Skrevet av Emne: Bredbånd 101  (Lest 346 ganger)

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
Bredbånd 101
« på: 10 Januar 2006, 17:29:34 »
Jeg er ganske forvirret. Jeg skal skaffe meg bredbånd, og prøver å sette meg inn i hva jeg trenger&ikke trenger. Har vel funnet ut at jeg trenger en hastighet på rundt 1500/300, og at Telenor ikke er den billigste på markedet. Har f.eks. funnet
Ventelo Bluecom 1500/448 til 299 per mnd
NextGenTel 1500/350 til 270 per mnd
Pluss litt ekstra siden jeg ikke har fasttelefon.

Noen som har erfaringer med disse?

Jeg tenkte å ha trådløs, men laptopen min har ikke trådløst nettverkskort, så jeg må ha en sånn pakkegreie tillegg (så mye har jeg skjønt  :åhhhh: ) NextGenTel låner deg ruter gratis, men du kan eventuelt kjøpe en trådløs ruter av dem. Men da må jeg vel kjøpe et trådløst nettverkskort i tillegg, ikke sant? Slik at det kanskje blir billigere å bare låne den ruteren av dem, for så å kjøpe de trådløse greiene i en databutikk her?

NextGenTel virker jo ganske fristende nå, må jeg si, siden jeg kan låne ruter/modem/whatever... eller ville dere anbefale å bare kjøpe det, slik at man har det selv? Bluecom selger modem til 499.

Linda

• Gjest
Bredbånd 101
« Svar #1 på: 10 Januar 2006, 18:03:58 »
Jeg ville nok først og fremst prøvd å finne ut litt om nedetiden til de forskjellige tilbyderne. Dersom nettet til det billigste alternativet aldri er oppe hjelper det jo ikke så mye at prisen er lavere. Må si at jeg er utrolig misførnøyd med ISPen min (Avidi), i perioder har de hatt en nedetid i mitt område på i hvert fall 50%, og det er jo helt uakseptablet når man betaler flere hundre kroner i måneden for bredbånd.

Har ingen erfaring med trådløs selv, men kjenner noen som har de og de plages veldig  med at nettet "detter ut" hele tiden. For "vanlige" brukere er det kanskje bare en bagatell, men dersom man f.eks. spiller en del online er det utrolig plagsomt. Trådløst internett er jo relativt nytt, så jeg regner med det enda er noen "barnesykdommer" der som må fikses før det blir et fullgodt alternativ til vanlig linje.

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
Bredbånd 101
« Svar #2 på: 10 Januar 2006, 18:56:08 »
Vi har telenor, å det e nåkka drit. Sykt ustabilt, dett ut heile tia...Anbefales ikkje! Itilegg e dem dyr!!!
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Bredbånd 101
« Svar #3 på: 10 Januar 2006, 20:49:39 »
brite skrev:
Sitat
Vi har telenor, å det e nåkka drit. Sykt ustabilt, dett ut heile tia...Anbefales ikkje! Itilegg e dem dyr!!!

Vi har også Telenor, har ikke hatt problemer. NextGenTel har ikke fått så veldig gode karakterer.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget helle

• Koseklumpen
  • Takket: 5
    • Vis profil
Bredbånd 101
« Svar #4 på: 10 Januar 2006, 22:37:32 »
Selv om Telenor er DYRT er det også IDIOTISK og ha. Men folk som ikke vet om det skjønner ikke det.
Telenor installerer et slags program som er veldig negatift. Min far jobber med datamaskinger og legger opp nett for andre. Han fraråder og binde seg til Telenor. For all del veld TELE2. hehe :)

Utlogget helle

• Koseklumpen
  • Takket: 5
    • Vis profil
Bredbånd 101
« Svar #5 på: 10 Januar 2006, 22:38:17 »
Sitat fra: brite

Ja, telenor er tragiskt..

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Bredbånd 101
« Svar #6 på: 10 Januar 2006, 23:28:44 »
Sitat fra: Linda
Har ingen erfaring med trådløs selv, men kjenner noen som har de og de plages veldig  med at nettet "detter ut" hele tiden. For "vanlige" brukere er det kanskje bare en bagatell, men dersom man f.eks. spiller en del online er det utrolig plagsomt. Trådløst internett er jo relativt nytt, så jeg regner med det enda er noen "barnesykdommer" der som må fikses før det blir et fullgodt alternativ til vanlig linje.

Om trådløs-nettet detter ut hele tiden er det nok oppsettet som er feil eller signalstyrken som er dårlig. Trådløse nett er et veldig godt alternativ med riktig utstyr. Jeg vil fraråde å kjøpe det billigste på markedet. Noen hundrelapper opp og man vil merke tydelig forskjell. Kan også være lurt å velge kjente merker som f.eks. 3com eller linksys.

Trådløst nett egner seg ikke så veldig godt til onlinespill, men til vanlig surfing er det super.Trådløse nett er mest hensiktsmessig når man har laptop, på en stasjonær maskin ville jeg anbefal trådet nett.

Har man et trådløst nett er det viktig å sikre det med kryptering og gjerne skjult id. Dette er ikke vanskelig elle skummelt i det hele tatt. De fleste rutere jeg har vært borti er dette meget enkelt å sette opp. Uten sikring er det ingen problem for andre å f.eks. lese en samtale du har med venner på msn (har prøvd dette selv, ikke vanskelig!  :shock: [på skolelab!  :engel: ])

Siden maskinen din ikke har innebygd trådløskort må du kjøpe et eksternt. Det finnes 2 alternativ usb-baserte og PCMCIA-kort. Sistnevnte er etter min mening det beste. Gode slike kort koster fra 350 og oppover.
Bl.a. dette skal være ganske bra:

350kr på komplett.no

Du kan også kjøpe pakker med trådløs ruter og pcmcia-kort i ett.

Når det gjelder ADSL-levrandør må man nesten bare lese tester på nett og se seg litt om. Jeg har Tele2 og er ganske fornøyd. Det hender nettet er nede, men ikke ofte...

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
Bredbånd 101
« Svar #7 på: 11 Januar 2006, 11:13:19 »
Sitat fra: helle
Selv om Telenor er DYRT er det også IDIOTISK og ha. Men folk som ikke vet om det skjønner ikke det. Telenor installerer et slags program som er veldig negatift.

Dette programmet du her snakker om er valgfritt om en vil legge inn, og forsåvidt HELT unødvendig!
Vi har hatt Telenor bredbånd i 1 1/2 år nå, aldri hatt nedetid eller problemer!! :thumbsup:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Bredbånd 101
« Svar #8 på: 11 Januar 2006, 14:31:06 »
Jeg har hatt Telenor i 2 1/2 år, og heller aldri hatt nedetid eller problemer. Er det bare BlueLuna og jeg som har vært så heldige?
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
Bredbånd 101
« Svar #9 på: 11 Januar 2006, 18:08:55 »
Tror det har litt med hvilken plass man bor på....
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
Bredbånd 101
« Svar #10 på: 11 Januar 2006, 19:06:26 »
Hvordan får man til kryptering/skjult ID når man har trådløst nett? tror nok jeg må ha trådløs, i og med at jeg har bærbar, og telefonutgangen ligger veldig upraktisk til...

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Bredbånd 101
« Svar #11 på: 12 Januar 2006, 03:45:47 »
Sitat fra: csoki
Hvordan får man til kryptering/skjult ID når man har trådløst nett? tror nok jeg må ha trådløs, i og med at jeg har bærbar, og telefonutgangen ligger veldig upraktisk til...

Da går du inn i software til ruteren. Skriver inn adressen i nettleseren din der de første tallene er lik ip-adressen din og de siste erstattes med 1.1. IP-adressen din finner du (i XP) ved å gå til
kontrollpanel ->  nettverkstilkobling -> høyreklikk på aktiv kobling -> status -> support
Da står ip-adressen på denne siden. Den vil mest trolig være 192.168.xxx.xxx eller 10.xxx.xxx.xxx  
Jeg har f.eks. ip 192.168.1.223, da vil adressen til ruter være http://192.168.1.1  Brukermanualen til ruteren vil vanlig vis forklare dette ganske greit.

Programvaren i ruteren pleier å være enkel og selvforklarende. Min 3Com ruter er jeg sikker på til og med min mor kunne klart å sette opp  :mrgreen:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Bredbånd 101
« Svar #12 på: 14 Januar 2006, 00:46:38 »
Vi hadde Bluecom tidligere, og det fungerte ganske greit, litt nedetid til tider, men som regel var dette telenor sin feil og ikke Bluecom sin feil  :roll:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net