Onkelen min påsto at en dyrlege hadde sagt til han at kattespyttet var veldig giftig... at det var viktig å vaske seg på fingrene etter en katt hadde slikka på en.. 
Jeg tror dyrlegen tok en forenkling: Ja, jeg tror du kan bli syk av kattespytt - nei, det er ikke p.g.a gift, men bakterier. Men det skal mye til før du merker noe. I munnen til både mennesker og dyr er det svært mange bakterier. Huden fungerer som en beskyttelse for de aller fleste bakterier, hvis du derimot direkte slikker i deg spyttet (hvilket det er svært få som ha behov for) så burde muligens du risikere å få overført ett og annet. Har selv blitt rundvasket av både katter og hunder - både på hender og ansikt - uten å ta skade av det.
Leste for mange år siden en gammel bok (den må ha vært produsert på 50-60 tallet), hvor det går frem at spytt fra hunder kunne være indirekte usunnt. Hvis hunden ofte "vasket deg" i ansiktet og særlig rundt munnviken, kunne man risikere en viss type tannkjøttsykdom. Men men, som sagt, dette var lenge siden og minnet kan ta feil.