Skrevet av Emne: Til deg som røyker  (Lest 5997 ganger)

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Kjønn: Kvinne
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
Til deg som røyker
« på: 10 Februar 2006, 11:36:05 »
Røyker du?
Hvordan er det med katten når mennesker røyker inne?
Jeg røyker ikke selv, men så langt har jeg ikke latt folk røyke inne sammen med katten min for det kan vel ikke være bra for ham?
Er det rapportert skader på innekatter som blir utsatt for sigarettrøyking?
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
SV: Til deg som røyker
« Svar #1 på: 10 Februar 2006, 12:06:59 »
Dette er synsing, men:

Når det er usunt for en passiv røyker (mennesker), er jeg ikke tvil i min sjel at dette også er farlig for våre firbente - om muligens "farligere".  Tenk på følgende: røykere mister over tid en del av sin smakssans.  Tap av smakssans skyldes bl.a. at nesen er "ute av takt".  Eksempel:  Spis rå løk og hold for nesen samtidig - det går greit! - ingen smak

Husk videre at luktesansen til både katter og hunder er langt langt bedre enn våres.  Videre er luktesansen langt viktigere for våre firbente enn oss mennesker.  Lukt er for dem en del av kommunikasjonen, ergo:  dyr som er utsatt for passiv røyking grenser til dyreplageri. 

Her er det imidlertid viktig å påpeke følgende:  graden/mengden av røyking   hos den to-bente og rekovalenstid hos den firbente.  Med rekovalenstid mener jeg den tiden katta er ute i frisk luft kontra den tiden den er inne og trekker in "Prince Mild"  :humre:
« Siste redigering: 10 Februar 2006, 12:08:40 av TBSkippy »

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 10 Februar 2006, 12:23:05 »
Jeg røyker ikke selv, og det er helt uaktuelt å la gjester røyke inne. Ikke bare for kattenes del, men også for min egen. Blir skikkelig dårlig av røyklukt. Synes synd på katter som bor sammen med røykere, selv om de ikke røyker inne så lukter det jo helt grusomt av folk som røyker. Jeg klarer ikke å sitte ved siden av en røyker på bussen uten å bli kvalm, så katter som har mye sterkere luktesans må jo ha det helt forferdelig sammen med røykere.
« Siste redigering: 10 Februar 2006, 12:25:22 av Linda »

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #3 på: 10 Februar 2006, 21:41:45 »
Synes synd på katter som bor sammen med røykere, selv om de ikke røyker inne så lukter det jo helt grusomt av folk som røyker. Jeg klarer ikke å sitte ved siden av en røyker på bussen uten å bli kvalm, så katter som har mye sterkere luktesans må jo ha det helt forferdelig sammen med røykere.

Jeg røker ikke selv,men min  mor gjør..
Jeg har ikke merket noe til at mine katter ikke vil være sammen med henne pga røyklukt! Det bryr de seg ingenting om... det eneste er mens hun røyker- de liker ikke selve røyken.. vilket er jo forståelig!  :icon_frown:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
SV: Sv: Til deg som røyker
« Svar #5 på: 10 Februar 2006, 22:09:11 »
http://www.dagbladet.no/dinside/2002/08/01/344874.html

http://www.finnsnesdyreklinikk.no/stories/Kreft.html   :(
Dette burde være en tankevekker for røykere med kjæledyr...
Det burde egentlig vært mer fokus på sånne ting, for det er nok mange som ikke tenker over det.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11 Februar 2006, 01:05:45 »
Jeg røyker ikke, men det gjør han jeg bor med  :icon_idea:  Ser ikke ut som kattene plages utenom når han røyker rett på siden av dem. De går faktisk frivillig inn på "røykerommet" hans  :whistling: ( eneste plass han får lov å røyke egentlig )

Klarer ikke mye røyk selv i et rom, røyker mer enn en person går jeg ut av rommet, eller langt vekk fra de andre. svir som f*** i øyene da. Merket også da vi hadde kattene inne at de  luktet røyk  :ad[1]: Mye bedre sånn vi har de nå, mest mulig røyking på et rom, røykfritt ellers, og at kattene får en daglig dose med å være utekatt :jippi[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #7 på: 11 Februar 2006, 21:13:22 »
Føler det er et "hett" tema med røyking eller ikke-røyking i disse dager...  :icon_razz:

De linkene fra Attack`s satte en støkk og en vekker i meg!  :icon_eek:  Ikke sjans for at noen får røyke i nærheten av gullgutten min, nei!  :icon_twisted:

Mor var på besøk og jeg ba henne pent om å la være. Jeg kan ikke påstå at det var pga røyken, men katten likte ikke å ligge på fanget til min mor... Når hun holder ham og prater til ham lukker han øynene, ørene av og til bakover og stritter imot med forlabbene. :crazyII[1]: Så ser han til siden og spotter ut en mulig fluktrute! :icon_lol:

Som det blir påpekt så er det riktig å ikke glemme smådyra - det å ikke utsette dem for det du ikke ønsker for barna eller deg selv. Selv om de ikke bryr seg om røyken betyr det nødvendigvis ikke at det ikke er skadelig!

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 21 Mars 2006, 20:03:49 »
Jeg røyker! Det er forsket på at katter som lever i et røykehjem har 4x så stor sjanse for å få kreft... Vi skal pusse opp til sommeren, og da skal vi prøve å slutte... Men det er ikke lett, så foreløpig puster pusen vår røyk, ja. Vet det, jeg er ond...
« Siste redigering: 21 Mars 2006, 21:00:57 av Nova »

Utlogget mushi

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #9 på: 21 Mars 2006, 20:50:27 »
Før jeg flyttet nå i februar bodde jeg i en liten leilighet på 20 m2 med ingen viduer i stua. Ganske mørkt ja. Jeg satt og dampa hele dagen og det så ikke ut som om katten brydde seg noe serlig. Passa på at han ikke tok fyr da  :savle[1]: Det eneste han reagerte på var hvis jeg koste han med den hånda jeg akkurat hadde røyka med. Da beit han HARDT. Nå har jeg røykfri leilighet og står ute i kulda og røyker. Mye mindre nikotin blir det på meg også  :icon_smile: Er så forbanna kaldt

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 21 Mars 2006, 20:53:07 »
He, he! Ja, kaldt er det! Neida, vi lufter som bare det, og han får jo komme ut daglig og trekke frisk vinterluft... ;D Men det får en jo til å tenke likevel :love:

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #11 på: 21 Mars 2006, 20:57:31 »
Jeg har lest et sted at katter kan utvikle lymfekreft av passiv røyking.
Jeg røyker, men ikke inne. Det blir også mindre røyking av det!

Utlogget hegeste

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Elsker Pernille min :-D
    • Vis profil
    • hegeanitasisise
« Svar #12 på: 21 Mars 2006, 21:10:26 »
Huff å huff,nå fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet :icon_cry: :icon_evil:

Kismet

• Gjest
« Svar #13 på: 22 Mars 2006, 08:06:44 »
Jeg røyker ikke, men samboeren min gjør det.
Det ser ikke ut som om kattene plages, men nå har han begynt å gå ut og røyke, og det er jo greiest for oss alle.

Utlogget Luna

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #14 på: 22 Mars 2006, 10:20:09 »
Passiv røyking er ikkje bra for folk så er nok ikkje bra for katter heller. Røyker ikkje sjøl og lar heller ikkje andre røyke inne. Er da mykje beire me litt frisk luft i leiligheta både for folk og dyr.  :)

Nova

• Gjest
« Svar #15 på: 22 Mars 2006, 11:11:54 »
Vi kommer nok til å slutte til sommeren når vi pusser opp. Dere skulle sett samboeren min! :icon_lol: Han var den som egentlig ikke ville ha katt engang, men nå er han blitt så hønemor at han ikke engang vil banne så katten hører det :icon_mrgreen:  Ramona :"Faen, jeg slo tåa!!!!"  Jan: Du!! "Ikke foran katten!!"  :icon_neutral:

Heidi K

• Gjest
« Svar #16 på: 22 Mars 2006, 11:20:14 »
Vi kommer nok til å slutte til sommeren når vi pusser opp. Dere skulle sett samboeren min! :icon_lol: Han var den som egentlig ikke ville ha katt engang, men nå er han blitt så hønemor at han ikke engang vil banne så katten hører det :icon_mrgreen:  Ramona :"Faen, jeg slo tåa!!!!"  Jan: Du!! "Ikke foran katten!!"  :icon_neutral:

Det var dagens!  :hihi[1]:  Artig når de går slik opp i katten da  :biggrin:

Nova

• Gjest
« Svar #17 på: 22 Mars 2006, 11:38:47 »
He, he! Ja. Han er blitt helt forandret. Han står opp tidlig før meg hver dag for å gi Shango mat til og med! Jeg kommer ned trøtt som e øse og skal til å åpne kjøleskapet og da hører jeg i bakgrunnen: Han har fått mat :whistling:! :icon_lol:

Forståelig nok så var han jo litt skeptisk når jeg skulle hente Shango hos dyrebeskyttelsen siden han ikke var med, for man vet jo ikke alltid hva man får når katten har vært gjennom noe vondt. Men da jeg kom hjem og slapp ham ut av buret, gikk han rett bort til Jan og la seg på rygg for å bli koset på magen (han elsker det) og da var Jan solgt! :icon_mrgreen: He, he! :biggrin:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #18 på: 22 Mars 2006, 12:53:48 »
Jeg slutta å røyke 11 januar.  :jippi[1]: Men så har jeg aldri røyka inne heller da.

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #19 på: 22 Mars 2006, 17:46:11 »
Jeg syns det er FLOTT at folk tar hensyn til de små da det ikke alltid er like lett å komme på den slags "farer" som passiv røyking. Kjenner meg igjen i dette med sambo som ikke på død og liv skulle ha no "kattskinn"! Nå er han så glad i katten, leker med ham, gir ham mat og vann om morgenene og har til og med engasjert seg i kattesand og tømming! HELT UTROLIG! Men er det rart da, når kattungen er så skjønn?  :icon_rolleyes:  :dobbellove: