Skrevet av Emne: Den ene katten min skader den andre...  (Lest 1682 ganger)

Kismet

• Gjest
Den ene katten min skader den andre...
« på: 25 Januar 2006, 21:22:40 »
Min eldste katt (1,5 år) har stadig kommet hjem med bittskader.
Jeg har trodd han har slåss med nabokattene.

Men, nå er han skadd igjen, bitt i samme beinet, og det er flere ting som tyder på at den som skader han, er min 10 måneder gamle andre katt.

Han er tidvis veldig aggressiv mot den eldste katten, og kaster seg etter halsen eller beina hans og hogger til. Han angriper han ofte flere ganger om dagen.

Jeg har trodd han ikke har fått særlig til tak, men i dag har de vært ute begge to, en kort stund sammen, og den eldste katten er nå skadd igjen, i dette samme beinet, med et hårløst område, og en kul der såret er.
Dette har skjedd en 3-4 ganger.
Grunnen til at jeg mistenker den yngste spesielt etter dette i dag, er at jeg for få dager siden la merke til en liten bittskade akkurat på samme område, og da hadde de kun vært ute sammen et lite øyeblikk, de to.
Og, i dag igjen, når de to er ute sammen.....kommer han hjem med større skade..

Den eldste katten min forsvarer seg sjelden eller aldri, han ligger bare og tar imot.

Siden det nå er ting som tyder på at det er den yngste katten som skader den eldste, føler jeg at det er på tide jeg griper inn i saken.

Den yngste katten er svært avhengig av meg, og er veldig sjalu hvis den eldste katten får mer oppmerksomhet enn han et øyeblikk.
Vanligvis er det den yngste som er mest pågående, så det er ikke oppmerksomhet han mangler, men han er utrolig sjalu så fort den eldste katten kommer i nærheten av meg...

Det er jo ikke så lett å få en 1,5 år gammel katt til å forsvare seg.
Og, mange sier jeg skal la tiden gå og se om han tar igjen når kattungen blir mer voksen.

Men, jeg syns ikke jeg kan stå og se lengre på dette når hissigpioppen antakeligvis er den som skader han.

Hvordan skal jeg reagere på dette når de tilsynelatende lekeslåss ?
Det er antakelig langtfra lekeslåssing fra den yngste katten sin side, han er antakelig rasende sint, mens eldstemann som ikke eier en hissig åre i hele kroppen bare ligger der.

Jeg kan jo ikke ha noe av at eldstemann blir skadd hver gang yngstemann får et sjalusianfall.

Men, hvordan i all verden skal jeg få han til å kutte ut å angripe, eller i det minste få eldstemann til å ta igjen ?

Den eldste er dobbelt så stor som den yngste og 7 måneder eldre, men han er snill som dagen er lang, og er tydeligvis ikke istand til å ta igjen.

Det sier seg jo selv at jeg ikke kan leve med at den ene katten skader den andre til stadighet.

Det kan jo ikke være spesielt hyggelig for stakkaren som til stadighet blir skadd...

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #1 på: 25 Januar 2006, 21:31:32 »
Uff da, dette hørtes ikke noe koslig ut hvis det viser seg at det er slik.

Jeg har hatt et lite problem her hjemme med en av gutta og jentene mine. Og jeg har bare tatt gutten i nakkeskinnet (ikke løftet eller ristet) og fortalt han noen sanne ord. Vært mørk og sint i stemmen.

Noen venner av meg brukte vannspruteflaske på sin pus da han sloss med sin bror.

Så finnes det jo da psykologer for dyr, men hva dette koser og hvor i landet de er hvet jeg ikke.

Lykke til!
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #2 på: 25 Januar 2006, 23:13:29 »
Trasig sak, du får se om du klarer å knipe han mini på fersken og si han noen sanningens ord om hvor stygt det er å plage "bror" sin... vet ikke annet råd jeg..

Utlogget Mathea

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 37
    • Vis profil
« Svar #3 på: 25 Januar 2006, 23:34:59 »
Enig med di to andre,-er ikke enkelt dette. Men prøv og obs dem,se etter om det virkelig er lilletassen som gjør dette..
Mathea :)

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 26 Januar 2006, 07:48:48 »
Det er nok ikke så mange andre.... Jeg har observert lillemann ganske grundig i dag, og han prøvde å angripe opptil flere ganger på en halvtime.

Han er så kjapp til å løpe vekk når han skjønner at han gjør noe galt, at det i dag ikke var mulig å få tak i han.

Problemet så langt er at hvis vi skremmer vekk den som angriper, blir den som blir angrepet redd også, og det er jo ikke meningen.

Utlogget Mathea

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 37
    • Vis profil
« Svar #5 på: 26 Januar 2006, 11:19:50 »
:leiseg: ikke greit å være"gamlepus"da nei..Håper du/dere finner ut av dette..
Mathea :)

Utlogget Frese

• Spretten katt
  • Takket: 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 26 Januar 2006, 14:04:25 »
Nå er det ikke sikkert det er så mye hold i det jeg sier men jeg sier det iallefall bare  :engel:

I hesteverdenen er det sånn at vi mennesker er nødt til å sette oss selv som flokkleder. Denne posisjonen skal være ubestridt, og hver gang hesten prøver seg på deg, enten ved å spørre "ER du den leder du påstår du er?" - ved å for eksempel stresse eller hele tiden skulle 'overta' utkikks posten (hester er fukt dyr som må stikke om det kommer fare) eller ved å bare TA plassen din og se hva du sier til dette.

I flokken til hestene er det alltid noen individer som skal være med deg hele tiden, enten ved å skaffe seg fordeler som du som flokkleder bringer med deg, eller ved å være der om du tilfeldigvis skulle feile som sjef for å ta plassen selv.

Følelsen jeg får med lillepusen din er at "Mor er MIN hun, så bare pell deg vekk!!"
Du som kattesjef sier ved å kose massemasse med lillemann "Jeg ER din jeg!"

Hvis dette var en hest (er eneste sammenligningen jeg kan bruke her, hehe) ville jeg sagt "Nei, JEG bestemmer at du ikke kan ta monopol på meg" og kose eller bry meg om de andre hestene like mye.

Ville ikke det vært en definering av din sjefsposisjon? Hvis du sier stopp til lillemann når DU syns det er nok kos, for så å kose med eldstepus når det passer deg, og samtidig vise at begge er akseptert... Jeg vet ikke om dette bare er tull, men eksludering av flokken blir for en hest noe den ikke er komfortabel med, en katt er jo også flokkdyr... Eklusjon fra flokken var nok ikke DET lillemann hadde i planene sine...

Timmy som er en av kattungene jeg tok til meg har en stor eiertrang på meg. Timmy skal vise Pote (den andre) at Timmy eier alt. Timmy eier halsgropen min, Timmy eier klorestolpen, Timmy eier ALLE skinnmusene, Timmy han eier fanget mitt også. Timmy kan fint ligge seg oppå Pote hvis Pote lå der først. Jeg dytter da Timmy bort og sier til han at "Pote har også plass her"
Pote på sin side får et veldig såret uttrykk i ansiktet når Timmy 'overtar' og trekker seg bort. Jeg trekker da Pote frem som like viktig som Timmy. Pote har bittelitt dårlig selvtillit, og Timmy mangler fullstendig selvbeherskelse.

Jeg vet ikke jeg, er tanken dum eller kunne du forsøkt dette?  :?:
Cats aren't clean, they're just covered with cat spit. - John S. Nichols

Utlogget Frese

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #7 på: 26 Januar 2006, 14:09:35 »
Glemte å si at spruteflaske er jo en fin ting.. Jeg har to katter og en rampete undulat som liker veldig godt glansen av å være et yndet objekt. Derfor er det ikke alltid man når gjennom med stemmen eller når langt nok med våre korte armer... Hehe, de løper når de ser flasken bare. Fungerer iallefall som en beskjed om at NUH er det nok....

Utlogget vassjenta

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #8 på: 26 Januar 2006, 14:15:53 »
Er begge kattene dine hanner? Er begge kastrerte? Kan jo hende at hvis minstemann ikke er kastrert, at dette vil hjelpe...
Min gutt er også mer dominant enn pusien min, men jeg prøver å dytte han unna, for så å trekke pusia til meg, og da forstår ihvertfall monsen at hun også har rett til meg=)
meg og mine to små nesten-barn =)

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 26 Januar 2006, 14:21:01 »
Sitat fra: Frese
Jeg vet ikke om dette bare er tull, men eksludering av flokken blir for en hest noe den ikke er komfortabel med, en katt er jo også flokkdyr...

Nei, katter er ikke flokkdyr. I naturen foretrekker de å leve alene og har liten kontakt med hverandre.

Noen ganger er det dessverre bare sånn at katter ikke går overens. Ofte kan de lære å tolerere hverandre hvis man tar tiden til hjelp, men i noen tilfeller trives de ikke sammen uansett hvor mye man prøver og tilrettelegger.

Hadde jeg vært i samme situasjon ville jeg nok vurdert å omplassere en av kattene. Klart det ville vært forferdelig tungt, men noen ganger har man ikke noe valg. Det viktigste er jo at kattene trives og har det bra :thumbsup:

Kismet

• Gjest
« Svar #10 på: 26 Januar 2006, 18:15:30 »
Begge er kastrerte hannkatter.

Å ignorere og dytte han vekk når han prøver å overta, er noe jeg har praktisert en god stund.

Han føler helt klart den eldre katten som en konkurrent, og føler at han har all rett på oppmerksomheten hele tiden. Må han dele oppmerksomheten, eller blir avvist, godtar han det, men blir veldig fornærmet. Det får han selvsagt bare bli, men å ignorere han har ikke hjulpet på disse angrepene.

Jeg har planer om å skille dem, og la de være i forskjellige rom om natta og når jeg ikke er hjemme, slik har jeg kontroll på når mobbingen skjer, og kan gripe inn når han angriper.

Jeg må gjøre det som er best for katten som blir angrepet, derfor må jeg se dette an over litt tid, og altså skille dem når jeg ikke er hjemme og har kontroll.

Samtidig må han nok gå den harde skole når det gjelder disse angrepene, jeg er nødt til å gripe inn, og fysisk fjerne han.
Det som er "faren" ved at det er jeg som griper inn og skiller dem, er at katten som angriper blir redd meg, og ikke skjønner hvorfor jeg strammer han opp.
Hva som skjer når jeg ikke er hjemme, vites jo ikke.

Skulle ikke dette ta en slutt, er jeg nødt til å omplassere en av dem.
Selvfølgelig vil jeg unngå det så langt det er mulig, jeg er derfor ganske desperat etter måter å løse dette på.

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #11 på: 27 Januar 2006, 09:56:42 »
Kanskje du kunne prøvd Feliway? Da kanskje han som sjefer ikke har behov for å hevde seg så mye. Vet ikke bare en tanke. Har også en slik katt han er eldst da og liker ikke de andre to noe særlig, men han skader de ikke da.
Her er en link til Feliway så du kan lese.
Har vært fall hørt før om at denne har hjulpet katter å like hverandre.

http://www2.orionpharma.no/templates/Page____2367.asp

Kismet

• Gjest
« Svar #12 på: 27 Januar 2006, 10:16:07 »
Det er absolutt verdt forsøket !
Jeg skal innom veterinæren og høre om de har Feliway i dag.

Utlogget Frese

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #13 på: 27 Januar 2006, 19:00:40 »
Å huff ja jeg visste jo egentlig at katter ikke er flokkdyr, tenkte meg om et minutt for lite bare  :flau:  hehe. (Ikke lett når en har to typer flokkdyr og så katt) :dunk:

Men jeg håper virkelig du finner en løsning på dette, huff det kan ikke være lett å se på en slik konflikt. Mine to krangler jo men er langt i fra så skadeligt som i dette tilfellet.

Sender gode tanker til pusene dine jeg, så håper vi det ordner seg litt sånn etterhvert nå  :kryssfingre:

Kismet

• Gjest
« Svar #14 på: 27 Januar 2006, 19:12:20 »
Jeg jobber med saken, og jeg slipper iallefall å ta i han for å få han til å skjønne at det ikke er lov å plage den andre katten - han vet han gjør noe galt og spretter unna så fort jeg strekker ut hånda når han prøver seg.

Har kjøpt feliway og plugga den i stikkontakten.....er spent på virkningen...

Utlogget Tamlin

• Vis profil
« Svar #15 på: 28 Januar 2006, 10:50:48 »
Håper at Feliwayen virker, den tar vel litt tid tror jeg før du merker noe. Men har en løsning til da, håper selvsagt at du ikke trenger den  :bigsmile:
Men de her er eksperter på katter adferdsterapeuter, du kunne spurt de om råd.

http://www.atferdssenter.no/atferdkatt.htm

Kismet

• Gjest
« Svar #16 på: 28 Januar 2006, 13:44:05 »
Takk for flere tips,a lt er like interessant !

Feliway'en har stått i stikkontakten siden i går kveld, og hissigproppen er bemerkelsesverdig rolig i dag....han har ikke prøvd seg på noe..

Utlogget Tamlin

• Vis profil
SV: Den ene katten min skader den andre...
« Svar #17 på: 08 Februar 2006, 13:09:17 »
Hvordan går det med kattene? Har det blitt mindre knuffing mellom dem?

Kismet

• Gjest
« Svar #18 på: 08 Februar 2006, 21:04:36 »
Feliway hjalp i 3 dager, men nå er det full rulle igjen.
Men, han er sjalu på samboeren min også, så det er tydeligvis alt som er i nærheten av meg og får min oppmerksomhet som er problemet.

Utlogget Tamlin

• Vis profil
« Svar #19 på: 08 Februar 2006, 21:12:47 »
Åh så dumt da. Høres ut som ene pusen min han skal helst ha oppmerksomhet 24/7 og blir så sjalu om vi koser med de andre to. Da kommer han løpende med en eneste gang, meg meg meg hallo mase mase mase ser du meg ikke eller. Men han skader ikke de andre da.