Skrevet av Emne: Tisser når han ikke får komme inn på soverommet  (Lest 1605 ganger)

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Tisser når han ikke får komme inn på soverommet
« på: 20 Januar 2006, 15:53:41 »
Munt'en min, hankatt, har et problem. Han elsker å ligge i sengen, men i blant tar min kjærestes allergi overtaket, og vi kan ikke ha han i sengen. Da skraper og gråter han i stuen, men etterhvert gir han seg.. Og da tisser han på umulige steder, bakl hyller osv.

Hva kan man gjøre, hvordan kan jeg avvenne han med å ligge i sengen, sånn at han¨på en måte ser på det som en "bonus" når han får ligge der? Han er veldig nærhetssøkende, skal oppi og bort til øret mitt og sove der. I blant tisser han på ting åp rommet vårt, og da har vi han ikke der da heller.. Men han tisser jo uansett.
Hva kan jeg gjøre med dette? Vil ikke kastrere han før han er ett år.

En annen ting er lukten, hva bruker dere? Vi har parkett så jeg må bruke mest grønnsåpe, og salmiakk bruker man jo bare ikke på kattetiss, da tisser de jo bare mer.

Grønnsåpe og en liten blanding ajax bruker jeg når han har tisset på parketten. Men lukten sitter så lenge. Jeg tenner i blant røkelse etter å ha vasket , men dette kan jeg ikke alltid gjøre fordi jeg har migrene ,

hjelp meg, noen! :)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #1 på: 20 Januar 2006, 16:43:43 »
Kan det være en mulighet å begrense kattens tilgang rundt i huset slik at han på denne måten kan lære seg å kun bruke kun kassa si? Kommer tissinga av markering i og med at han ikke er kastrert? Bruker han kasse si i det heletatt?

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 20 Januar 2006, 17:03:27 »
Ja, du skjønner,. Han bruker kassen sin hele resten av dagen, tisser kun når han ikke får komme inn !

Hva bruker du for å ta vekk lukten ?

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 20 Januar 2006, 17:10:28 »
Gå på stargates nett butikk å kjøp Pisst Væk  :thumbsup:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 Januar 2006, 17:10:52 »
Her er noen ting som kan hjelpe. Du finner det på www.stargate.nu (ikke ment som reklame!)

Pist'Væk et desinfiserende og nøytraliserende middel som fjerner urinlukt blant annet fra katter. Middelet innkapsler bakterier, er biologisk nedbrytbar og avgir en frisk og behagelig duft som ikke er for dominerende. Den oppfordrer dyr til ikke å urinere på samme sted.

Get Off spray får katten til å gå omveier rundt der den tidligere har markert . Behandlingen må gjentas.

Wash and Get Off Spray
 Spray på, tørk av og katten holder seg unna.

Lift Off pudder
 Om uhellet skulle være ute; drøss på rikelig med Lift Off pudder som trekker til seg lukt og urin.

Odour Free spray
 Fjerner lukt fra gjenstander. Behandlingen må gjentas-

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 20 Januar 2006, 17:23:56 »
Tusen takk,

Wahs of and get off cat fungerer dessverre ikek, noe jeg skulle ha nevnt tidligere..

Jeg skal undersøke de midlene du anbefalte her tidligere, fordi dette er ille lukt..

Men det virker ikke som han markerer seg, fordi han gjør ikke dette HVER dag, kun dagene han ikke får sove i sengen. Han reagerer heller ikke negativt på sitrus, som andre dyr, han elsker appelsinjuice   :hæh:

Utover dette vil jeg si jeg var litt skuffet over en ting:

Jeg kjøpte Carpet Rescue - first aid for carpets, som skal ta vekk lukt og flekker etter tiss/etc
Carpet Rescue fikk munt til å tisse mer, han likte lukten, og lukten gikk ikke vekk!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 Januar 2006, 18:00:34 »
For en raring! :?:  Men du får bare nekte han adgang på soverommet i det hele da, i og med at han gjør slike ting, og så hadde jeg villa dratt og kastrert han. I danmark så kastrerer de kattene ved 3 mdrs alder, så at man skal vente til katten er et år er bare en myte.

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 Januar 2006, 19:31:52 »
ja , men det er jo når han ikke får lov å være der at han tisser inne :( jeg har tenkt litt på å ta han på kjøkkenet , med Silver, da har de ca 20KVM2 med kasse, mat og vann og en kosestol og en divan å leke på.. er det for liten plass i forhold til resten av leiligheten? Vanligvis har de jo 155 kvm å leke på, så å snerpe inn plassen såpass mey vil ikke gjøre han verre?

av Edelmann(N)

• Gjest
« Svar #8 på: 21 Januar 2006, 04:54:29 »
Sitat fra: miang
ja , men det er jo når han ikke får lov å være der at han tisser inne :( jeg har tenkt litt på å ta han på kjøkkenet , med Silver, da har de ca 20KVM2 med kasse, mat og vann og en kosestol og en divan å leke på.. er det for liten plass i forhold til resten av leiligheten? Vanligvis har de jo 155 kvm å leke på, så å snerpe inn plassen såpass mey vil ikke gjøre han verre?

Raring den gutten der, men du sier han er veldig selskaps syk, og han er kjønsmoden og dere gir han mye kos hvilket han vet han får.
Jeg hadde jammen kastrert han nå hvis han er over 8 mnd. Er tydelig han markerer på grunn av dette.
http://www.birmanett.no/hverdagspleie/hvorfor_kastrere.html

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 21 Januar 2006, 15:21:29 »
Vi må nok få gjort det, ja.. Men han har gjort dette siden han var liten gutt -  7 uker! Han jamret seg i natt, da han var på kjøkkenet, og tisset ned hele parketten :(

av Edelmann(N)

• Gjest
« Svar #10 på: 22 Januar 2006, 03:22:03 »
Vi må nok få gjort det, ja.. Men han har gjort dette siden han var liten gutt -  7 uker! Han jamret seg i natt, da han var på kjøkkenet, og tisset ned hele parketten :(

Det er sikkert ikke noe god lukt hjemme hos dere etter gutten nå?
For å løse den vonde lukten så kastrer han. Det hjelper så mye, og koster ikke all verden :cool:
Han vil bli roligere etter dette også.

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 på: 22 Januar 2006, 04:50:16 »
Det er ikke penger det står på,men dyrlegen sa jeg burde vente litt..

Har brukt en veldig fin spray i dag, den ahr fjernet mye lukt, men han tisset jo ned en rokokkodivan og det er ikke noe særlig..

Noen som vet hvordan man renser rokokkomøbler?

av Edelmann(N)

• Gjest
« Svar #12 på: 22 Januar 2006, 14:26:26 »
Ok, he he, da får dere leve med lukta så lenge da.  :hilse:

Men hvor gammel er han? Har ikke sett du har skrevet det noe sted? hmmm.

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #13 på: 22 Januar 2006, 15:23:09 »
`Han er åtte måneder presis i dag :) Jeg fikk snakket med dyrlegen i dag, og han sa vi kunne ta det til uken allikevel.. Herlig!

I dag sov han hos oss og ingen tissing noensteder!

av Edelmann(N)

• Gjest
« Svar #14 på: 22 Januar 2006, 15:31:29 »
`Han er åtte måneder presis i dag :) Jeg fikk snakket med dyrlegen i dag, og han sa vi kunne ta det til uken allikevel.. Herlig!

I dag sov han hos oss og ingen tissing noensteder!

hehe, kanskje han skjønner at han skal kastreres nå?

Regnet med han var en ung gutt. he he, så rart, jeg skrev ovenfor : Hvis han er over 8 mnd så kan dere kastrere han nå

Bra tippa det.... :thumbsup:

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #15 på: 22 Januar 2006, 18:10:08 »
:)

Men, jeg skjønner liksom ikke.. Han tisser jo kun når han blir "utestengt" er dette vanlig? vi har en hankatt til, født 1 Juni og han tisser ALDRI inne (han skvetter bare på seg når han koser seg:()