Skrevet av Emne: Toksoplasmose  (Lest 2091 ganger)

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
Toksoplasmose
« på: 15 Februar 2006, 14:16:29 »
Er det flere enn meg som blir irritert av hvor lite kjennskap det er i den norske befolkningen om toksoplasmose?
Synes det er fælt at katten skal bli utpekt som den store synderen til denne smitten! Det er jo kun avføringen til katten som KAN gi toksoplasmose og sannsynligheten for å bli smittet er jo aller størst gjennom jord og kjøtt! IKKE katt!
Her kommer litt fakta om sykdommen:
Sitat
Toksoplasmose skyldes infeksjon av parasitten Toxoplasma gondii, enten via oocyster (parasitter på innkapslet stadium) som spres med katters avføring, eller via kjøtt der parasitten har dannet cyster.
Sykdommen er normalt harmløs, men kan gi øyeskader, hjerneskade og død hos fostre for en ikke tidligere smittet mor som smittes.
Den kan også være farlig for personer med nedsatt immunforsvar.
Sykdommen er utbredt i alle deler av verden, og det er ganske vanlig å ha vært smittet en gang.
Det påvises i Norge smitte hos rundt to per tusen gravide, hvorav kun en per tusen overfører smitten til fosteret.
Fra 1992 til 1994 satte Statens institutt for folkehelse i gang en forundersøkelse av 37 000 gravide kvinner.
Av disse kvinnene ble det i denne perioden meldt om 47 nysmittede kvinner (0,1 %).
Av disse 0,1 % kom smitten hovedsakelig fra andre kilder enn katter.
Mange norske gravide er imidlertid ganske mottagelige for smitte, fordi bare omkring 10 prosent har blitt smittet før graviditet og dermed dannet antistoffer mot parasitten.
Hyppigheten av gjennomgått toksoplasmose varierer innen det enkelte land og landene imellom.
I Frankrike er således ca. 80 % av den voksne befolkningen smittet og er således immune, mens ca. halvparten av den norske befolkningen smittes i løpet av sin levetid.
Den internasjonale Toxoplasmoseorganisasjon en - en organisasjon om råder gravide kvinner hvordan de skal unngå infeksjonen toxoplasmose under graviditet dersom de ikke er smittet fra før - uttaler at de aldri vil råde en gravid kvinne til å gi fra seg katten sin.
De bruker mye tid på å forsikre kvinner om at det er svært usannsynlig at de vil få toxoplasmose fra katt.
Vi forklarer at for å få toxoplasmose fra katt må du svelge infisert katteavføring.
Toksoplasmose smittes kun via munnen, enten gjennom det man spiser eller noe man tilfører det man spiser.
Den europeiske studien som ble publisert i BMJ vol. 321 i år, oppgir følgende risikofaktorer som de viktigste:
Dårlig varmebehandlet kjøtt, spesielt får, okse, vilt (ikke svin og fjørfe) og kvernet kjøtt.
Videre: Kontakt med jord og reising utenfor Europa og USA.
En multisenterstudie kan imidlertid kamuflere lokale forskjeller.
I den norske undersøkelsen fra 1996 kom også dårlig varmebehandlet kjøtt som risikofaktor nummer en, men med sterk vekt på sau.
Oksekjøtt slo ikke ut, mens svin og kvernet kjøtt gjorde det.
Spising av rå, dårlig vaskede grønnsaker, skifting av kattesand, omgang med unge katter, dårlig kjøkkenhygiene og reising til Sør-Europa ble også registrert som risikofaktorer.
-Vi spiser mye får, og det er en klar risiko hos oss.
I den norske studien fra 1996 så vi en 11 ganger større sjanse for å bli smittet ved å spise dårlig stekt fårekjøtt, forteller Jenum.
Det er derimot ikke funnet assosiasjon med oksekjøtt i Norge.
-Det er ikke isolert parasitt i storfekjøtt i det hele tatt.
Analyser har vist at storfe kan ha smitten, men parasitten danner antakelig sjelden tyster i kjøttet.
Når enkelte forskningssentra i andre land har funnet risiko ved storfekjøtt, er det nok fordi det spises slike enorme mengder av det.
Det er jo et produkt av mengde og sannsynlighet, og når mengden er stor, øker risikoen, sier Jenum.
Generelt kan han berolige med at storfe er ganske trygt og har kjøttet vært frosset, er det ingen fare.
Dypfrysing fjerner for øvrig smitten fra alle typer kjøtt.
Kvernet kjøtt bør man være noe mer på vakt for, og man bør for eksempel holde fingrene fra munnen når man lager kjøttkaker.
-Det har forundret meg ved denne studien, hvor mange som forteller at de smaker på kjøttdeig mens de lager mat.
Dette ser ut til å være en sterk risikofaktor for smitte.
Det kan jo være annet enn storfekjøtt i kjøttdeigen, sier dr. Jenum med et lurt smil.
Konklusjonen er at dårlig stekt fårekjøtt ser ut til å være den viktigste smittekilden for toksoplasmose i Norge.

Sissel

• Gjest
SV: Toksoplasmose
« Svar #1 på: 15 Februar 2006, 14:29:42 »
Nei, jeg gidder ikke å irritere meg over det. Toksoplasmose er jo ikke akkurat vanlig i norge heller, så det kan være en grunn til manglende kunnskap kanskje?

Når jeg var gravid med førstejenta i -93, så var jeg med i et forskningsprosjekt om toksoplasmose, og tok blodprøve hver mnd. Jeg har vokst opp med katter og gravd i jord og skitt i åkeren hjemme. Jeg hadde ikke toksoplasmose, og det hadde meget få av de andre i undersøkelsen heller.

Når jeg ble gravid med sistejenta ønsket jeg å teste meg for toksoplasmose igjen, men da mente de det var bortkastede penger siden det er en skjelden sykdom i Norge, så jeg fikk ikke lov.

Sissel

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #2 på: 15 Februar 2006, 14:35:49 »
Tror det de fleste blir irriterte over det at katten blir gitt vekk fordi men venter en unge....sukk  :icon_biggrin: Folk må da skjønne at man kan ha begge deler samtidig, er man redd får man holde dem adskilt de første månedene.
« Siste redigering: 15 Februar 2006, 15:02:31 av Christine »
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget ororina

• Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • (N)Ororina's abyssinere
« Svar #3 på: 15 Februar 2006, 14:58:05 »
Flott å se denne på trykk. Har ei venninne som er gravid nå, og hun tørr ikke komme på besøk lenger pga frykt for å bli smitta.
mvh
Anne Marit

Sissel

• Gjest
« Svar #4 på: 15 Februar 2006, 15:09:54 »
Tror det de fleste blir irriterte over det at katten blir gitt vekk fordi men venter en unge....sukk  :icon_biggrin:

Ja, se der...  :icon_neutral:
Det tenkte jeg ikke på  :whistling:

Sissel

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #5 på: 15 Februar 2006, 17:47:07 »
Jeg hadde mine 4 svangerskap mellom 1962 og -79, vi bekymret oss ikke for noen verdens ting, en kan kanskje si vi var lykkelig uvitende om alt det fæle som kan ramme en stakkar :humre: På tross av at jeg alltid har vært omgitt av katter, overlevde mine barn og vokste opp til sunne, friske og allergifrie folk...lykken er bedre enn forstanden :wink[1]:
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #6 på: 15 Februar 2006, 17:56:30 »
Jeg kommer ikke til å omplassere mine katter hvis og når jeg blir gravid en gang.

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #7 på: 15 Februar 2006, 18:09:49 »
catzy skrev:
Sitat
Jeg kommer ikke til å omplassere mine katter hvis og når jeg blir gravid en gang.
Nei, hvorfor i himmelens navn skulle du det! Risikoen for å bli smittet av kattene er tilnærmet null.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #8 på: 15 Februar 2006, 18:13:33 »
Jeg har bare lest at gravide bør unngå å rengjøre kattedoen jeg, og det skal jo ikke være noe stort problem.. :icon_biggrin:

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 15 Februar 2006, 18:24:17 »
Jeg har bare lest at gravide bør unngå å rengjøre kattedoen jeg, og det skal jo ikke være noe stort problem.. :icon_biggrin:
Rengjør kattedoen seg selv da, eller?   :fnis[1]:

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #10 på: 15 Februar 2006, 18:29:31 »
SuperHanne skrev:
Sitat
Jeg har bare lest at gravide bør unngå å rengjøre kattedoen jeg, og det skal jo ikke være noe stort problem..
Med spade og vanlig hygiene skulle vel det gå greit. Ikke bli hysteriske, jenter ;D
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #11 på: 15 Februar 2006, 18:30:53 »
Ingen planer om å bli gravid med det første, fåreløpig holder det med kattunger!  :icon_mrgreen:
Og når/hvis det skjer så har jeg jo god unnskyldning for å la mannen ta seg av den jobben!  :hihi[1]:

Sissel

• Gjest
« Svar #12 på: 15 Februar 2006, 18:35:35 »

De fleste damer som blir gravid har en mannlig "meskyldig". Et par som kjøpte kattunge hos meg var gravid. De hadde allerede diskutert toksoplasmose, og blitt enig om at dorengjøring var mannejobb i begynnelsen  :icon_smile:

Sissel

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #13 på: 15 Februar 2006, 18:39:14 »

De fleste damer som blir gravid har en mannlig "meskyldig". Et par som kjøpte kattunge hos meg var gravid. De hadde allerede diskutert toksoplasmose, og blitt enig om at dorengjøring var mannejobb i begynnelsen  :icon_smile:

Sissel

Nettopp!! :icon_biggrin:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #14 på: 15 Februar 2006, 18:40:07 »
Ja, blir jeg gravid, skal samboer få ta seg av doen. Ikke noe problem. Mange blir hysteriske når de blir gravide, og kan ikke være i nærheten av katt.

Linda

• Gjest
« Svar #15 på: 15 Februar 2006, 18:49:20 »

De fleste damer som blir gravid har en mannlig "meskyldig".
Jo, men ikke alle. Kjenner flere som har blitt forlatt tidlig i graviditeten :( Andre har kanskje en mann som reiser mye i jobben, eller er utilgjengelig på andre måter. Eller kanskje han rett og slett nekter å gjøre ren kassen. Da søsteren min var gravid var det jeg som måtte tømme kassen hos henne  :icon_neutral:

Utlogget Tamlin

• Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #16 på: 16 Februar 2006, 08:59:51 »
Det er de tullingene på sykehuset leger, jordmødre osv som er skylda i at noen har helt angst for toksoplasmose. Søstra mi kom nemlig til meg å sa , å hun kunne ikke ha katten sin fordi jordmora hadde fortalt henne at det var farlig. Måtte for all del ikke kose med den oppi ansiktet, ikke røre avføring osv. Jeg så selvsagt rødt å sa da lever dem i fortiden, for denne sykdommen er svært sjelden blandt katter i dagens Norge. Men hun vil ikke høre på meg, men klarte å få henne til å omplassere i stedet for å avlive på ulovlig måte, men det er en annen historie.

Men uansett blir jeg gravid så kommer jeg aldri til å gi fra meg dyra mine. Å jeg kommer ikke til å la kjæresten min ta kassa heller. Syns mange er overhysteriske.

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #17 på: 16 Februar 2006, 10:46:40 »
Helt enig, Lene! Dyra mine er MINE og det er jeg som har ansvaret for dem til daglig, så jeg kommer ikke til å "prakke på" samboer'n å ta kassa.
Er nesten så jeg håper på at når/hvis jeg blir gravid, at jeg da møter på en av disse hysteriske helsepersonellene, for DA skal de virkelig få høre hva jeg mener om denne unødvendige belastningen på dyrene (og eierne)! :rules:

Utlogget ororina

• Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • (N)Ororina's abyssinere
« Svar #18 på: 16 Februar 2006, 10:48:55 »
Det er jo bare å ta sine forholdsregler. Bruke engangshansker når man tømmer dokassen, være nøye med håndhygienen... For dette smitter jo ikke gjennom lufta, men ved kontakt.
mvh
Anne Marit

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #19 på: 16 Februar 2006, 18:47:38 »
Hjemme her nå er det stort sett jeg som tar kassen, men ikke fordi det er MINE katter, kattene er babyene våres!  :icon_eek: Det blir jo som om at faren skulle nekte å skifte bleie, fordi det er miiin unge!  :icon_question:

Men uansett ser jeg ikke det helt store problemet her nej, sånn bortsett fra helsepersonell som gjør nervøse kommende mødre hysteriske! :ad[1]: