2006, 22:12:42 »
Jammen,det skal være et eller annet  også sammen med salmiakk(utenom klorin),men husker bare ikke hva.
Kaustisksoda?? :whistling:

Attack`s

• Gjest
« Svar #8 på: 21 Mars 2006, 06:28:13 »
Kanskje det var salmiakk og Ajax?....tror jeg må spørre den damen om jeg treffer på henne en dag,det er noe kjass å gruble over noe så unyttig for min del  :icon_frown:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #9 på: 21 Mars 2006, 07:40:30 »
Kanskje det var salmiakk og Ajax?....tror jeg må spørre den damen om jeg treffer på henne en dag,det er noe kjass å gruble over noe så unyttig for min del  :icon_frown:

Det er helt sikker salmiakk og klorin. Kan huske fra da jeg var liten og vi hadde flomm i Lillestrøm 1968. Min bestemor, mamma og pappa vakset ned hele kjelleren med dette stoffet. Ingen viste den gangen hvor skadelig det var. Helt til en av våres nærmeste naboer holdt på å dø av giften.

Så obs jenter/gutter dette er farlig...
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
« Svar #10 på: 21 Mars 2006, 09:29:05 »

Kombinasjonen zalo og klor anbefales ihvertfall ikke! Det fikk jeg prøvd en dag jeg rensa boblebadekaret med klortabletter. Det viste seg at gubben hadde vært og rensa med zalo før meg, så de to stoffene ble blanda inni slangene på boblebadet... Det ble liggende en sånn grå "gift-sky" over badekaret, gikk ikke an å puste der inne. Har ikke vindu på badet heller, så vi måtte nesten "evakuere" hele den delen av huset inntil skyen la seg... Jeg gjør ihvertfall ikke den tabben igjen.  :icon_biggrin:

Når det gjelder gulvvask bruker jeg nå grønnsåpe. Før brukte jeg Jif oxy-gel (som var mye bedre), men Buster gikk bananas hver gang jeg vaska gulvet, han krøp rundt og leita etter en usynlig fiende. Tror ikke han likte sitronduften.

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 21 Mars 2006, 10:03:35 »

Kombinasjonen zalo og klor anbefales ihvertfall ikke! Det fikk jeg prøvd en dag jeg rensa boblebadekaret med klortabletter. Det viste seg at gubben hadde vært og rensa med zalo før meg, så de to stoffene ble blanda inni slangene på boblebadet... Det ble liggende en sånn grå "gift-sky" over badekaret, gikk ikke an å puste der inne. Har ikke vindu på badet heller, så vi måtte nesten "evakuere" hele den delen av huset inntil skyen la seg... Jeg gjør ihvertfall ikke den tabben igjen.  :icon_biggrin:

Når det gjelder gulvvask bruker jeg nå grønnsåpe. Før brukte jeg Jif oxy-gel (som var mye bedre), men Buster gikk bananas hver gang jeg vaska gulvet, han krøp rundt og leita etter en usynlig fiende. Tror ikke han likte sitronduften.

Dakar dere da :icon_sad:,
men jeg kan ikke annet enn å le heller-du har maks uflaks tror jeg :humre:

Det er jo enda verre med Bustergutten da. :crazy[1]:
Snill matmor er du. :biggrin:
Så snill er ikke jeg.
Vil jeg vaske med hva som helst (unntatt salmiakk) så gjør jeg det.
Men kattene mine bryr seg ikke,ei heller 2 fertile guttebasser :icon_smile: