Har ingen erfaring med trådløs selv, men kjenner noen som har de og de plages veldig med at nettet "detter ut" hele tiden. For "vanlige" brukere er det kanskje bare en bagatell, men dersom man f.eks. spiller en del online er det utrolig plagsomt. Trådløst internett er jo relativt nytt, så jeg regner med det enda er noen "barnesykdommer" der som må fikses før det blir et fullgodt alternativ til vanlig linje.
Om trådløs-nettet detter ut hele tiden er det nok oppsettet som er feil eller signalstyrken som er dårlig. Trådløse nett er et veldig godt alternativ med riktig utstyr. Jeg vil fraråde å kjøpe det billigste på markedet. Noen hundrelapper opp og man vil merke tydelig forskjell. Kan også være lurt å velge kjente merker som f.eks. 3com eller linksys.
Trådløst nett egner seg ikke så veldig godt til onlinespill, men til vanlig surfing er det super.Trådløse nett er mest hensiktsmessig når man har laptop, på en stasjonær maskin ville jeg anbefal trådet nett.
Har man et trådløst nett er det viktig å sikre det med kryptering og gjerne skjult id. Dette er ikke vanskelig elle skummelt i det hele tatt. De fleste rutere jeg har vært borti er dette meget enkelt å sette opp. Uten sikring er det ingen problem for andre å f.eks. lese en samtale du har med venner på msn (har prøvd dette selv, ikke vanskelig! :shock: [på skolelab! :engel: ])
Siden maskinen din ikke har innebygd trådløskort må du kjøpe et eksternt. Det finnes 2 alternativ usb-baserte og PCMCIA-kort. Sistnevnte er etter min mening det beste. Gode slike kort koster fra 350 og oppover.
Bl.a. dette skal være ganske bra:

350kr på komplett.no
Du kan også kjøpe pakker med trådløs ruter og pcmcia-kort i ett.
Når det gjelder ADSL-levrandør må man nesten bare lese tester på nett og se seg litt om. Jeg har Tele2 og er ganske fornøyd. Det hender nettet er nede, men ikke ofte...