Skrevet av Emne: Hvordan venne en kattunge til nytt hjem?  (Lest 522 ganger)

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • A world of her own
Hvordan venne en kattunge til nytt hjem?
« på: 05 Februar 2006, 21:23:12 »
Jeg hentet hjem min nye lille kattunge idag, og kom hjem for en halvtimes tid siden.

Hun har kommet ut av buret sitt, men gjemmer seg akkurat nå inne i skapet mitt og sitter og skriker. Jeg regner med at dette er relativt normal oppførsel, men jeg lurer på en del ting likevel.
Hvordan bør jeg oppføre meg mot henne de første dagene? Bør jeg la henne gjemme seg i skapet eller bør jeg venne henne til hele rommet? Bør jeg være hois henne hele tiden eller kan jeg la henne være litt alene av og til? Hvordan skal ejg få henne til å tørre å spise, og hvordan venner jeg henne på den nye doen hennes?
***^**^***^**

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Hvordan venne en kattunge til nytt hjem?
« Svar #1 på: 05 Februar 2006, 22:16:16 »
Hun bør få utforske litt og litt av gangen, et og et rom. Vil hun ligge i skapet, så bør hun få lov til det. Da føler hun seg trygg der. Sett maten og doen rundt der hun ligger, ikke for nært hverandre. Sett henne i doen med jevne mellomrom, følg med henne om hun må på do, og må hun det og ikke går på kassa, så setter du henne dit oppi. Gi henne mat hun er vandt med fra det tidligere hjemmet. Jeg var rundt kattungen min hele tiden da jeg hadde "små". Lykke til!  :x-fingre[1]:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #2 på: 06 Februar 2006, 15:17:12 »
Abyssa skrev:
Sitat
Hun har kommet ut av buret sitt, men gjemmer seg akkurat nå inne i skapet mitt og sitter og skriker.
Jeg synes det var rar oppførsel av en kattunge. Merkelig! Kattunger pleier å ha en selvtillit som er større enn stor, nye mennesker/omgivelser og ting tas på strak pote. Her må du bruke forsiktig tilnærming, forhåpentligvis er hun trygg i løpet av kort tid.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 06 Februar 2006, 16:11:10 »
Abyssa skrev:
Sitat
Hun har kommet ut av buret sitt, men gjemmer seg akkurat nå inne i skapet mitt og sitter og skriker.
Jeg synes det var rar oppførsel av en kattunge. Merkelig! Kattunger pleier å ha en selvtillit som er større enn stor, nye mennesker/omgivelser og ting tas på strak pote.
Enig med Marit, at en kattunge oppfører seg sånn synes jeg også er merkelig. Hvor gammel er hun? Normal oppførsel er det i hvert fall ikke, min erfaring er at kattunger som oftest er lekne, nysgjerrige og svært kontaktsøkende.

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
    • Vis profil
    • A world of her own
« Svar #4 på: 07 Februar 2006, 13:39:23 »
Hehe, hun kom ut av skapet mitt en time etter at jeg skrev dette, og har ikke gått inn igjen siden. Hun er litt nervøs enda, skvetter litt ved lyder hun ikke kjenner, men veldig nyskjerrig og kosete og følger etter meg i hele huset. Hun er veldig interessert i trappa og gir meg hjerteinfarkt hver gang hun løper opp og ned. Hun var tolv uker da jeg skrev det inn.
***^**^***^**

Attack`s

• Gjest
Sv: Hvordan venne en kattunge til nytt hjem?
« Svar #5 på: 07 Februar 2006, 14:06:57 »
Veldig forskjell der,men det er mer vanlig av dem oser av selvtillit.
En katt her jeg fikk lå under kjøkken benken i 2 uker og måtte tvangskoses,mens halvbroren flyttet inn her som han allltid hadde bodd her.
Så gemytt spiller nok inn en del.

Du har nok fått en katt du må jobbe litt med,ikke stress med henne,men kosetvang kan være greit.
Slike katter vil ikke alltid spise en gang med det samme.
La henne få et lite område allerførst,så du ser at hun vet hvor doen er,frist med litt ekstra god mat om hun ikke spiser iløpet av et par dager.Viktigere at dem drikker.
Noen kattunger kan vegre seg på å spise 1 uke.

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
    • Vis profil
    • A world of her own
« Svar #6 på: 07 Februar 2006, 16:43:02 »
Hun har heldigvis begynt å spise og drikke og gå på do. Det gikk et døgn før hun gikk på do og hun begynte ikke å vaske seg før i går kveld. Det virker som om jeg er den eneste hun har godtatt fullstendig, og  hver gang noen kommer inn i rommet vil hun spurte bort og gjemme seg. Hun ombestemmer seg bare om det er jeg som kommer.
Hun roet seg veldig igår kveld og lå i sofaen i stuen og sov selv om hele familien var der, men er fortsatt nervøs hver gang noen kommer inn i rommet.

Vet heller ikke helt hvordan jeg skal få vennet henne til mamma og pappas hellig birma..
Men hun gjør fremskritt, igår spurtet hun og gjemte seg selv om det var jeg som kom inn i rommet og jeg måtte lokke henne frem igjen. Dagen før det kom hun ikke frem da jeg lokket engang, men måtte hente henne frem. Får håper fremskrittene fortsetter, men jeg må ærlig innrømme at jeg er temmelig anspent selv også. har aldri gjort dette før og er redd for å gjøre feil.
De kattene jeg har hatt tidligere har ikke vært så nervøse.
***^**^***^**

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #7 på: 07 Februar 2006, 17:04:07 »
Var du hjemme hos oppdretter og hentet henne?
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
    • Vis profil
    • A world of her own
« Svar #8 på: 07 Februar 2006, 17:30:04 »
Ja..
***^**^***^**

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #9 på: 07 Februar 2006, 17:54:44 »
Jeg bare lurte på om du fikk et inntrykk av hvordan kattungene ble preget.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
    • Vis profil
    • A world of her own
« Svar #10 på: 07 Februar 2006, 18:09:20 »
Hun var den siste somo ble hentet så de andre kattungene så jeg ikke noe til. Oppdretteren fortalte at hun var usedvanlig rolig i stressede situasjoner som hos dylegen og i biler og slikt. DEt med bilen hadde hun rett i, der vcar hun usedvanlig rolig. Men hun gjemte seg når vi var hos oppdretteren også. Det var de voksne kattene som ville ha oppmerksomheten vår. Moren var tilbaketrukket og ville selv bestemme om vi skulle være rundt henne, men hun var ikke skvetten og nervøs. Hun kom rett og slett inn i rommet når hun selv følte for det.
***^**^***^**

Amsie

• Gjest
« Svar #11 på: 12 Februar 2006, 22:17:16 »
Om den er utrygg kan du forsøke med "Feliway", noe du kjøper hos veterinær og putter i stikkontakten. Den utskiller fermoner, som er sånne stoffer som kattemamma'n skiller ut og gjør kattungene rolige. Har ikke forsøkt det selv, men hørt mange anbefale det.

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
    • Vis profil
    • A world of her own
« Svar #12 på: 14 Februar 2006, 16:03:00 »
tenkte på det, men hun roet seg ned så fort at jeg regnet med at det ikke trengtes. Nå er hun helt trygg så nå er det ikke et problem lenger  :icon_smile:
***^**^***^**

Dalma_Pus

• Gjest
« Svar #13 på: 14 Februar 2006, 17:05:08 »
har ikke så mye erfarning med katter, men da jeg fikk meg katt, så satt jeg buret (men katten inni) i rommet mitt, og enkelt nok bare venntet på at hun gikk ut selv. katten ble liv redd hvis jeg prøvde å ta henne ut med makt. til slutt gikk hun bare rolig ut, så det virket ivertfall til meg. er ikke sikker på om det virket på din kattunge, men..,

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #14 på: 14 Februar 2006, 17:06:49 »
Ganske så bra tips å bare la de få være i buret til de vil ut selv  :icon_wink: Katten trenger ofte litt tid på seg til å venne seg til alt i huset. La katten få bestemme så går det som regel veldig bra  :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Dalma_Pus

• Gjest
« Svar #15 på: 14 Februar 2006, 17:40:25 »
takk takk!!!  :biggrin: 

Utlogget helle

• Koseklumpen
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #16 på: 15 Februar 2006, 00:19:32 »
Katten bør være i et romm første dagen sammen med deg. Da er den trygg på det rommet og kan så neste dag utforske resten av huset. Det gjorde jeg med Lu, katten min. Og det funker altid bra.

Tommelise

• Gjest
« Svar #17 på: 27 Februar 2006, 18:40:06 »
Når jeg fikk kattunge, var han ganske beskjeden den første dagen. Han brukte først reiseburet som skjulested, så doen hans. Der sov han litt også  ;D etter hvert kom han mer og mer ut og var lengre ute for hver gang. Jeg innførte rom for rom, og det funka bra.
Han var villkatt fram til to dager før jeg henta han, og ei uke etter henting var han helt hjemmekjær og kosen. I dag (7 mnd) er han en ordentlig tøffing som går på alt med godt mot!