Skrevet av Emne: Katt som skraper på soveromsdøra når vi vil sove...  (Lest 1414 ganger)

Josefine

• Gjest
Katt som skraper på soveromsdøra når vi vil sove...
« på: 02 Februar 2006, 09:51:19 »
Hei!

Kråke-pusen vår på 5,5 mnd. har lagt seg til en skikkelig uvane: hu skraper på døra til soverommet vårt når vi har lagt oss om kvelden, gjentar det flere ganger midt på natta og om morran...  hu skraper både med og uten klør, når hun har klørne inne, "gviner" potene mot døra, skikkelig guffen lyd.  Én ting er at hun vekker oss i tide og utide, men døra kan jo bli stygg etterhvert også, hvis hun fortsetter sånn (vi leier!)
Er det noen som har tips og råd for hvordan vi kan få henne til å slutte med dette?  Hu veit også utmerket godt at det er galt å gjøre dette, for så fort vi åpner døra er hu vekk!  I natt var det så ille at jeg flytta kattekassa inn på stua, og lukket igjen døra...  *stakkar pus*  Hu har mye plass der inne, altså, får både stua og kjøkkenet til å boltre seg på, men man skal jo egentlig ikke flytte på kattedoen... 
Vi har prøvd å gi henne en liten dusj fra ei spruteflaske når hun gjør noe galt, men det virker ikke som om hun bryr seg om det lenger...?  Leste det en gang på ei katteside jeg ikke finner igjen, at man heller sak lsprute litt vann på dem enn å ta dem i nakkeskinnet...?

Kjempeglad for svar!

Vesle pusen er jo sååå nydelig, men den skrapinga går oss på nervene... vi får jo ikke sove skikkelig... :icon_arrow:

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
SV: Katt som skraper på soveromsdøra når vi vil sove...
« Svar #1 på: 02 Februar 2006, 10:11:33 »
Hei!

Jeg har det samme problemet, nesten. Han største min skraper og hopper opp på dørhåndataket til ytterdøra om natta. Jeg har ikke dør til soverommet så jeg hører det veldig godt når han skraper. Min løsning er å spraye Get Off! på døra før jeg legger meg. Da holder han seg unna ;) Det er en spray som har en sitruslukt som "skremmer bort" kattene. Jeg syns den virker bra, men det er jo ikke sikkert den virker like bra på alle katter ;) Lykke til   :icon_smile:

Josefine

• Gjest
« Svar #2 på: 02 Februar 2006, 10:20:19 »
Tusen takk!  :savle[1]:

Regner med at det er å få kjøpt i dyrebutikk?  Skal ta oss en tur idag!

Josefine & Thorbjørn

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #3 på: 02 Februar 2006, 10:45:27 »
Jepp, den er å få kjøpt i vanlig dyrebutikk :)

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 02 Februar 2006, 12:48:19 »
Min sluttet med hyl og skrik og skraping på soveromsdøra etter at Feliway kom i hus.

Sissel

• Gjest
« Svar #5 på: 02 Februar 2006, 14:59:36 »
Jeg har to pøbler som driver denne hobbyen. Vi lukker døra.

Sissel

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 02 Februar 2006, 17:51:56 »
Jeg har soveromsdøra åpen :humre:
Har så godt sovehjerte at når jeg sover,så sover jeg.Noen raptuser blir der,men kattene sover som regel natten gjennom :katt6:

Heidi K

• Gjest
« Svar #7 på: 03 Februar 2006, 00:40:23 »
Frost hadde også disse "løpe-ned-døra-til-matmor-kommer" tendensene. Men plutselig sluttet hun. Hun har blitt veldig rolig og mer avslappet slik etter at hun ble operert før jul.

Men nå sover hun i en stol med et saueskinn i ved siden av senga vår stort sett hele natten igjenom uten å finne på å jage føtter eller noe  :) Og når vekkerklokka ringer våkner hun til og strekker seg der hun ligger på ryggen med alle bena i været - søt er hun.

Har prøvd denne "Get Off" sprayen før - og den hjalp ikke det dugg. Ingen katter som brydde seg noe som helst om den etter 1 minutt. Nesten som om virkingen forsvant. :icon_question:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 03 Februar 2006, 00:45:03 »
Du har ikke en yttergang eller et rom med ei dør som går an å lukke da, så hun kan bo der? Ei dør som ikke går inn til soverommet? Så får du fred om natta? Kattene våre har eget rom.

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #9 på: 03 Februar 2006, 11:10:51 »
Samme "problem" her jah! Vims er gjerne trøtt og sover når vi skrur av lysene for å legge oss, men så plutselig er det som om han skjønner hva som skal skje og blir lys våken og rampete leken!  :crazyII[1]: Dilter etter oss og fekter etter bena våre og mjauer: "Oppmerksomhet purr favor!"  :crazy[1]: Vi vil ikke ha ham på soverommet og stenger ham ute på gangen, stakkars.  :icon_sad: Da mjauer han i 5 min til han ikke gidder lenger og forsvinner. Morgenene etterpå når han hører samboerens vekkerklokke ringer er han på plass igjen foran døra!  :katt9: Da maler og maler han, går i 8-tall rundt beina hans og nærmest skriker etter kos! He he. Så koselig puse!  :humre:
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #10 på: 04 Februar 2006, 02:29:23 »
*løper og kjøper get off* :whistling:
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.