Skrevet av Emne: Ormekur  (Lest 4577 ganger)

Utlogget Missipia

• Spretten katt
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Missi_cucci
Ormekur
« på: 23 Februar 2006, 14:57:47 »
jeg har en anelse om ene katten min har fått orm, min lille amalie, hun er veldig lita og ikke så veldig sterk av seg. i går kastett hun opp 3 ganger. jeg ringte legen og hørte med han, viss hun fortsatte så skulle jeg ringe han i dag og også kanskje gi henne en ormekur. hun har ikke kasta opp mer, men jeg har ikke tatt noe ormekur på dem enda og dei er nå 9 månder gammle..

dem er kun inn og stort sett, har hatt 3 turer ut, som varer i 5-10min.. (kalt ute) hehe...

men jeg vill gjerne gi dem en ormekur.

er det noe legen må gjøre eller må jeg?

har ikke gjort d før og vet ikke hvordan d fungere..

er en litt uerfaren kattemor..  ???

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
SV: Ormekur
« Svar #1 på: 23 Februar 2006, 18:19:18 »
Ta deg en tur på apoteket og kjøp noe som heter Drontal. Det får reseptfritt, men kjøp nok. Det står bak på pakken hvor mye som skal gies pr kilo. Tror det er 1 tablett pr 5 kg, og det er 2 tabletter i pakken. Så om pusene dine er lettere enn 5 kg begge to da, så holder det med 1 pakke. Men les pakningsvedlegget først, er ikke 100% sikker her.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #2 på: 24 Februar 2006, 12:37:39 »
Min dyrlege anbefaler at katter får ormkur 3-4 ganger pr år...
Jeg liker veldig godt å bruke den i pasta-form,jeg... Det er en sprøyte, full av "gugg" som skal inn i munnen til pus..  :hihi[1]:
Får ikke i mine katter tabeletter...

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #3 på: 24 Februar 2006, 15:28:02 »
Den i sprøyte form tar ikke alle sortene mark. De beste er Drontal eller Panacur. Det er ikke vanskelig å gi kattene piller. Bare surr katten inn i et handkle, så greier den ikke å stritte i mot, og så åpner du munnen ved å presse litt mot munnvikene der jekslene er. Prøv å slippe pillen på bakerste del av tungen, da greier de ikke å "spytte" de ut igjen! Lykke til.  :icon_mrgreen:

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 24 Februar 2006, 15:36:31 »
Den i sprøyte form tar ikke alle sortene mark. De beste er Drontal eller Panacur.
Panacur finnes både som tabletter og i sprøyte (pasta).

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #5 på: 24 Februar 2006, 15:38:43 »
Hmm.. det finnes ikke som sprøyte form på det apoteket jeg handler på hvertfall. Men det var nå bra da! Enklere for noen med sprøyte!  :icon_smile:

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • A world of her own
« Svar #6 på: 24 Februar 2006, 18:11:35 »
Hvis dere ikke får i kattene hverken piller eller pasta får man nå også kjøpt dråper man skal dryppe bak på nakken på kattene der de ikke får vasket seg. Man bare skiller pelsen så man ser huden og drypper på middelet der.
***^**^***^**

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 24 Februar 2006, 18:12:14 »

Panacur:
Se info helt nederst på siden.
Og enda litt her:
http://www.dyreklinikk.no/panacur.htm

Droncit
Behandling av bendelorm hos hund og katt.
Tar ikke egg.

Drontal
Til behandling av blandingsinfeksjoner
hos katt forårsaket av spolorm, hakeorm og bendelorm.
1 tablett pr. 4 kg.
Men tar ikke egg.

Pakninger:
2 tabletter og 20 tabletter Husk å be dyrlegen å skrive ut 20 pkn som er reseptpliktig
det er billigere for deg som katteier.

Profender spot-on

Til katter som har, eller er
utsatt for blandingsinfeksjoner
av rundorm og bendelorm Reseptpliktig

Banminth pasta

Enkel å gi til ungdyr, kan f.eks smøres på brødskiva/legges i maten eller rett i munnen.
Velegnet til kattunger da de ikke har annet enn spolorm.

http://www.dyrehospital.no/stoff/maned/apr2005.htm

OBS OBS OBS!!!!

En annen liten plage er Giardia. Denne parasitten kan smitte fra dyr til mennesker, dermed blir det mer og mer oppmerksomhet rundt den. Giardia blandes noen ganger sammen med innvollsorm fordi de invaderer tarmsystemet og kan forårsake diare. Det er derimot ikke en orm, men en encellet organisme som ikke kan sees med det blotte øyet. Det er ikke uvanlig å påvise Giardia på katt og hund her i landet. Panacur er det eneste ormemiddelet som er registret mot Giardia for katt og hund i Norge idag.

http://www.netvet.no/ormekur.html

Så som dere ser,så er PANACUR det sikreste ormekuren for katten din.
Og det eneste som kan gis til alle katter også om dem er gravide.
Panacur i pastaform kan gis til kattunger yngre enn 6 mnd.
Min ene dyrlege sier det ikke er noe fasitsvar på hvor ofte en skal kure en katt.For noen holder det med et par ganger i året,andre må har mer.
Det sier seg selv at utekatter må ha oftere enn innekatter,men har en både inne og ute katter så må en være obs.
Og enda et lite tips som blir billigere til dere som velger å bruke panacur.
Kjøp panacur 500mg.
Det som er praktisk for katter under 5 kg,er at dem da trenger kun 1/2 tablett 3 dager på rad og er lettere å svelge.
Eller den kan løses opp i vann og gis i sprøyte.
Eller kjøpes i pastaform.

-Takk-

Også hentet info her:
http://www.bayer.se/bayer/internet_a...E?OpenDocument

Panacur® vet. sammenliknet med andre reseptfrie ormekurer på det norske markedet

Det er flere fordeler med Panacur® vet. produktene:
-Panacur® vet. har effekt på alle stadier av innvollsorm, også egg
-Panacur® vet. tar Giardia i tillegg til de artene av innvollsorm som forekommer i Norge (spolorm og bendelorm)
-Panacur® vet. er et monopreparat og inneholder kun ett virkestoff, fenbendazol
-Panacur® vet. er et sikkert, godt utprøvet legemiddel til dyr som trygt kan gis til voksne, drektige, diegivende og unger
-Panacur® vet. finnes i flere kundevennlige presentasjonsformer (pasta, tabletter, granulat)

Er kopiert fra et annet forum,men står for det,for det er meg som har skrevet dette innlegget :icon_wink:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 24 Februar 2006, 18:38:30 »
Veldig bra innlegg, greit å vite!  :icon_smile:

Utlogget helle

• Koseklumpen
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #9 på: 24 Februar 2006, 18:48:41 »
Du får Ormkur på apoteket uten resept. Men hvis du trenger en viss mengde som legen har bestemt er det aderledes. Men jeg regner med du bare trenger vanelig kur (1 tablett per 4 kilo per dag/eller en halv for 2 kilos). Satt katten min på en halv tablett hver dag på han var 3 måneder gammel. Da gikk jeg selv til apoteket og kjøpte.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 på: 25 Februar 2006, 09:39:17 »
Jeg bruker panacur i pasta, og er veldig fornøyd, men har hørt masse bra om de dråpene, men de har ikke den på apoteket i Kragerø, men skal innom dyrlegen og kjøpe den neste gang :icon_smile: Den skal visst ta alle typer orm :biggrin:

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 25 Februar 2006, 09:52:48 »
Tar dråpene også egg?
Hvor nytt er dette middelet?Har ikke hørt om det før.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: 25 Februar 2006, 11:26:19 »
Tar dråpene også egg?
Hvor nytt er dette middelet?Har ikke hørt om det før.

Om det tar egg er jeg ikke sikker på, men dyrlegen min fikk det inn for ca 3 måneder siden hvertfall, mulig det er lengre siden det ble lansert, og siden jeg bor på "bøgda", kan det hende det har vært på markedet en stund før de fikk det hit...

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • A world of her own
« Svar #13 på: 25 Februar 2006, 20:22:45 »
Er bare et par tre mnd siden det kom. Tror det skal virke på egg også, skal lese på pakka jeg har og skrive inn når jeg har sjekka.
***^**^***^**

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #15 på: 27 Februar 2006, 15:31:57 »
Missipia: Har du fått gitt de makkekur?