En veldig god artikkel!
Forfatteren tar opp flere ting som iallefall jeg synes er viktige. Blant annet tror jeg at veldig mange helseproblem hos katter ville blitt kraftig redusert bare med at eierne hadde skjønt at katter ikke bør ha mat tilgjengelig 24 timer i døgnet. Det blir det samme som om vi skulle småspist hele døgnet istedet for å spise faste måltider. Overvekt hos katter er etterhvert et veldig vanlig problem, og så kommer tilleggsproblemene etterhvert som f.eks. problemer med urinveier og mage.
Katter er ikke dumme. Jeg har aldri hørt om en frisk katt som frivillig har sultet seg til døde. De vil uten de helt store problemene tilpasse seg til at maten er fremme to ganger til dagen, så lenge eieren er konsekvent. I en overgangsperiode vil det selvsagt være masing og slit for både katt og menneske, men det går seg til.
En annen ting er nettopp dette hvor viktig det er at katter må jobbe med maten. De som har sett når en katt spiser rå mat, enten det er selvfanget eller kommer fra kjøttdisken på butikken, vet at katten bruker masse muskler i hele kroppen. Tennene blir brukt og blir samtidigt "pusset". Hva som skjer inne i kattekroppen når den må bearbeide maten istedet for å få noe "ferdigtygd", kan vi selvsagt ikke se.
Jeg råfòrer mine dyr, Børre inklusiv. Han spiser 2 måltid til dagen, bruker tid på måltidene, sover alltid etter maten og bæsjer en til to ganger til dagen. Han er frisk som en fisk med en glatt og skinnende pels, har aldri hatt diarè eller oppkast (med unntak av en "spist" leke som måtte opp igjen en gang). Han får litt tørrfòr en sjelden gang som "godteri". Akkurat som jeg spiser potetgull av og til...
Forfatteren anbefaler boksemat istedet for tørrfòr, men mye av boksematen er heller ikke akkurat topp for en katt, så man må lese på boksene hva de inneholder.
Dessverre er ikke kravene til innholdsfortegnelse like gode på dyremat som på menneskemat. Som et eksempel kan nevnes at det ikke er alltid det står hvilke konserveringsmidler som blir brukt, eller mengden av dem. EU-godkjente konserveringsmiddel som er vanlig å bruke til dyremat består faktisk ofte av Etoxiquin. I dyrematen er det visstnok et ufarlig stoff som godtas i langt større mengder enn det som er godkjent til menneskebruk, og hvis dyret spiser tørrfòr med dette konserveringsmidlet i daglig, vil det selvsagt bli store mengder i dyrekroppen.
Det står litt om desse "ufarlige" konserveringsmidlene i dyrematen her:
http://www.aplus-flint-river-ranch.com/define-ethoxyquin.php?win=small Mengden salt eller krydder er heller ikke alltid listet opp, og salt er en alvorlig trusel mot kattens nyrer...
Selv om man fòrer bare på tørrfòr vil enkelte av dyrene leve til en anstendig alder uten alt for mye helsproblem, men med en slik fòring tror jeg nok sjansen øker kraftig for at dyret skal få helseproblem en eller annen gang....