Skrevet av Emne: Artikkel om foring av katt- om fordeler med våtfor  (Lest 6667 ganger)

Utlogget Karamella

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
Sv: Artikkel om foring av katt- om fordeler med våtfor
« Svar #20 på: 08 Januar 2011, 17:40:23 »
Hva med de kattene som går på spesialfor pga nyrene? Hvis jeg bytter for til mine går det ikke lange tida før Marius får krystaller i urinen.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #21 på: 08 Januar 2011, 17:58:12 »
Hva med de kattene som går på spesialfor pga nyrene? Hvis jeg bytter for til mine går det ikke lange tida før Marius får krystaller i urinen.

Hva heter foret pusen din går på? Finnes ikke det i våtfor?

Jeg brukte ett spesialtørrfor til min katt som brukte få krystaller i urinen i tillegg til urinplager ellers (blod i urin). Hun brukte da spesialtørrfor men krystallene og urinplagene kom igjen for det. Da skiftet  jeg til spesialVÅTfor for en periode, og etterhvert fikk hun både spesialvåtfor og annen våtfor med MEGET gode resultater. Etter vi gikk over til våt har hun ikke vært plaget :) Det er nettopp ved krystaller at VÅTFOR er så bra, fordi blæren blir renset fordi den får mere væske og da skilles krystallene ut av blæren istede for at de plager blæreveggen og gjør den sår ;) Væske er det beste for krystaller.

Så sjekk evnt ut våtfor av det spesialforet til å begynne med og så kombiner. Gjerne kombinere med tørrforet i begynnelsen så du prøver deg frem :)
« Siste redigering: 08 Januar 2011, 18:00:20 av miss »

Utlogget Karamella

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #22 på: 08 Januar 2011, 18:09:51 »
Jo, de har vel Hills CD i våtfor, men det kommer jo til å koste en liten formue i mat hvis begge to skal over på det?  Har egentlig aldri tenkt påat det har vært et alternativ... hmm...

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #23 på: 08 Januar 2011, 18:40:52 »
Jo, de har vel Hills CD i våtfor, men det kommer jo til å koste en liten formue i mat hvis begge to skal over på det?  Har egentlig aldri tenkt påat det har vært et alternativ... hmm...

Det var Hills CD min gikk på først som hun ikke ble bra på. Jeg gikk over til RC urinary SO våtfor (samme som Hills CD bare at det er RC veterinærfor- de ekstrabestiller det inn hos durlegen for meg). Ja, det koster mere å fore vått- men vell verdt det for min del- men KUN hun ene får av det spesialvåtforet. Mye billigere ilengden fordi dyrlegeutgiftene var mange mens jeg brukte tørt (hun får i seg meget lite væske på tørrfor da hun drikker kun om hun er veldig tørst).
Jeg forer nå RC Urinary SO våtfor og Bozita til henne. I tillegg litt tørrfor av RC Urinary og Orijen tørt som kos, fordi hun er veldig glad i tørt for :)

Du behøver ikke gå over til spesialvåtfor til begge :) Den andre får da bare vanlig våtfor feks Bozita, også kan den "syke" etterhvert smake annet våtfor også :) Vertfall slik vi gikk frem og med stor suksess, så bare sier hva som funket for oss!

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #24 på: 08 Januar 2011, 19:47:00 »
http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=auto&tl=no&u=www.catnutrition.org%2Fdiabetes.php 
Her et forsøk til å oversette artiklen med Google, vet ikke om det er så mye lettere å forstå, men det ble ganske morsomt i det minste. Jeg kan få eldstesønnen til å oversette den ordentlig om noen vil, bare gi beskjed.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #25 på: 08 Januar 2011, 19:54:21 »
 :le: jeg måtte slutte å lese så morsomt var det oversatt.

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget ollie-cat

• Julehjelpere
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 36
  • ollie THE Cat
    • Vis profil
« Svar #26 på: 08 Januar 2011, 20:47:37 »
:le: jeg måtte slutte å lese så morsomt var det oversatt.

Her også  :le: hva med "legetimt kjæledyr under føttene"  :le: :le: :le:

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #27 på: 08 Januar 2011, 21:00:58 »
Det var da jeg stoppet  :fnis:

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #28 på: 08 Januar 2011, 22:50:03 »
http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=auto&tl=no&u=www.catnutrition.org%2Fdiabetes.php 
Her et forsøk til å oversette artiklen med Google, vet ikke om det er så mye lettere å forstå, men det ble ganske morsomt i det minste. Jeg kan få eldstesønnen til å oversette den ordentlig om noen vil, bare gi beskjed.

Ja, hvis han vil oversette den ordentlig og har tid til det så er det kjempefint :D

Utlogget fanta

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 20
  • Alle gode ting er tre : 3 puser
    • Vis profil
« Svar #29 på: 09 Januar 2011, 11:12:58 »
Interesant lesning. Skumleste artikkelen. Skal lese bedre senere.

Mine får våtfor 2 ganger hver dag. På mårran får de en pose med gourmet perle hver seg. Og om ettermiddagen får en en boks med sheba på deling. Det er en fast rutine her i huset.  Av og til får de RC våtfor fra dyrebutikk. også Iams og Proplan våtfor.  De vil ikke ha applaus. det måtte jeg gi bort.
Bruker også å gi de Kattuna (tunfisk til katt) fra Sverige.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #30 på: 09 Januar 2011, 19:47:22 »
https://docs.google.com/uc?export=download&id=0BziB8F8oH04tQUZpSGRwNmdjd2lHN2l4ZDJ1QkdzR0dmRGhBPQ&revision=true
Her er endelig oversettelsen av forartikkelen, er nok ganske fritt oversatt, men tror vi har fått med oss alt. Dette er fra 2004, men tror at det er veldig lite so er forandret.
Les og lær :gikkoppetlys:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #31 på: 09 Januar 2011, 20:02:40 »
https://docs.google.com/uc?export=download&id=0BziB8F8oH04tQUZpSGRwNmdjd2lHN2l4ZDJ1QkdzR0dmRGhBPQ&revision=true
Her er endelig oversettelsen av forartikkelen, er nok ganske fritt oversatt, men tror vi har fått med oss alt. Dette er fra 2004, men tror at det er veldig lite so er forandret.
Les og lær :gikkoppetlys:

Flott :D Takk :)

Utlogget rikkekn

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
  • i love meowself
    • Vis profil
« Svar #32 på: 24 November 2015, 19:36:13 »
Katter er vel av de få dyreartene (om ikke eneste) som ikke har samme tørst-"instinkt" som oss andre levende dyr :) Via för kan dem få 5-10% vannmengde, mens det som er deres naturlige vannmengde er 70-75% (noe våtför kan dekke) så tørrfor er langt i fra bra i lengden :/ Før jeg ble oppmerksom på dette, trodde jeg våtför var som fastfood for oss mennesker, og jeg tror flere har denne oppfatningen. Håper flere blir oppmerksom på hvor bra våtför er, og kan spare masse penger ved å forbedre helsa til katten.

Dette og mer står det om blant annet her: http://catinfo.org/#My_Cat_is_Doing_Just_Fine_on_Dry_Food