Skrevet av Emne: Kattunger skal være med kattemor til de er 12 uker  (Lest 5365 ganger)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Kattunger skal være med kattemor til de er 12 uker
« på: 17 Januar 2010, 22:24:01 »
Jeg legger ved ett skriv om 12 ukers regelen.
Det er ett bra og velskrevet skriv som en svensk dame har skrevet. Jeg samarbeider litt med kattstatus.se og skal jobbe litt med samarbeid når det gjelder artikler fremover. Katteproblematikken er likedan i Sverige og her antass minst 100.000 hjemløse katter.
I sverige har de en lov som tilsier at kattunger skal være med mamman til de er 12 uker.

NÅ ER ARTIKKELEN OVERSATT TIL NORSK:

Kattunger skal ikke forlate kattemoren før de er 12 uker

1 mai 2008 kom en ny lov til Sverige:

SJVFS 2008:5 3 kap – Särskilda bestämmelser för hållande av katt (inbäddad länk http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf)

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.

Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.

Tidligere var det vanlig at kattunger flyttet hjemmefra både ved 8 og 10 ukersalderen.

Hvorfor skal kattunger være med kattemoren frem til de er 12 uker?

I alderen mellom 8- 12 uker skjer en del av kattungenes sosiale utvikling og oppfostring. De lærer seg hvordan man oppfører seg i forhold til andre katter og hvordan man leser andre katters kroppspråk. Kattemoren lærer kattungene å slutte å die og i den prosessen lærer kattungene både å takle frustrasjon og avvising.

Under lek og slosskamper sammen med sin mamma og søsken blir de tolerante, lærer seg grenser og å ikke bite for hardt. Kattemoren bruker ofte bryte inn mellom kattungene om leken går over styr. Hun lærer dem også å bli renslige.

De fleste kattunger er modne til å flytte ved 12 ukers alderen, men man skal huske på at det er en minimumsalder og at en del kattunger kan behøve lengre tid. Å beholde dem lengre er ikke noe oppdrettere gjør for egen skyld, tvertimot- det koster penger- men det er for at kattungene skal bli trygge, friske og harmoniske kattunger.

Hvilke problemer risikerer katten å få om den flytter for tidlig?

Det er viktig å merke seg at det ikke er alle kattunger som får problemer om de taes for tidlig fra sin familie. At man kjenner til flere katter som har håndtert det bra er ikke noe argument for å la være å vente når det finnes en markant risiko for at katten kan få problemer. Enkelte problemer og forstyrninger kan være diffuse eller opptre senere i livet, og derfor være vanskelige å koble til kattens oppvekst.

Rundt 8-12 ukers alderen begynner imunforsvaret som kattungene får via morsmelken å avta, samtidig som de skal bygge opp ett eget forsvar mot sykdommer, ikke minste ved hjelp av vaksinen. Stress er ikke bra for immunforsvaret og å flytte, med det stress det innebærer, gjør at katten blir ekstra mottakelig for bakterier og sykdommer.

Stress, nytt miljø og ny diett kan lett gi kattunger problem med magen etterfølgende med diare.
Små kattunger er veldig sårbare for uttørking og mageproblem er i værste fall vanskellig å få bukt med. En eldre katt er tryggere og har ett bedre immunforsvar- dessuten er det viktig å gi kattungen den samme maten som tidligere- vertfall den første perioden. Alle forendringer skal gjøres gradvis og forsiktig med en ny infasing av det nye foret.

At kattungene spiser fast føde og går på do betyr ikke automatisk at den klarer seg uten familie. Katter er av naturen skeptiske til ny føde med sammen med familien får den mulighet å trygt bli prøve seg på å spise kattemat. De trenger også tid på seg slik at de i fred og ro kan etablere sine egne dovaner.

En katt som savner grunntryggheten kan senere i livet få problemer med med toalettvaner og begynne gjøre sine behov andre steder enn i doen, fordi den føler seg stresset. De kan også begynne å markere ved å kvesse klør på uønskette steder, bli engstelig for forandringer eller redd for fremmede mennesker. Det er heller ikke uvanlig at kattunger begynner å sutte eller tygge på ting, ett problem som kan følge med i voksen alder.

Katter som ikke får lære seg å håndtere nederlag og frustrasjon gjennom mammas avvenning kan senere i livet utvikle en aggresiv oppførsel. Ofte forstår vi mennesker ikke hvorfor denne endringen oppstår. De kan også leke for hardt og bite, fordi de ikke har fått lært seg grenser i leken med sin kattefamilie da de var små.
Brister i den sosiale utviklingen kan gjøre kattene sosialt inkompitente. Dette kan årsake problem om de får en kompis som den skal være sammen med. De forstår ganske enkelt ikke andre katters kroppspråk og kan ikke kommunisere med dem.
Myten om at katten er ett ensamdyr som liker seg best alene kan tenkes å komme av at man tidligere tok katter fra kattemoren ved 8 ukers alderen og at mange katter derfor ble sosialt handikappede. Katter er ikke flokkdyr heller, derimot er de sosiale dyr som vanligvis trives bra sammen og som stimuleres av å leve med en kompis.

Dårlige argumenter for at katter skal selges for tidlig

Kattemammaen er aggressiv og støter bort kattungene, dessuten går kattungene allerede på do og de spiser vanlig mat.

Dette er en naturlig del av kattungers utvikling og ingen grunn for å skille den fra sin familie.

Jeg vil ha kattungen så tidlig som mulig for at den skal bli ekstra avhengig av meg

En yngre katt knytter seg ikke bedre til sin eier enn en eldre katt gjør. En eldre katt er trygg, nysgjerrig og selvstendig og har bedre forutsetninger for å skape ett sunt forhold til sin eier. Dessuten kan man se hvor utrolig nært hittekatter/omplasseringskatter kommer sine eiere, tross i at de ofte er eldre og godt voksne katter når de finner nye hjem.

Alle mine katter har vært 8 uker når de har kommet til meg og det har ikke vært noe problem.

For det første utsetter man katten for en høyere risk for at den skal få problemer om den flytter hjemmefra når den er for ung. For det andre så kan det være vanskelig å se disse probleme om man ikke har noe å sammenligne med. Man kan sammenligne med at ett menneske på 13 år ikke er moden for å flytte hjemmefra enda, men kan alikevell klare seg ganske bra.

Hundekvalper flytter ved 8 ukersalderen, hvorfor kan da ikke kattunger gjøre det samme?

Katter og hunder er ulike arter, utvikles ulikt og har ulike behov.

Det er viktig at kattekjøpere setter krav til "oppdretteren" at kattungen skal bo med sin kattefamilie til den er 12 uker. Henvise evnt til svensk (og også dansk lov) lov og ikke la deg presse ved trusler om avvliving eller salg til andre kjøpere.

Tenk på hvilken oppfostring du vil støtte. En seriøs selger ikke kattunger før de er 12 uker, og dessuten bør kattungen veie minst 1 kilo.

Uansett hvor søt en kattunge en er, så fortjener den også en så bra start i livet som mulig. Det tjener ALLE på.

Man kjøper en kattunge, men skal leve med en katt i 15-20 år.

Artikkelen er skrevet av Lova Torstensson, kattstatus.se og er utlånt til Kattens SOS gjennom vårt sammarbeide med svenske Kattstatus.se.

Artikkelen er oversatt til norsk av Janne Helen Lorentzsen, Kattens SOS. http://www.kattenssos.no/12uker.html
« Siste redigering: 07 November 2014, 20:12:38 av miss »

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 654
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
Sv: Kattunger skal være med kattemor til de er 12 uker
« Svar #1 på: 18 Januar 2010, 10:31:58 »
Legger dette under prioriterte emner.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #2 på: 18 Januar 2010, 11:59:55 »
Legger dette under prioriterte emner.

Bra, den kan også være grei å linke til når man får spm om dette :) Så slipper man gjenta :)

Utlogget RagDoll

• Super avhengig pus
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #3 på: 18 Januar 2010, 13:06:14 »
Om noen gidder, på sikt, så kanskje vi kunne oversatt denne til norsk? Ikke at de aller fleste nordmenn ikke forstår svensk, men jeg tenker at da blir det kanskje lettere å lese for noen? Men uansett, kjempeflott at vi endelig har fått dette under prioriterte emner, er jo så mange som spør om akkuratt dette!  :nod: :icon_smile:

Hunder kommer når man roper på dem. Katter noterer seg det man sier og kommer eventuelt tilbake til saken.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 18 Januar 2010, 16:32:38 »
Om noen gidder, på sikt, så kanskje vi kunne oversatt denne til norsk? Ikke at de aller fleste nordmenn ikke forstår svensk, men jeg tenker at da blir det kanskje lettere å lese for noen? Men uansett, kjempeflott at vi endelig har fått dette under prioriterte emner, er jo så mange som spør om akkuratt dette!  :nod: :icon_smile:

Jeg HAR som plan å oversette den ;)

Utlogget RagDoll

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #5 på: 18 Januar 2010, 18:02:43 »

Jeg HAR som plan å oversette den ;)

Så bra!  :icon_smile:

Hunder kommer når man roper på dem. Katter noterer seg det man sier og kommer eventuelt tilbake til saken.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 Februar 2010, 16:30:39 »
OVERSATT til norsk :)

Utlogget Celephais

• Spretten katt
  • Takket: 0
  • Jente på 21 år, bosatt i Trondheim
    • Vis profil
« Svar #7 på: 13 Januar 2011, 23:42:33 »
Det burde vært en lov i Norge også! Jeg er litt lei meg fordi hun jeg fikk mine katter av løy til meg, hun sa de var 12 uker gammel da jeg hentet de så jeg trodde alt var ok. Da jeg lastet opp bilder av dem så reagerte noen på at de var så liten, og lurte på hvor gammel de var. Jeg sammenlignet med bilder av andre kattunger og ringte hun jeg fikk de av for å spørre når de var født. De var født i midten av april, og da måtte de være 8 uker gammel da jeg fikk de. Jeg sa ingenting til henne, skaden var jo allerede gjort, men synes det er trist at hun løy til meg fra starten av. Og så er det dumt av meg også, for jeg visste ikke hvordan 12 uker gamle katter ser ut, jeg bare stolte på henne. Jeg ser nå at kattene mine kanskje sliter litt, de er veldig redde for mennesker og har kanskje litt rar oppførsel, men heldigvis så biter de ikke og er renslige. De er verdens beste kattepuser for meg, koser og viser at de er glad i meg  :flirt: Kanskje det har gått bedre med dem fordi de har vært to søsken sammen? Uansett så tror jeg de hadde vært mye mer selvsikker hvis de hadde fått vært med kattemor lenger, det er litt dumt at de skal være så engstelig og redd bare når jeg får besøk av venner eller når venner passer dem. Andre katter er litt mer relaxed og tar livet litt mer med ro har jeg merket. Vet ikke om det er noe jeg kan gjøre for å roe dem ned? De får alt av kjærlighet, lek og mat fra oss her hjemme, men er det noe mer jeg kan gjøre kanskje? 

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #8 på: 13 Januar 2011, 23:55:00 »
Langsom og forsiktig sosialisering, det finnes sikkert andre her som vet mye mer om det. Men utsette de gradvis mer og mer for det de er redde for. Aldrig så mye at de blir skikkelig redde, men lære de å bli vant til nye ting.

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 14 Januar 2011, 00:04:58 »
Det burde vært en lov i Norge også! Jeg er litt lei meg fordi hun jeg fikk mine katter av løy til meg, hun sa de var 12 uker gammel da jeg hentet de så jeg trodde alt var ok. Da jeg lastet opp bilder av dem så reagerte noen på at de var så liten, og lurte på hvor gammel de var. Jeg sammenlignet med bilder av andre kattunger og ringte hun jeg fikk de av for å spørre når de var født. De var født i midten av april, og da måtte de være 8 uker gammel da jeg fikk de. Jeg sa ingenting til henne, skaden var jo allerede gjort, men synes det er trist at hun løy til meg fra starten av. Og så er det dumt av meg også, for jeg visste ikke hvordan 12 uker gamle katter ser ut, jeg bare stolte på henne. Jeg ser nå at kattene mine kanskje sliter litt, de er veldig redde for mennesker og har kanskje litt rar oppførsel, men heldigvis så biter de ikke og er renslige. De er verdens beste kattepuser for meg, koser og viser at de er glad i meg  :flirt: Kanskje det har gått bedre med dem fordi de har vært to søsken sammen? Uansett så tror jeg de hadde vært mye mer selvsikker hvis de hadde fått vært med kattemor lenger, det er litt dumt at de skal være så engstelig og redd bare når jeg får besøk av venner eller når venner passer dem. Andre katter er litt mer relaxed og tar livet litt mer med ro har jeg merket. Vet ikke om det er noe jeg kan gjøre for å roe dem ned? De får alt av kjærlighet, lek og mat fra oss her hjemme, men er det noe mer jeg kan gjøre kanskje? 

Du har også Feilway du kan prøve. en sånn digse boms du får kjøpt hos vetten og kan stikke inn i stikk kontakten. Den inneholder kattens egene hormoner og gjør de roligere. Skal stå en stikky her på forumet ett sted om Feilway.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 168
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #10 på: 14 Januar 2011, 07:05:53 »
Det at de er redde behøver ikke ha noe med de 8 ukene å gjøre
men trist at de skulle bli tatt så tidlig fra mammaen..

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.

Utlogget Celephais

• Spretten katt
  • Jente på 21 år, bosatt i Trondheim
    • Vis profil
« Svar #11 på: 14 Januar 2011, 08:14:49 »
Kanskje det blir bedre når vi kjøper oss hus og lar dem bli utekatter hvis de vil, da blir de kanskje mer vant til den store skumle verden! Men at det foregår under langsom og forsiktig introdusering selvsagt! Da blir de jo mer sosialisert også, håper jeg :) Men her hjemme med oss er de ikke redd, heldigvis, og de er ikke umulig, bare en del pysete av seg  :fnis: Jeg har prøvd Feliway, når vi har passet venners katter og sånn, vet ikke om det har en effekt (de var sure, men vet ikke om de hadde vært ENDA SURERE uten Feliway, haha), uansett bruker jeg det for å være på den sikre siden i spesielle tilfeller :)

Men ja, kjempetrist at de ble tatt så tidlig, føler jeg har frarøvet de en viktig tid :grine:

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
  • Takket: 92
    • Vis profil
« Svar #12 på: 14 Januar 2011, 11:02:36 »
Når det kommer til sosialisering, så velg dine introduksjonsvenner med omhu. Min Figaro er var for fremmede, og ute holder han seg i trygg avstand fra naboer og andre som vandrer gjennom gården. Jeg har hatt venner på besøk som har vært vel vitende om Figaros situasjon uten at de klarer å ..eh.. tilpasse seg situasjonen slik som jeg ønsker. Figaro er for eksempel ekstra nervøs ovenfor menn, og bestekompisen min (som selv har katt) var fortsatt altfor brå og brautende i framtoningen selv om han prøvde å være snill, rolig og "innbydende" for Figaro. Jeg så med en gang at Figgen ikke var komfortabel i situasjonen. Om alle vennene jeg hadde innom var slik, tror jeg ikke vi ville sett stort til Figaro i det hele tatt. Og dette var tross alt en som gjorde det beste han kunne.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #13 på: 14 Januar 2011, 11:42:12 »
Du får tenke som "Hundehviskeren" på tv, dyrene lever i nuet og tenker ikke på fortiden, så selv dyr som har blitt mishandlet slipper det om situasjonen forbedrer seg, og ta det derfra. Nå har pusene det godt hos deg, så bare glem fortiden og sats på å venne de til forskjellige situasjoner i dems egen takt. Katter er tilpasningsdyktige dyr.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #14 på: 05 Mars 2011, 23:54:24 »
Enig om Norsk Huskatteforenings hjemmeside  :icon_smile:

Utlogget Tichri

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 16
  • Ludvik, Arthur, Melvin og Susi <3
    • Vis profil
« Svar #15 på: 19 Oktober 2011, 16:24:22 »
Kan jeg få lov å printe ut denne og levere den til folk jeg vet tar kattunger for tidlig?

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #16 på: 19 Oktober 2011, 16:42:53 »
Kan jeg få lov å printe ut denne og levere den til folk jeg vet tar kattunger for tidlig?

Ha vertfall med navnet på forfatteren, for det vet jeg hun som har skevet ønsker.
Evnt kan du sende en mail til kattstatus å høre, vi (kattens SOS) har fått lånt det, men usikker hvordan de stiller seg til videre, men kan ikke skjønne det ikke skulle være lov. Bare vet de ønsket navnet med og rett på dette dokumentet så jeg kan egentlig ikke stå for videre publisjon. Spørr på kattstatus. se for sikkerhetsskyld ;)

Utlogget Tichri

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 16
  • Ludvik, Arthur, Melvin og Susi <3
    • Vis profil
« Svar #17 på: 20 Oktober 2011, 00:20:30 »
Okei :)

Utlogget Babette

• Koseklumpen
  • Opdrætter af Norske Skovkatte 1996 -- i dag.
    • Vis profil
    • Babettes Norske Skovkatte - NFO-killinger
« Svar #18 på: 20 Oktober 2011, 05:04:31 »
Sådan lyder loven i Danmark
Bekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger

I medfør af § 11, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007, som ændret ved lov nr. 499 og 500 af 12. juni 2009, fastsættes følgende:

§ 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat.

§ 2. Justitsministeriet kan meddele dispensation fra denne bekendtgørelse, hvis hensynet til moderdyrets og killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.

§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009.

Justitsministeriet, den 29. oktober 2009

Brian Mikkelsen

Krista Nielsen
"Babette"
Opdræt af Norske Skovkatte
www.bricksite.com/babette
www.bricksite.com/nfokillinger

Utlogget Miss Marble

• Koseklumpen
  • Takket: 2
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #19 på: 20 Oktober 2011, 05:38:38 »
Sådan lyder loven i Danmark

§ 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.

Ok, da har vi en lov mot å levere kattunger før de er 12 uker (med et par unntak da)i Danmark, det samme har de i Sverige. Her i Norge er det bare vi som er tilsluttet NRR, og andre rasekattforbund som ikke har lov til å selge for tidlig. Men, vi kan jo ikke strafferettslig forfølges om vi bryter dette, det er jo kun forbundenes egne regler, så man kan vel kastes ut av f.eks NRR, men noe mer skjer jo ikke. Merkelig det der, i Norge er visst huskatter og rasekatter forskjellige i psyken, huskattene klarer seg uten mamma, samme f*** hvor tidlig "oppdretteren" truer med avliving om ingen tar i mot dem, mens rasekattene trenger mamma i minst 12 uker... På tide med en lov om dette her på berget også kanskje? Og med det samme kunne de jo tatt med at kattunger skal være chippa og vaksinert første gang før de blir levert. Da kunne kjøperen betalt det dette kostet, vi hadde sluppet gratiskatter til bruk og kast, og kattens status hadde kanskje blitt hevet? Men det lar seg vel ikke gjennomføre, altfor mange ville vel bare slå ihjel kattungene i stedet for å legge ut for dyrlegeregninga...Men, de som kjøper kattunge og senere går lei, fordi den ikke er liten og søt lenger, eller fordi de ikke gidder å betale for kattepensjonat når de skal på ferie, de kunne ikke lenger bare ha dumpa katten, da ville den jo bli spora tilbake til dem...

Det er ikke så lenge siden det var et lovforslag inne om ID-merking, men det ble nedstemt fordi de ikke hadde noen tro på at det lot seg gjennomføre. Men hva med å starte med finn.no for eksempel. Skal man annonsere kattunger, da skal de være chippa og vaksinert. Ansett et menneske til å følge opp dette, så hadde man hvertfall fått redusert antall dumpa katter...

Og bare så det er sagt; Jeg sier IKKE at ALLE som får gratiskatt ender med å dumpe dem, eller ikke tar vare på dem!!! Jeg har selv to hittekatter, som jo i utgangspunktet var gratis, og jeg er jo akkurat like glad i dem. De blir behandla likt med rasekattene, spiser samme mat, bruker den samme dyre sanda, får vaksinene sine, har blitt kastrert (i motsetning til avlskattene mine :morsomt:) det eneste er at de er endel billigere å forsikre, og jeg stiller dem ikke ut. Jeg tror at folk som bruker veldig mye tid på et forum for katter stort sett behandler dyra sine kjempebra, og er interessert i å lære mer om kattehold:)

www.li-jonpus.com