Skrevet av Emne: Hater bad&børste  (Lest 619 ganger)

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hater bad&børste
« på: 19 Januar 2006, 06:15:11 »
Min ene katt, Munt,  en hankatt litt under året. Han er en veldig urenslig fyr og går rundt i en liten verden hvor han føler at såklart kommer hunden og den andre katten vår til å vaske han. Dette gjør de jo tildels, men det er jo såklart ikke nok, da han har veldig mye pels. Det eneste han gidder er å vaske potene sine, så de lukter i alle fall godt.

Det er et lite problem med dette, fordi han hater nemlig å bade, han AVSKYR vann. Silver, den andre katten, er en havfrue, elsker å plaske i badekaret og han elsker å leke i vannskålen. han liker også å sprute vann på munt, og da freser munt til sin bestevenn og blir livredd.
Iogmed at han aldri vasker seg, så lukter det jo litt av han og pelsen blir så stygg, og flokete!

Jeg prøver å vaske han, men da nærmest dreper han meg. Jeg tar passe varmt vann, og er veldig forsiktig med ham, men det rabler helt for han, og han er egentilg veldig snill og søt. Han freser og skriker, biter og klorer og jamrer seg.

Løsningen er jo blitt at vi er to når han dusjes, og vi prøver å såpe han inn med vann på en klut før vi spyler ham. Men det hjelper jo ikke

To dager og pelsen er like møkkete.

Han hater også å bli børstet, og blir veldig sint for dette.

Hva kan jeg gjøre? Han vil ikke vaske seg, og han angriper meg om jeg vil børste eller vaske han.

Han er stueren og bruker kattedoen flittig, men han vasker seg jo ikke.

Noen tips ?

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Hater bad&børste
« Svar #1 på: 19 Januar 2006, 07:22:15 »
Jeg tror det skal bli vanskelig å lære ham til å bli venn med badingen. Begynte du å bade ham som kattunge? Hvis ikke, er jeg redd løpet er kjørt. Noen er stridigere og mindre medgjørlige enn andre, sånn er det bare. Jeg foreslår at du bruker en god tørrshampo, Gimpet er et godt valg. For å få ham til å være rolig mens du steller ham, hjelper det å holde ham fast og bestemt i nakken. Blir pelsen stygg og flokete, klipper du ham ned, sen vår/forsommer er et bra tidspunkt.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Hater bad&børste
« Svar #2 på: 19 Januar 2006, 07:24:02 »
Sitat fra: Marit
Jeg tror det skal bli vanskelig å lære ham til å bli venn med badingen. Begynte du å bade ham som kattunge? Hvis ikke, er jeg redd løpet er kjørt. Noen er stridigere og mindre medgjørlige enn andre, sånn er det bare. Jeg foreslår at du bruker en god tørrshampo, Gimpet er et godt valg. For å få ham til å være rolig mens du steller ham, hjelper det å holde ham fast og bestemt i nakken. Blir pelsen stygg og flokete, klipper du ham ned, sen vår/forsommer er et bra tidspunkt.

Han ble vasket tidlig, men også mye av hunkatten vår som desverre gikk bort før jul 11 mnd gammel. Da hun sluttet å vaske han så sluttet han også å vaske seg OVERHODET. Kan det hende det er fordi han er lei seg?

Attack`s

• Gjest
Hater bad&børste
« Svar #3 på: 19 Januar 2006, 07:46:50 »
Men hvorfor bades dem da?
Er det rasekatter med behov,eller mht utstilling?
Jeg bader ikke mine her unntatt om det er til utstilling.
Dersom dem er skitne,diare eller annet ekkelt dem ikke vil vaske av seg,så blir det jo noe annet.
Dersom en katt trenger et bad men ikke vil i badekar eller dusj,så finn frem en klut og en liten bøtte med eddik vann.
Eddik tar vekk urinlukt.

Jeg måtte bade en puse her på den måten for lenge siden,gikk helt fint det.
Kun lunken vann går også greit,for når en katt en ganske dynket feks hale/rumpe,så vil den automatisk vaske av seg resten selv.

Litt mer kinkig blir det med olje.

Mine katter er ikke vant med å bli badet fra dem er små,men dem stoler 100% på matmor,og er veldig flinke i bad.
Litt hyling fra ene kastraten,men står greit og stille.
Men Bajas,husets MCO er en skrue for seg selv.
Han hyler og bærer seg og han er enda mer hjerteskjærende å høre på,pipestemmen :lol:
Men han står faktisk rimelig greit,for hadde han lagt all sin uvilje til,neimen om jeg hadde klart å holde han uten verneutstyr. :engel:

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Hater bad&børste
« Svar #4 på: 19 Januar 2006, 07:47:35 »
Han er vanlig huskatt og bades fordi han ikke vasker seg selv og lukter vondt :(

Han har også VELDIG tett pels, og får klumper og setter fast ting - så klutvask fungerer ikke

Attack`s

• Gjest
Hater bad&børste
« Svar #5 på: 19 Januar 2006, 07:56:49 »
Uff da,trasige greier.
Bajas har en pels som klumper seg litt,jeg bader han ikke ofte da,for han er veldig flink selv.
Men jeg kjøpte en flokekam for hunder på dyrebutikken.
Dem river opp knutene og er veldig kjekk.
Men er veldig skarp,så en må ikke greie inn mot huden.

Lene her på forumet har en huspus som er rimelig lik din mht klumper i pelsen.Hun skal skaffe flokebørste...tror jeg,
Men ihvertfall,han ble barbert sist vår...og ble tøffeste pusen i gata :lol:

Men jeg skjønner katten godt jeg.
Med en slik problempels så er det ikke morro å stelle seg selv,det er heller ikke morro å bli greid fordi det er ubehagelig.
Katter er jo veldig renslige egentlig.

Håper du finner en ordning for pusen.

Bajas som jeg greier med saumfaring etter klumper 1 gang i uken (greier han med kose børste en gang om dagen) hyler og bærer seg,men han finner seg i det,og hater meg ikke etterpå heldigvis.

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Hater bad&børste
« Svar #6 på: 19 Januar 2006, 07:58:28 »
Jeg børster han - prøver å børste han hver dag, men da vil han jo ta livet mitt :(

Men han er bare snill ellers, veldig lun fyr. Trist at han ikke klarer å vaske seg - han NEKTER

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hater bad&børste
« Svar #7 på: 19 Januar 2006, 15:32:01 »
Da ville jeg prøvd med slik tørrsjampo som Marit foreslo, og en flokekam som Attack's sa.. han har jo ingen valg når du må stelle han. Hold han fast og bestemt, evt få en til å hjelpe deg, eller sett på han sele som du kan holde han i. Snakk rolig og ros han, si at han er kjempe flink, klapp han innimellom. Jeg merker at mine blir på en måte "stolte" og klarer å holde ut når jeg snakker slik til dem. Det går jo an å prøve!  :thumbsup:  Lykke til!

Utlogget miang

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Hater bad&børste
« Svar #8 på: 19 Januar 2006, 17:26:53 »
Nå skal vi prøve å dusje og bade igjen.. La oss håpe det går bedre.. Har prøvd å børste han nå men jeg fikk bare oppkuttete armer :|

skal være rolig og flink med ham, prøve å få ham til å hjelpe meg litt :I