Skrevet av Emne: Artikkel om foring av katt- om fordeler med våtfor  (Lest 6035 ganger)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Artikkel om foring av katt- om fordeler med våtfor
« på: 30 Mars 2010, 14:32:12 »
Legger ved en link om Foring av katt. Den er oversatt til Svensk fra Catinfo.org med forfatterens samtykke. (forfatteren er Lisa Pierson)

Artikkelen handler mye om hvorfor tørrfor ikke er det optimale for en katt og hvorfor det er VIKTIG for en katt å FÅ I SEG VÆSKE VIA MATEN.

http://www.kattstatus.se/nyapierson.pdf

Det står også en del om ulike sykdommer relatert til foring av katt, og selv kan jeg jo konstatere at det som står under Cystitt (FIC) er ting også jeg selv har lært og erfart gjennom å satt meg inn i urinveier hos katt.

Ville bare dele denne artikkelen med dere.

Legger også denne bloggen inn:
http://riktigkattmat.blogspot.com/2009/02/vatten.html

Utrolig nyttig svensk blogg ;)

« Siste redigering: 18 November 2011, 14:41:46 av miss »

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
Sv: Artikkel om foring av katt- om fordeler med våtfor
« Svar #1 på: 30 Mars 2010, 14:51:45 »
Supert!

Vi burde nesten lage en "kunnskapsbank" med viktige fôr/helseartikler som denne.

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 28
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #2 på: 30 Mars 2010, 14:55:02 »
Supert at du deler  :icon_smile:
Har ikke fått lest alt -- skumleste en del, og der så ut til å stå mye bra og saklig informasjon - det er kjempebra!

Må innrømme at jeg ikke er så flink til å gi Felciity våtfor - føler meg nok litt truffet  :didndoit:
 - men det er delvis fordi hun er så kresen på det og det ligger så mye igjen etterpå... men hun spiser jo sausen og der er jo mye av væsken, så hun får litt hver dag ihvertfall.. men burde sikkert fått mer også...

Det er helt klart at for lite væske kan gi en del plager...

Men å påstå hardnakket at en katt kan "overleve" men ikke "trives" eller "blomstre" med en diett kun på tørrfor synes jeg faktisk er å ta litt hardt i. Det samme gjelder vel på mange måter oss mennesker også. De færreste av oss har et ideellt kosthold med helt "riktig" sammensetning av proteiner, karbohydrater og fett. Men - jeg synes ikke det dermed er riktig å si at kun de som har et "sunt og riktig" kosthold kan trives og blomstre? Men det samme gjelder jo der - man kan få ulike plager og sykdommer av feilt kosthold, men det vil også slå ulikt ut på folk.
Nå er jeg hverken lege eller ernæringsfysiolog - så jeg har ikke noe faglig grunnlag - men sånn jeg har forstått ting så er mennesker ulike, og man er ulikt disponert for ting - slik at et "usunt" kosthold vil få ulike konsekvenser for ulike mennesker. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være ulikt for katter.

Det er helt klart bra med våtfor - jeg mener ikke å argumentere mot det... kommer nok sikkert til å gi pus litt mer fremover :)
Men jeg synes også det blir litt feil å framstille som om det er nærmest dyreplageri å i det hele tatt la dem spise våtfor, og å si at katten ikke mer enn "overlever" på en sånn diett... blir litt som å si at kun mennesker som lever på "riktig" kosthold har et godt liv, og det tror jeg altså ikke på... Jeg er helt sikker på at jeg selv ville kommet skjevt ut fra en kostholdsanalyse - men jeg synes nå virkelig selv at jeg gjør mer enn å "overleve" på den dietten. selv om det er godt mulig jeg ville hatt det ennå litt bedre om det ble helt balansert og sunt...

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 30 Mars 2010, 15:10:41 »
Frodas- det er det du har oversatt til trives/blomstre?  :klø seg: Har noen svenske ord jeg sliter litt med å oversette rett ;)  :nod:

Nei, er nok veldig enig med det du skriver Nynaeve- at det er likedanne med oss mennesker når vi spiser usunn mat. Vi kan vell "blomstre" på "junkfood"/usunt koslhold- men vi kan vertfall velge ;)

Det som bare er litt skummelt er jo det at kattesykdommer ikke "vises" når de er på vei og siden katter er dårlige drikkere så blir det ofte alt for lite væskeinnhold i kroppen deres om de kun eter tørrfor. Væske er sååå viktig, og det er jo maaange katter som har urinplager. Når jeg ser hvor min egen blomstrer  :morsomt: på våtfor etter å ha hatt kroniske urinplager, så ville jeg egentlig bare dele!  :icon_smile:

Ville vertfall få frem litt info om viktigheten av våtfor bare :) Hva vi selv velger å gi er opp til hver enkelt av oss ;) Men synes det kan være greit å lese og ta inn flere synspunkt, mange har jo blitt innprinta av dyrleger at katter bare skal spise tørrfor. Noe jeg er motstander av (kun tørrfor). Selv gir jeg begge deler, men gir mest våtfor. Har noen skikkelig tørrisjunkier av noen katter som elsker det og får litt til kos ;)  

« Siste redigering: 30 Mars 2010, 15:22:08 av miss »

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 30 Mars 2010, 15:12:10 »
Supert!

Vi burde nesten lage en "kunnskapsbank" med viktige fôr/helseartikler som denne.

Ja absolutt. Sett det på prio eller noe?

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 28
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #5 på: 30 Mars 2010, 15:55:21 »

Ville vertfall få frem litt info om viktigheten av våtfor bare :) Hva vi selv velger å gi er opp til hver enkelt av oss ;) Men synes det kan være greit å lese og ta inn flere synspunkt, mange har jo blitt innprinta av dyrleger at katter bare skal spise tørrfor. Noe jeg er motstander av (kun tørrfor). Selv gir jeg begge deler, men gir mest våtfor. Har noen skikkelig tørrisjunkier av noen katter som elsker det og får litt til kos ;)  

Som jeg sa - det er supert at du deler!!! Sett det gjerne som prioritert emne! (og kanskje skille ut diskusjonen i denne tråden fra det... lei for at jeg kuppet emnet her nå...)
Og det er som sagt ikke det at jeg er uenig ... men jeg går ikke med på at jeg skal være en dyreplager fordi om katten min i hovedsak får tørrfor, hvis du skjønner hva jeg mener...  :c066: :c066:
og pus kan jo til en viss grad velge hun også... hun velger jo selv at hun ikke liker bitene i våtforet, og heller vil spise tørrforet... hadde hun latt tørrforet stå til fordel for våtfor er det helt klart at hun hadde fått mer... kanskje trikset er å ta bort tørrforet på ettermiddagen og ikke sette det fram før pus har fått en porsjon våtfor til kvelds? noen som har noe erfaring med noe sånt??

og ja - nærmeste oversettelsen av "frodas" jeg fant var blomstre/trives/ "thrive" på engelsk - hvis noen har noen bedre ord så tar jeg gjerne imot korreks på den - jeg bare kommer ikke på noe bedre ord på norsk selv bare...

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 30 Mars 2010, 16:06:41 »

Som jeg sa - det er supert at du deler!!! Sett det gjerne som prioritert emne! (og kanskje skille ut diskusjonen i denne tråden fra det... lei for at jeg kuppet emnet her nå...)
Og det er som sagt ikke det at jeg er uenig ... men jeg går ikke med på at jeg skal være en dyreplager fordi om katten min i hovedsak får tørrfor, hvis du skjønner hva jeg mener...  :c066: :c066:

Nei selvsagt er du ikke det ;) Det vet jeg vell   :wink:

Får ikke helt inntrykk av at forfatter mener det direkte heller- men at forfatter bare vil spre sitt budskap.
Som sagt, ville bare dele  :biggrin: 

Utlogget ane

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 61
    • Vis profil
« Svar #7 på: 30 Mars 2010, 17:19:04 »
Informativ artikkel :icon_smile: Jeg har lest om dette før også, dog ikke så utfyllende som denne.
Hvis man tenker rent logisk, er det vel mest "naturlig" for katter å spise våtfor, ut fra hvordan de har levd ute i naturen
i vill tilstand, med kun animalsk protein.
Jeg gir mine våtfor morgen og kveld, og ellers når de ber om det. Mine er så kresne når det gjelder våtfor,
så det er ikke alltid de liker det som er mest riktig. Men som det blir påpekt her, så får de i seg mye vann via våtforet,
så da er det kanskje ikke så farlig om det er sausen som er best :hmmmm:
En ting jeg savner når det gjelder mye av våtforet man får kjøpt, er en fullstendig oversikt over næringsinnhold.
Tenker spesielt på aminosyrene som katter må ha, f.eks taurin..
Når det står at foret er komplett helfor betyr det kanskje at det inneholder alt en katt trenger?
Takk for at du deler denne informasjonen :nod:

Time spent with cats is never wasted
   -Sigmund Freud

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #8 på: 30 Mars 2010, 18:07:24 »
Kjøtt inneholder jo Taurin, men feks for med lite animalsk opprinnelse får tilsatt mye Taurin.

Alle våtfor er i bunn og grunn ett komplett helfor, unnatt slike for som er ren kylling feks. Det kan man spise til kos, men ikke kun det, for da blir det ett ensidig kosthold.

Alle tørrfor har jo ett lignende for i våtfor typen, og om man går inn på produsentens hjemmeside finner man som regel oversikt over innholdet på forene der.
Feks har Royal Canin Young Male og Female BÅDE tørrfor og våtfor. PÅ Royal Canins hjemmeside kan du lese innholdet. Samme gjelder jo andre forprodusenter. Men enig at enkelte for er dårlig på innholdsfortegnelse. Å lese på innholdsfortegnelsen og sette seg inn i innhold i forene er lurt. Gjerne sammenligne for i mellom.

Ellers skryter vertfall svenske våtforentusiaster av at disse forene skal være greie våt- for: Bozita, Mjau, Ica og Pussi sitt våtfor. (fri for kornprodukter blant annet og mere animalske proteiner)
Selv bruker jeg mye Bozita våtfor, også bruker jeg mye av RC Våtfor (young male/female og Urinary SO (våtfor til Feline Idiopatic Cystitt). I tillegg til litt av Ica våtfor og litt av Pussi våtfor, alt etter hvilken katt jeg forer :) Det går mest i Bozita og RC av våtfor.

« Siste redigering: 30 Mars 2010, 19:12:50 av miss »

BenteR

• Gjest
« Svar #9 på: 30 Mars 2010, 18:29:38 »
En veldig god artikkel!
Forfatteren tar opp flere ting som iallefall jeg synes er viktige. Blant annet tror jeg at veldig mange helseproblem hos katter ville blitt kraftig redusert bare med at eierne hadde skjønt at katter ikke bør ha mat tilgjengelig 24 timer i døgnet. Det blir det samme som om vi skulle småspist hele døgnet istedet for å spise faste måltider. Overvekt hos katter er etterhvert et veldig vanlig problem, og så kommer tilleggsproblemene etterhvert som f.eks. problemer med urinveier og mage.
Katter er ikke dumme. Jeg har aldri hørt om en frisk katt som frivillig har sultet seg til døde. De vil uten de helt store problemene tilpasse seg til at maten er fremme to ganger til dagen, så lenge eieren er konsekvent. I en overgangsperiode vil det selvsagt være masing og slit for både katt og menneske, men det går seg til.
En annen ting er nettopp dette hvor viktig det er at katter må jobbe med maten. De som har sett når en katt spiser rå mat, enten det er selvfanget eller kommer fra kjøttdisken på butikken, vet at katten bruker masse muskler i hele kroppen. Tennene blir brukt og blir samtidigt "pusset". Hva som skjer inne i kattekroppen når den må bearbeide maten istedet for å få noe "ferdigtygd", kan vi selvsagt ikke se.
Jeg råfòrer mine dyr, Børre inklusiv. Han spiser 2 måltid til dagen, bruker tid på måltidene, sover alltid etter maten og bæsjer en til to ganger til dagen. Han er frisk som en fisk med en glatt og skinnende pels, har aldri hatt diarè eller oppkast (med unntak av en "spist" leke som måtte opp igjen en gang). Han får litt tørrfòr en sjelden gang som "godteri". Akkurat som jeg spiser potetgull av og til...
Forfatteren anbefaler boksemat istedet for tørrfòr, men mye av boksematen er heller ikke akkurat topp for en katt, så man må lese på boksene hva de inneholder.
Dessverre er ikke kravene til innholdsfortegnelse like gode på dyremat som på menneskemat. Som et eksempel kan nevnes at det ikke er alltid det står hvilke konserveringsmidler som blir brukt, eller mengden av dem. EU-godkjente konserveringsmiddel som er vanlig å bruke til dyremat består faktisk ofte av Etoxiquin. I dyrematen er det visstnok et ufarlig stoff som godtas i langt større mengder enn det som er godkjent til menneskebruk, og hvis dyret spiser tørrfòr med dette konserveringsmidlet i daglig, vil det selvsagt bli store mengder i dyrekroppen.
Det står litt om desse "ufarlige" konserveringsmidlene i dyrematen her: http://www.aplus-flint-river-ranch.com/define-ethoxyquin.php?win=small
Mengden salt eller krydder er heller ikke alltid listet opp, og salt er en alvorlig trusel mot kattens nyrer...
Selv om man fòrer bare på tørrfòr vil enkelte av dyrene leve til en anstendig alder uten alt for mye helsproblem, men med en slik fòring tror jeg nok sjansen øker kraftig for at dyret skal få helseproblem en eller annen gang....

Utlogget ane

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 61
    • Vis profil
« Svar #10 på: 30 Mars 2010, 19:32:46 »
Ellers skryter vertfall svenske våtforentusiaster av at disse forene skal være greie våt- for: Bozita, Mjau, Ica og Pussi sitt våtfor. (fri for kornprodukter blant annet og mere animalske proteiner)

Takk for tips :icon_smile:

La spesielt merke til hva som stod i artikkelen om at selv det dårligste våtfor var bedre enn tørrfor, spesielt fordi det inneholder vann.
Jeg har lenge trodd at det kun er tørrfor som gjelder, kvalitetsfor kjøpt i dyrebutikker vel og merke..
Tydelig at produsentene har vært flinke til å markedsføre sine produkter, sammen med forhandlerne.
Men iallefall kommer ikke jeg lenger til å ha dårlig samvittighet pga at jeg gir mine katter våtfor flere ganger daglig :happy:,
det har jeg gjort fordi jeg er så redd de ikke skal få i seg nok vann.

Interressant å lese innlegget ditt også BenteR :nod:

Time spent with cats is never wasted
   -Sigmund Freud

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #11 på: 30 Mars 2010, 21:21:37 »
Miss, jeg fikk dessverre ikke opp linken nå, men noen ganger svikter maskinen min, så jeg skal prøve senere.

Miss, gir du kattene dine faste måltider? Våtfòret kan jo ikke bare stå fremme, eller? Hvor mye våtfòr gir du i løpet av en dag, hvor mange måltider?

Hos meg er det dessverre slik at hvis Pinot får mye våtfòr så får han veldig bløt mave. Så han får kun litt en gang i løpet av en dag. Eva får større porsjon, men hun er somoftest veldig småspist, og mange ganger rører hun ikke våtfòret. Nå i det siste har jeg kastet mange av hennes våtfòr porsjoner, og hun har valgt å bare spise tørrfòr.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #12 på: 30 Mars 2010, 22:08:25 »
Prøve å gå inn på: http://www.kattstatus.se/ og velg den øverste nye artikkelen. Om du får det opp da evnt?

Isis er veldig småspist så hun får flere måltider. Vi har vell ca 4 måltider med våtfor (litt forskjellig, kan være mere også) og så har hun litt tørriser på natten- bare mest som kos. Hos henne må jeg bare dele opp porsjoner for hun er veldig småspist, men prøver å få henne til å ete mest mulig hver gang. Hun er også veldig kresen og småspist og vi har laget måltidene inn som en koserutine- der vi koser og eter om hverandre. Det liker hun og da spiser hun mere. Hun vil gjerne ha meg der mens hun spiser.

Leon får våtfor 2 ganger ca. Han eter ikke opp alt med en gang, og går ofte å eter det opp etterhvert. Det kan stå fremme noen timer vertfall. Det ser du egentlig.

Jeg har vell egentlig ikke gitt etter noen bestemte rutiner, bare prøvd å få i dem mest mulig våtfor. Leon er ikke noe problem, han foretrekker våtfor. Mens Isis foretrekker tørrfor, så derfor blir det også flere måltider med våtfor. Leon har også litt tørrfor på natten, men han spiser lite av dem- er ikke så glad i tørrfor. Han fikk våtfor der han kom fra, og det er jeg egentlig glad for.
De andre tre spiser begge deler, da de bor hos mine foreldre.
« Siste redigering: 30 Mars 2010, 22:10:31 av miss »

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #13 på: 31 Mars 2010, 11:56:17 »
Takk, nå kom jeg inn  :)

Så koselig med spisestund sammen med Isis, der hun liker at du er der når hun spiser. Sånn er Eva også  :love: Hun spiser mest hvis jeg kan sitte der sammen med henne, og dersom hun ikke blir forstyrret av andre lyder  :mellow:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #14 på: 31 Mars 2010, 16:45:02 »
Takk, nå kom jeg inn  :)

Så koselig med spisestund sammen med Isis, der hun liker at du er der når hun spiser. Sånn er Eva også  :love: Hun spiser mest hvis jeg kan sitte der sammen med henne, og dersom hun ikke blir forstyrret av andre lyder  :mellow:

Hehe, akkurat slik er Isis også. Kommer en høy lyd mens hun spiser så avslutter hun måltidet.  :morsomt:
Ja, det er koselig ;)

Utlogget addi

• Fin pus
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #15 på: 23 Juli 2010, 17:48:29 »
jeg har ikke noe ord for å uttrykke hvor glad jeg har blitt av lesingen her!!!! :jippi: :jippi: Jeg fikk jo først for noen minutter siden full tillgang her på forumet og må tilstå at jeg var litt skeptisk angående dette med fôret. Men da jeg leste at jeg er ikke den eneste her som liker kvalitets våtför framfor tørrfôr gjør meg veldig glad!  :happy:

Det er ikke bare i sverige hvor man begynner å favorisere våtfôr. Når dere leser engelske, amerikanske eller tyske kattesider så har dem kommet mye lengere en vi her i norge. Når man er på en tysk katteforum tilsvarende denne forumet her, så finner man massevis bra informasjon om fôr og dem anbefaler bare høykvalitets våtfôr.

Jeg selv har brukt utenlandske websider og forum i mange år og har handlet kattemat i flere år på utenlandske webbutikker. Det som jeg virkelig savner er informasjoner om dette på norsk. Og fordi det ikke finnes slike informasjoner bruker nordmenn flest butikkfôr og tørrfôr.
Jeg har selv vudert å oversetter noe av de informasjoner jeg har til norsk, men jeg kommer nok til å gjøre det etterhvert.

Her litt på engelsk som er ganske interessant :x-fingre:

http://www.blakkatz.com/dryfood.html

http://home.earthlink.net/~jacm2/id1.html

http://www.maxshouse.com/feline_nutrition.htm

http://www.thepetcenter.com/article.aspx?id=3405
***meet me in a land of hope and dreams***

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min, omhandler for det meste kattene + salg av håndarbeid/katteutstyr
« Svar #16 på: 21 November 2010, 17:06:57 »
Legger ved en link om Foring av katt. Den er oversatt til Svensk fra Catinfo.org med forfatterens samtykke. (forfatteren er Lisa Pierson)

Artikkelen handler mye om hvorfor tørrfor ikke er det optimale for en katt og hvorfor det er VIKTIG for en katt å FÅ I SEG VÆSKE VIA MATEN.

http://www.kattstatus.se/pierson.pdf

Det står også en del om ulike sykdommer relatert til foring av katt, og selv kan jeg jo konstatere at det som står under Cystitt (FIC) er ting også jeg selv har lært og erfart gjennom å satt meg inn i urinveier hos katt.

Ville bare dele denne artikkelen med dere.

Linken virker ikke lengre:/

Hjemmesiden min: http://opsahlsverden.blogspot.no/
Man får det man ber om, alltid!

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 87
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #17 på: 08 Januar 2011, 15:35:51 »
http://www.catnutrition.org/diabetes.php 
Denne artikkelen ga meg et støkk da jeg leste den for etpar tre år siden, den inneholder mye kunnskap om kattens fordøyelse, og litt interresant historikk og ferdig kattemat. ANBEFALER STERKT
Siden har jeg ønsket meg vekk fra tørrfor, men det går litt langsomt, føler at jeg fortsatt har ikke nok kunnskaper til det. Men les dette folkens, det er ikke bare om diabetes.

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 106
    • Vis profil
« Svar #18 på: 08 Januar 2011, 16:08:58 »
Jeg har begynt å gi veldig mye mer våtfôr etter å ha lest de ulike linkene her. Takk til miss som fikk meg til å sette meg mer inn i ernæring for katt!  :icon_smile:
Handler nå mye Bozita og Applaws på dyrekilden.no, hentet ca. 9 kilo kattemat på posten senest idag...  :hihi2:

Chat Conversation End

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #19 på: 08 Januar 2011, 17:06:47 »
Jeg har begynt å gi veldig mye mer våtfôr etter å ha lest de ulike linkene her. Takk til miss som fikk meg til å sette meg mer inn i ernæring for katt!  :icon_smile:
Handler nå mye Bozita og Applaws på dyrekilden.no, hentet ca. 9 kilo kattemat på posten senest idag...  :hihi2:

Så bra ;)
Bozita er en hitt her ;)

Villhund, skal lese den artikkelen du linker til, må bare ha god tid, er så dårlig på engelske tekster! blir så glad for alt av katteernæring som er oversatt til ett nordisk språk!