Skrevet av Emne: Katt med et slags anfall  (Lest 2776 ganger)

Utlogget Belinda Lace

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Hjemmeside
Katt med et slags anfall
« på: 09 Mars 2006, 09:40:37 »
Heidi har vært frisk så lenge jeg har hatt henne, hun er nå litt over 3 år og ikke hatt noe problem med helsa før for et par uker siden.
Vi satt i sofaen stille og fredelig en søndags formidag og pus satt i vinduet. Plutselig klikket hun totalt og stakk etter en katt nedover plenen og borte var de. Hun pleier aldri å være sint på andre katter, heller redd dem.

Etter en 15 min ca, hørte jeg bjellen utenfor vinduet og jeg skulle til å slippe henne inn. Da så jeg at noe var galt. Heidi hadde store sorte øyne, hun klarte ikke reise seg, lå og så på meg uten at jeg fikk kontakt. Da vi hadde fått henne inn, lå hun fortsatt der helt apatisk, klin umulig å få kontakt. Hodet begynte å dabbe, hele katten skalv,og hun kavet seg inn på badet, det var et fryktelig syn.
Hun lå på siden og hyperventilerte, vi var sikkre på at hun skulle dø. Fikk tak i dyrlege og kom oss av gårde.
På veien kvikknet hun til.
Dyrlegen tok masse tester osv men fant ikke ut hva som kunne ha skjedd, vi ble sendt hjem 1000 kr fattigere og med frisk katt (heldigvis)

Reiste til en annen dyrlege på mandagen og tok flere tester, balanse øvelser osv han kom frem til at katten var frisk som en fisk
Men det kunne tyde på at hun enten har en slags hjerte defekt, epilepsi, eller har blitt skremt når hun var borte.
Har katt katt i hele mitt liv og aldri opplevd maken til anfall, det var helt grusomt.

Noen som har opplevd lignende som kanskje kan hjelpe meg med å finne ut hva som har skjedd??

Når Heidi er ute går jeg hele tiden og er redd for at noe skal skje mens hun er ute

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
SV: Katt med et slags anfall
« Svar #1 på: 09 Mars 2006, 11:36:20 »
eg veit ikkje kva det kan vera. ville berre seie at eg føler med deg, kan skjønne at du er redd. eg hadde blitt heilt gal, trur eg.
håper at det ikkje skjer ein gong til eller at dere finn ut kva det var.

heike

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #2 på: 09 Mars 2006, 17:33:44 »
Det første jeg tenkte når jeg las overskriften var epilipsi anfall...
men jeg vet ikke så mye om denne sykdommen da...
Kanskje du finner noe på nettet som kan hjelpe deg!?
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #3 på: 09 Mars 2006, 17:40:19 »
Epilepsi

Katter skal ikke normalt ha "anfall". Det kan høres ut som katten din har epilepsilignende anfall. Epilepsi er et ord for en hjerne som ikke fungerer normalt. Hjernen blir lettere påvirket av nerveimpulser som kan medføre kramper. Grunnen til at hjernen ikke fungerer som normalt kan ha flere årsaker. Det kan være skader, infeksjoner, forgiftninger eller også være arvelig belastet. Et fint ord som noen av dere kanskje har hørt er "idiopatisk epilepsi". Det betyr bare at grunnen til hjernesymptomene ikke er funnet.

Som du skjønner er det viktig å finne årsaken til anfallene. Endel katter kan ofte ha nyre- eller leversvikt. Lever og nyrer er kroppens "rensesystem". Dersom de ikke fungerer som de skal vil avfallstoffer kunne hope seg opp i blodet og katten vil få en slags forgiftning. Avfallstoffene vil kunne passere opp til hjernen og derfor kunne gi slike epilepsilignende anfall.

Et typisk epilepsianfall vil arte seg slik at katten først blir urolig så blir den liggende på siden i kramper med stive ben sikling og ofte tisser de på seg. Dersom du prøver å snakke med katten vil du ikke oppnå kontakt. Det finnes også tilfeller hvor kattene blir bare veldig agressive. Anfallene er korte, ofte rundt to minutter.

Sjanglete bakkropp kan også skyldes hjertesvikt, fordi noen katter med hjerteproblemer får blodpropp. Blodproppene setter seg oftest i blodkarene som går til bakbeina og katten vil bli sjanglete. Slik du beskriver din katt høres det ut som den har epilepsilignende anfall og ikke hjertesvikt.

Vet ikke hvor akutt katten din har fått dette, men jeg vil absolutt anbefale deg å ta katten din med deg til veterinær snarest mulig!

http://www.trondheim-dyrehospital.no/Sporrespalte/RaadOgVink.htm

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #4 på: 09 Mars 2006, 19:48:58 »
Hunden til bestemor hadde epilepsi, det anfallet ligna på det her. Han ble avlivet. Snakk med dyrlegen om epilepsi.

Utlogget Betty

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 09 Mars 2006, 20:26:58 »
 Hei. Dette hørtes skremmende ut, og man er nok ikke forberedt på at noe sånt skjer. Jeg er optimist og tenker at katten din har blitt skremt eller har fått litt juling av den andre katta. Katter finner veien hjem også etter påkjørsler, selv om de kan være fortumlet. Men dette hørtes ut som det som beskrives i innleggene overfor, selv om jeg ikke har noen erfaring med det. Nå er du iallfall forberedt på at det kan skje igjen, og forhåpentligvis får du medisiner i tilfelle dyrlegen kan stille diagnosen.  :icon_evil:Katter har en unik evne til å klare seg, og anfall går som regel over, selv om det kan være tøft der og da. Lykke til. :)
Hilsen Betty og matmor Wenche

Utlogget Belinda Lace

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • Hjemmeside
« Svar #6 på: 10 Mars 2006, 06:55:20 »
Hei

Har jo vært hos to forskjellige dyrleger med katten, ingen kunne finne noe som helst galt med henne. Kanskje prøve en til dyrlegege å få tatt skikkelige tester av nyrer og lever. Lurer på hvorfor ikke dyrlegene har gjort det allerede  :icon_question:
Hun har ikke hatt noen flere anfall, ikke tegn til at noe som helst er galt, så dette skjønner eg ikke helt. Skal sette meg ned å lese litt mere ang epilepsi. Det ordner seg nok, måtte bare se om det er andre som har opplevd lignende.

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #7 på: 10 Mars 2006, 10:14:07 »
Hei
. Kanskje prøve en til dyrlegege å få tatt skikkelige tester av nyrer og lever. Lurer på hvorfor ikke dyrlegene har gjort det allerede  :icon_question:

Ja,du kan så si!?!!  :icon_surprised:
Min erfaring er at man må mase på dyrelegene for å få det som man vil...( hatt en veldig syk pus her,men som nå er på bedringens vei..)

Sett deg ned og les om hva du tror det kan være,skriv ned huskeliste over ting du kommer på underveis som du vil spørre veterinæren om,og prøv å formuler ønskene dine så konkrete som mulig! ( gjerne i fagspråk om du kan..da tror de at du har mer peiling enn du har!  :icon_rolleyes:)
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 Mars 2006, 12:44:56 »
Å se katten sin ha et slags anfall er ganske skremmende, jeg opplevde det med den ene katten min ifjor høst.

Han fikk hyppigere og kraftigere anfall på bare noen dager og han ble sendt til utredning og observasjon hos dyrlege i to døgn. De tok masse prøver, men fant ingenting. De sjekket ham for lever-/nyresvikt, FIP, FIV, FeLV og andre virussykdommer, forgiftning, Toksoplasmose etc.
Han fikk Valium for krampeanfallene, og neste steg var å gå til spesialist og ta MRI. Der fant dyrlegen en hevelse på en hypolathamus, en hjernedel. Hvorfor det var en hevelse der, visste han ikke. Siden det ikke var FIP eller Toksoplasmose, antar man at katten hadde fått et slag i hodet da han var liten baby.
Han har siden da gått på kortison tabletter og nå skal han trappes ned iløpet av ti dager. Krysser fingrene for at det går bra med nedtrapningen.
Alt dette kostet ca kr. 7000,-, nå har jeg forsikret alle kattene mine. Anbefales!

Her er en link om epilepsi hos katter og anfall (flere linker i linken..):

http://cats.about.com/od/neurologicaldisorders/