Hei!
Har jo svart Benedicte et annet sted :hilse: men kan jo svare her også i tilfelle andre lurer.
Blodprøvene kan bli sent til danmark, tyskland eller finland (i hvert fall). Min vet bruker danmark, men birmasällskapet anbefaler finland fordi de driver å bygger opp et arkiv der borte Les mer her:http://www.birma.nu/bis/hk/blodgrupperakatt.asp?print=no
Dyrlegen jeg bruker vil ta prøven i begynnelsen av uken slik at prøven ikke blir liggende i posten over helga. Jeg sendte nylig inn en prøve som ble ødelagt, og skal ta ny prøve av den katten om en uke igjen.
Det som også går an er å bruke hurtigtest. Dette er "ferskvare" som går fort ut på dato, så man må ta kontakt med dyrlegen noen dager i forveien å be dem bestille inn et prøvesett. Mange klager på at disse prøvene ikke er til å stole på, men for min del stemte svaret på hurtigtesten på det jeg sendte inn til analyse. Jeg vil likevel i fremtiden sende inn prøver, for jeg føler meg tryggere på at man får rett svar på den måten.
Mange tror at det bare er katter med blodtype B foreldre som kan få blodtype B, men siden det arves reccesivt kan også to foreldre med blodtype A gi blodtype B avkom, særlig hos birma som begynner å få en høy andel av blodtype B katter (og blodtype A katter som har anlegg for blodtype B). Det er dessuten en lett måte å forebygge "fading kitten syndrome" på.
Sissel