Skrevet av Emne: Katter, graviditet og baby- Familieforøkelse  (Lest 13621 ganger)

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
Sv: Katter, graviditet og baby- Familieforøkelse
« Svar #20 på: 13 Juni 2010, 19:14:02 »
Så flott!! Kan jeg legge ut på andre forum?
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #21 på: 13 Juni 2010, 20:18:55 »
Takk, millioner takk for denne artikkelen! Sørg for at flest mulig av de som dette gjelder får anledning til å lese den. Jeg har alltid hatt katt, det samme hadde min mor og mormor, og det samme har alle mine 4 barn. Da mitt første barn ble født, lot jeg den katten jeg hadde da få ta del i alt rundt ungen. Da ungen ble stelt, satt Sussi på en stol ved siden av og så på. Det at Sussi ikke ble skjøvet vekk, men fikk være med på alt , gjorde at hun etter hvert viste stor omsorg og voktet ungen som det skulle vært hennes egen. Ved en anledning, da var Anne Marie rundt 1 år, gikk hun regelrett til angrep på en person som hun trodde truet ungen. Denne personen lekte høylytt og voldsomt med Anne Marie, som hylte av skrekkblandet fryd!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #22 på: 13 Juni 2010, 22:37:52 »
Da mitt første barn ble født, lot jeg den katten jeg hadde da få ta del i alt rundt ungen. Da ungen ble stelt, satt Sussi på en stol ved siden av og så på. Det at Sussi ikke ble skjøvet vekk, men fikk være med på alt , gjorde at hun etter hvert viste stor omsorg og voktet ungen som det skulle vært hennes egen.

Ja, det tror jeg er lurt- å la katten ta del i alt med babyen :)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #23 på: 13 Juni 2010, 22:39:02 »
Så flott!! Kan jeg legge ut på andre forum?

Hvis du skal legge ut på andre forum kan du bare linke til denne linken: http://www.kattenssos.no/kattgravidbaby.html
Dette fordi de som er med i artikkelen liker å vite hvor artikkelen finnes på nett :) Men linke kan man gjøre :)

Utlogget addi

• Fin pus
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #24 på: 21 Juli 2010, 00:19:23 »
kjempeflott artikel!! Dette med katt og baby er også noe jeg virkelig brenner for! Katt og barn er en vidunderlig kombinasjon. At man få en baby er fantastisk, men det er ingen grund for å kvite seg med katten.

da vi fikk vårt første barn, så hadde vi 3 katter. Dem hadde inntil da hatt veldig lite kontakt med barn og aldri sett en baby. Men det gikk kjempebra.

Det som er etter min erfaring er viktigst er at man bare forholder seg helt normalt. Ikke sjerm babyen bort, kattene bør få en sjanse for å bli kjent med den nye familiemedlem.

Da vi kommet hjem fra sykehus med gutten reagerte kattene veldig overrasket men tilbakehoden. Dem var til og med litt redd før babyen og hold avstand.
Men vi har allerede fra dag en gitt kattene mulighet for å bli kjent med guttungen og kattene viste seg å være veldig forsiktig. Allerede dagen etter fødselen så det slik ut hos oss

Vi har ikke opprettet nye husregler etter at babyen kommet til verden. Katten fikk lov å sove i vårt soverom før og den hadde fortsatt lov til det etter fødselen. Jeg ønsket ikke at dem skulle bruke babysengen eller vuggen som soveplass, men siden jeg kjenner kattene mine har jeg dekket til vuggen eller babysengen når dem ikke var i bruk.

Gutten min var ikke en gang 1 uke gammel, da kattene begynte å få kontakt med han. Det sa da slik ut

Det var påfallende hvor forsiktig kattene forhold seg overfor den nyfødte. Vi var jo bestandig tilstede og kattene var aldri allene med gutten. Men ingen av mine katter har lagd seg på babyens kropp og dem hold altid avstand til babyens hode.

I starten hold kattene egentlig veldig mye avstand til gutten når han var våken og når han begynte å gråte så gikk kattene ut. Utenom gammlekatten min, han kom til meg med en gang gutten begynte å gråte, som om han ville si: gå til babyen.

Da gutten min var ca 3-4 mnd gammel begynte kattene også å søke kontakt med han når han var våken

vårt lille kattefrøken var den mest talmodigste av alle, gutten min fikk lov å gjøre alt med henne og hun er bare så snil som dagen er lang

den unge hankatten derimot har fra starten av satt grenser. Han var snill mot babyen, men når gutten min var litt for hardhend har katten reagert. Gutten min fikk da den ene eller andre kløremerke på  hånda, men da var han jo allerede rund 8 mnd gammel

Gutten min var aldri redd for kattene, tvert imot!

Kattene hjalp også da babyen lærte å krabbe. å kommer seg fram til pussen var en stor motivasjon

siden gutten var omtrent 1 år gammel har han lært å leke med kattene og både han og kattepussen elsker det!

I perioden mellom 8 mnd inntil gutten var cå 11/2 år gammel fikk han noen klørmerker på hendene, men aldri noe alvorlig. Men da hadde han lært seg hva som er lov og hva er ikke lov og han respekterer nå at han ikke kan behandler katten på samme måten som han behandler en kosebamse. Han elsker kattene, men han har respekt for dem og behandler dem med omhu. Og våre katter er veldig glad i han og totalt avslappet med han.

Og gutten min har da ikke bare lært seg respekt for våre katter men respekt for dyr generellt. Han er veldig glad i dyr og vil helst kose og klappe hver firebente venn som krysser hans vei. Men han er forsiktig, observant og sjekker først hvordan den fremmede dyr reagere før han kanskje klappe den. Og jeg er hver gang kjempestolt fordi han forholder seg virkelig utmerket overfor dyr, særlig når man tenker på at han bare er 2 år gammel!

I februar i år fikk vi vårt andre sønn. P.g.a de erfaringer vi har gjort med storebror har vi alt gjort akkurat likt. Fra starten av fikk kattene kontakt med den nye babyen.
I motsettning til førstegang var kattene våre denne gangen allerede mye mer avslappet og alt gikk enda lettere

denne gangen søkte dem også fra starten av kontakt med babyen når han er våken

katt og baby - ja!
***meet me in a land of hope and dreams***

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 654
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #25 på: 21 Juli 2010, 00:29:44 »
For noen utrolige herlige bilder av katt og baby   :dobbellove:
Synes det er bare er SÅ bra når folk tar tingenes tilstand helt naturlig.
Det virker inn på både dyr og unger.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 168
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #26 på: 21 Juli 2010, 09:04:43 »
Ååååå det var deilige bilder og skjønne katter og babyer  :dobbellove:

Herlig at du la dem inn i denne tråden  :happy:
Tusen takk for titten av familien deres.

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #27 på: 21 Juli 2010, 09:56:28 »
Fantastiske bilder!!
Åååå som jeg gleder meg
 :happy:  :happy:

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #28 på: 21 Juli 2010, 09:59:36 »
Så herlige bilder addi  :flirt:
Tydelig bevis på at baby og katt går godt sammen  :dobbellove:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #29 på: 21 Juli 2010, 12:21:18 »
Så herlige bilder og fantastiske historier. Dette var kjempe fint å lese og kjempe fint å se :) Hysteri finnes det hos så alt for mange, hos deg er det TOTALT omvendt og akkurat DERFOR går det så fantastisk fint  :icon_smile: Du får en takk fra meg for måten du har latt barn og katter bli venner. Og fordi du på denne måte har lært barna at dyr er dyr, ikke kosebamser, så vet de også hvordan de skal opptre ovenfor andre dyr. Bare en helt perfekt historie, takk for at du delte med oss :D  :flirt:

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #30 på: 21 Juli 2010, 12:31:34 »
For noen herlige bilder. Blir helt varm inni meg, kjenner jeg, noe så bedårende søtt  :flirt: :flirt: :flirt: :dobbellove:

Lillerosin

• Gjest
« Svar #31 på: 21 Juli 2010, 15:02:48 »
Addi sin historie burde blitt med på artikkelen din miss  :nod:     
Herlig  :love:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #32 på: 21 Juli 2010, 15:10:24 »
Addi sin historie burde blitt med på artikkelen din miss  :nod:     
Herlig  :love:

Ja, den burde jo egentlig det ;)

Utlogget addi

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #33 på: 21 Juli 2010, 20:23:57 »
tusen takk for alle koselige tilbakemeldinger  :mellow:

miss
det er akkurat det som er poenget. Når man bare er avslappet så gå det bare bra. Jeg så aldri noen grund for å reagere hysterisk. Hvis du vill så kan du gjerne bruke historien min i artikkeln din

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #34 på: 21 Juli 2010, 20:50:46 »
tusen takk for alle koselige tilbakemeldinger  :mellow:

miss
det er akkurat det som er poenget. Når man bare er avslappet så gå det bare bra. Jeg så aldri noen grund for å reagere hysterisk. Hvis du vill så kan du gjerne bruke historien min i artikkeln din

Skal ta med historien din :) Tusen takk for det. Må bare få tid å sette meg ned å fikse på det så det blir en gang. Nå har den blant annet vært i en del blader, er det også greit for deg at den blir formidlet ulike steder? :) Er det da i orden at jeg også bruker noen av bildene? Kan jeg få navn på barna, deg og kattene :) Hvis du ikke vil bruke de ekte navnene så kan du ha fakenavn også, men storyen blir bedre med navn :=)

Utlogget addi

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #35 på: 21 Juli 2010, 21:05:08 »
som sagt, så er det med å rydde opp med fordommer angående katt og baby noe jeg brenner for. Så det er greit for meg at det blir publisert på forskjellige plasser. Du kan også bruke bildene mine. Gammlekatten min er den grå-hvite hankatt Karlson. Den røde hankatt er Emil og den søte kattefrøken heter Ronja. Min førstefødte sønn heter Fridtjof og lillebror heter Fredrik. Og mitt navn er Astrid  :mellow:

Utlogget millis

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #36 på: 25 Juli 2010, 00:06:30 »
Så herlige bilder :love:

Dyr er ikke skumle vesner som er ute etter å ta babyer. De fleste forstår at det faktisk er en baby å er forsiktige med den. Jeg tror det viktigste er å ikke glemme katten når babyen er kommet. La den/dem få være med på alt. Eneste jeg gjorde var å dra netting over vogna så kattene ikke skulle legge seg i den (de la seg i kurven under i stedet :fnis: )

Har ikke så mange bilder fra barna var babyer på pc, hadde ikke digitalkamera da. Men jeg har et av vesla mi som deler vippestolen sin med Nicodemus :love:

Ellers var jeg på besøk hos ei god venninne å skulle ta noen bilder av babyen hennes, da ble likeså godt Nurket med på bildene :love:

Nå er barna mine blitt 6 og 4år. Det er lett å se de er oppvokst med dyr. De buser ikke frem til ukjente dyr men setter seg gjerne ned å rekker ut hånden til det for kontakt. I fjor fikk vi skipskatten Sparta og hun la sin elsk på guttungen. Så han har henne i senga om natten så sant hun ikke er ute å jakter.
Hun stråler når han tar seg tid å koser ordentlig med henne :morsomt:

Til og med i barnehagen er det kommentert at de merker så godt på unga våre at de har dyr rundt seg. Sånt er koselig å høre.

Var på Langedrag i fjor, et fantastisk sted forresten. Her fant snuppa mi seg en venn, måtte bare dele dette :love:

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 168
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #37 på: 25 Juli 2010, 08:00:06 »
Så herlige bilder og så fint at dere har taklet
barn og dyr så bra  :happy:

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #38 på: 25 Juli 2010, 12:27:02 »
 :flirt: :flirt: :flirt: :dobbellove:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Hobbypus
« Svar #39 på: 12 August 2010, 11:54:44 »
 :flirt:

herlige historier
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg blogger om livet mitt