Skrevet av Emne: Alenekatt??  (Lest 1065 ganger)

Concat

• Gjest
Alenekatt??
« på: 06 Januar 2006, 18:18:40 »
Vår kjære Birmagutt på 6 år har vært i like mange hjem som han er år, fordi han ikke går sammen med andre katter (eller hunder). Da vi ble katteeiere i sommer, var dette uten erfaring. Det går kjempefint med "gamlefar" - han har slått seg til ro hos oss og vi er blitt veldig glad i han  :love:  Det er bare det at familien er blitt sååå forelsket i katter generelt og Birma spesielt. Vi skjønner nå at med en Birma følger det gjerne flere  :engel:  Vi har veeeeeeldig lyst på en Birma til; en eller to...
Er det noen av dere erfarne katteeiere/oppdrettere som kan fortelle hvorfor enkelte katter ikke går sammen med andre?   :hæh:
Den siste eieren hadde to husjenter, men det gikk dårlig  :cry:  
Hva med samme rase og samme kjønn? Er det risikabelt å prøve en Birmagutt til.....    
Er takknemlig for svar   :thumbsup:

Kismet

• Gjest
Alenekatt??
« Svar #1 på: 06 Januar 2006, 19:47:33 »
Hvis katten din har hatt 6 forskjellige hjem på sine 6 leveår fordi han ikke går sammen med andre katter, ville jeg ikke utfordret skjebnen og skaffet en katt til.
For hva gjør du når katten din ikke aksepterer den nye katten ?
Han har jo prøvd dette før, og sjansen for at han ikke kommer til å akseptere en katt til denne gangen heller er veldig stor....Og da sitter du der med et kjempeproblem:
Skal du da gi bort en av dem ? Og i tilfelle hvem ?
Personlig hadde jeg aldri gjort det... Det er jo en påkjenning for en katt å bytte hjem hele tiden også....og to katter som ikke tåler hverandre nytter jo ikke i lengden.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Alenekatt??
« Svar #2 på: 06 Januar 2006, 21:34:51 »
Jeg må si meg veldig enig i Kismet sin uttalelse her. Det kan bli et kjempeproblem og ikke lett å løse. Denne katten bør nok ikke få flere utfordringer på denne fronten.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
Alenekatt??
« Svar #3 på: 06 Januar 2006, 21:51:32 »
Du kan jo kanskje prøve da? Låne en liten kattunge en liten stund, for å se hvordan det går?

Concat

• Gjest
Alenekatt??
« Svar #4 på: 07 Januar 2006, 23:47:40 »
Takk for svarene  :hilse:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
Alenekatt??
« Svar #5 på: 08 Januar 2006, 01:53:10 »
Hvor bor du? Hvis det er i trøndelag kan du jo ta en titt på denne?

http://dyrenett.no/no/s/an/vis.asp?art=Katt&kat=5&id=164962

Da får du jo "testet" en stund uten å forplikte deg for alltid. Er han kastrat? Da kan han jo ikke gjøre noe "skade på" en fertil dame.. :fnis:

Du finner helt sikkert noen med lignende situasjoner ellers i landet også..

Linda

• Gjest
Alenekatt??
« Svar #6 på: 08 Januar 2006, 14:43:57 »
Synes det er en dårlig idé. Eier vet jo at katten ikke går sammen med andre, hvorfor skal man da utsette en annen katt for det som mest sannsynlig kommer til å bli en skremmende og stressende situasjon? Kan ikke tenke meg at eieren til hunnkatten vil være interessert i å plassere katten sin i en slik situasjon heller.

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
Alenekatt??
« Svar #7 på: 10 Januar 2006, 13:04:27 »
Er nok også enig med flertallet her. Når han har levd så omskiftelig, og endelig funnet seg et fredelig hjem, synes jeg han burde få lov til å beholde det sånn. I allefall burde han få god tid på seg, til å slå seg ordentlig til ro, før man begynner å vurdere "ut-testing" på dette området.