Skrevet av Emne: Pus er sannsynligvis drektig, for første gang...  (Lest 1230 ganger)

Utlogget Betty

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Pus er sannsynligvis drektig, for første gang...
« på: 05 Mars 2006, 15:17:02 »
 :x-fingre[1]: Har ei langhårete skogskatt, ei hokatt. Hun er 5 år, og for et par måneder siden sluttet jeg med å gi henne p-pillen. Ville at hun skulle få muligheten til å bli kattemor. Det varte ikke lenge før beundrerne stod på trappa og sang. Nå har jeg anelsen av at det er noe på gang, for pattene har begynt å vokse, og så er hun ekstra kontaktsøkende for tiden. Lurer på hvor lenge ei katt går drektig, og hva jeg skal gjøre før, under og etter fødselen? Greit å være forberedt, og håper at noen svarer. På forhånd takk. Hilsen Wenche.
Hilsen Betty og matmor Wenche

Sissel

• Gjest
SV: Pus er sannsynligvis drektig, for første gang...
« Svar #1 på: 05 Mars 2006, 16:00:17 »
Hei!

Når katten har fått ungene bør du kastrere henne. P piller er veldig kreftfremkallende, og hvis hun har gått på det i 4-5 år, så det det mer enn nok!

En katt går drektig i ca 65 dager. Når du la merke til at pattene begynte å vokse var hun ca 14-21 dager "på vei", så da kan du regne ca nedkomsttid ut fra det. Du bør holde katten din innendørs før fødselen, så slipper du å risikere at hun føder ute. Hun vil ønske å skjule seg, så i et fredelig rom i huset kan du sette opp en fødekasse til henne. Jeg har brukt en pappeske som jeg har klippet et hull i slik at kattemor akkurat kommer seg inn. Inni kassen har jeg lagt gammelt sengetøy. Dette blir blodig under fødselen, så ha et i reserve til å bytte på. Ene katen min fødte i stua, men den andre ville inni et skap å føde. Jeg løste det med å sette kassen inni skapet - kompromiss.

Under fødselen kan det godt hende at kattemor vil ha deg med. Begge jentene mine ville det. Det kan hende at noen av ungene kommer feil vei, men det er relativt vanlig for katter. Stort sett ordner kattemor alt selv, biter av navlestrengen og eter morkakene. Det du kan passe på er å telle morkakene, det skal være en til hver unge. Pass også på at mor tar ansvaret for ungene, slikker dem rene osv.

Etter fødselen er alt ok, hvis mor tar ansvar for ungene selv. Hvis ikke så har du en utrolig arbeidskrevende jobb framfor deg, men la oss ikke ta sorgene på forskudd. Bytt i kassen hennes, og la henne deretter få ro. Jeg har bydd kattemødrene her i huset på en eggeplomme etter fødselen. De er utslitt da. Sett fram mat, vann og en do i nærheten av fødekassen.

Når ungene er ca fire uker klarer de å klatre ut fra fødekassen. Da har jeg satt fra små doer til dem, og så lærer mor dem å gå på do. Jeg har også så smått begynt å gi ungene mat. Jeg har holdt ungene i et rom, og satt inn mange doer, slik at de har kort vei til nærmeste do. Da har de blitt rene veldig fort. Først når de var ca 8 uker lot jeg dem gå rundt i større deler av huset.

Husk også... 10-12 uker bød ungene være før de forlater mor!

Lykke til!

Sissel

Utlogget Betty

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 05 Mars 2006, 16:11:27 »
Tusen takk for omfattende svar. Nu har jeg oversikt og føler meg mer kompetent til å ta imot utfordringen.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 Mars 2006, 16:14:05 »
La oss få følge med på utviklingen da  :savle[1]:  Vet du hvem faren er? Eller er det en av "nabokattene" Enig med Sissel at pusen bør steriliseres etterpå, p-piller er ikke bra å gå på i flere år.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Betty

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 Mars 2006, 16:27:37 »
Åjada, dette er min første dag på denne siden, men jeg skal gjøre så godt jeg kan å holde meg oppdatert her. Betty er ca 5-6 uker på vei nu, etter en rask beregning. Vet hvem som er faren... En langhåret svart, sjarmerende herremann. Han kan synge og er utrolig tålmodig når han venter på Betty. Han er utenfor her stadig vekk.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 Mars 2006, 16:28:18 »
Lykke lykke til, du har fått et supert svar av Sissel her!  :jippi[1]:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Mars 2006, 16:33:13 »
Blri noen skjønne langhårete pusekatter her etterhvert altså  :savle[1]: ( hvilken farge er din pus? )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Betty

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 Mars 2006, 16:48:30 »
Har lagt ut bilde av pusi.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 05 Mars 2006, 16:50:44 »
 :love: