Skrevet av Emne: Våtservietter  (Lest 3521 ganger)

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Kjønn: Kvinne
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
Våtservietter
« på: 11 Februar 2006, 21:47:46 »
Jeg er litt kresen på at katten lukter etter han har vært på kattedoen og har begynt med våtservietter fordi han protesterte mot at jeg vasket ham med såpe og vann hver gang. Skjønner at det ble litt mye, jah!  :ad[1]:

Finnes det egnede våtservietter til bruk på katter/dyr? Nå bruker jeg Natusan Babywipes, uparfyrmert sådan, men de inneholder jo såpe. Han vasker seg selv etter hver gang jeg bruker våtservietten på ham, så han slikker det jo i seg...  :crazyII[1]:

Bør jeg slutte med disse eller er de OK? Noe annet å anbefale istedenfor?  :icon_surprised:
Gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste med denne behandlingen? Lurer på om han tar lærdom av dette eller om han vil bli vant med at jeg gjør det og at han derfor ikke bryr seg om å gjøre det selv...
  :whistling:
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Heidi K

• Gjest
SV: Våtservietter
« Svar #1 på: 11 Februar 2006, 22:24:47 »
De fikser jo å vaske seg selv. Ikke alle som gjør det straks etterpå men.. Frost vil gjerne ha en vill løpetur rett etter hun har vært på do. Så er det vasking for alle penga. Hun er kronisk renslig. Som de fleste katter er.

Men jeg hadde vært redd for om katten fikk i seg noe den ikke tålte via serviettene. Så er det jo det at noen katter faktisk slutter til en viss grad å vaske seg når det blir gjort for dem. Hadde en katt som Frost vasket hele tiden til han var oppi året - han vasket seg, men sjelden sånn kattevask de fleste katter gjør.

Så jeg bryr meg iallefall ikke om litt lukt rett etter doen. Sånn det er bare  :)

Attack`s

• Gjest
Sv: Våtservietter
« Svar #2 på: 11 Februar 2006, 23:00:12 »
Så sant ikke katten er nedrent av diare eller noe,og ikke er syk og trenger dyrlege....
så foreslår jeg at du kjøper en klesklype til din egen nese :humre:

Utlogget Hazel

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #3 på: 12 Februar 2006, 01:04:45 »
Våtservietter til dyr har jeg aldri hørt om, og jeg tviler egentlig på at det finnes.
Var jeg deg ville jeg ha sluttet å bruke våtservietter på katten, man blir jo frarådet å bruke det på barn fordi det er så mange lugubre stoffer i de fleste typene, så det kan umulig være bra for katten å bli vasket med.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #4 på: 12 Februar 2006, 01:27:55 »
Er det så ille at han har fått bæsj på potene så kan du jo bruke en katteshampoo og skylle/vaske bare bena/rumpa, men ellers hadde jeg ikke brydd meg. De vasker seg egentlig oftere enn hva vi mennesker gjør, når du tenker etter... det er bare det at vi har toalett som vi skyller skiten ned med, og de har sand som de må græve over skiten sin med. Vi har også hender og papir som vi kan tørke oss i ræva med, og det har ikke de... :humre:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #5 på: 12 Februar 2006, 06:52:09 »
Attack's skrev:
Sitat
Så sant ikke katten er nedrent av diare eller noe,og ikke er syk og trenger dyrlege....
så foreslår jeg at du kjøper en klesklype til din egen nese 

Enig :biggrin:
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #6 på: 12 Februar 2006, 11:46:59 »
En våtserviett kan inneholde følgende:

- aqua (dvs. vann)
- cetearyl isononanoate
- ceteareth-20
- cetearyl alcohol
- glyceryl stearate
- glycerin
- cetyl palmitate
- ceteareth-12
- propylen glycol
- phenoxyethanol
- benzoic acid
- methyl paraben
- propyl paraben
- 2-bromo-2-nitropropane-1
- 3-diol
(Våtserviett for intimhygiene). Jeg sier ikke mer..... 

Vet også at det finnes våtservietter med mindre kjemikalier, men fremdeles inneholder de kjemikalier.

Forslag:
Hvis pus har vært ute eller på toalettet, begrens plasser hvor den kan gå (f.eks. brødfjøla på kjøkkenbenken)  :biggrin:

Opplevde selv det en gang, hvor pus satte seg rett på brødfjøla.  Det gikk mye såpe og varmt vann ja.... :hihi[1]:

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #7 på: 13 Februar 2006, 10:11:29 »
WOW! Jeg må virkelig være kresen! Det opplevdes slik av å lese noen av innleggene ihvertfall.
Brødfjøla? Shit! (Katten min har ikke fått oppleve kjøkkenbenken da jeg har angst for slike hendelser).   :icon_cry:

Jeg begynte med katteshampo og vann de første dagene, men katten blir jo helt stiv og protesterer så inderlig at jeg orket ikke å gjøre det mot ham. Katten min vasker seg ikke når han har vært på do, men kommer som regel rett opp i fanget mitt og skal kose eller sove der. Jeg takler ikke at han lukter avføring når han oppholder seg over gulvnivå. Dere må forstå at lukta er ikke det mest avstøtende - det er tanken på hva han drar rundt under potene! Det er tross alt avføring! Og fra avføringen kan vi mennesker bli smittet av parasitter. (Jeg fikk sånne små hvite mark da jeg var liten, sannsynligvis fra katten vår eller katteavføring i sandkassen *ANGST*)  :ad[1]:

Som Heidi K påpeker er det det jeg som nevnt er redd for - at fordi jeg ser ut til å være kresnere enn katten og lar ham med dette heller bli likegyldig til en vask etter dobesøket enn å ta opp lærdom fra handlingen min. Var det jeg mente med "bjørnetjenesten" :ziknow:

Takk for den visuelle oppvekkeren og forslaget, TBSkippy,  :rules: skal teste det ut (han kommer sikkert til å grine, jeg liker det ikke, men sikkert verdt et forsøk.)
  :icon_wink:

Heidi K

• Gjest
« Svar #8 på: 13 Februar 2006, 10:26:48 »
Tror det er værre at den vasker i seg noen av kjemikaliene fra serviettene. Mye som kan skape problemer i en liten kattekropp.

Har du en slik matte foran doen slik at han går på den og sanden detter av der? Faktisk sjelden jeg ser at Frost har avføring på potene (bakteriene er jo helt sikkert der), men tror de er så renslige at de ikke drar potene så mye borti avføringen hvis den er normal.

Jeg har vært borti så mye bakterier med dyr tror jeg - at jeg er herdet for livet :D Hehe.

Men det må jo være slitsomt for deg å måtte passe slik på? Og lukter han virkelig så ille? Har du en dårlig kattesand?

Mener ikke å være negativ her, men utrolig sjelden Frost lukter avføring. Kan hende hun lukter kattesand etter å ha vært på do, men ikke stort mer enn det. Eneste gangen hun har lukte var pga løs avføring som hun fikk pga et spesialfôr etter en operasjon.

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 13 Februar 2006, 11:35:56 »
Er katten syk? Siden det lukter tenker jeg på. Mine katter vasker seg heller ikke når de har vært på do, men det lukter ingenting av de og de har heller ikke avføring sittende fast noe sted. Om katten din er løs i magen blir det jo noe annet, da må man vaske (har selv hatt katter med avføring klistret fast i pelsen, vet at det ikke er noe moro). Det jeg gjorde var at jeg spylte katten med rent vann, såpe og andre ting tror jeg man skal være forsiktig med. Men om katten din er syk er jo det viktigste å få den frisk igjen, å gå med løs mage over lengre tid er slett ikke bra for en liten kattekropp.

Utlogget helle

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #10 på: 13 Februar 2006, 17:30:45 »
Hvorfor ikke bare bruke en vridd opp vanelig klut med vann på?

Sissel

• Gjest
« Svar #11 på: 13 Februar 2006, 19:35:58 »
Dere må forstå at lukta er ikke det mest avstøtende - det er tanken på hva han drar rundt under potene! Det er tross alt avføring!

Det er nå engang sånn å ha katt da. Avføringen følger med  :biggrin:

Sissel

Utlogget Hazel

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #12 på: 13 Februar 2006, 19:56:21 »
Dere må forstå at lukta er ikke det mest avstøtende - det er tanken på hva han drar rundt under potene! Det er tross alt avføring!

Sissel

Det er helt sant. Synes man katten sin er så uhygienisk at man må drive å vaske den med våtservietter hver gang den har vært på do, bør man kanskje vurdere å skaffe seg en gullfisk eller noe i stedet.
« Siste redigering: 13 Februar 2006, 20:13:13 av Hazel »

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #13 på: 13 Februar 2006, 21:09:03 »

Sissel

Jepp!!  :icon_rolleyes:

Jeg har aldri opplevd at mine katter( i voksen alder ) har hatt avføring under bena etter dobesøk. Den er det meeeget obs på,og tråkker ikke i den!  :humre: Vil tro dette er likt for de fleste katter!

Om du er redd for "små hvite makker" - gi katten en ormekur så er ikke det noe å bekymre seg for lengre!  :)
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Tamlin

• Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #14 på: 14 Februar 2006, 00:47:00 »
Å hvor bra er det for huden til pus å bli vaska med såpe og vann, eller parfymerte produkter, hver gang den har vært på do? Vil tro det blir veldig sårt og tørt etter hvert?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #15 på: 14 Februar 2006, 01:00:22 »
Jeg har snakka om katteshampoo om det var noen som reagerte på mitt forslag.  :whistling:

Utlogget Tamlin

• Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #16 på: 14 Februar 2006, 16:18:26 »
Nei det var ikke sikta til deg  :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #17 på: 15 Februar 2006, 17:39:11 »
good :biggrin:

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #18 på: 20 Februar 2006, 22:16:34 »

Sissel

Det er helt sant. Synes man katten sin er så uhygienisk at man må drive å vaske den med våtservietter hver gang den har vært på do, bør man kanskje vurdere å skaffe seg en gullfisk eller noe i stedet.

Ok ok ok ok... Jeg syns avføring er mer frastøtende enn dere. Gullfisken bæsjer den også, blir litt vanskeligere å tørke den med våtservietter dah...  :whistling: