Skrevet av Emne: På kattas premisser  (Lest 1340 ganger)

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
På kattas premisser
« på: 10 Februar 2006, 09:19:26 »
For mange år siden var jeg kattepasser for hybelutleieren.  Bodde selv i 2.etg.  Deres katt var meget redd andre mennesker.  Rett og slett vettaskremt. Problemet var derfor; når ville jeg kunne vite når pus måtte ut?  Jo, jeg åpnet samtlige dører på gløtt, fra 1.etg og helt opp til eget soverom.  Et kattemjau ville jeg sikkert høre.....  :whistling:

Det jeg imidertid våknet av, var et "kattekyss" på nesetippen.  Pus fant ut at ved å slikke på nesetippen min så ville jeg våkne.  Vell, den umiddelbare belønningen til pus ble en tur ut.  Etter dette var pus ikke lenger redd for meg.  Rett som det var, kom den opp til meg for hilsing og kos.  Når naboen kom tilbake fra ferie var de meget overrasket.  :biggrin:

I mitt omflakkende lange liv har jeg bodd på mange rare steder her i Norge.  Felles for dem alle er at det oftest er en katt i nabolaget som før eller siden stikker en tur innom hybelen.  Noe av det første en katt gjør når den kommer inn i et fremmed hus er å undersøke alt av rom og skap.  Selv fotfølger jeg katta og åpner alt av skaper og dør den måtte ønske å undersøke.  Videre pleier jeg å innrette meg slik at katter som jevnlig kommer på besøk gis en sjans til å tilkjennegi at de vil inn:  dvs. jeg kan f.eks. plassere et campingbord utenfor stuevinduet slik at katta kan se inn i stua for å singnalisere at den vil inn.  Når jeg selv en gang skaffer meg en katt vil jeg forsøke å lære den å ringe på dørklokka når den vil inn..... :biggrin:

Moralen i dette:  Gi pus en sjans til å bli kjent med deg, på dens premisser.  Når en ny katt kommer i hus, åpne alt av skaper og dører.  Pus vil undersøke alt. 

Utlogget Blære

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.heltprivat.no/blaere
SV: På kattas premisser
« Svar #1 på: 10 Februar 2006, 10:01:36 »
Så kjempeherlig historie. Skjønner at du fikk et veldig godt forhold til den pusekatten.
Det er ikke en ekte katt hvis den ikke kommer hjem med halveis avrevet øre og en mus i munnen
Blære
www.heltprivat.no/blaere

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Kjønn: Kvinne
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10 Februar 2006, 10:48:11 »
To sjeler - samme tanke! :humre:
Gjorde akkurat det samme da jeg henta kattungen min. Det var veldig underholdene!  :jippi[1]: Den guida turen tok èn time! Men det var ikke noe struktur - han løp for det meste med halen i været og snuste i ett rom, deretter neste og tilbake til det første. :whistling: He he.  :icon_neutral:
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Utlogget Frese

• Spretten katt
  • Takket: 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10 Februar 2006, 11:30:45 »
Åh så morro!  :jippi[1]:
Det har jeg faktisk ikke tenkt på engang, men jeg gjør det jo med hester så hvorfor ikke  :icon_neutral:
Nå ble jeg faktisk inspirert til å sette noe utenfor stuevinduet mitt, for de to som jeg har har ikke skjønt at de kan mjaue så kommer jeg. De ligger utenfor i evigheter og sender telepatiske meldinger til meg om at jeg må åpne døren.  :icon_biggrin: men det hjelper ikke det når mor ikke skjønner det da  :hihi[1]: Så de klatrer heller på veggen og skremmer livskiten utav meg, mye gøyere det selvfølgelig  :fnis[1]:

Fortell gjerne mere om katteopdagelsene dine  :icon_smile_pray:

Cats aren't clean, they're just covered with cat spit. - John S. Nichols

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #4 på: 10 Februar 2006, 11:31:30 »
Jeg har i mange år levd i den vilfarelse å tro at katter skal ha melk.  Nå vet jeg bedre.  Her for ikke så lenge siden fylte jeg melk opp i skålen til Pus (naboens katt selvfølgelig...).  Pus så fornærmet på meg og skålen (vell, jeg antar den var fornærmet  :hihi[1]: ).  I steden for å drikke melken hoppet Pus opp på kjøkkenbenken; - den så på meg deretter på vannkrana flere ganger.  Vil du ha vann Pus? spurte jeg, mjauuu sa Pus.  Vell, mer skal ikke til å overtale meg, Pus fikk vann.  Pus var tørst!!

Igjen, tar man seg litt tid til sine dyr, så kan selv katter "fortelle" hva de vil,- på linje med hunder.

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #5 på: 10 Februar 2006, 11:39:38 »
Å lære pus til å ringe på dørklokken bør være enkelt.  For det første bør man ha en ringklokkeknapp (...) som kan ligge på bakken (trefjøl), slik at katta lett kan trykke på knappen.  I butikken kan man få tak i ringeklokke som går på radiosignaler slik at man slipper kabel.  Selveste ringeapparatet trenger en stikkontakt (hvor som helst i huset).  Koster ca. 100-250 kroner.

Og så kommer jobben:  Hvordan lære katta til å trykke på knappen?  Her kommer bl.a klikker, belønning og mye tolmodighet inn i bildet.

PS!
Når du endelig har fått lært opp pus til å ringe på dørklokka - ring "Norge Rundt"!!!

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #6 på: 10 Februar 2006, 12:03:13 »
Gleder emg til å se deg og pusen din på "norge rundt"!!   :jippi[1]:    :wink[1]:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Hallingen

• Gjest
Ringeklokke - Ikke så vanskelig som det kan høres ut!
« Svar #7 på: 04 Juni 2007, 21:47:52 »
Å få pus til å ringe på når hun vil inn er ikke så vanskelig å få til.

Litt fantasi, et klorebrett, et par små hengsler,en ringeklokke, litt tolmodighet i opplæring, og Voila! En ringeklokke til Pus.

Vår Samli vet i alle fall hvordan hun skal få oss til å lukke opp døren i 2. etg. Hun syntes tidligere det var vanskelig, for hun greide ikke komme opp til verandaen eller noe vindu. Men nå er det ingen problem lengre. Litt kloring på klorebrettet er alt som skal til!

Ringeklokken er også trådløs, så om naboen skal passe på litt en helg leverer vi bare mottakeren dit. Rekkevidden er rundt 80-100 meter, og trenger ikke strøm. Batterier dekker behovet.

Bildene er vel selvforklarende, men noen ønsker mer detaljer så send meg en melding, eller svar på denne tråden

Jeg klarte ikke dy meg for dette klorebrettet  :biggrin:  Pynter jo litt opp også. Og så ser den jo artig ut om Norge Rundt skulle komme på besøk...  :morsomt:

Hallingen

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 654
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #8 på: 04 Juni 2007, 22:58:38 »
Meget smart   :icon_smile:  Og som du sier, dekorativt også   :biggrin:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #9 på: 04 Juni 2007, 23:17:52 »
Hehehe, noe å tenke på ja, pluss vi har akkurat samme klorestativ som deg også  :humre:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

cathrineh

• Gjest
SV: Ringeklokke - Ikke så vanskelig som det kan høres ut!
« Svar #10 på: 05 Juni 2007, 14:00:30 »
Å få pus til å ringe på når hun vil inn er ikke så vanskelig å få til.

Litt fantasi, et klorebrett, et par små hengsler,en ringeklokke, litt tolmodighet i opplæring, og Voila! En ringeklokke til Pus.

Jeg gir meg ende over, dette var helt fantastisk intelligent!  :icon_smile:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Hobbypus
« Svar #11 på: 05 Juni 2007, 14:07:40 »
Noe å tenke på til vinteren dette  :fnis[1]: ha ringeklokke under vinduet for min del  :fnis[1]:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg blogger om livet mitt

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #12 på: 05 Juni 2007, 23:30:50 »
Så sinnsykt lurt!!  :icon_eek:

Hallingen

• Gjest
« Svar #13 på: 06 Juni 2007, 19:58:26 »
Ja, kanskje jeg skulle sette i gang en aldri så liten serieproduksjon her?

Dette tror jeg kunne bli en slager for de som bor i etasjene over bakkeplan hvor det er vanskelig for pus å få gitt beskjed om at han/hun vil inn.
Jeg skal absolutt ikke si at vår katt er smartere enn andre katter, men det tok kun et par dager før hun forsto hva som skulle til for at vi skulle lukke opp.
Ropte på henne et par ganger slik at hun kom til døren, men lukket ikke opp før hun klorte. Sørget også først for at det luktet "hjemme" av klorebrettet.

Ellers tusen takk for alle hyggelige og positive tilbakemeldinger!
Tenkte jeg måtte legge det ut her slik at andre kanskje kan løse et lite problem.

Hallingen.