Skrevet av Emne: HJELP!  (Lest 544 ganger)

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
HJELP!
« på: 07 Mars 2006, 08:09:29 »
den lille pusen vår har begynt å tisse på dyna vår- hver kveld og hver morgen. (han sover som ett nurk hele natta i senga) Han er kjemperenslig ellers, så vi vet ikke helt hvorfor dette skjer hver kveld/morgen! kan det være at det blir for langt inn på kjøkkenet hvor kassa står, eller? Trenger innspill for nå har vi vaska sengetøy i lange baner de siste dagene.....  :icon_smile_pray: Takker!

Attack`s

• Gjest
SV: HJELP!
« Svar #1 på: 07 Mars 2006, 11:43:58 »
Hvor gammel er katten?
Er det kun tissing?
Har du sjekket ut at det ikke er noe sykdomsrelatert?

Jeg har kattunger i senga her fra de er et sted mellom 3-4 mnd,og har aldri noen uhell.
Da har jeg do nede på kjøkkenet..og et par måneder lengder uti,så flytter jeg doen til kun kjelleren,altså 2 etasjer ned.

Det trenger ikke være noe galt,men om du kan utelukke sykdom,så kan det likså godt være en deilig uvane pusen har fått.Deilig å tisse i myke dyner  :icon_twisted:

Om enn så brutalt,så hadde jeg fått utelukket at det ikke er noen sykdommer som gjør at h*n tisser i senga.
Så hadde jeg latt katten sove på eget rom med do og mat om natta en periode.

Jeg fikk forresten i retur en kattunge som i følge eier var urenslig hele veien siden hun kom.Det hadde hun aldri vært hos meg.
Katten ble  kastrert,var ikke syk,men var fryktelig sjalu.
Den var snill på alle måter,kosete og glad,men tisset og bæsjet i dynene til husfolket sitt.
Dem vill avlive jenta mi,men jeg fikk kranglet meg katten tilbake.
Her var den hos meg i 1 liten mnd,og aldri et eneste uhell.
Nå bor frøkena på Østlandet sammen med 2 "brødre" og har ikke hatt et eneste uhell.

Så min konklusjon for "min" katt er at hun protesterte med å gå på do i dynene pga sjalusi,og fordi hun ikke trivdes som alenekatt.

Kanskje det er sånn for din katt også?

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 07 Mars 2006, 12:22:28 »
hei!
pusen er bare knappe 11uker og har bodd hos oss straks en uke. Kun tissing ja. Det rare er at den er kjemperenslig ellers, og det er kun de siste to dagene at den har begynt med dette. Om natta ligger den helt inntill oss og koser seg veldig, men tidlig på morgenen og rett etetr at vi har sluykket lyset på kvelden, så tisser han på dyna...  Hm... Men vi har steng soveromsdøren når vi er på jobb, så eneste gang han er der er om natta, så kanskje han ikke er sikker på hvordan han skal finne doen der i fra?
pusen vår er alenekatt ja, så mulig det er protest, men burde det da ikke være andre steder også hvor han protesterte også da el?
Skal til veterinæren med han om halvannen uke, men i og med atd en er renslig ellers så tviler jeg på at det kan være sykdomsrelatert eller? En mulighet er jo at han  kun hadde ett uhell første gangen og at selv om vi har vasket sengetøy og skrubbet, så henger det kanskje igjen litt lukt som får han til å assosieser senga med kassen? Hvis så, har noen tips til hva man kan vaske med som elimenerer all lukt men som ikke skremmer pusen helt vekk fra senga heller?
Takker  :neie:

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 07 Mars 2006, 12:39:30 »
Dem som hadde min "tissepus" sier at dette gjorde min katt også fra starten,noe jeg ikke helt tror på da den var nesten 4 mnd da den flyttet...men men.

På stargates nettbutikk har dem noe som heter [/u]pisst væk[/u].
Dette har jeg brukt å dynke ev dyne med å få vekk kattetiss fra en startende markerende hannkatt (et par år tilbake),den har også tatt vekk valpetiss som er enda verre å få vekk syns jeg.
Altså dynke dyne å la den ligge utbrettet å "lufte seg" i 1 døgn.
Så i vaskemaskinen på 60 grader,,,eller hvor høyt dynen kan vaskes på alt etter som.

Ingen katter tisset på samme dyna igjen,og dyna lukter ikke annet enn sitron.
Hadde jeg ikke fått vekk lukten hadde jeg kastet dynene og kjøpt nye på Jysk eller Kid.

Du bør ihvertfall få vekk tisselukten helt i dynene dine.
Ev ha katten på eget sted på natta en liten stund.Sette på en radio eller noe for den,om den trenger litt selskap?

Min katt tisset kun i dynene,ellers brukte den kun kassen sin å var svært så flink.
Katter er ikke urenslige av natur,så der må være en eller annen årsak.
Var kattungen din sen med å lære å gå på do?
Jeg vet om katter som ikke lærer dette før dem er 6-8 uker,mens andre er renslige da dem er 3 uker.Hvis din katt var litt sen med å lære dette,så kan det hende du kanskje kan ha tilgjengelig flere doer?

Men det kan jo også være han vil ha en til katt å bo sammen med,er den mye alene?
Nå var min problemkatt en balineser,og de orientalske kattene er ekstremt følsomme.

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 07 Mars 2006, 13:31:27 »
god ide med "Piss-vekk" skal prøve ut det, men nye dyner er kanskje det beste uansett så er alle spor borte... radio for å holde med selskap var slettes ikke så dumt, skal prøve det i morgen når vi går på jobb!  :icon_smile: Tror katten har vært renslig tidlig, og er jo veldig flink til å bruke kassa hele tiden ellers, bortsett da like før leggetid og med en gang den våkner i senga. skal prøve ut alle tipsene og se hva som funker for Simbapusen vår. Forhåpentligvis løser deg seg nok snart!  :katt1:

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 07 Mars 2006, 13:33:50 »
Krysser poter og ører :fnis[1]: :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 Mars 2006, 15:10:44 »
Håper det løser seg for dere. Du har ikke mulighet til å få en kattunge til vel? Innekatter blir fort enslige...

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 07 Mars 2006, 15:29:32 »
Foreløpig bor vi i en 50kvm leilighet så sånn plassmessig kan det nok bli trangt med to små bøller som Simba... men vi tenkte å se det an etterhvert om han klarer seg alene eller om vi må anskaffe en kattunge til. Vil ikke at pusen vår skal være ensom, samt at samvittigheten gnager når man er lenge borte fra nøstet... men det skal vel gå bra med en ny pus dersom vi holder oss i samme aldresgruppe og kjønn, og ikke drøyer det så lenge, eller? :katt8:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 07 Mars 2006, 16:46:21 »
Trenger ikke være samme kjønn, og de trenger ikke være akkurat like gamle heller! Bare de har selskap i hverandre... Vi bodde på ca 50kvm vi også, og vi hadde 3 katter...  :icon_smile:

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 07 Mars 2006, 17:07:47 »
Jeg kan på det sterkeste anbefaler hannkatter sammen med hannkatter (eller hunnkatter så klart)
Hannkatter er bare det beste som finnes :icon_lol:
(kastrerte vel og merke)
Jeg har 4 hannkatter og en hunnkatt foreløpig.2 kastrete.
Da de to minste guttene kom i hus,så tok det kun få dager før  de verdige onkelpusene hadde godtatt dem.Mens frøken "Spjåk" brukte lenger tid.
Men alt i alt har jeg veldig snille katter.
Hunnkatter kan være mer sære,ta litt lenger tid med dem generellt,men ikke la meg nå skremme deg med det.
Dessuten koster det litt mindre å kastrere hannkatter,samt healinga går mye raskere enn på hunnkatt kastrering :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 07 Mars 2006, 19:25:48 »
Her var det omvendt. Da Faramir kom, var det Shakira som ga han en varm velkomst, og tok seg av han, mens Ozzy ikke ville vite av han.

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09 Mars 2006, 11:47:24 »
Hei hei! Nå har Simba sluttet med å tisse i senga om kvelden og morgenen. Tror bare han var usikker på hvor doen var iforhold til soverommet ettersom han kun er der om nettene... så når han begynte satte seg til for å tisse tok jeg han inn i kassen og da var han godt fornøyd og vet nå hvordan han kommer seg dit selv  :biggrin:
Ang om han blir ensom så har jeg fulgt rådet med radio og foreløpig funker det bra- nå er han ikke helt hysterisk glad når vi kommer hjem, men glepper opp med øynene liggende strekk ut på sofane og kommer ruslende bort for å få kos og er tydelig fornøyd med at vi er hjemme igjen men ikke helt despo og utsultet av kjærlighet... Men vi får se det litt an etterhvert om vi kanskje må ha en puse til. Har veldig mye energi lille Simbapusen vår, så holder foreløpig med en  :icon_twisted:

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #12 på: 09 Mars 2006, 12:57:46 »
Jeg vil ikke anbefale å vaske dyna si i pist væk, du skal vel sove i den etterpå og det lukter alldeles ikke godt av det middelet.
Sjekk ut denne linken du http://www.urine-off.no

Attack`s

• Gjest
« Svar #13 på: 09 Mars 2006, 13:10:54 »
Jeg har ikke merket noe ubehagelig lukt med pisst væk,så det kommer nok veldig an på nesen som lukter :dulte:

Det er bedre å lukte på den enn å vaske dyna i en runde med eddik :icon_lol: