Skrevet av Emne: Dårlig matlyst  (Lest 466 ganger)

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Dårlig matlyst
« på: 21 Januar 2006, 12:47:35 »
Pusen er nå 6mnd. og har plutselig begytn å få dårlig matlyst.

Hun maler og koser når vi finner frem mat, men så bare snuser hun på det etterpå.
Ikke engang favorittmaten viser hun noe stort engasjement for, og vi har derfor prøvd andre typer kattemat...men....
Kanksje hun bare er kresen?
Det må også sies at hun har sin første løpetid, dersom det kan ha noen innvirkning på apetitten.

Noen tips?  :hæh:
Pusen

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Dårlig matlyst
« Svar #1 på: 21 Januar 2006, 16:52:05 »
Hva slags for bruker du?

Attack`s

• Gjest
Dårlig matlyst
« Svar #2 på: 21 Januar 2006, 22:30:45 »
Mange som har løpetid har ikke tid til å spise særlig mye.
Dem har bare 1 ting i hode i den perioden :idea:  :lol:

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
For
« Svar #3 på: 22 Januar 2006, 11:34:44 »
Pusen får whiskas-for, både tørrfor og boksemat. Og så digger hun vanligvis tunfisk på boks.
Annen mat bare snuser hun på, så hun er nok litt kresen.

Det er jo mulig hun bare "har en ting i hodet", ja. Hehe.  :lol:
Pusen

Heidi K

• Gjest
Re: For
« Svar #4 på: 22 Januar 2006, 11:49:31 »
Sitat fra: Pusen
Pusen får whiskas-for, både tørrfor og boksemat. Og så digger hun vanligvis tunfisk på boks.
Annen mat bare snuser hun på, så hun er nok litt kresen.

Det er jo mulig hun bare "har en ting i hodet", ja. Hehe.  :lol:

Kan hende hun er matlei. Har du prøvd RC eller Hill's Kitten?

Tunfisk på boks bør du begrense ganske kraftig, da dette kan gi katten alvorlige nyreproblemer senere i livet.
Kok heller litt sei av og til (fåes i blokker til ca 10,- på butikken - mye bedre for katten).

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
Dårlig matlyst
« Svar #5 på: 22 Januar 2006, 13:02:41 »
Det kan ha innvirkning fra løpetiden ja. Har du prøvd å blande litt fór?  Du ser lett hva katten liker best. Kusinen min fóret med whiskas og mente at det var det beste fóret som katten likte best, jeg ga henne litt RC og blande med whiskasfóret. Katten plukket da ut RC bitene og spiste dem, mens whiskas snuste hun ikke på en gang.

Innen RoyalCanin har du et fór som heter Exigent 30/35. Dette fóret er tilpasset svært kresne katter. Prøv å blande dette meed RC eller hill´s kitten.  

Riktig det Heidi K sier om tunfisk.

Aina23

• Gjest
Dårlig matlyst
« Svar #6 på: 22 Januar 2006, 18:10:42 »
hei. vi har ei jente her i huset som kresen matlyst, like gammel som ditt nøste. men no har vi endelig funnet rett for. har prøvd alt men ingenting fungerte. noe enkelt som kitekat. prøv d :thumbsup:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Dårlig matlyst
« Svar #7 på: 22 Januar 2006, 19:43:52 »
Kan bare si meg enig med Attack's, når de har løpetid, blir det lite spising... og soving. Når løpetiden er over, går alt tilbake til det normale.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Dårlig matlyst
« Svar #8 på: 23 Januar 2006, 01:09:42 »
Men om katten spiser lite ville jeg iallefall byttet tørrfor til kvalitetsfor, slik at det lille den fikk i seg hadde masse næring, det har ikke butikk-foret desverre...

av Edelmann(N)

• Gjest
Re: Dårlig matlyst
« Svar #9 på: 23 Januar 2006, 05:57:30 »
Pusen er nå 6mnd. og har plutselig begytn å få dårlig matlyst.

Hun maler og koser når vi finner frem mat, men så bare snuser hun på det etterpå.
Ikke engang favorittmaten viser hun noe stort engasjement for, og vi har derfor prøvd andre typer kattemat...men....
Kanksje hun bare er kresen?
Det må også sies at hun har sin første løpetid, dersom det kan ha noen innvirkning på apetitten.

Noen tips?  :hæh:

Hei
En kattunge på bare 6 mnd har normalt bedre apetitt enn denne selv om den har løp:zagree:
Katter som spiser butikkfòr bruker å ha glupsk appetitt fordi de er konstant sultne.
Butikkmaten inneholder mye vann, og resten er bare avfall.
Det er ca 90% vann om du leser på boksen, og knapt 4-5% kjøtt.
Fòr fra dyrlege eller dyrebutikk er det mye mye mer næring, og mye mer kjøtt. Husker ikke alt i hodet, men ca 40% kjøtt.

Så enten er katten syk, eller så må den ha et skikkelig kvalitetsfòr ( Kittens )
Knapt 3 kr døgnet og fore èn voksen katt,og  er jo myyyye billigere enn å kjøpe fòr i butikken. :hilse:
Så til kattunge så vil du ha en 10 kilo sekk i ca 8 mnd, og betale ca kr 500;
Det blir ikke mer enn knapt 62 kr pr mnd.
Da vil katten i tillegg bli enda sunnere, flott plank pels, avføringen vil lukte myyyye mindre,  og den blir mer opplagt.
Jeg kan love deg at du og kattungen blir 100% fornøyd.!!!
Jeg står for det jeg sier!!! :thumbsup:

Jeg hadde tatt med kattungen for en helsesjekk hos dyrlege, og hvis det skulle vise seg at den er frisk, så burde du sterilisere den nå. :hilse:
Du kan fint gi den p.pille inntil den blir sterilisert ( kastrert ) :hilse:

Jeg vil nå anbefalle hills kitten.
Link: www.hillspet.com
Ikke lenge etter at de er født, er kattungene på farten og stuper ut i livet. Gi næring til livslysten med Science Plan* Kitten. Den gir energi og de essensielle næringsstoffene som trengs for riktig og sunn vekst og utvikling for kattunger, og den egner seg også for drektige og diegivende katter. Med tilsetning av Superior Anitoxidant Formula, utgjør den et perfekt grunnlag for generell sunnhet. .  

Viktige fordeler  
Science Plan* Kitten er utviklet for å tilfredsstille de høyere ernærings- og energibehovene hos kattunger inntil 12 måneder og for drektige og diegivende katter.

Science Plan Kitten har riktig ernæring og kjempegod smak for kattunger og drektige eller diegivende katter.

Science Plan Kitten tørrfôr har Hill's Superior Antioxidant Formula for å bidra til immunforsvaret.

Bidrar til sunn hud og blank pels.

Inneholder taurin for å bidra til å opprettholde normal hjertefunksjon, normale øyne og normal forplantningsevne utvikling.

God fordøyelighet reduserer avføringsmengden slik at det blir mindre i sandkassen og lavere fôringskostnader.

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Gode tips
« Svar #10 på: 23 Januar 2006, 18:34:04 »
Takk for masse tips, som førstegangs katteeier er det jammen kjekt å få være med i et forum.
Det at tunfisk på boks ikke er så bra overrasket meg, trodde det liksom var superbra, jeg. Ja,ja.  :åhhhh:

Skal kjøpe kvalitetsfor, jeg  :thumbsup:
Pusen

Heidi K

• Gjest
Dårlig matlyst
« Svar #11 på: 23 Januar 2006, 21:03:41 »
Her er iallefall en link om tunfisk hvis du har lyst til å se.

http://toxipet.charlott.no/item.php?c=item&cmd=view&itemid=22

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Tunfisk
« Svar #12 på: 23 Januar 2006, 21:15:08 »
Var inne på tunfisksiden og så nå, pusen må nok finne seg i  legge om kostholdet heretter. :cry:
Pusen

av Edelmann(N)

• Gjest
Re: Gode tips
« Svar #13 på: 23 Januar 2006, 22:48:24 »
Takk for masse tips, som førstegangs katteeier er det jammen kjekt å få være med i et forum.
Det at tunfisk på boks ikke er så bra overrasket meg, trodde det liksom var superbra, jeg. Ja,ja.  :åhhhh:

Skal kjøpe kvalitetsfor, jeg  :thumbsup:

Hei
Flott at du tar til deg all infò. Det skal du ha :thumbsup:

Attack`s

• Gjest
Dårlig matlyst
« Svar #14 på: 25 Januar 2006, 13:21:43 »
Hills er ikke like enkelt for alle å få tak i  :idea:
Og ikke alltid det ene foret er like bra for alle katter.
Men kvalitetsfor er det aller beste uansett hva du velger.
Er jo en del å velge i da :thumbsup:

Jeg skal kjøpe en hills nature et eller annet med store biter i til kattene her,men ellers er jeg kjempefornøyd med RC og Exclusive.
RC kittens er kjedelig,det syns både meg og kattungene :lol:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
SV: Dårlig matlyst
« Svar #15 på: 04 Februar 2006, 02:02:43 »
Hills kitten er mine katter glad i å..Men vetten sa de ikke får det inn mer?? ??? Er det slutt på det nå?
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Attack`s

• Gjest
SV: Dårlig matlyst
« Svar #16 på: 04 Februar 2006, 20:22:05 »
Hills kitten er mine katter glad i å..Men vetten sa de ikke får det inn mer?? ??? Er det slutt på det nå?

Jeg forer hovedsaklig på RC og Exclusive.
Men da englandspusen min ankom,måtte han tilvendes tørrfor,han var superkresen på sunn kattemat :humre:
Jeg prøvde alt mulig,og det ble en ekstra tur til byen pga den skrullen.
Han begynte endelig å spise tørrfor for fullt da han fikk Hills kittens med tunfisk.Jeg kjøpte dette på en dyrebutikk.
Nå spiser han alt mulig av tørrfor,og for tiden elsker han RC oral care.
Kjøpte for morro skyld et par hills poser med et eller annet.Nature++ og Hills T/D siste er et tannfor.De så forarget på meg, "Skal vi spise den søpla der?Det kan du gi til hunden!!" :icon_lol:
Men neida,han er fullt RC katt nå han :icon_twisted:

Så min erfaring,ihvertfall om ikke dyreklinikkene har super utvalg,eller så at noe selges i dyrebutikk og kun der,mens medisinfor selges på klinikkene?