Min eldste katt (1,5 år) har stadig kommet hjem med bittskader.
Jeg har trodd han har slåss med nabokattene.
Men, nå er han skadd igjen, bitt i samme beinet, og det er flere ting som tyder på at den som skader han, er min 10 måneder gamle andre katt.
Han er tidvis veldig aggressiv mot den eldste katten, og kaster seg etter halsen eller beina hans og hogger til. Han angriper han ofte flere ganger om dagen.
Jeg har trodd han ikke har fått særlig til tak, men i dag har de vært ute begge to, en kort stund sammen, og den eldste katten er nå skadd igjen, i dette samme beinet, med et hårløst område, og en kul der såret er.
Dette har skjedd en 3-4 ganger.
Grunnen til at jeg mistenker den yngste spesielt etter dette i dag, er at jeg for få dager siden la merke til en liten bittskade akkurat på samme område, og da hadde de kun vært ute sammen et lite øyeblikk, de to.
Og, i dag igjen, når de to er ute sammen.....kommer han hjem med større skade..
Den eldste katten min forsvarer seg sjelden eller aldri, han ligger bare og tar imot.
Siden det nå er ting som tyder på at det er den yngste katten som skader den eldste, føler jeg at det er på tide jeg griper inn i saken.
Den yngste katten er svært avhengig av meg, og er veldig sjalu hvis den eldste katten får mer oppmerksomhet enn han et øyeblikk.
Vanligvis er det den yngste som er mest pågående, så det er ikke oppmerksomhet han mangler, men han er utrolig sjalu så fort den eldste katten kommer i nærheten av meg...
Det er jo ikke så lett å få en 1,5 år gammel katt til å forsvare seg.
Og, mange sier jeg skal la tiden gå og se om han tar igjen når kattungen blir mer voksen.
Men, jeg syns ikke jeg kan stå og se lengre på dette når hissigpioppen antakeligvis er den som skader han.
Hvordan skal jeg reagere på dette når de tilsynelatende lekeslåss ?
Det er antakelig langtfra lekeslåssing fra den yngste katten sin side, han er antakelig rasende sint, mens eldstemann som ikke eier en hissig åre i hele kroppen bare ligger der.
Jeg kan jo ikke ha noe av at eldstemann blir skadd hver gang yngstemann får et sjalusianfall.
Men, hvordan i all verden skal jeg få han til å kutte ut å angripe, eller i det minste få eldstemann til å ta igjen ?
Den eldste er dobbelt så stor som den yngste og 7 måneder eldre, men han er snill som dagen er lang, og er tydeligvis ikke istand til å ta igjen.
Det sier seg jo selv at jeg ikke kan leve med at den ene katten skader den andre til stadighet.
Det kan jo ikke være spesielt hyggelig for stakkaren som til stadighet blir skadd...