Skrevet av Emne: Ute?  (Lest 1098 ganger)

Utlogget vassjenta

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Ute?
« på: 15 Januar 2006, 16:28:05 »
Jeg bestemte meg da jeg fikk kattene mine om at de skulle være innekatter siden det ikke er lenge til jeg skal flytte til byen, og da er det vanskelig med utekatter.
Jeg tenkte eventuelt å ha de ute nå og da når det er fint vær og slikt, men siden de ikke da er vant med å være ute, ville det da vært en mulighet å ha de i bånd?
noen som har erfaringer eller meninger om dette?
Tenkte jo også at det kom til å bli litt vanskelig hvis de plutselig finner ut at de skal hoppe opp i ett tre eller noe slikt :P
meg og mine to små nesten-barn =)

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Kjønn: Kvinne
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
Ute?
« Svar #1 på: 15 Januar 2006, 16:40:31 »
Tror ikke bånd er så lurt..

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • A world of her own
Ute?
« Svar #2 på: 15 Januar 2006, 17:08:48 »
Hvorfor ikke?  :?:

Hvis man først skal ha innekatter ute er vel bånd den beste løsningen.
Jeg syns at om de skal  være innekatter så bør de være inne hele tiden, og ikke få vite hva de på en måte går glipp av.. men det er meg da :p
***^**^***^**

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
Ute?
« Svar #3 på: 15 Januar 2006, 17:12:47 »
Katter er ikke vant til å gå med bånd det sier seg selv, katter er jo jaktdyr, ser de noe som er interresant løper de bort i rask fart ikke så lurt å ha bånd da..

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Linda

• Gjest
Ute?
« Svar #4 på: 15 Januar 2006, 17:18:26 »
Mine gikk i sele før, det fungerte kjempefint :thumbsup: Men det er viktig å huske på at katter ikke er hunder, man kan ikke bruke vanlig halsbånd for å gå tur, da kan de knekke nakken. Bruk en kattesele, og ta deg good tid på å venne katten til å gå i sele. Jeg brukte vel ca. 6 mnd på tilvenning før mine var klare til å gå ute i sele.

Men jeg er enig med Abyssa, skal man ha innekatter er nok det "snilleste" å ha de kun inne sånn at de ikke vel hva de går glipp av.

Utlogget helle

• Koseklumpen
  • Takket: 5
    • Vis profil
Ute?
« Svar #5 på: 15 Januar 2006, 17:23:02 »
Du kan jo prøve bånd/sele. Det er jo ikke sikkert den like det. men det er hvert å prøve.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Ute?
« Svar #6 på: 15 Januar 2006, 18:24:55 »
Anbefaler sele til kattene, de vil nok venne seg til dette etterhvert  :thumbsup:  har brukt sele mye selv, senest i dag da jeg har flyttet til ny plass og pusene ikke får gå fritt ute før om et par uker til.

Bare vær obs på at du må regne med at de vil mase på deg om å få gå tur hver eneste dag om du gjør dette  :lol: ( så med mindre du er klar for dette, så er det beste å holde dem inne )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Kismet

• Gjest
Ute?
« Svar #7 på: 15 Januar 2006, 19:26:23 »
Jeg er enig med Abyssa....
Hvis du velger å ha innekatter, syns jeg ikke det er så lurt å lufte de i bånd...
Da er det nok bedre at de ikke vet hva de går glipp av, enn å såvidt få snuse på friheten uten å få kunne løpe fritt..

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Ute?
« Svar #8 på: 15 Januar 2006, 19:26:54 »
Katter kan utmerket godt lære seg å gå i bånd, det er ikke så sikkert at det blir suksess første gangen, men øvelse gjør mester...Fra tid til annen bor en huskattjente hos meg(ferier og sånt). Hun går ut og inn som hun vil der hun bor, hos meg har hun begrenset frihet, utelivet foregår i kattegård, noe som sikkert ikke er særlig spennende sammenlignet med friheten hun har til vanlig. Hun hverken maser eller stresser når hun er hos meg, så katter er veldig tilpasningsdyktige.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Sissel

• Gjest
Ute?
« Svar #9 på: 15 Januar 2006, 22:01:51 »
Men å ha katter i bånd uten tilsyn er ikke lov. Det er dessuten veldig farlig i og med at katter klatrer, hopper og jakter.

Sissel

Utlogget vassjenta

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Ute?
« Svar #10 på: 15 Januar 2006, 23:25:58 »
Er fortsatt usikker, men blir det sele, blir det lang tilvenningstid =)
Grunnen til at jeg tenkte litt på dette, er at når de var på kattepensjonat i julen, fikk de gå ut og inn fra luftegård som de ville, noe jeg tror de satt stor pris på:P
Ofte når jeg går ut døren, klarer de å snike seg med, slik at jeg må fange de inn igjen. det er ikke noe farlig med pusien, siden hun er så skeptisk at hun ikke tør å trø på gresset, men monsen derimot er det full fart på.
Så siden de allerede vet hva de går glipp av, så er det jo litt vanskelig.

Men er enig med dere som mener at hvis de først skal være innekatter, så burde de bare være inne.
Men jeg tror at hvis jeg kommer til å flytte på en plass der det er trangt, vil jeg nok gå ut med de litt.
meg og mine to små nesten-barn =)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Ute?
« Svar #11 på: 16 Januar 2006, 01:03:37 »
Jeg har akkurat flytta til ei ny leilighet. Den er dobbelt så stor som den forrige, men den ligger midt i sentrum. Ozzy er ikke vandt til trafikk, så han må bli innekatt. Det blir en utfordring, i og med at han er snart 3 år og vandt til å være ute. Men, de kan tilpasse seg. Det gjelder så mangt. Men å lufte han i sele en gang i blandt, det tror jeg ikke at JEG skal gjøre hvertfall. For da får han smaken på utelivet (igjen) og da vet han mer og mer sikkert etterhvert, hvor utelivet er, og hvordan han skal komme seg dit. Den risikoen tar jeg ikke med han.
Men, hver sin måte å gjøre det på. Funker det med å gå tur i sele med deg, så gjør du det!  :thumbsup: