Skrevet av Emne: biting  (Lest 2206 ganger)

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
biting
« på: 05 Mars 2006, 12:18:17 »
Hei!
Katten min har fått seg ein ny vane, han har ikkje gjort det før. eg er ikkje særleg begeistra.

saken er at han begynnte å bite meg. eg koser med han og han maler og virker som om han nyter det. og plutseleg, uten noko varsel så biter han meg hardt og djupt. ofte kjem det blod på hånda mi.
eg skjønner ikkje korfor han gjer det, det virker jo som om han nyter å bli kost med.
sjølvsagt går eg ifrå han rett etterpå slik at han skal skjønne at eg ikkje er glad i biting, men det har ingen effekt på han. neste gong skjer akkurat det same. om han har fått nok kos så kunne han gje meg andre signaler, slik som han har gjort det før.

han har aldri lært seg å kontollere kor hardt han biter eller klør når me driver med leikeslåssing, men det var leik og eg var ikkje sur på han om han klorte på hånda mi. no er det ikkje leik, men målbevisst biting.

kva kan eg gjera for å få han til å slutte? skal eg slutte å kose med han? han har aldri vore den som hoppar på fanget mitt for å hente seg kos, men han likte å få kos når han låg på sofaen og var søvnig. så pleide han å gni seg mot hånda mi, nyte det og male. det gjer han jo no og, fram til han biter meg. det er ikkje slik at eg maser på han og vil dille med han heile tida, då hadde eg skjønnt at han blir gretten.

er litt hjelpeslaus her. har ikkje lyst på ein bitande katt.
heike

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
SV: biting
« Svar #1 på: 05 Mars 2006, 13:51:07 »
Vokste han opp med søsken? Hvor gammel var han da du fikk ham?
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 05 Mars 2006, 14:43:20 »
han var bitteliten då han vart funne i parken av ein av mine kolleger. trur ikkje han var eldre enn 6/7 veker. han er første katten min så nei, han har ikkje vokst opp med søsken. trur du det kan vera årsaken til den nye bite-vanen?

han har vokst opp med ein voksen nabokatt. han ville leike med ho, men ho freste tilbake. han ga blaffen og lagde ein slags leik av å forfølge nabokatten. til slutt var ho med på det, ho også.

men no har han ei vennine, ho bur i same gaten og er ikkje eldre enn 3 mnd. dei leiker så fint! og meininga er jo at eg skal skaffe ein til katt, slik at han har selskap.

men som eg sa, eg skjønner ikkje korfor han har begynnt å bite meg.

heike

Utlogget frøken

• Fin pus
  • Takket: 4
  • Jeg vil ha!
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 Mars 2006, 14:50:36 »
Har du lagt merke til om han biter når du koser han på et bestemt punkt? Katten min gjorde plutselig det samme for en stund siden,og jeg kunne ikke skjønne hvorfor. Så la jeg merke til at det var samme sted jeg traff hver gang. Hun hadde slåss og fått et bittelite betent sår. Det var kjempelite og vanskelig å se. Når det var renset og grodd bet hun ikke mer..
Stolt av pusene ProMille og Tjukken

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #4 på: 05 Mars 2006, 14:53:13 »
Det var det jeg ante...han fikk ikke lære bitehemming, noe som de lærer av både mor og søsken. Når kattungene blir for voldsomme, kan moren irettesette dem temmelig hardt. Når de biter hverandre, kan de hyle noe voldsomt, noe som er et signal om at nok er nok! Du får gi ham beskjed, både fysisk og verbalt, at dette tålereres ikke.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 Mars 2006, 15:08:26 »
eg har undersøkt han og han har ikkje noko sår. pluss at det ikkje er noko spesielt sted eg kjem bort i før han biter.

det er kanskje eit dummt spørsmål, men korleis skal eg sette han tilrette? du skriv fysisk og verbalt. eg kjefter på han, men det har ikkje noko effekt såvidt eg kan sjå. og eg kan jo ikkje slå han. da han var liten tok eg han i nakkeskinnet når han virkeleg hadde gått over streken, det har kanskje skjedd 2 gonger. men no er han stor og eg trur at det hadde gjort virkeleg ondt. eg vil ikkje påføre han smerter, eg vil berre seie til han at eg ikkje kan tolerere biting.
eg har prøvd å hive han ut rett etter han beit meg. men det hadde heller ingen effekt på han.

når det gjeld andre ting så var det alltid effektiv å berre snu ryggen til han når han gjorde noko galt. han skjønnte det. men no med biting funker det ikkje.

heike

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Mars 2006, 15:14:16 »
Jeg tror jeg ville fortsatt med å snu ryggen til ham når han biter, med en gang han biter så tar du ham vekk, sier fy i en bestemt tone og går vekk fra ham. Gjør dette hver gang han biter og forhåpentligvis skjønner han det etterhvert.

Viktig å rose katten om den er flink å ikke bite også  :wink[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #7 på: 05 Mars 2006, 15:24:22 »
Du kan trygt ta og klype ham litt i nakkeskinnet eller gi ham en liten dask på snuten når han går over streken, samtidig som du sier et bestemt nei eller fy. Du vil aldri se en god kattemor som overser at ungene biter eller på annen måte forårsaker smerte.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 05 Mars 2006, 15:40:42 »
Enig med Marit her, dette har jeg også gjort om mine har bete meg. Jeg sier også "AU" høyt, og da kutta de ut med en gang. Ingen av mine voksne katter biter nå, holder på å lære Faramir at å bite meg hardt når vi leker, ikke er ok.

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #9 på: 05 Mars 2006, 16:08:03 »
Samboeren min synes det er så rart at kattungen ikke biter meg hardt og mener at han biter ham hardere. Kan det stemme, eller er det bare forskjellig smerteterskeler på oss to?
Jeg lar ham ikke bite hardt på meg, da trekker jeg til meg hendene og gjør noe annet. Pleier å gi ham haletippen!  :icon_mrgreen: Ellers så tror jeg samboeren min er litt mer hardhendt og holder ham mer fast enn det jeg gjør. . .

Jeg sier AU! eller NEI! høyere enn vanlig, stopper opp med det jeg driver med og ser ham inn i øynene. Så sier jeg FYYYYYYYYYY med en dypere stemme mens vi holder øyekontakten. Da pleier han å brette ørene bakover og sitte stille. Etter kort tid har vi liksom glemt det hele og fortsetter med det vi gjorde.  :icon_smile:
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #10 på: 05 Mars 2006, 19:27:24 »
Jeg har hørt at hvis en leker med kattene med bare hendene, så er det ikke så rart at de gjør dette.
Da tror de at det er greit å bite og klore. Dette kan fort bli en uvane.
Bør heller bruke en "forlengelse" av hånda når en leker, som f.eks. "fiskestang" eller andre katteleker.

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 05 Mars 2006, 20:43:38 »
no har eg gjort eit forsøk med å skrike litt høgt, som ei fisefin dame som ser mus liksom. det funker fint for øyeblikket. han slutter med ein gong.
får sjå kva som skjer i lengda.

heike

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #12 på: 05 Mars 2006, 21:19:37 »
Ja, he he. Det avleder nok opperksomheten hans!   :humre:

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #13 på: 07 Mars 2006, 00:55:36 »
virker som om det har effekt med å skrike. han er meir forsiktig no, sjølv om han framleis kan vera hardt i leik. men han har nesten sluttet med målbevisst biting. for øyeblikket.
bra om det er varig!

heike

Kismet

• Gjest
« Svar #14 på: 07 Mars 2006, 07:43:43 »
Min huskatt fikk også slike biteanfall med ujevne mellomrom da han var kattunge, men det gav seg da han ble større.

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #15 på: 07 Mars 2006, 11:45:11 »
Leste i en brosjyre fra Hills at det var også et triks med en hermetikkboks med småstein. Skrallene fra boksen vil avlede dyret og han vil antagelig være litt skeptiskk eller redd for boksen da lyden er så ukjent. Tror ikke dyret skal undersøke boksen, men kan se for meg at litt av effekten går bort når en må drasse rundt på boksen hele tiden og da lager den jo lyd!
Dusj med vann skal også være en metode, men foretrekker den ikke da jeg ikke ønsker at kattevaskene skal bli enda vanskeligere. Jeg vet ikke...

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #16 på: 10 Mars 2006, 16:03:23 »
eg har no altså i det siste alltid hylt når pus blei for voldsam og hoggde til hånda mi. det funka fint i begynnelsen, men no virker det som om han forbinder hylinga mi ikkje med han sin biting, men med kontakt med hånda mi. no spring han i frå meg når eg kjem for nærmt med hånda.

eg er så hjelpeslaus her.

kanskje må eg berre finne meg i å bli bitt?

heike

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #17 på: 11 Mars 2006, 20:59:41 »
ojda, det var da en litt uventet reaksjon fra min sin side hvertfall, dette har nemlig hjulpet meg, uten at jeg har fått noe problemer i ettertid.

Utlogget blondie

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #18 på: 16 Mars 2006, 20:33:04 »
noddy og var sånn fra vi fikk han, han hadde ingen hemninger, jeg hadde masse sår på hendene etter han!
jeg og sambo begyndte og slå ned på det hver gang det skjedde. det vi gjorde var:

- si pssssssssssssssshhhhhhhh hhhyyyyyyyyyyyyt! hver gang han gjorde det og andre ulovlige ting i huset, den lyden liker han ikke og sluttet med en gang og ble ganske forskrekka da vi lagde den lyden.
- vi tok han godt i nakkeskinnet og sa nei og slo forsiktig på snuten mens vi så han i øynene.
- hadde ikke dette fungert hadde vi brukt sprayflaske med rent kaldt vann, det fungerte som søren på den første katten vi hadde, han ble så vandt med spryten fra flaska når han vet at han gjore noe galt (som og hoppe oppå kjøkkensbenken) så holdt han klar labben forran fjeset!! :icon_lol:

vi fant også ut at han likte rett og slett ikke og bli strøket/klødd på magen og ga beskjed med biting da vi kom i nerheten av magen.
så nå har vi slutta med det og tar handa vår kjapt og forsiktig forbi magen hans nå mens vi koser med ryggen og hodet hans som han liker godt for og bli vandt med at vi tar ham litt på magen og for og få han til og skjønne at vi ikke vil magen hans noe vondt.

etter vi har gjort dette har han 100% sluttet med bitingen! :jippi[1]:

lykke til, det er du som er den nye mammaen nå, lær ham forskjelden på rett og galt, det ville en ekte pusemamma gjort.

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #19 på: 16 Mars 2006, 21:20:57 »
Også må man ikke glemme her at noen katter rett og slett biter når de blir koset med "for lenge" (i deres øyne).
Dette er en reaksjon de har fordi de ikke vet noen andre måter å takle denne uventede følelsen de får... som regel kan man se det litt før utfallet ved at ørene deres bretter seg såvidt bakover.
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!