Skrevet av Emne: katta mjauer mye når vi har henne med i bilen.  (Lest 260 ganger)

Utlogget Kristine

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
  • Her er Mira
    • Vis profil
katta mjauer mye når vi har henne med i bilen.
« på: 24 Februar 2006, 09:34:22 »

Det skjer av og til at en av mine døtre må passe henne om vi skal være borte fra morgen til kveld.Vi har bur til katten og et mykt pledd som hun ligger på.Det virker som hun ikke liker bil i det hele og store,men vi er jo nødt for bare vi skal til dyrlegen må vi kjøre.Jeg siter som en tosk å snakker til henne på hele turen og det hjlper ei stund ,men så starter hun igjen.Er dette fordi hun er redd eller er hun så vant til oppmerksom het at hun skal ha det i bilen også?Jeg føler det nesten som jeg mishandler henne om vi må ha henne med.
glad i katter

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
SV: katta mjauer mye når vi har henne med i bilen.
« Svar #1 på: 24 Februar 2006, 09:47:38 »
Min erfaring er at katter flest, føler ubehag med bilkjøring.  En mulig årsak kan være at dette er en situasjon som katten føler den ikke har kontroll over  (Katter kontrollerer oss, og ikke omvendt)  - kontrollfriiker.....  :whistling:

På biltur er det viktig at katten er i bur.  Har opplevd farlige situasjoner hvor katten får bevege seg fritt i bilen under fart.  Den kan da klattre over deg, under deg, under gass/bremsepedaler - you name it...

Et annet instressant spørsmål er også:  Hvis katten er i bur, bør buret plasseres slik i bilen at den kan se hva som skjer?  Eller bør man dekke til med pledd over buret, slik at katten ligger føler trygghet på den måten?
« Siste redigering: 24 Februar 2006, 09:49:30 av TBSkippy »

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 24 Februar 2006, 10:41:35 »
Noen katter liker ikke å kjøre bil,har 2 sånne her også.
Tenke meg til han ene,som er roligheten selv i det daglige,hylte 5 timer i strekk :whistling:
Er ikke annet enn å godsnakke med katten å la det gå sin gang,for av og til må dem med på biltur.
Du kan kanskje prøve  med Feliway spray i buret,det virker på noen.

Utlogget Kristine

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
  • Her er Mira
    • Vis profil
« Svar #3 på: 24 Februar 2006, 22:29:58 »

takk for svar.Joda,jeg har prøvd både å legge noe over buret og ha buret på fanget så ho fekk se ut.Det var bare på en kort tur,men det nytta ikke.Kan jo forsøke den sprayen å se hvordan det går,men det er jo ikke hver dag hun er på biltur og til dyrlegen er det ikke lange biten så vi klarer det nok.
glad i katter