Skrevet av Emne: Katter, graviditet og baby- Familieforøkelse  (Lest 13623 ganger)

Utlogget rødhette1

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
Sv: Katter, graviditet og baby- Familieforøkelse
« Svar #40 på: 03 November 2011, 20:23:53 »
Så koselige historier! :)

For et par måneder siden dukket det opp en vettskremt og pjuskete kattunge på terrassen vår, og etter å ha hørt fra naboene at den hadde vandret rundt i byggefeltet i et par uker, så bestemte jeg at den fikk flytte inn hos oss. Etter mye lokking og lirking, bestikkelser og mye tålmodighet så er den kjempetrygg på meg, og forholdsvis trygg på samboeren (katten har ihvertfall godtatt at samboeren også faktisk bor her..). Men når det gjelder alle andre, så stikker han. Er terrassedøra lukket, så prøver han å løpe igjennom vinduene og er kjempedesperat etter å komme seg ut. Løsningen har vært å ha døra åpen hvis jeg vet at det kommer folk, også kommer han inn igjen etterhvert.

Men før historien blir enda lenger, skal jeg komme til saken. Vi venter ei jente i februar, og jeg skal ærlig innrømme at jeg gruer meg til hvordan katten kommer til å reagere. Jeg er så redd for at den skal bli så skremt av babyen at han aldri tør å komme inn igjen, og eventuelt bli så redd at han bare forsvinner for godt :( Har grått mye over dette, og selv om jeg har et lite håp om at han kanskje roer seg og blir mindre redd etter å ha blitt kastrert (noe jeg også gruer meg til siden han er så redd fremmede), men jeg tør ikke håpe for mye på det.

Noen som har noen gode råd?

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #41 på: 03 November 2011, 20:48:37 »
Få han kastrert fortest mulig slik at det er gjort før du får babyen :)

Så synes jeg at katten skal få seg ett eget rom der den kan føle seg trygg. Kanskje du kan ha ett kloremøbel og huler og forskjellig der. Tilbring mye tid med katten der, slik at når dere får gjester kan pusen heller gå dit når han blir redd istede for at den drar ut når den blir redd. Noen katter er bare redd fremmede folk, mens de elsker eierne.
NÅR den lille jenta kommer, så vis mye oppmerksomhet til kattene, og det jeg nå tenker med rommet er at katten kan gå dit å "gjemme" seg, mens du kan gå dit å være sammen med pus. Etterhvert vil katten bli kjent med lukten av babyen som vil sette seg i huset. Du kan feks legge inn en handduk som lukter baby (feks baby har ligget på den) eller en bamse som har ligget med baby, slik at ting ikke blir skummelt. Kanskje la pus være i stuen mens baby sover, at den ikke bare treffer baby når baby gråter. Og aldri press pusen til å være sammen med baby. Håper det var noen tips. Det med eget rom som katten kan gjemme seg på når den selv føler for det er noe jeg har veldig god erfaring på :)

Utlogget Ingvild88

• Koseklumpen
  • Takket: 0
    • Vis profil
Katter, graviditet og baby- Familieforøkelse
« Svar #42 på: 03 November 2011, 21:13:19 »
Mine katter var skeptisk men nysgjerrig når jeg har hatt venninner me babyer innom!:) det gikk helt fint- de aksepterte at de var der, men holdt avstand i begynnelsen..:)

Utlogget Miss Marble

• Koseklumpen
  • Takket: 2
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #43 på: 04 November 2011, 03:39:28 »
Mange fine bilder her ja:) Har et barnebarn på 2 1/2, og når han er her så er det veldig stas med pusene. Men han er så forsiktig, stikker fram en pekefinger og lokker på pus... Og de sitter gjerne rundt ham og følger med hele gjengen når han leker med Briotogene sine. De går på batterier og er superspennende for kattene;) Det er dyr hos alle besteforeldrene, og hos de oldeforeldrene han har, så han er vant til dyr, og prøver aldri å dra noen i halen, eller løfte på dem. Unger har bare så utrolig godt av å lære seg og omgås dyr helt fra de er bittesmå:)

www.li-jonpus.com

Utlogget MjaueMamma

• Koseklumpen
  • Takket: 2
  • Stolt kattemamma!
    • Vis profil
« Svar #44 på: 04 November 2011, 07:01:26 »
Er helt enig der. Tror det er bra og viktig for barn å lære å håndtere og respektere dyr fra de helt små.  :nod:

"Thousands of years ago, cats were worshipped as gods. The cats will never forget it..."

Utlogget rødhette1

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #45 på: 04 November 2011, 12:49:57 »
Få han kastrert fortest mulig slik at det er gjort før du får babyen :)

Så synes jeg at katten skal få seg ett eget rom der den kan føle seg trygg. Kanskje du kan ha ett kloremøbel og huler og forskjellig der. Tilbring mye tid med katten der, slik at når dere får gjester kan pusen heller gå dit når han blir redd istede for at den drar ut når den blir redd. Noen katter er bare redd fremmede folk, mens de elsker eierne.
NÅR den lille jenta kommer, så vis mye oppmerksomhet til kattene, og det jeg nå tenker med rommet er at katten kan gå dit å "gjemme" seg, mens du kan gå dit å være sammen med pus. Etterhvert vil katten bli kjent med lukten av babyen som vil sette seg i huset. Du kan feks legge inn en handduk som lukter baby (feks baby har ligget på den) eller en bamse som har ligget med baby, slik at ting ikke blir skummelt. Kanskje la pus være i stuen mens baby sover, at den ikke bare treffer baby når baby gråter. Og aldri press pusen til å være sammen med baby. Håper det var noen tips. Det med eget rom som katten kan gjemme seg på når den selv føler for det er noe jeg har veldig god erfaring på :)

Takk for gode tips :) Kastrering kommer til å skje iløpet av måneden, håper bare hormonene mine holder seg borte den dagen, ellers kommer jeg vel til å hylgrine hos dyrlegen  :grine:

Han har allerede et rom han kan gå på (syrommet mitt), men han liker helst å være i nærheten av meg. Her om dagen sov han i vinduskarmen i stua, men da han oppdaget at jeg hadde gått på badet, kom han sjanglende inn dit og sovnet på gulvet :) Men tenkte jeg skulle lage en kasse til ham som skal stå på syrommet slik at han har en fast plass å gjemme seg.
Foreløpig er vi bestemte på at jenta vår skal sove enten på eget rom eller ute i vogna, og da får jo katten fred for henne til å begynne med, og så får jeg bare håpe at han forstår at hun ikke er skummel.
Samboeren min har allerede fått beskjed om at det blir han som må ta seg av jenta de første timene etter vi er kommet hjem slik at jeg kan ta meg av katten, og utrolig nok protesterte han ikke, så han forstår vel kanskje hvor mye jeg bekymrer meg for dette ;)
Tror nok det kommer til å gå bedre enn jeg ser for meg, jeg håper ihvertfall det :)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #46 på: 04 November 2011, 13:11:47 »
Samboeren min har allerede fått beskjed om at det blir han som må ta seg av jenta de første timene etter vi er kommet hjem slik at jeg kan ta meg av katten, og utrolig nok protesterte han ikke, så han forstår vel kanskje hvor mye jeg bekymrer meg for dette ;)
Tror nok det kommer til å gå bedre enn jeg ser for meg, jeg håper ihvertfall det :)

Vet du, nå ble jeg rørt, det er en kjempe ide at du bruker tid på katten når du kommer hjem fra sykehus mens mannen passer baby! :)  Jeg er sikker på at det blir å gå kjempe bra!!! Det virker som du kommer til å gjøre alt du kan for at pus skal få en fin opplevelse på dette!! :D Gjerne oppdater oss her inne  :bigarmhug:

Utlogget rødhette1

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #47 på: 07 November 2011, 20:41:44 »

Vet du, nå ble jeg rørt, det er en kjempe ide at du bruker tid på katten når du kommer hjem fra sykehus mens mannen passer baby! :)  Jeg er sikker på at det blir å gå kjempe bra!!! Det virker som du kommer til å gjøre alt du kan for at pus skal få en fin opplevelse på dette!! :D Gjerne oppdater oss her inne  :bigarmhug:

Nå har jeg ihvertfall snekret en kasse han skal ha på syrommet, og skal strikke et teppe til å ha inni, så får jeg håpe han finner roen der etterhvert :) Idag satt han tilogmed ved siden av mens jeg hamret ivei, vanligvis hadde han jo prøvd å løpe igjennom vinduene, og i tillegg har han faktisk vist interesse for samboeren min, så jeg tror dette skal gå greit. Jeg håper ihvertfall det :)

Utlogget rødhette1

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #48 på: 03 Februar 2012, 18:24:49 »
Jenta vår kom plutselig natt til tirsdag, og idag kom vi hjem fra sykehuset. Samboeren min har vært hjemme på nettene, så Pus har fått være inne om han ønsket det. Da vi kom hjem, tok det ikke lang tid før Pus banket på terrassedøren og ville inn, og utover ettermiddagen har han gått en del inn og ut, og ligget veldig lavt i terrenget, men samtidig har han jo savnet meg og vil ha kos, så etterhvert har han blitt seg selv igjen sånn noenlunde, og da jeg satt i stolen og ga jenta vår melk, hoppet han opp og satte seg på armlenet og kikket på henne en stund før han stappet hele nesa borti henne  :jippi:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #49 på: 03 Februar 2012, 18:26:17 »
Jenta vår kom plutselig natt til tirsdag, og idag kom vi hjem fra sykehuset. Samboeren min har vært hjemme på nettene, så Pus har fått være inne om han ønsket det. Da vi kom hjem, tok det ikke lang tid før Pus banket på terrassedøren og ville inn, og utover ettermiddagen har han gått en del inn og ut, og ligget veldig lavt i terrenget, men samtidig har han jo savnet meg og vil ha kos, så etterhvert har han blitt seg selv igjen sånn noenlunde, og da jeg satt i stolen og ga jenta vår melk, hoppet han opp og satte seg på armlenet og kikket på henne en stund før han stappet hele nesa borti henne  :jippi:

Så herlig  :flirt:

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #50 på: 03 Februar 2012, 20:48:39 »
Gratulerer med jenta di! Og det høres veldig koselig ut. :love:

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 106
    • Vis profil
« Svar #51 på: 03 Februar 2012, 22:30:17 »
Gratulerer med den lille! Så herlig!  :D  :love:

Chat Conversation End

Utlogget rødhette1

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #52 på: 04 Februar 2012, 22:35:00 »
Takk for gratulasjoner :) Tror jeg kan si at det er Pus som har taklet den store omveltningen best  :o Idag har han vært inne nesten hele dagen, ville bare ut da vi fikk besøk. Røverjenta skreik verre enn verst da jeg byttet bleie på henne, og da sto Pus med framlabbene på sofakanten og bare kikket på henne. Hver gang hun ligger i lekegrinda så er han borte og ser på henne, og selv om hun plutselig setter i et hyl, så bryr han seg ikke. Han har tilogmed ryddet ut lekene som lå i hengekøya på klorestativet og ligger strekk ut oppi der og sover nå! Klorestativet ligger rett ved siden av lekegrinden, så kanskje han vil ha oversikt over minsten?
Da hun sov i vognen tidligere idag, la han seg ned rett ved siden av og sov der en stund :) Er virkelig forbauset over hvor rolig han er, det er jo nesten en helt ny katt!

Utlogget ane

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 61
    • Vis profil
« Svar #53 på: 04 Februar 2012, 22:41:23 »
Gratulerer til deg med jenta di :happy: Og gratulerer til Pus som takler det så fint :love:
Helt fantastisk å lese hvor fint dette går :nod:

Time spent with cats is never wasted
   -Sigmund Freud

Utlogget rødhette1

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #54 på: 21 Februar 2012, 17:36:05 »
Ingen tvil om at Pus har blitt glad i frøkna vår! Hun har ligget på sykehus siden fredag, og hver kveld når samboeren slipper inn Pus, tar han en runde rundt i huset og leter etter henne. Kikker i lekegrinden, oppi vogna og oppi senga hennes på soverommet vårt, og gnir seg oppi tingene som tilhører henne. Helt frem til nå har han aldri brydd seg om hverken senga eller lekegrinden selv om han har hatt fri tilgang til begge deler, han har alltid lagt seg i korgen sin, men de to siste nettene har han lagt seg i senga hennes. Idag er jeg hjemme mens samboeren er på sykehuset, og Pus er kjempekosete og klengete, men samtidig så har han flere runder i huset hvor han leter etter frøkna vår. Søte Pus :)

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
« Svar #55 på: 21 Februar 2012, 17:56:04 »
Aww, så rørende, han passer vel på henne!  :love: Håper hun kommer hjem igjen snart da :)

Utlogget rødhette1

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #56 på: 21 Februar 2012, 18:39:44 »
Aww, så rørende, han passer vel på henne!  :love: Håper hun kommer hjem igjen snart da :)

Tilogmed samboeren som ikke liker katter syntes dette var fint :) Får henne hjem til helgen regner jeg med, så da får nok Pus fred i sjelen igjen :)

Utlogget rødhette1

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #57 på: 26 Februar 2012, 10:58:00 »
Pus roet seg med en gang han så at vi hadde med oss Heidi hjem igår, snuste på henne og gned seg inntil bilstolen mens hun satt i den, og så la han seg til for å sove :) Så nå er familien komplett, og vi prøver nok en gang å starte familielivet, håper vi får en bedre start denne gangen :)

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 168
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #58 på: 26 Februar 2012, 12:15:20 »
 :x-fingre: :x-fingre: :x-fingre:

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.

Utlogget rødhette1

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #59 på: 06 Mars 2012, 11:04:39 »
Pus er kjempeinteressert i Heidi for tiden, gnir seg inntil henne og snuser på henne flere ganger til dagen. Tidligere idag sto han og "kosetråkket" henne på magen og da hun begynte å skrike, satte han bare opp tempoet istedetfor å ta hintet om å gå vekk  :biggrin: