Skrevet av Emne: Huskatt - innekatt  (Lest 1106 ganger)

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
Huskatt - innekatt
« på: 16 Februar 2006, 10:57:01 »
Og her kommer dagens dummeste spørsmål:
 :icon_neutral:

• Lar deg seg gjøre å få en vanlig huskatt til å bli hovedsaklig en innekatt?
  • Eller grenser dette til dyreplageri med påfølgene daglig kamp om å holde katten inne?
  • Sitter med en oppfatning av dette er helt avhengig av hva du lærer katten fra den er liten, eller?

Forutsetningene vil være:  minimum to katter, begge kastrert, nok med lekemuligheter i huset, kattene vil være alene daglig i 8 timer.

Kismet

• Gjest
SV: Huskatt - innekatt
« Svar #1 på: 16 Februar 2006, 11:05:54 »
Det er mange som praktiserer dette både med rasekatt og huskatt, og det går nok mye lettere om katten fra den er liten holdes inne.
Er nok værre å få en utekatt til å bli innekatt (men det går nok det også), for da vil den jo savne "friheten", fremfor en katt som aldri har vært ute som ikke vet hva den "går glipp av".
Da vil det ikke bli en daglig kamp....

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 16 Februar 2006, 11:30:58 »
Minus har alltid vært innekatt, og det virker som han trives med det...
Jeg nekter ikke Minus å gå ut, men han har absolutt ingen interesse av det.. Noen ganger, når Crazy springer ut, springer han etter, men da hører vi straks et vræl ved døra, når den blir lukket bak han :icon_neutral:
Der skulle han IKKE være :icon_biggrin:
Minus er en ekte huskatt :biggrin:

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 16 Februar 2006, 11:34:03 »
Huskatten min har vært innekatt mesteparten av sitt liv, og ser ut til å trives med det :icon_smile: Hun var semi-utekatt i en periode, men det gikk heldigvis veldig greit å omvende henne til å bli 100% innekatt.

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #4 på: 16 Februar 2006, 14:13:11 »
Som jeg sa til en arbeidskolega i dag: 
Skal jeg nå først skaffe meg et dyr så må det bli katt, og det MÅ være to stk. slik at de kan leke med hverandre mens jeg er på jobb. - Og dermed ble samtalen betraktet som bestilling.....  Så, om ca. 4-5 måneder kan jeg betrakte meg selv som eier av to stk. huskatter.  God tid til forberedelser m.a.o........
 :biggrin:

Er for tiden i en jobbsituasjon hvor jeg treffer mange mennesker.  I dag har jeg vært i flere hjem som har hunder og katter (ikke begge deler samtidig, men enten eller). Har i dag gjennomgått rundvask av ansikten fra flere Golden Retrivere til mye kattekos.  Det blir også tid til mye dyreprat.  Dagen i dag har stått i dyrets tegn.  :icon_smile:

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #5 på: 16 Februar 2006, 14:45:16 »
Åj! Så spennende! Du kan glede deg til mye kos!
Gratulerer og lykke til!  :icon_smile:
Håper på å se bilder når tiden er inne!

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #6 på: 16 Februar 2006, 18:54:30 »
Rocky var innekatt alene i ca to år han, og sånn bortsett fra at hen tydelig kjeda seg nå han var helt alene hjemme gikk det kjempebra! Og enda bedre når han fikk lekekamerat! Han elsker å sitte å se ut vinduet, og å være på verandaen om sommeren, men ut vil han så definitivt ikke! ;D
Tchibi kan godt ut med sæle en gang i blandt, men det er helst bare under løpetid hun vil ut!  :icon_biggrin:

Heidi K

• Gjest
« Svar #7 på: 16 Februar 2006, 19:22:58 »
Har hatt 2 stk huskatter som innekatter. Frost (som jeg har nå) går det bare finfint med. Tjukken (som vi skaffet som venn til Frost) tilpasset seg aldri livet som bare innekatt. Derfor måtte han flytte til mine foreldre sørpå, der han kunne gå ut og inn som han ville. Og jeg er glad han flyttet dit for hans del  :)

Jeg syns man burde ha 2 stk katter hvis de skal være innekatter. Selvom de blir nok aktivisert o.l. er det på en måte noe som mangler. Og man får fryktelig dårlig samvittighet når man er borte i en 8-9 timer om dagen på jobb.

Når jeg nå i vinter har lett etter en ny innevenn til Frost, falt valget på en siamesergutt. Rasen facinerer meg veldig, og jeg vet han vil tilpasse seg innelivet, slik at jeg slipper å omplassere han. Frost er siameserblanding, så jeg forventer de får mange interessante samtaler og finner på mange spik for å gi meg grå hår  :biggrin:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 16 Februar 2006, 19:25:29 »
Alle mine er inne, 2 er huskatter og 1 er Hellig Birma. Ene huskatten har vært utekatt til for en måneds tid siden, mens den andre huskatten alltid har vært inne. For redd til å være ute. (fikk henne på høsten, så jeg kunne ikke akkurat kaste henne ut midt på vinteren når tinden var inne liksom, og når våren kom så var hun for redd til å være ute. Hannkatten min gikk glatt over fra å være utekatt til innekatt, uten protester! Innekatter har det som regel best, de slipper unna mye farer, og du slipper unna mange bekymringer!  :icon_smile:  :icon_mrgreen: