Skrevet av Emne: Fugleinfluensa  (Lest 1167 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
SV: Fugleinfluensa
« Svar #1 på: 01 Mars 2006, 12:43:33 »
i tyskland har det dødd ein katt av fugleinfluensa no.

http://www.guardian.co.uk/frontpage/story/0,,1720631,00.html#article_continue

dei som har innekatter er vel på den sikre siden. men dei med utekatter har eit problem. I går rapporterte sverige sitt første tilfelle av fugleinfluensa. rekner med at det snart er i norge.

heike

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 01 Mars 2006, 12:46:52 »
hæ? eg gjorde eit eller anna galt. korfor står mitt inlegg så mange gonger? kor kan eg slette det?

heike

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
« Svar #3 på: 01 Mars 2006, 13:14:46 »
hæ? eg gjorde eit eller anna galt. korfor står mitt inlegg så mange gonger? kor kan eg slette det?

heike

Sånn nå ordna jeg det ;)

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Sissel

• Gjest
« Svar #4 på: 01 Mars 2006, 15:15:23 »
Dette kan være greit å lese

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182435

Sissel

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
« Svar #5 på: 03 Mars 2006, 10:27:58 »
Nyttig å vite..

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 03 Mars 2006, 23:00:50 »
Dette kom på flere rasekatt lister/fife lista er om dagen.
Med tanke på katten i Tyskland.Dette er kanskje på tanke med oss som driver oppdrett,men det rammer jo alle katter og jeg syns det er skummelt.
Fugler flytter seg raskt over landegrenser og visp,så kan en få det i Norge også. :skjelveleppe:

Eric Reijers - FIFe General Secretary

Introduction

The first week of March the H5N1 avian influenza was detected in a domestic cat that was found dead on the German island of Ruegen. Since mid-February, more than 100 wild birds have died on the island, and tests have confirmed H5N1 infection in several.

Unlike the case in domestic and wild birds, there is no evidence that domestic cats are a reservoir of the virus. All available evidence indicates that cat infections occur in association with H5N1 outbreaks in domestic or wild birds. Experimental studies demonstrated that the H5N1 virus can infect domestic cats, and that cats can transmit the virus to other cats. In these experiments, the cats developed disease following direct inoculation of virus isolated from a fatal human case, and following the feeding of infected raw chicken.

The current H5N1 infection in birds has been accompanied by a few anecdotal reports of H5N1 infection in domestic cats. In all such reports, eating raw infected poultry was considered the most likely source of infection for the cats.

Advise: 1
      Cats should be kept indoors in a 3 km radius in areas where wild birds infected with the H5N1 virus have been found, to prevent any contact between the two species. In case of possible contact between cats and infected wild birds or when cats show clinical symptoms of influenza (fever, general malaise, dyspnoeic, conjunctivitis, protrusion of the third eyelid and sometimes diarrhoea), cats should be kept in quarantine for further examination.

Advise: 2
      Cats should be kept indoors in areas where poultry is infected with the H5N1 virus, to prevent any contact between the two species. In case of possible contact between cats and infected poultry or when cats show clinical symptoms of influenza, cats should be kept in quarantine for further examination.

Conclusion
      There is no present evidence that domestic cats play a role in the transmission cycle of H5N1 viruses. To date, no human case has been linked to exposure to a diseased cat. No outbreaks in domestic cats have been reported. The risk that a cat will be infected with H5N1 virus is very limited, but cannot be neglected.

Do not feed your cats raw poultry or other wild bird meat

--------------------------------------------------------------------------------
YAHOO! GROUPS LINKS

Utlogget UP

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 86
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 Mars 2006, 13:50:23 »
"Handling betyr mer enn ord..."

Utlogget frøken

• Fin pus
  • Takket: 4
  • Jeg vil ha!
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 Mars 2006, 17:33:32 »
Jeg kommer ikke til å holde mine puser inne pga fugleinfluensa. Syns det er viktig å ikke bli helt hysteriske. Det er ganske mange andre farer der ute og det er jo en viss risiko å ha utekatt.
Jeg er forberedt på at jeg kan miste mine på et blunk av et utall årsaker. Og det er jo angst nok i seg selv... :icon_eek:
Så jeg er i grunnen ikke så bekymret for fugleinfluensa da jeg syns det kanskje bli litt for hauset opp..
Stolt av pusene ProMille og Tjukken

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 08 Mars 2006, 17:46:27 »
Som oppdretter tar jeg forbehold og syns det er alvorlig.
Nå er mine heldigvis innekatter og takk og lov for det.
Men jeg hadde tenkt det samme om jeg hadde hatt utekatter og ikke vært oppdretter  :icon_idea:

Utlogget frøken

• Fin pus
  • Jeg vil ha!
    • Vis profil
« Svar #10 på: 08 Mars 2006, 19:20:57 »
Som oppdretter tar jeg forbehold og syns det er alvorlig.
Nå er mine heldigvis innekatter og takk og lov for det.
Men jeg hadde tenkt det samme om jeg hadde hatt utekatter og ikke vært oppdretter  :icon_idea:
takk... vil de jo ikke noe vondt,men for mine er det verre å holde de inne.

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09 Mars 2006, 11:05:49 »
grunnen til at ein skal holde kattene inne ved fugleinfluensa er ikkje så mykje pga faren for katten å bli sjuk. Det som forskere frykter er nemlig at fugleinfluensa-viruset "parrer" seg med vanleg menneske influensa-virus. Om det skjer så har me nemlig eit fryktelig sjukdom som ikkje endå kan helberedes. Ein frykter at katten kan vera bæreren av mutasjonen. Og siden katter og hunder har så nær kontakt med menneskene hadde det vore ein katastrofe. det er visst endå ikkje avklart om viruset kan smittes frå katter til mennesker, men det kan heller ikkje utelukkes. Me har alle fått med oss at folk har dødd pga fugleinfluensa. Det er ikkje småtteri det dreier seg om. Og før ikkje forskere har funne ut meir om saken bør ein ta slike tiltak på alvor.

Så, om det blir oppdaga fugleinfluensa her i norge er det faktisk viktig å holde kattane inne. Det hadde vore svært uansvarleg og farleg å ikkje gjera det. Sjølvsagt er det trist om katten dør, men det er faktisk menneskene dette dreier seg om.

Eg elsker katter, sjøvsagt. Eg har heller ikkje lyst å fengsle pusabeistet. Men likevel ville eg hatt han inne om me får fugleinfluensa her i Bergen. Det er ikkje grunnn for å få panikk, men det er bedre å vera forsiktig om ein ikkje er klar over ringvirkningane.

heike

Utlogget frøken

• Fin pus
  • Jeg vil ha!
    • Vis profil
« Svar #12 på: 10 Mars 2006, 10:02:52 »
Jeg skjønner jo det. Men hvis jeg må holde kattene mine inne vet jeg ikke hva jeg gjør. Både for kattene sin skyld og min. Sabotasja kunne nok taklet det,men ProMille blir gal. Har holdt hun inne før og det var ingen suksess. Måtte bo midlertidig i blokk uten utemulighet i 2 mnd. Hun gikk ned i vekt,ble blass i pelsen og jeg merket jo at hun ble ulykkelig. Også tisser hun på tingene mine i protest på å bli holdt inne.
Så jeg må ærlig innrømme at hvis det blir sånn at katter skal holdes inne pga fugleinfluensa vil jeg nok vurdere å avlive henne. Kjenner at jeg blir helt på grinern av å tenke på det. :skjelveleppe: Men det gjør vondt i hjertet mitt å se hvor ulykkelig hun er som innekatt.  :icon_cry:
Mulig andre ser meg som fæl da,men å holde ProMille inne er dyremishandling...

Attack`s

• Gjest
« Svar #13 på: 15 Mars 2006, 16:43:45 »
Nå er det oppdaget i Danmark.
 :(,så det kommer nok til Norge før eller siden.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/15/460770.html