Skrevet av Emne: Spiser til han spyr  (Lest 1369 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Spiser til han spyr
« på: 27 Februar 2006, 00:40:11 »
 :spy:
Ozzy spiser så han spyr, det gjør han ofte! I dag har han gjort det to ganger, han har gjort det flere ganger også, både med fisk, boksmat, krabbe, tørrfor... whatever! Han er så grisk at han må spise, og spise og spise...... akkurat som at han har panikk for noe! Det er alltid mat i skålene her, for katter er jo småspisere, men han her eier jo ikke begrensninger!

Han begynner å bli passe feit også. Men kan ikke bare ta bort kitten-foret til Faramir, han trenger det jo ennå. Shakira må også ha av det, jeg tar bort når jeg ser at han spiser av kitten, og setter han bort til hairball foret, men jeg kan jo ikke passe på hele tiden. Tips? Kjøpe sele og begynne og lufte han?  :fnis[1]: tror jeg ikke kommer til å gå så bra da, men kan jo prøve.  :icon_rolleyes:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
SV: Spiser til han spyr
« Svar #1 på: 27 Februar 2006, 10:10:24 »
Min ene avdøde pus gjorde det samme. Så vi måtte bare sette frem litt mat av gangen slik at han fikk i seg bare litt og litt. Men han var værst på go mat. Som fisk og boksemat, reker,krabbe osv. Tørrfor gikk det bedre med.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #2 på: 27 Februar 2006, 11:08:05 »
Ett tips akn være å legge noen litt store steiner i matskålen slik at han må jobbe litt mere for å få i seg alt..og ikke bare kan hive det i seg!
min Birma gjør også dette her- spesielt med ny type for og godbiter. Spiser fort- og kaster opp 5 min etterpå!  :icon_rolleyes:

Jeg ville ha begrenset tillgangen på Kitten foret jeg... om pus begynnner å bli tjukk mener jeg.
Hadde latt det vanlige foret stå fremme og heller hatt Faramir inn på badet/annet rom noen ganger om dagen slik at han da kunne spise det han ville av Kitten maten.
Hvor gammel er Faramir nå?
Han er vel ikke bitteliten lenger,så jeg tror ikke det hadde vært noen krise om en gikk for den løsningen.
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27 Februar 2006, 15:28:35 »
Faramir er 7 måneder. De på dyrebutikken anbefalte meg å gi han kitten til han var et år, men han spiser bare mer og mer av voksen foret. Tror jeg skal slutte å gi "nammis" til Ozzy, han har ikke godt av det. Spesielt når han skal holde på slik å spy. Takk for tipsa, skal prøve de ut nå.

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #4 på: 27 Februar 2006, 16:09:28 »
Ja,det er anbefalt...men jeg tenker da at siden han er så stor nå-så er det ingen krise om han i tillegg spiser litt voksenmat!  :)

La oss få vite hvordan det går da?!  :)
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #5 på: 27 Februar 2006, 16:19:13 »
Jepp!  :icon_smile:

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 Mars 2006, 11:31:05 »
pusen min gjorde det også: hive i seg all mat han kom over for å spy etterpå. det var da me flytta og han var fengsla i eit rom og fekk ikkje gå ut.
men eg var glad for at han åt, fordi før det så hadde han ikkje spist i det heile tatt.

no har me flytta igjen, no er det 2 rom og han får ut. matvanene er heilt normale igjen.

eg trur at katter kan utvikle spiseforstyrrelse slik som mennesker når dei er ulykkelige.

heike

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #7 på: 07 Mars 2006, 11:54:22 »
Har sett at kattungen min har spydd noen par ganger. Har luktet på det og det kommer ikke pga maten, men Whiskas Temptations med ost og kylling. Kjøpte dem sammen med en leke som han skal fiske dem ut fra. Kjøpte dem på Godtebutikken på Nordby og anbefaler dem ikke. Er noe vitaminer i, men tror det begrenser seg. Leken var morsom dah!  :crazy[1]:
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 07 Mars 2006, 15:17:16 »
Nei nå har jeg fulgt med på han en stund... han er rett og slett matgrisk! Spiser for fort, og for mye! Spesielt gode matretter, som fisk og boksemat. Han er glupsk, og det ser man på kroppen hans også. Han er ikke ute lenger, og da får ikke han den samme trimmen som før. Så han har fått en liten "pondus".  :whistling:

Utlogget sara

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 08 Mars 2006, 23:06:49 »
Min ene birmagutt har samme spisevaner. Trodde han hadde bulemi  :ad[1]: Nå har vi løst problemet noenlunde med at han får minimale porsjoner.
f.eks.  1/4 Whiskas posrsjonspose av gangen. Han er i godt hold og har en ekstra valk bak. Den andre birmagutten har anoreksi  :crazyII[1]: spiser bare geleen/sausen og nipper til seg noen frø med tørrfor innimellom. Han er ikke mager, men liten av vekst.
Happiness is Being Owned by Birmans ;-)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 08 Mars 2006, 23:34:59 »
Det er ingen verdens ting som feiler han. Han har kvalitetsfor, det er bare det at han har hastverk, er grisk, grådig, glupsk... kall det hva du vil.. han kaster opp hele biter. Dvs at han spiser for fort, slik at det kommer opp igjen. Katten er frisk.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09 Mars 2006, 00:48:05 »
Å tvinge i katten noe er neppe løsningen. Å gi han mat som ikke han liker, hva er pointen med det liksom? Tror egentlig ikke der finnes noe han ikke liker uansett. Han her spiser det meste.
Å straffe katten din for noe som DU har lært han til er bra, det skjønner jeg ikke. Du skreiv jo nettopp i en tråd at du brukte masse godis som du kaller det, og så nå er du lei av det??  Nå må du ta å matche fakta på innlegga dine her, dobbelt moral er det du driver med!

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #12 på: 09 Mars 2006, 01:14:18 »
Kanskje knottene i tørrforet er for små så han sluker de hele. Har hørt om flere katter som gjør dette. De har da prøvd et annet for som har større biter som de må tygge for å få ned, og dette har hjulpet godt.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #13 på: 09 Mars 2006, 01:16:58 »
De har Royal Canin Hairball foret, det er ganske store knotter. Men dette har skjedd mest når han spiser fisk eller når han har nådd tak i Kitten foret til faramir, som da er småe knotter i. Men sist de fikk fisk nå så spydde han ikke. Det gjorde han derimot i dag, da han knabba foret til Faramir, den lille stunden det stod fremme. Så heretter får Faramir og shakira spise kitten på badet eller noe.

Attack`s

• Gjest
« Svar #14 på: 09 Mars 2006, 01:17:45 »
Kanskje knottene i tørrforet er for små så han sluker de hele. Har hørt om flere katter som gjør dette. De har da prøvd et annet for som har større biter som de må tygge for å få ned, og dette har hjulpet godt.

Enig :icon_smile:
"Min rase" er jo kjent for å ha hastverk med spisingen.
Større biter pleier dem å måtte tygge.

Hva gir du for merke av kattemat Catzy?

Attack`s

• Gjest
« Svar #15 på: 09 Mars 2006, 01:20:35 »
De har Royal Canin Hairball foret, det er ganske store knotter. Men dette har skjedd mest når han spiser fisk eller når han har nådd tak i Kitten foret til faramir, som da er småe knotter i. Men sist de fikk fisk nå så spydde han ikke. Det gjorde han derimot i dag, da han knabba foret til Faramir, den lille stunden det stod fremme. Så heretter får Faramir og shakira spise kitten på badet eller noe.

Fisk glir jo lettere ned.
Cat Exclusive har store knotter,det samme har RC Main Coon og RC siamese,og man trenger ikke ha de rasene for å gi dem foret :)
Hills har også enkelte i Natures Best serien som har store biter.
Og nå er jo Faramir såpass stor at han ikke dåner om han må spise annet enn kittens,hva med å blande kittens og voksenmat med store knotter?

Hills T/D har vanvittig store biter,et tannfor.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #16 på: 09 Mars 2006, 01:23:30 »
Takk for fôr tips!  :icon_smile: Skal se hva vi finner på dyrebutikken. Har prøvd å skille kitten foret fra det Ozzy spiser, at faramir og shakira (som er litt i det tynneste laget) kan spise av det i fred. For Ozzy trenger ikke mer fett på kroppen.

Attack`s

• Gjest
« Svar #17 på: 09 Mars 2006, 01:29:12 »
Exclusive...dersom katten liker det,så pleier dem å legge godt på seg av det.
Vet om NFO folk som måtte slutte med deg fordi kattene likte det for godt :humre:
Men så finnes det de kattene som ikke likte det.
Men som sagt,trenger en katt å legge på seg,så bør du gi dem samme foret.
Nå er Kiss gravid igjen,så jeg regner med å ha 4 gutter som også ser litt gravide ut her :icon_lol:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #18 på: 09 Mars 2006, 01:36:01 »
Cat Exclusive? Hvilken leverandør er det? Da tror jeg at jeg skal prøve det foret.

Eller: Oral Sensitive reduserer risikoen for oppkast ved hjelp av ergonomisk utformede kroketter som oppmuntrer katten til å tygge og til å senke hastigheten på matinntaket.

Kan kjøpe slike små pakker først, for å se om det liker det, så slipper jeg å bruke 500,- på for de ikke liker.  :icon_biggrin:
Det er en gravid kastrat jeg har her nå... :whistling:

Attack`s

• Gjest
« Svar #19 på: 09 Mars 2006, 01:40:44 »
Felix som en tid veide 6 kg mens han utviklet seg,strandet til slutt på 5 kg...Kiss sin forrige graviditet var han oppi over 7 kg tror jeg :icon_lol:
Han er lat men heller ingen storspiser.
Da det ble slutt på kittens,slanket han seg selv med vanlig tørrfor helt av seg selv.

De dyrebutikkene som tar inn sanden i serien kan også skaffe maten.
Finnes ikke prøveposer av slaget tror jeg,men der finnes sekker av ulike størrelser :icon_smile:
Den minste er under 5 kg,men jeg husker ikke helt hvor mye,så er der 7.5 kg, og tror 15kg og 18 kg.