Skrevet av Emne: løs mage etter omplassering??  (Lest 1808 ganger)

Nomma

• Gjest
løs mage etter omplassering??
« på: 24 Februar 2006, 09:50:00 »
Hei!

jeg overtok katten Mjau-mjau (som datteren min på to år kaller den) fra en venninne for 6 uker siden.

Hun er en utekatt, men foretrekker å være inne.. Da vi fikk henne holdt vi henne inne i 2 uker. vi slapp henne ut og hun kom tilbake i 4-5 dager. Før hun forsvant i 10 dager. Trodde kanjse hun var på tur tilbake til det tidligere hjemmet, men en kveld satt hun på trappen her igjen. Skitten og tynn.. hun fikk mat og sov mye.. men etter denne turen har hun hatt løs mage.. noen dager etter komhun inn med avføring nedover beina og halen.. hun er langhåret.. jeg måtte spyle henne..(denne katten tror jeg aldri har vært badet) men jeg fikk av henne det værste slik at hun kunne få komme inn.. jeg har gitt henne ormkur. Og begynt på P-pillen, (skal sterilisere henne etterhvert) jeg har kjøpt spesialfor for sensitiv mage.. det hjalp ikke. Har holdt henne inne nå i 5 dager og gitt henne kokt ris og kylling. hun har ikke blitt bedre. hun har fortsatt løs mage og luft.. men hun holder seg renere ved å bruke kattedoen enn å gjøre fra seg ute..??

Ser her inne at det å faste henne kan virke.. ????
kan miljøforandringen gi mageproblemer???
Kan biola virke??? Brukte det på hunden når han hadde problemer med magen..

hvis jeg ikke greier å løse dette må jeg jo ta henne med til dyrlegen.. men det er så langt dit.. bor på landet..

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
SV: løs mage etter omplassering??
« Svar #1 på: 24 Februar 2006, 10:01:31 »
Hei!
Får du ikke svar her på ditt spørsmål, kan du søke på "løs mage" i dette forumet.  Jeg fikk mange treff.

Slik gjør du: - skriv "løs mage" - trykk på knappen SØK.

« Siste redigering: 24 Februar 2006, 10:23:23 av TBSkippy »

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 24 Februar 2006, 10:38:49 »
Først  syns jeg du skal gi katten panacur markekur.Det kan du kjøpe reseptfritt på apoteket.
På apoteket kan en også få kjøpe noe som heter GEM,et glukosesalt som motvirker diare og væsketap.Eller gi kyllingavkok.
Risvann og også ris kan være med på å binde magen,men det er ikke alltid like populært for katter å spise.
Det er særdeles viktig å få i katten væske-er hun dehydrert kjenner du det i nakken,da legger ikke skinnet seg ned raskt nok igjen etter det er dratt opp.
I så fall må katten til dyrlege å få væske intravenøst.

Hva gir du henne å spise?
Anbefaler et kvalitetstørrfor,og bytter du ofte på boksemat og tørrfor kan det også være med å gi diare.

Kokt sei,usaltet et godt å gi til katten som er sarte i magen.

Men prøv først med en markekur,om ikke så kan det hende katten har fått en magekatarr av et eller annet og må 14 dager på antibiotika,samt sunt kosthold.
 :icon_wink:

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #3 på: 24 Februar 2006, 10:53:38 »
Ja,katter som flyttes kan få løs mage av dette.
Når en katt kommer til ett nytt milljø er der alltid en masse nye bakterier som kroppen dems skal bli vant med..dette kan resultere i diare og forkjølelse.
Du har kanskje gitt den ett nytt for enn den er vant med også i tillegg.

Som Attack's skrev.. komt ris og sei er supert for å binde magen !  :icon_smile:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #4 på: 24 Februar 2006, 10:59:34 »
Ja,katter som flyttes kan få løs mage av dette.

Det var også min tanke.  "Nervøs mage"......

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #5 på: 24 Februar 2006, 12:42:13 »
Så flott at du gir katten din spesialfôr og ormekur, og at du holdt den inne i 2 uker før du slapp den ut :icon_smile:
Er så alt for mange ferske katteeiere som ikke er like fornuftige... (nå vet jeg jo ikke om du er helt fersk da,men...)  :icon_neutral:
Jeg ville sett det an et par dager, også ringt veterinær hvis det ikke ble bedre...  :icon_wink:

Utlogget helle

• Koseklumpen
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #6 på: 24 Februar 2006, 18:53:24 »
I hennes tilfelle hvor du har allerede gitt henne ormkur og div, ville jeg prøvd yoghurt naturell.
Men selv om du bestemmer deg med å begynner med det ville jeg ringt dyrlegen og hørt litt med henne.
Ris og kylling ville jeg ikke akkurat gitt katten for mye av. Katter skal helst ikke ha for mye menneskemat.

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #7 på: 24 Februar 2006, 19:01:26 »
I hennes tilfelle hvor du har allerede gitt henne ormkur og div, ville jeg prøvd yoghurt naturell.
Ris og kylling ville jeg ikke akkurat gitt katten for mye av. Katter skal helst ikke ha for mye menneskemat.

Og yoghurt naturell er ikke menneskemat??   :whistling:

:fnis[1]: :wink[1]:

Utlogget helle

• Koseklumpen
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #8 på: 24 Februar 2006, 19:09:12 »

Og yoghurt naturell er ikke menneskemat??   :whistling: :fnis[1]: :wink[1]:

hehe jo det er sant:) Men jeg tenker litt mer på middagsmat og sånn  :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 24 Februar 2006, 19:16:23 »
Kattemat er jo ofte laget av kylling................. .....

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #10 på: 24 Februar 2006, 20:11:48 »

Og yoghurt naturell er ikke menneskemat??   :whistling: :fnis[1]: :wink[1]:

hehe jo det er sant:) Men jeg tenker litt mer på middagsmat og sånn  :)

Joda..skjønte det!  :) Ville bare være "vanskelig"..

Men en kylling "naturell" som du koker opp og gir kraften av er ikke salt eller noe sånt,så det skal nok ikke by på noe problem! :icon_smile: