Skrevet av Emne: Frakt av katt  (Lest 2623 ganger)

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
Frakt av katt
« på: 13 Februar 2006, 03:02:18 »
Går med tanker om anskaffelse av ny kattunge, men så vidt jeg vet så fins det ingen bengaloppdrett i nærheten. Så da må jeg jo få fraktet kattungen hit. Hva er den greieste måten? Tog virker greit om det ikke er så altfor langt. Fly virker jo som det beste, men kan fort bli veldig dyrt. Må jeg reise begge veier for å hente kattungen, eller går det an å bare sende den? Har hverken bil eller lappen, så det blir jo også vanselig..  ::)

Heidi K

• Gjest
SV: Frakt av katt
« Svar #1 på: 13 Februar 2006, 09:00:07 »
Katter kan sendes som cargo med SAS. Har du dem i et lite vanlig reisebur koster dette 780,- ca. Og det er en problemfri fraktmåte - jevn temperatur i rommet der dyret står og den tar langt fra noen skade av det. Da slipper du å reise frem og tilbake iallefall.

Tog hadde jeg ikke sendt med iallefall. Da måtte jeg har tatt toget frem og tilbake selv.

Får fraktet en kattunge selv hit opp om 11 dager. Han blir sendt i Cargo fra Stavanger til Oslo. Så kommer venninna mi på besøk, så hun henter han i cargoen og tar han med som pet-in-cabin fra Oslo til Tromsø. Blir en lang dag for lillegutten, men det går helt fint.

Sissel

• Gjest
« Svar #2 på: 13 Februar 2006, 12:02:36 »
Frakt av katt i fly alene, er dyrt! Prisen blir regnet ut bl.a. etter størrelsen på buret. Jeg undersøkte prisen når jeg skulle sende en kattunge i et Atlas10 bur fra Evenes til Trondheim, og da tror jeg prisen kom på ca 1000 kroner.

I mange tilfeller kan det være billigere (og hyggeligere) å reise selv for å hente katten. Da får man møtt oppdretteren og, og oppdretteren får møtt deg. Jeg kjøpte katt fra Sverige, og møtte oppdretteren i Kiruna for å hente katten. Hun fløy dit fra Stockholm. På innlandsfly i Sverige betalte hun ikke bilett for katten, så for oss var det ekstra billig at hun reiste med katten. Hennes bilett delte vi på.

Sissel

Heidi K

• Gjest
« Svar #3 på: 13 Februar 2006, 12:15:22 »
Som sagt så koster den minste størrelsen hos SAS under 800,- for katt i cargo. Hvis det veier under 8 kilo ca. Det var det jeg fikk opplyst for ikke lenge siden.

Skal jeg hente min katt f.eks vil det koste med 3-4000 i flybilett t/r + 150,- til flybilett for katten i kabinen. Og dette er innenlands. Og trådstarter har ikke lappen og slikt, så det kan jo bli en innviklet tur hvis det er langt unna.

Så min katt blir sendt i cargo. Ellers blir katten dobbelt så dyr som kjøpspris.
« Siste redigering: 13 Februar 2006, 12:16:53 av Heidi K »

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 13 Februar 2006, 12:20:36 »
Jeg betalte ca. 900,- i frakt (cargo) for mine katter. Så i mange tilfeller er det mye billigere å reise selv. Men noen oppdrettere sender ikke kattunger, ofte vil de møte kjøperen og ønsker at kattungen skal bli hentet.

Utlogget JEANETT

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #5 på: 13 Februar 2006, 13:33:25 »
Jeg skulle egentlig ta toget bergen\oslo og hente britten min, men fant ut det var mye kjappere for pus og ta flyet.. 785 kr betalte jeg. Da er han knappe timen på flyet..toget tar nokk ti....Liker ikke lange bilturer. blir fort bilsyk. :icon_evil:Hadde ikke vært noe problem og hentet ham selv med fly. men midt i jula var dette en o.k måte syntes jeg.
« Siste redigering: 13 Februar 2006, 14:48:13 av JEANETT »

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #6 på: 14 Februar 2006, 05:09:56 »
Den kattungen jeg *lurer* på nå, bor så langt borte som ved Kristiansund, så langt sør som man nesten kommer..  :icon_biggrin: Tog fram og tilbake i 12 timer hver vei, blir ca uaktuelt, både for meg og den eventuelle kattungen. Så isåfall blir det fly! Jeg har ei venninne, hvis far jobber i SAS, som får billig (Les: gratis!) fly innenlands, så jeg kan jo spørre henne om hun kan fikse for meg eller evt. hente kattunge for meg!  :icon_frown: Men hvis selger ønsker å treffe meg kan det jo bli vanskelig!   :icon_question: Jeg bor i Trondheim forresten! :icon_smile:

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #7 på: 14 Februar 2006, 06:48:06 »
Hvis du bor i Tronheim....så regner jeg med du skrev feil her....for tronheim Kristiansund er jo bare en spasertur :jippi[1]:
Det er ingen fare for katten å reise alene som cargo, og det blir billigst.....men kanskje oppdretteren forlanger å få se deg. Det er hun eller han som bestemmer her. Så det er bedre at du tar det opp med oppdretter, for uansett hva vi kommer frem til her, så må du finne rett katt og diskutere dette med kattens oppdretter

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 Februar 2006, 07:29:39 »
Regner med det er Kristiansand hun mener siden det er så langt sør  :savle[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #9 på: 14 Februar 2006, 11:57:28 »
Ja, mente KristiansAnd!  :crazy[1]:
Sånn går det når man skal skrive fornuftige ting når man kommer hjem fra julebord! :icon_lol:  :whistling:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #10 på: 14 Februar 2006, 14:39:01 »
Julebord i februar ja...  :fnis[1]: Men du kjenner ikke en kjekk trailer sjåfør som kunne tenke seg å ha selskap da.. hvis oppdretter går med på det!? Om du tilfeldigvis vet om noen som kjører strekningen Kristiansand-Trondheim eller nærliggende plasser, så er jo det en fin måte også? Begge parter får selskap.. Jeg og sambo kjørte selv 2 timer til Lesja for å hente lillegullet våres, ingen problem. Hadde glatt kjørt lenger!  :biggrin: Hadde gjerne kjørt til sverige også jeg!  :humre:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #11 på: 15 Februar 2006, 02:20:34 »
Mjo, men bortimot 10-12 timer hver vei blir LITT i meste laget syns jeg... Broren min er trailersjåfør, kan jo høre om han kjenner noen som kjører denne strekningen! :icon_smile:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #12 på: 15 Februar 2006, 08:42:42 »
Må bare nevne at min mco hvistnok ikke hadde godt av flygeturen.Han dro som "en tøffing" og ankom som en "pyse" ,for å si det sånn.Når han kom hit var ikke beskrivels av pusen lik.Han var en tanke nervøs.Antar skummel flytur ga han et støkk.Første utstilling trakk det ned,ikke at det gjorde meg noe,utstilling er ikke min greie.Men surt med tanke på at katten ikke var så selvsikker mer.. :(.Han dro langt da,så antar sovetabbisen ikke funka hele turen ut.Og han dro første gang alene.Neste gang henter jeg katten selv tror jeg.Ikke alle katter reagerer sånn kanskje.Og mange har forholdsvis korte flyturer,så tabbisen holder.Men med lange turer,hadde jeg nok enten foretrukket at flere katter var sammen med pusen i buret(og sovetabelett),eller at noen reiste med den.Bare en tanke asså *tusler videre*
« Siste redigering: 15 Februar 2006, 08:46:36 av Hildepilde »
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Sissel

• Gjest
« Svar #13 på: 15 Februar 2006, 09:34:06 »
Jeg har ikke  brukt sovetabkletter. Det kan visstnok gjøre med skade en gavn.

Sissel

Attack`s

• Gjest
Sv: Frakt av katt
« Svar #14 på: 15 Februar 2006, 11:34:49 »
Secret var også en koseklump av dimmensjoner,men jeg kjente heller ikke igjen denne beskrivelsen da jeg fikk han hentet ut av Cargo.
Men 1 natt og vel hjemme med andre katter igjen så kom den supre personligheten tilbake på et nu. :icon_smile:

Jeg har fått katter med fly eller hentet selv,Cali fikk jeg av noen svensker som hadde tatt han med fra Stocholm da dem var på utstillingi Norge.
Dem kjørte bil,så ble han hentet hjem til Lene,dratt på utstilling 2 dager,så på toget i mange timer,så hjem her.
Han brydde seg midt bak bare han fikk kos og oppmerksomhet.
Så katter er veldig forskjellig.

Felix hentet min mor i Arendal,men jeg måtte møte dem i Kr.Sand---1.5 t hjem for han hylte hjerteskjærende.
Men ikke for det,det gjør han enda,han hater å sitte innestengt i et kattebur.

Jeg er utrolig stolt av personlighetene mine på alle kattene her,dem er så gode og utadvendte.
Er bare Kiss her som ser folk an,men slik var hennes mor også,og for all del,damer er damer :wink[1]:
Jeg elsker hannkatter :savle[1]:

Ellers koster det ca 800-1000kr å sende en katt.Det var mye billigere før har jeg hørt.
Det er billigere å sende med fly enn å hente selv om en skal fly selv.....om en ikke får tak i billigbilletter.
Jeg skal jo til Tyskland til våren,og oppdretter fant et tysk selskap som alltid har billig billetter.
Kommer veldig an på dager og høytider,men en kan få billetter ned i 300kr,fremfor 4000kr 1 vei med SAS.

Innen Norge,om en ikke kan reise med feks Norwegian,så er det billigere å få sendt katten.
Kan ta tog ja,men da kan bli like mye stress for en katt.NSB frakter ikke dyr alene lengre

Men Superhanne....der er jo bengaloppdrettere i Rogaland og i Aust Agder området også :icon_wink:
Altså om du ikke er ute etter noe helt spessielt av linjer osv

Linda

• Gjest
« Svar #15 på: 15 Februar 2006, 11:45:42 »
Ingen av mine katter så ut til å reagerere negativt på flyturen. Turen til Mia tok fem timer, og hun hadde det helt fint da hun kom frem. Utadvent, nysgjerrig og leken - det første hun gjorde var å løpe rett bort til en av de voksne kattene jeg hadde i hus da og "yppe til bråk" :fnis[1]:

Rino hadde en kortere tur, var vel på knapt to timer, og han var om mulig enda mer uredd enn Mia.

Beroligende midler har jeg aldri brukt på kattene mine, og kommer aldri til å gjøre det heller. Det gjør ofte kattene enda reddere i en stresset situasjon ettersom kroppen ikke fungerer normalt og de ikke skjønner hva som skjer.

Attack`s

• Gjest
Sv: Frakt av katt
« Svar #16 på: 15 Februar 2006, 12:05:24 »
Tror ikke heller noe på at beroligende midler er løsningen.
Katter er og blir forskjellige.
Men tenk nå på katter som blir eksportert eller importert til det store utland,,,,kanskje til eller fra andre siden av kloden for den slags skyld.
Da er en svipptur i Norge ingenting.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #17 på: 15 Februar 2006, 18:10:51 »
Men Superhanne....der er jo bengaloppdrettere i Rogaland og i Aust Agder området også :icon_wink:
Altså om du ikke er ute etter noe helt spessielt av linjer osv

Har ikke funnet noen!  :icon_neutral:

Bengalen Bergen

• Gjest
« Svar #18 på: 15 Februar 2006, 23:37:36 »
Hei  jeg  kommer  fra bergen  og  jeg  skal hente  en  bengal  kattunge  i horten  så jeg  skal  reise bort  og  hente hun. Siden  vi er  på de trakter  skal vi innom sverige  og  handle litt   før vi henter  katten :-)  Så det  er  best og  hente  katten  selv en og få sendt katten  :-)   :savle[1]:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #19 på: 16 Februar 2006, 05:18:51 »
Selvsagt syns jeg også det hadde vært best å hente selv, men ikke til en hver pris liksom! :) Å få lånt seg bil for å kjøre Trondheim-KristiansAnd er ikke bare bare det heller.. ::) Tror det blir frakt med fly, men det spørs jo hva oppdretter mener! Uansett er det jo minst 10 uker igjen ennå!  ;D