Skrevet av Emne: Kattepensjonat - Lukkede eller åpne bur?  (Lest 2106 ganger)

Murri

• Gjest
Kattepensjonat - Lukkede eller åpne bur?
« på: 20 August 2010, 23:22:14 »
Må dessverre ha kattene mine på kattepensjonat 2 uker i høst. Ser at noen pensjonater har bur der dørene alltid er åpne og alle kattene kan gå fritt rundt omkring, men ser ut som de fleste låser inn kattene i hvert sitt bur og lufter de i tur og orden. Noen som har noen erfaring med hva som er best? Kattene er 8 måneder gamle og veldig sosiale. Takknemlig hvis noen også kan anbefale noen pensjonater i Oslo-området  :)

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Mariskogens
Sv: Kattepensjonat - Lukkede eller åpne bur?
« Svar #1 på: 20 August 2010, 23:40:41 »
Åpne bur kan være veldig belastende på kattenes imunforsvar.  Katter er veldig sårbare for fremmede bakteriekulturer, spesielt innekatter.  I tillegg er det veldig stressende for kattene å møte så mange nye på en gang.  Jeg har faktisk aldri hørt om kattepensjonater som har åpne dører?  I så fall bare noen av gangen kanskje?

Jeg vil på det varmeste anbefale kattepensjonatet til min venninne og hennes datter, hun har selv flere katter, og her har kattene mulighet for å gå ut - i egne utebur riktignok. 

http://www.ryddingdyrepensjonat.no/

Utlogget Haapets

• Forumslave katt
  • Takket: 37
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #2 på: 21 August 2010, 01:08:12 »
Er helt enig med deg Maria når det kommer til sykdom og immunforsvar.
Men jeg har selv en gang hatt en katt på ett kattepensjonat med åpne bur. Det var en utrolig flott opplevelse faktisk.
Det var selvsagt kun de kattene som kunne håndtere det som fikk gå fritt og fertile hannkatter var selvsagt ikke aktuelt. Men det var utrolig hvor harmonisk det hele var der jeg hadde katten min. Hun som drev pensjonatet forklarte det med at ingen av kattene hadde sitt område der, derfor fungerte det. Ingen av dem hadde noe særlig å forsvare.
Det sammen med hele settingen på det pensjonatet gjorde at jeg for første gang hentet en pus som bare så lykkelig ut etter en uke på pensjonat. Var usikker på om han hadde lyst til å bli med meg hjem igjen eller om han helst ønsket litt lenger ferie :biggrin:
Men igjen, det hadde nok ikke bare med åpne bur eller ikke å gjøre og jeg er helt enig med Maria når det gjelder smittepress.
Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har spennende planer!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Jente25

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 September 2010, 15:57:00 »
Jeg leste litt om et kattepensjonat i nærheten av meg og der har de åpne bur. Det jeg lurer på er om det er dumt ettersom jeg har innekatter og hvis de da plutselig er ute så vil de kanskje ikke trives hjemme lenger? Bare en tanke...

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #4 på: 08 September 2010, 16:04:42 »
Har de store utebur også? 
Når du har innekatt ville jeg vært veldig obs på smittepresset!  Husk at din katt ikke er vant til å møte andre katter, og det blir som et barn som treffer andre barn for første gang i barnehagen, og blir syk omtrent med en gang.  Somregel helt ufarlig, men likevel, vær klar over dette. 

Hvis de har åpne bur til store områder innendørs vil det ikke spille noen rolle, da kommer jo pus likevel ikke utendørs.

Utlogget Jente25

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #5 på: 26 September 2010, 00:12:01 »
Det har jeg ikke tenkt på, men de fleste har vel en regel at kattene skal ha helseattest og være vaksinert så da burde det forhåpentligvis gå bra. Vil kun bruke kattepensjonat om jeg ikke får noen til å passe kattungene eller får tak i slike som passer kattene hjemme, har sett det er mange som gjør det for ca 250 kr dagen og det er jo samme pris for to katter på kattepensjonat pr dag. (Det sto iallefall ikke om det hadde noe å si om det var flere katter på hjemmebesøkende...)

Dette står det på nettsiden til kattepensjonatet:
"Helårspensjonatet har store og luftige oppholdsrom. Det er tepper på gulvene og på hyllene. Katten har sin egen tissekasse, klorebrett, sine egne matskåler og en "hule" å krype inn i.
Rommene har også en luke i veggen ut til en egen luftegård under tak. Katten kan gå inn og ut hele døgnet som den selv vil. Disse luftegårdene er godt avskilt med 2m høy dobbel netting, i tillegg til taknetting. I ute burene er det flere trær som katten kan klatre i, om den vil det. Har du to eller tre katter som du ønsker skal stå sammen, er oppholdsrommene rikelig store til det."

Murri

• Gjest
« Svar #6 på: 28 September 2010, 20:47:01 »
Jeg valgte pensjonat med lukkede bur til kattene denne gangen. Burene var store med egen luftegård med netting mellom burene. Kattene kunne hilse og snuse på kattene i de andre burene, og det satte de pris på. Har hørt at noen pensjonater har burene åpne hele tiden, men katter som ikke kan omgås andre blir da holdt i lukkede bur. Tror vel egentlig mine katter (Devon Rex katter) ville likt åpne bur og nye bekjentskaper. De er veldig sosiale, men gjerne litt "naive" i forhold til andre katter, så føler meg vel egentlig ikke helt trygg på at de skal kunne gå fritt rundt sammen med mange andre katter.