Skrevet av Emne: Puste inn støv fra kattedoen..  (Lest 2554 ganger)

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
Puste inn støv fra kattedoen..
« på: 17 April 2009, 09:01:44 »
Jeg lurer litt på, jeg...Jeg er litt skeptisk til dette med å spa i kattesanda uten noe å beskytte luftveiene med. Fordi man kover jo opp en god del støv og ofte fler gang for dag står man og bøyer seg og puster over kassa. Gruvearbeiderne fikk jo ofte noe som kalles støvlunge tidligere, noe som er en ganske kjip sykdom...uhelbredelig, også. Pleier alltid å holde genseren over munnen når jeg spar kattesand, jeg...vet aldri hva man pster inn sammen med støvet, heller?

Andre som har tenkt på dette...? :icon_idea:

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
    • Vis profil
Sv: Puste inn støv fra kattedoen..
« Svar #1 på: 17 April 2009, 09:06:22 »
Om støvlunge:
Pneumokoniose, støvlunge, lungesykdommer forårsaket av inhalasjon av uorganisk støv. Ulike typer støv har gitt navn til de ulike støvlungesykdommene. Asbestose er forårsaket av asbest, silikose av krystallinske silikater i bl.a. kvarts, talkose av talkum.

Det finnes en rekke slike støvlungesykdommer. Fellestrekket ved dem er at inhalasjon av støv fra de ulike kildene medfører en reaksjon i lungevevet, som i mange tilfeller fører til dannelse av bindevev- altså arrvev (lungefibrose).

Støvlungesykdommer forekom hyppig i forbindelse med enkelte yrker før effektive beskyttelsestiltak ble iverksatt. Gruvearbeidere var svært utsatt, det samme var arbeidere som jobbet med asbest, for eksempel isolatører. Enkelte støvlungesykdommer har vært knyttet til økt risiko for å utvikle andre, sekundære lungesykdommer. Som eksempler på dette kan nevnes økt forekomst av tuberkulose ved silikose og lungekreft ved asbestose.
(Store Norske Leksikon)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #2 på: 17 April 2009, 10:06:38 »
Jeg har tenkt på det, men mest for kattene sin del.

Nusse er sånn at hun kommer HVER gang jeg roter i sanda. Selv om hun er ute hører hun meg, og kommer springende for å bruke den tvert. Ren do er visst ikke til å motstå.
Vi har alltid brukt EverClean, men nå støver jo den så inn i granskauen...  så her en dag pustet hun inn sånn støv og fikk ikke puste. Jeg ble livredd, for hun sto bare og hosta og harka, og det så ut som hun holdt på å kveles. Jeg fikk nå dunka henne litt på ryggen, og da kom det opp litt spytt og så var hun fin igjen.

Men tenk så mye det støver hver gang de er på do, og så står de midt oppi der og puster alt inn  :shockeed:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #3 på: 17 April 2009, 10:55:44 »
Ja, jeg tenker også på kattene og slik støving. Det er jo DE som får støvet :/ Hmm..

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 17 April 2009, 11:03:37 »
Men hvilke sand bruker du? Jeg synes aldri det støver så mye at det er ett problem for meg!

Utlogget RagDoll

• Super avhengig pus
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #5 på: 17 April 2009, 11:23:54 »
Jeg har også tenkt litt på det faktisk. Bruker også EverClean, -og den støver grusomt mye... :Sukker: Spesielt når man har vasket og rengjort doen og skal helle opp i ny sand, da kommer det jo DEN svære støvskyen... og Tiger skal absolutt hoppe opp i kassen mens jeg heller i ny sand, og rulle seg rundt i sanden og alt støvet, og da fester det seg jo masse sand og sandstøv i pelsen hans.. :sickcat: Har begynt å ta doen ut i gangen når jeg skal fylle den, men er jo litt upraktisk det også...og den blir jo tung som bly også... :Sukker:

Hunder kommer når man roper på dem. Katter noterer seg det man sier og kommer eventuelt tilbake til saken.

Utlogget rips

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 6
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
« Svar #6 på: 17 April 2009, 13:52:31 »
Pussig den tråden dukket opp for jeg begynte nettopp for et par dager siden å spa i kassa med skjerf for ansiktet.

Jeg brukte Ever Clean Heavy Duty (lilla) og syntes det støvet ingenting sammenlignet med billigsanden jeg brukte før. Nå har jeg begynt med perler (Crystal Clear) og de synes jeg støver et veldig fint støv som jeg synes faktisk irriterer luftveiene.

Jeg tror ikke det er et problem for kattene. Det er  begrenset hvor effektivt de graver, men når vi rører i kassa med nettopp det formålet å "lufte" sanden/perlene, blir det en del mer svevestøv.

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #7 på: 17 April 2009, 16:23:10 »
Jeg tror det er for lite støv over kort tid,så jeg bekymrer meg ikke for noe støvlunge.
Gruvearbeiderne sto jo midt oppi støvet x antall timer om dagen,hver dag.
Finner ikke noe grunnlag til sammenligning.

Jeg har merket at noen av EC sanden støver mer enn andre,men at kattene mine skal få støvlunge,eller ta skade av det,nei det tror jeg ikke.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #8 på: 17 April 2009, 17:00:53 »
Jeg tenker mye på det pga. Vesla har astma men hva kan man gjøre ??

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #9 på: 17 April 2009, 17:36:47 »
Jeg bruker å holde opp støvsugeren for å ta det verste støvet, iallefall når jeg skal bytte sand...

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #10 på: 17 April 2009, 20:39:04 »
Jeg nevnte det til veterinæren sist jeg var og kjøpte Everclean at den støver mye mer enn den gjorde før.
Han fortalte at produksjonen nå var flttet til Kina.
Så sa jeg at jeg tenkte på kattene som pustet inn dette finstøvet når de drev og grov i sanden.
Og det er klart at de puster inn dette.
Så jeg vurderer sterkt å bytte sand.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #11 på: 17 April 2009, 22:20:56 »
Jeg nevnte det til veterinæren sist jeg var og kjøpte Everclean at den støver mye mer enn den gjorde før.
Han fortalte at produksjonen nå var flttet til Kina.
Så sa jeg at jeg tenkte på kattene som pustet inn dette finstøvet når de drev og grov i sanden.
Og det er klart at de puster inn dette.
Så jeg vurderer sterkt å bytte sand.

Men hva tenker du bytte til?
Jeg elser klumpesand fordi
1- Kattene mine elsker den, og kvier seg aldri for å tisse i den, noe de gjør i feks perler, miljøvennlige pellets og annen sand- og hos meg er dette veldig viktig siden jeg har en katt med urinplager, hun bør IKKE holde seg. Da Leon var liten (ikke urinplager) så prøvde jeg venne ham til pellets, men han nekta å tisse totalt, holdt seg døgnet rundt, han brukte det som seng :/
2-  Jeg liker at jeg ser hvor mye de har tisset, om Isis har tisset mens jeg var på jobb, jeg MÅ følge med på at hun tisser nok grunnet urinveiene. Noe jeg ser siden det klomper seg.

Men på den andre siden jeg synes da ikke de støver så mye, kanskje den nye typen som overtar nå av ever clean evnt (la oss håpe) støver mindre.. Det er jo helt nye typer ute nå. Æsj, det er dritt om noe som er så perfekt på mange måter skal være en eventuell dårlig ting på en annen måte.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #12 på: 18 April 2009, 00:28:34 »
Nei jeg kommer til å fortsette med klumpesand. Cat Exclusive har jo en type.
Husket at den støvet den også, men ikke slik som jeg har opplevd Evercleansanden nå   :ad:

Hvilken ny type er det som har kommet? Er det i "Evercleanserien" eller et helt nytt produkt??

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #13 på: 18 April 2009, 00:42:17 »
Nei jeg kommer til å fortsette med klumpesand. Cat Exclusive har jo en type.
Husket at den støvet den også, men ikke slik som jeg har opplevd Evercleansanden nå   :ad:

Hvilken ny type er det som har kommet? Er det i "Evercleanserien" eller et helt nytt produkt??

Jeg synes cat exlusive støvet enda mere, også var det så sterk parfyme lukt.
Hvilke ever clean type bruker du? Jeg brukte den lilla, heavy dust, men sist kjøpe jeg odour controll- den med blått i. Bruker de uten duft. Begge er av gammel type.
Det er kommet nye, de som har vært i sverige og andre land lenge.
Her er nye sortene:
http://www.everclean.com/products.html

Dette er kopiert fra en annen nettside, så det er ikke jeg som har skrevet, men er om de nye sortene:
Extra Strength Unscented- ny formula med forbedret klumpeevne, inneholder også aktivt kull i hvert korn for å fange opp og holde igjen odørmolkeylene (bruke denne hvis du har brukt Heavy Duty)

Less Track- ny formula, større korn, er svakt parfymert og forbedret klumpeevne. Også med aktivt kull. (bruke denne hvis du har brukt less Track)

Extra Strength Scented- ny formula, inneholder parfyme som aktiveres ved kontakt med fukt. Bedre klumpeevne, inneholder aktivt kull (bruke denne hvis du har brukt Fresh Guard)

Multiple Cat- ny sort, inneholder også aktivt kull. Er utviklet for husholdninger med mer enn en katt og består av bakteriehemmede mineraler for å redusere dårlig lukt (bruke denne hvis du har brukt Fresh Guard/ Activ Block)

Så til de HELT nye variantene:

Multi- Crystal Blend- inneholder silicagel med en enestående evne til å absorbere fukt. Perfekt for deg som har kattedoen i våtrom. Er uparfymert og inneholder aktivt kull.

Cedar- kombinerer det aktive kullets odørreduserende egenskaper med den naturlige friske duften av cedertre. inneholder ekte rødt ceder som er kjent for sin behagelige aromatiske duft. Bør ikke anvendes under utstillinger da treflisene kan feste seg i pelsen

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #14 på: 18 April 2009, 00:51:29 »
Jeg bruker heavy dust. Det som er skjedd er at nå ligger det et grått lag med støv/sand på vaskerommet.
Jeg skjønte f... ikke hva det var med det samme. Har brukt everclean i alle de år, men nå går det rett og slett
ikke mer, så grusomt synes jeg den er blitt.    :icon_question:
Husket at cat exclusive støvet, men ikke så mye som everclean gjør nå.
Det er veldig synd for den sansen har vært perfekt, så jeg kommer til å forsøke en annen type
everclean neste gang. De skal få en sjanse til   :humre:

Less track synes jeg ikke var noe bra sand.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #15 på: 18 April 2009, 00:54:48 »
Hmm, kunne det være noe galt med den produksjonen. Jeg synes den odour controll var ok :) Men nå går den ut uansett, så skal prøve Extra Strength Unscented og evnt en av de helt nye sortene :) La meg høre hvilke du blir fornøyd med :)

Forresten Ulla, har du prøvd den som Handlers.no selger, eller FK? Handlers sin er ikke så dum.
SÅ har du tidy cats sin, men ikke alle som har den
« Siste redigering: 18 April 2009, 00:57:09 av miss »

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #16 på: 18 April 2009, 02:55:58 »
Imperial sin syns jeg ikke støver no særlig. :)

Utlogget shelenek

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 14
    • Vis profil
« Svar #17 på: 18 April 2009, 03:04:43 »
jeg er en av dem som reagerer på kattesand og jeg har prøvd omtrent alt som er på markedet.

Tidy cat er nr 1 for meg. veldig lite støv (omtrent ikke noe i det heletatt) og jeg reagerer ikke på den heller (i likehet med mange andre allergikere) Den er dyr, men drøy og tar lukt ekstremt godt.

så bruker jeg av og til perler (rema 1000 har greie perler til 55kr)

En annen variant som ikke støver og som er miljøvennlig er pellets.

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #18 på: 18 April 2009, 18:13:28 »
Jeg bruker ikke perler, for jeg synes det er gørrheslig ut etterhvert som den farges gul. Jeg bruker klumpesand - den fra felleskjøpet. Den er jeg veldig fornøyd med. MEN jeg beskytter luftveiene for støvet. Kattene er jeg ikke så bekymret for, for de graver 2-3 grav'an, og så setter de seg. Men jeg str og bøyer meg over kassa og puster, men jeg kover opp støv og graver etter klumper...så nei, tror ikke det er så bra i det lange løp å puste inn det der.