Skrevet av Emne: Nylig sterilisert  (Lest 332 ganger)

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Nylig sterilisert
« på: 06 Februar 2006, 22:36:14 »
Hei,

Pusen ble sterilisert for 5 dager siden. Hun var litt pjusk med en gang hun våknet, men ellers har formen vært bra. Hun er roligere og mer kosete enn før, selv om hun var en skikkelig koseklump før hun ble sterilisert også.
Pusen er altså pigg og i god form, men operasjonssåret/ snittet er som en hard pølse.
Hun lar seg ikke affisere av at jeg stryker/berører området, så det gjør tydeligvis ikke vondt.
Stakkar, hun ser jo litt rar ut,da - barbert som hun er  :icon_frown:

Er dette en hevelse som går ned etterhvert? Jeg regner med at det skyldes stingene etc. som ennå ikke har løst seg opp - men vil bare sjekke med dere som har erfaring.  :icon_surprised:
Pusen

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Nylig sterilisert
« Svar #1 på: 06 Februar 2006, 22:42:22 »
Hevelsen går ned om noen få dager, helt vanlig at ting er ømme og hovne i begynnelsen  :icon_wink: Godt at hun er blitt sterilsert, bare pass på henne de første dagene sånn at hun ikke slikker på såret  :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #2 på: 06 Februar 2006, 22:44:28 »
Hei,

Pusen ble sterilisert for 5 dager siden. Hun var litt pjusk med en gang hun våknet, men ellers har formen vært bra. Hun er roligere og mer kosete enn før, selv om hun var en skikkelig koseklump før hun ble sterilisert også.
Pusen er altså pigg og i god form, men operasjonssåret/ snittet er som en hard pølse.
Hun lar seg ikke affisere av at jeg stryker/berører området, så det gjør tydeligvis ikke vondt.

Er dette en hevelse som går ned etterhvert? Jeg regner med at det skyldes stingene etc. som ennå ikke har løst seg opp - men vil bare sjekke med dere som har erfaring.  :icon_surprised:

Hm...ingen av mine steriliserte hunnkatter hadde noen hard pølse på magen etterpå.
Er den varm? Isåfall ville jeg gått til veterinæren og sjekket for infeksjon

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 06 Februar 2006, 22:46:02 »
Tammy hadde en pølse etterpå, var sånne sting som man ikke skulle fjerne etterpå. Denne gikk vekk etter en halv uke ca.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 06 Februar 2006, 22:52:50 »
Hun vasker seg, men er flink og slikker ikke mer på såret enn andre steder på kroppen.
Jeg var med og så på hele inngrepet, så ingenting skal ha gått galt etter mitt skjønn.
Det ble sydd i flere lag, både bukhinnen og så skinnet, så det er vel kanskje bare det som lager "pølsa".
Den er ikke varm, og det er ikke tegn til irritasjon i snittet så vidt jeg kan se.

Jeg kan jo se om hun endrer adferd eller om den ikke har gått ned i løpet av et par dager,så sjekker jeg med dyrlegen  :icon_frown:
Pusen

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #5 på: 06 Februar 2006, 23:03:21 »
Diva måtte ta keisersnitt og steriliseres da hun skulle ha kattunger pga livmorbetennelse....men alikevel hadde hun ingen pølse...her er det to dager etter inngrepet

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 06 Februar 2006, 23:13:03 »
Ikke sånn vår pus så ut etterpå  :icon_frown: men det er helt sikkert flere måter å gjøre steriliseringer på.

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #7 på: 06 Februar 2006, 23:25:36 »
Ja....både Diva, de 7 kattungene og jeg var veldig fornøyde med metoden :jippi[1]:

Heidi K

• Gjest
« Svar #8 på: 06 Februar 2006, 23:43:13 »
Jeg vet at faktisk ganske mange katter kan reagere når det blir sydd med innvendige sting. Er det det som har blitt brukt?  Da får de denne harde pøla der det er sydd. Men er ufarlig så lenge det ikek væsker og er unormalt rødt osv.

Frost fikk det samme da hun ble operert like før jul - da med innvendige sting og hun hovnet skikkelig opp etter noen dager.

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 Februar 2006, 18:20:17 »
Jepp, det ble sydd med innvendige sting og tråd som skal løses opp av seg selv. Så, da er det vel det som lager pølsa.
Pusen

Linda

• Gjest
« Svar #10 på: 07 Februar 2006, 18:47:31 »
Huskatten min ble også sydd med innvendige sting, men hun hadde ikke noen "pølse". Man kunne knapt se at hun hadde vært operert, så rent og pent var området rundt. Noe synlig sår var det heller ikke.

Heidi K

• Gjest
« Svar #11 på: 07 Februar 2006, 21:32:08 »
Huskatten min ble også sydd med innvendige sting, men hun hadde ikke noen "pølse". Man kunne knapt se at hun hadde vært operert, så rent og pent var området rundt. Noe synlig sår var det heller ikke.

Som jeg sa, så trenger ikke alle å reagere på de innvendige stingene. Men mange gjør det sa dyrlegen min. At de irriterer på en måte.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #12 på: 07 Februar 2006, 23:37:32 »
Sånn er det med mennesker også. Jeg og ei dame på 50 hadde tatt akkurat samme operasjonen, men jeg hadde tykt arr, mens hun hadde tynt. Som svar fikk jeg at jeg som har ung hud, overarbeider huden når det kommer skade på den, så arret mitt var tykt og bredt. Men jeg fikk kjøpt en olje som jeg skulle massere på, det hjalp. Men som sagt, forskjellige måter å reagere på. Kanskje du skulle tatt deg en telefon til dyrlegen å høre om du kan massere litt på arret, eller om det gjør det vondt verre. Og om det er normalt.

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #13 på: 08 Februar 2006, 17:28:45 »
Det er vel som du sier, det er vel individuelle forskjeller.

Men, kan jo ringe dyrlegen og høre, ja. Det ser faktisk mindre hovent ut i dag, så det er vel på tilbakemarsj.

Man blir jo litt bekymret for disse små :love:

Takk for tilbakemeldinger fra dere som er erfarne på området :icon_razz:
Pusen

Amsie

• Gjest
« Svar #14 på: 12 Februar 2006, 21:35:13 »
Hei,

Det er ikke uvanlig at det setter seg betennelse i operasjonssåret. Det skjedde med en av kattene mine. Pencillinkur måtte til. Var også med under operasjonen og vet det ikke ble begått noen feil i prosedyrene der. Katten var urolig etterpå, den kan ha strekt seg så noen sting hadde revet innvendig. Følg med katten og oppsøk veterinær om du er i tvil. Se ann om den har feber og almentilstand generelt.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #15 på: 12 Februar 2006, 22:34:26 »
Den hevelsen kan også komme av veskedannelse under såret. Gråtass var nettopp inne for biopsi og måte dermed sy. Han fikk en tyk pølse under stingene som jeg ikke likte, men ved kontakt med veterinør fikk jeg beskjed om at dette kun var dannelse av veske og helt ufarlig. Det ville trekke seg tilbake etter noen dager, og det stemte. Nå var ikke dette kastrering, men det var uansett sting etter en operasjon så det vil vel være det samme.