Skrevet av Emne: Giftig kattespytt  (Lest 1461 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Giftig kattespytt
« på: 24 Februar 2006, 18:53:37 »
Onkelen min påsto at en dyrlege hadde sagt til han at kattespyttet var veldig giftig... at det var viktig å vaske seg på fingrene etter en katt hadde slikka på en..  :o
Største tøvet jeg har hørt, da sku vel folk ha fått konsekvenser (syke) for det en eller annen gang, og vi hadde hørt noe om det.  :icon_neutral:

Utlogget UP

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 86
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
SV: Giftig kattespytt
« Svar #1 på: 24 Februar 2006, 19:02:57 »
Det er det dummeste jeg har hørt  :ad[1]:

Da hadde det vært mange syke mennesker da..  :icon_evil:

Oggså en dyrlege da..Han har vel fått utdannelsen sin i posten.. :icon_neutral:

Farlig med folk som sier sånt, hvis noen velger å tro på det...Det er i allefall en dyrlege jeg ikke hadde gått til.. :crazyII[1]:
"Handling betyr mer enn ord..."

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #2 på: 24 Februar 2006, 19:07:46 »
 :zcrazy: Han dyrlegen som har sagt det har sagt mye rart før, han er heldigvis pensjonert. Jeg tenkte bare å dele hva jeg hadde hørt... :fnis[1]:

Utlogget Benedicte

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 2
    • Vis profil
    • http://home.no.net/donikas/
« Svar #3 på: 24 Februar 2006, 21:09:00 »
Hehe...da hadde vel jeg vært død nå, etter som alle mine katter elsker å slikke meg i ansiktet  :icon_biggrin: Hvor dum går det ann å bli ? :icon_eek:
Du kan besøk meg på http://home.no.net/donikas/ og skriv gjerne en hilsen i gjeseboka mi.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #4 på: 25 Februar 2006, 00:26:40 »
Hehe...da hadde vel jeg vært død nå, etter som alle mine katter elsker å slikke meg i ansiktet  :icon_biggrin: Hvor dum går det ann å bli ? :icon_eek:

Da tror jeg at jeg skulle ha vært død nå også....bare tull detta der!!!
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #5 på: 25 Februar 2006, 13:37:48 »
Onkelen min påsto at en dyrlege hadde sagt til han at kattespyttet var veldig giftig... at det var viktig å vaske seg på fingrene etter en katt hadde slikka på en..  :o

Jeg tror dyrlegen tok en forenkling:  Ja, jeg tror du kan bli syk av kattespytt - nei, det er ikke p.g.a gift, men bakterier.  Men det skal mye til før du merker noe.  I munnen til både mennesker og dyr er det svært mange bakterier.  Huden fungerer som en beskyttelse for de aller fleste bakterier, hvis du derimot direkte slikker i deg spyttet (hvilket det er svært få som ha behov for) så burde muligens du risikere å få overført ett og annet. Har selv blitt rundvasket av både katter og hunder - både på hender og ansikt - uten å ta skade av det.

Leste for mange år siden en gammel bok (den må ha vært produsert på 50-60 tallet), hvor det går frem at spytt fra hunder kunne være indirekte usunnt.  Hvis hunden ofte "vasket deg" i ansiktet og særlig rundt munnviken, kunne man risikere en viss type tannkjøttsykdom.  Men men, som sagt, dette var lenge siden og minnet kan ta feil.

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • A world of her own
« Svar #6 på: 25 Februar 2006, 18:58:37 »
Hvis det var ei gammel bok du hadde, og det var en gammel dyrlege som sa det, så kan det jo ha vært lærdom en gang på den tiden da begge var unge..
***^**^***^**

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 Mars 2006, 00:33:32 »
Dette er heldigvis ikke min dyrlege, dette var noe han sa til onkelen min, for MANGE år siden.  :icon_neutral: