Skrevet av Emne: Når er kattungene leveringsklare?  (Lest 462 ganger)

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Når er kattungene leveringsklare?
« på: 27 Februar 2006, 19:38:27 »
Hei!
Vi har kjøpt oss en perserkattunge, og lurer på om vi er nødt til å vente 12 uker eller om 10 uker er greit? Ser at det er debattert mye frem og tilbake, men lurer på om dere har noen erfaringer å dele?
Vi gleder oss iallefall veldig til nurket flytter inn!  :jippi[1]:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
SV: Når er kattungene leveringsklare?
« Svar #1 på: 27 Februar 2006, 19:42:01 »
Kattungen BØR være minst 12 uker gammel. Og jeg regner med at hvis det er seriøse oppdrettere dere har kjøpt perserkattunge fra så kommer ikke de til å lever fra seg katten føre den er 12 uker.

Grunnen er så enkel at kattungen har godt av å være hos mamaen sin til den er 12 uker pga det sosiale og sykiske.

Og gratulerer med den lille kattungen. Gleder meg til å se bilder av den lille.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 27 Februar 2006, 19:46:49 »
Hei!
Takk for så raskt svar! Utfordringen er at hun som selger har vært perseroppdretter før men har nå gått over til Moppsoppdrett. Hun skal ha valper rundt 10.mars og ønsker derfor å selge kattungene først i fare for at Moppsemamma kan bli aggressiv under og etter fødselen. Den 10.mars har det gått elleve uker siden kattungen ble født. Hva tror dere?  :savle[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #3 på: 28 Februar 2006, 22:53:11 »
Jeg fikk Faramir når han var 10 uker, det gikk kjempe bra. MEN! Jeg hadde ei hokatte som tok seg av han. Det er ikke sikkert at det går bra i alle tilfeller, og det er MINDRE sjanse for at det går bra om du IKKE har ei hopuse som kan ta seg av..
Hadde ikke villa tatt den sjansen om jeg var deg, kan ikke hun som har katten plassere kattene på et eget rom da? eller hunden for den saks skyld?

Damrongs

• Gjest
« Svar #4 på: 28 Mars 2006, 00:25:30 »
I følge de regler som vi oppdrettere må følge er slik .En  kattunge skal være minst 12 uker og vaksinert minst 1 gang (helst 2 )før den forlatter hjemmet sitt.Så da kan den bli nesten 14 uker før en reiser fra opdretter
Skal gå minst 3 uker fra første til andre sprøyte  for vaksinering
Brit

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 28 Mars 2006, 00:29:55 »
Ble ikke dette også pratet litt om på siam lista?
At feks IDP leverer fra 10 uker?
Min ærlige mening,jeg syns det er egoistisk og useriøst,selv om det kan gå bra.
Her får den vaksiner  10 og 14 uker gamle,flytter når dem er 15-16 uker.
Kan ikke interesserte kjøpere vente på dette hos meg,får dem gå til noen andre.
Minimum 12 uke mener jeg,helst enda eldre.

Utlogget DK-Pisik

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • http://www.pisik.dk
« Svar #6 på: 29 Mars 2006, 00:21:42 »
Jeg sender ikke killinger hjemmefra før de er ca 16 uger og færdigvaccineret. Dog kan alvskatte flytte efter første vaccination, men ikke før 14 uger. Jeg synes jeg kan se de har meget glæde af de sidste uger de er her. De bruger meget hinanden til at afprøve deres nylærte færdigheder.  :wink[1]:
med venlig hilsen
Inger Kaya

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #7 på: 29 Mars 2006, 11:12:20 »
NRR har inge nregel som sier at katten må være 12 uker. Regelen er 10 uker men de anbefaler 12 uker for å sikre at katten har utviklet eget imunitetsapparat og har etablert grunnleggende sosialisering.
Dette står også i kjøpekontrakten fra NRR.
Så du kan trykgt ta i mot kattungen om du skal følge NRR`s regler.
Selv selger jeg ingen kattunger før de er 12-14 uker gamle.

Sissel

• Gjest
« Svar #8 på: 29 Mars 2006, 11:43:54 »
NRR har inge nregel som sier at katten må være 12 uker. Regelen er 10 uker men de anbefaler 12 uker

Helt riktig  :icon_smile:
Jeg har levert to kattunger som var mellom 11 og 12 uker.

Sissel

Kismet

• Gjest
« Svar #9 på: 29 Mars 2006, 11:54:40 »
Tja...jeg fikk huskatten min da han var ti uker.
Jeg har ikke så mye å sammenligne med, men han er ekstremt avhengig av meg og sykelig sjalu når andre får min oppmerksomhet.
Noen nevnte også at å tråkke med beina var et tegn på at de er for tidlig tatt fra mor, noe min også gjør (men det er helst når han vil oppnå noe..)
Om dette er fordi han var ti uker da han ble tatt fra mammaen sin eller fordi han bodde på et loft sammen med sin mor og søsken og nok ikke fikk så mye oppmerksomhet, vet jeg jo ikke.

Utlogget Luna

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #10 på: 29 Mars 2006, 12:08:18 »
Eg fekk birmagutten min då han var ca 12 veker gammal. Det er passe alder. Er derimot ikkje alle som har peiling på kor tid ein skal gi kattungane til ny eigar. Huskatten vår som bur med mamma og pappa var knapt 4 veker gammal når vi fekk han  :icon_eek:. Vi ville jo ha han så vi tok i mot då vi fekk han. Fekk og vite det var hokatt, nokke som ikkje var tilfelle  :icon_question:. Har aldri vore nokke problem at han var så liten så vi har vore heldige  :icon_smile_pray:. Han er no 14 år og har det fortsatt bra  :). Er nok ikkje alle som ville klart seg like bra som han.