Skrevet av Emne: Blomster/planter  (Lest 1430 ganger)

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
Blomster/planter
« på: 12 Februar 2006, 14:57:06 »
Undersøker dere om blomstene/plantene dere kjøper (eller får i gave) er giftig for pus?
Synes det er litt vanskelig å holde oversikt over hvilke som er farlige eller ikke...
Men ToxiPet er jo god å ha da! :icon_smile:
« Siste redigering: 03 Oktober 2006, 13:50:43 av -BlueLuna- »

Heidi K

• Gjest
SV: Blomster/planter
« Svar #1 på: 12 Februar 2006, 15:10:12 »
Jobber i blomsterbutikk - så jeg har en jungel hjemme. Kjøper de blomstene jeg liker, men ikke de jeg VET kan være ekstremt skadelige i for store mengder. ToxiPet ser jeg på som veiledende. De fleste katter som er både ute og inne tror jeg faktisk vet forskjell på hva som er farlig eller ikke. Innekatter (som jeg har, er det jo litt værre med slikt).

For at f.eks julestjerne eller amaryllis skal være dødelig for katten, må den få i seg en hel julestjerne nesten etter hva jeg har forstått.

Dieffenbachia kjøper jeg aldri fordi den er ganske farlig. Den ble brukt som torturmiddel på slavene under slavehandelen. Voksne måtte spise det så hele munnen dovnet bort og for så barn som fikk samme behandling fikk det gjerne fatal utgang.

For å summerere, så er jeg ikke panisk med den listen. Frost holder seg unna de fleste plantene - jeg gir henne kattegress og husfred å tygge på. Noe er jo spennende, men langt fra skadelige med noen små tygg på.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 Februar 2006, 16:02:13 »
Jeg kjøper bare grønne planter, fordi det er de eneste jeg får til....  :icon_mrgreen:  :icon_frown: Men jeg sjekker om jeg får blomster i gave.

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 12 Februar 2006, 16:11:00 »
Jeg har ikke en eneste plante, og har ingen planer om å skaffe det heller. Ikke så mye på grunn av kattene egentlig, jeg ser bare ikke sjarmen i det.

Utlogget JEANETT

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #4 på: 13 Februar 2006, 13:51:26 »
Kastet alle da jeg fikk katt, men kunne godt tenke meg noen tips på ikke giftige planter,,, er ikke min sterke side . Har av og til blomster på bordet, de setter jeg vekk om natten

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 14 Februar 2006, 08:31:47 »
Jeg har ikke en eneste plante, og har ingen planer om å skaffe det heller. Ikke så mye på grunn av kattene egentlig, jeg ser bare ikke sjarmen i det.

Da er vi to.
Dessuten er jeg rimelig overbevist om at mine nysgjerrige puser ikke hadde kunnet dy seg for å kaste jord rundt i hele huset....

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
SV: Blomster/planter (Off topic)
« Svar #6 på: 14 Februar 2006, 10:31:49 »
Til dem av dere som har innekatt:
Til tider kan Pus ha behov for å "renske opp i sitt tarmsystem".  Ved å spise grass fremkaller Pus brekninger eller enklere avføring for å kvitte seg med hårballer eller liknende.  Det er ikke uvanlig å se en katt spise grass.  Jeg tror derfor av denne årsak, at katter kan spise inneplanter (de er oftest giftig) vi har i huset.  Men, tilbyr dere pus alternativer?

Har aldri benyttet slikt selv, men dette burde da unektelig være et godt alternativ?
http://www.zoosupply.no/Kattegress-p-16414.html
http://www.catclaws.com/oatseeds.html
http://www.hundeshop.no/katteutstyr
http://www.zoomiljo.no/produktkatalog/dynamictabSQL.asp?ArticleNo=917155

Natur- og Homeopatiske midler:
http://www.karitzy.oriental-cats.no/natur-%20homeopat%20midl.htm

PS!  En bekjent av meg har en hund som fikk en tilsvarende forstoppelse en gang.  Som lakserende middel brukte hundeeieren parafin(!!!)  Det hører med til historien at hunden senere fikk komplikasjoner av av denne metoden (lungebetennelse).  Dyremishandling spør du meg.....
« Siste redigering: 14 Februar 2006, 14:53:48 av TBSkippy »

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #7 på: 14 Februar 2006, 14:37:22 »
TBSkippy skrev:En kammerat av meg har en hund som fikk en tilsvarende forstoppelse en gang.  Som lakserende middel brukte han parafin(!!!)  .  Det hører med til historien at hunden senere fikk komplikasjoner av av denne metoden (lungebetennelse).  Dyremishandling spør du meg.....
Sitat
Jeg er redd for kameraten din valgte feil parafin, vi har den som er fyringsolje, og en renset variant som selges på apotek og er et gammelt, kjent avføringsmiddel.
Jeg sjekker alltid potteplanter opp mot giftregisteret. For tiden har jeg 2 katter som interesserer seg veldig for det som befinner seg i vinduskarmen. En stor plante som står på golvet er kombinert klatretre og til trening i jordforbedring, les: jorden spres med liv og lyst utover golvet.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
SV: Blomster/planter (Off topic)
« Svar #8 på: 14 Februar 2006, 14:59:50 »
Det er forøvrig kjent sak at den mest vanlige årsak til "rennebæsj"   :hihi[1]: i forsvaret mens man er ute i feltet, er dårlig håndhygiene og parafinbrenneren.  Derfor er det helt klare regler for hvor parafinbrenner og mat skal plasseres i teltet.

Utlogget hegeste

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Elsker Pernille min :-D
    • Vis profil
    • hegeanitasisise
« Svar #9 på: 09 Mars 2006, 02:37:41 »
Hold dere unna julestjerner iaf!!! min spiste opp en hel mini-julestjerne rett før jul,jeg visste ikke at det var giftig,men fikk fort vite det....huj å hast til dyrlegen,kom inn akutt.Der fikk hu brekkmiddel og kull,og ble kjempesyk utover kvelden,men overlevde heldigvis og er frisk og fin nå :biggrin: Får forresten kattemalt mot hårballer,finnes på tube og i "bits",elsker den på tube og spiser rett fra den. Kattegress er vel mest for fordøyelsen og hjelper ikke stort mot hårballler,fikk jeg høre i en dyrebutikk,men ikke vet jeg  :crazyII[1]: